RPG odborně

sirien
12.5.2021 22:01
14.5.2021 13:27 - Jerson
Lethrendis píše:
Heh, ten příklad s dopravními předpisy je krásná střela do vlastního kolene :) Víte například, že máte před jízdou zkontrolovat vůz? Třeba že se máte ujistit, že všechna světla svítí? Kdo z vás, borců, tohle dělá? Nebo mi snad chcete říct, že pravidla provozu dodržujete jen rámcově? :D

Rozhodně to říct chci. A taky tím chci říct, že mít velmi obsažná pravidla, která prakticky nikdy nelze dodržet, je pěkná pitomost. Občas někdo říká, že i české národní specifikum, ale z ohledem na zkušenosti v RPG si to nemyslím.

Stejně tak všichni víme, že se obecně nedodržují pravidla o nejvyšší povolené rychlosti. I když je řada lidí, kteří tvrdí, že "v zásadě" ta pravidla dodržují. Nicméně nechci unášet debatu, to jen měla být ilustrace skutečnosti, že se komplexní a složitá pravidla nedodržují a že je to normální chování, nic výjimečného v RPG.

Osobně nemám problém s tím, že pravidla upravuju či porušuju, a normálně to přiznám - protože pro mě nemá význam trvat na tom, že dodržuju pravidla, která v dané situaci nedávají smysl.
14.5.2021 13:55 - Lethrendis
Jerson (+ Sirien): Proto jsem taky napsal, že Jerson směšuje dvě věci. Jedna věc je nedělat něco doslovně, ale v zásadě pravidla respektovat a pohybovat se v jejich rámci. Takhle hrála dost let naše parta DrD. Například: S trochou citu naše družinka putovala po krajině víceméně tak, jak by se pohybovala i při počítání rychlosti a vytrvalosti. Když nastala nějaká nutnost to zjistit přesně, tak jsme to spočítali přesně, ale to nastávalo fakt zřídkakdy a výsledky se od našich odhadů (případně GM fiatu) téměř nelišily. Je to dobrá paralela k tomu dodržování rychlosti. Znáte je (snad) a obecně respektujete, v reálu ale jedete prostě citem zhruba přikázanou rychlost a málokdy se na tachometr musíte podívat (pokud jste slušní řidiči). Takhle rámcově dodržuje pravidla provozu většina lidí a věřím tomu, že takhle hrálo i nemálo lidí DrD.

Něco o dost jiného je část pravidel natvrdo předělat. To je, jako byste si přikázané rychlosti hauserulovali a ty původní úmyslně nedodržovali. Btw je to sice hovadina, ale fakt mě pobavila myšlenka, jak to zpupně vysvětlujete dopravákům :D
14.5.2021 14:02 - Corny
Pánové, nepouštějte se prosím o diskuze o dodržování dopravních předpisů. Jednak tím jdete úplně mimo pointu článku (protože opravdu něco jiného je nedodržovat pravidla z nedbalosti a úmyslně, přičemž o tom prvním řeč moc není) a jednak mám už z prvních vět pocit, že o tom ani nemáte moc dobrý přehled (skutečně vám nedoporučuji jezdit zejména po jihomoravských obcích 60kou, pokud nechcete nasypat pár tisícovek do obecních kas, a už tak mají chudáci na těch trojkových obcích dost práce, ještě aby chudáci museli v tom správním řešit vás).

Šaman: On podle mě ten článek nic objevného neříká a asi ani říkat nemá. Problém ale je, že ne vždy to, co "není objevné" je univerzálně přijímané. Ostatně z diskuzí zde často vyjde celá řada názorů na věci, který já bych třeba řekl, že jsou úplně samozřejmé a vůbec by o nich neměla být diskuze.
Za mě je to prostě o tom, že pravidla mají zásadní vliv na to, jakým způsobem hra bude vypadat. Což se skutečně může zdát samozřejmé, ale řada lidí tenhle vliv neuznává nebo jej snižuje (očividně ani není konsensus nad tím, nakolik je tenhle vliv zásadní). Nebo například dávají hře kredit za něco, za co se nezasloužila ("teď jsme hráli tři hodiny DnD a je to super hra, ani jednou jsme nehodili kostkou a jen jsme roleplayovali"). Nebo si myslí, že je nějaká hra o něčem, o čem ta hra vůbec není. A tak dále, a tak podobně. Ano, článek není nijak zásadně objevný, ale podle všeho nejsou jeho myšlenky zcela univerzálně akceptované.

LokiB píše:
"lidi v podstatě nikdy nehráli podle těch pravidel a navíc hrát přestali"

Tak to je fajn, že sirien tohle ve svém článku neřekl a nemluví ani o drtivé většině, ostatně ani o většině hráčů žádného ze systému, který zmínil.
14.5.2021 14:12 - Šaman
Corny píše:
něco jiného je nedodržovat pravidla z nedbalosti a úmyslně, přičemž o tom prvním řeč moc není

Imho je:

"Hráli jsme DrD"
Sirien: "A opravdu jste si počítali naložení v mincích a postihy za naložení? A při házení lahve s olejem pravidla pro nepřímou střelbu?"
"Ne. Vidíš, úplně jsem zapomněl, že tam taková pravidla vlastně byla… Naložení bereme odhadem."

---
Analogie s "opravdu před každou jízdou kontroluješ stav jízdních kapalin, světla a tlak v pneumatikách?"
"Ne, to se má? Vlastně jsem o tom naposledy četl v autoškole… Pneumatiky hustím kdyz se mi zdá, že už je nějaká měkká."


V obojím případě bych ale řekl, že dotyční fungují podle daného systému, alespoň v rámci nějaké tolerance. Houserule je říct, že se bude jezdit nalevo.
14.5.2021 14:14 - Jerson
No, tak třeba pravidla náhodného nalezení v DrD jsme používali asi dvě místnosti. Pak PJ usoudil, že aby si každou místnosti za každého z nás dvakrát házel a rovnou nám oznamoval skryté věci, a to i v případě, že bychom mohli uspět jen při hodu 01, je zbytečný voser.

Pak přišla pravidla pro cílené hledání - každý metr zdi a každý metr čtvereční podlahy vyžadoval separátní hod. Místnost 4 × 4 metry tedy vyžadovala 32 hodů, a protože jsme chtěli zvýšit šance (u hraničáře a krolla válečníka dost malé), tak jsme hledali oba - 64 hodů na místnost. Každé prohledávání stálo nějaký čas, takže škrtání oleje a jeho doplňování, škrtání naložení ... nevím kdy přesně nás tohle přestalo bavit. Vím že můj první PJ na tom až tak nebazíroval, já se snažil to nějak dodržovat. Druhý příležitostný PJ na tom bazíroval, jen když nám tím mohl ztížit situaci.

Pravidlo o dosahu hobitího čichu - vzpomínám si, jak jsem hrál se svou WTF družinou a řekl jsem, že mám hobití čich a měl bych tedy vycítit živé tvory. (Do té doby nikdo v té skupin hobita nehrál). PJ si přečetl pravidla a řekl "Cože, znižování vzdáleností za tloušťku dveří a stěn ... na to seru. V tomhle světě hobiti žádný čich nemají."
A bylo vymalováno.
(Tedy může být Lokiho poznámka, jak jen na mě byli PJjové v Dračáku zlí a jak si ta traumata nesu s sebou.)

Pak jsem Dračák taky vedl já, to jsme vyhodili pravidlo o selhání při kouzlení, a když jsem diktoval zkušenosti za zabitou krysu, kamarád který hrál krolla povídá "3 zkušenosti? Hele, a nechceš mi prostě říct, až budu moct postoupit, abych to nemusel pořád řešit? To si ani psát nebudu." Druhý kamarád pak začal vzpomínat, tak v předchozí skupině mu chybělo 50 zk na postup na další level, a pak měla přijít delší výprava, a PJ mu nechtěl přestup povolit, tak si koupil osla, a chtěl ho podříznout (protože osel byl za těch 50 zk), ale měšťané se na něj dívali špatně, tak ho odvedl za město, ale tam ho napadl medvěd a myslím že i zabil.
A závěr z toho byl, že by si měl hráč krolla psát i ty 3 zk, aby mu nechyběly při přestupu.

Taky si vzpomínám na souboj těžké luše proti dlouhému luku, kde se jejich dostřely lišily o metr (už nevím co ho mělo delší) prostě jeden udělal krok blíž a vystřelil, aby měl bonus +1, druhý vysvětlil a udělal krok zpět, aby tomu druhému snížil útok o 1, a pak vytáhli pravidla pro rozšířený souboják a dohadovali se, jestli se u střelby smí chodit nebo ne, a zda je krok dozadu to samé jako krok dopředu (postavit figurky nešlo, protože to bylo 50 metrů - hexů daleko a papír tak velký nebyl), tak PJ pak zrušil postihy a bonusy za dostřel ...

Zbytek mi možná vyplave z paměti časem, to asi nemám spojené s nějakým silným momentem vy hře.

Prostě ... salámovou metodou se odkrajovalo to, co nefungovalo plynule.
14.5.2021 14:25 - Jezus
malkav píše:
To, že mi pravidla dávají možnost skočit z třetího patra s tím, že "jen" ztratím pár životů a poběžím dál, ještě neznamená, že to tak budu hrát. I s kopou hp můžu hrát zdrženlivě a nevyskakovat si na vidláka, protože ten magor má prostě vidle a já meč/sekeru/cokoliv nemám zrovna po ruce.


Neznamená. Ale znamená to, že to bude validní možnost v momentě, kdy alternativou je boj proti přesile, který třeba nemusíš zvládnout. Pak je skok z hradem (do nějaké té kupky sena, aby se GM uklidnil, že to bylo herně jen za pár životů) věc, kterou nemálo hráčů použije, když jim to systém umožní.

Na vidláka si budeš vyskakovat dle nátury postavy bez ohledu na systém. Horší, když se tvoji postavu pokusí srovnat pár biřiců. Pak systém hraje roli v tom, jestli je jejich hrozba násilím "skutečnáů nebo ne. Že jsou někteří hráči murderhobo je dáno (mimo to hlavní, samozřejmě) i tím, že jim to systém umožňuje.

Jinak pro odlehčení:
Hůlkový řád - Sofinina volba
14.5.2021 14:27 - York
Markus píše:
Přesvědčil jsi mě, že masochisti existujou. :)


Zhruba v tý době jsem hrával Shadowrun, takže něco jako ty pravidla pro stopování, který jsi postnul, pro mě byl naprostej standard. Naopak bylo celkem překvapivý, že byly celý na jednom místě a nemusel jsi je nejdřív poskládat ze zmínek na několika místech v příručce ;)
14.5.2021 14:28 - Corny
Šaman: Fair enough. Stejně bych sem ale fakt právní předpisy v dopravě nepletl, protože tam se jedná o daleko komplexnější tématiku (navíc tu už padají nějaká pochybná tvrzení ohledně tolerance rychlostí a nerad bych, aby místní dostávali nějaké nápady a přidávali nám práci :P). Hlavně mi pořád připadá, že to, kdo tu hraje systém na 100% nebo na 95% nebo třeba něco nevědomky nedodržuje, je v zásadě pro jádro pudla vlastně úplně nepodstatné (popravdě fakt nevím, jak to s tím souvisí.. "hráli jste Dračák na 100% as written? Cool, tak to se tě pak to "mnoho hráčů, kteří tvrdí že na systému nezáleží, vlastně velkou část toho systému ani nedodržovali" netýká.").
14.5.2021 14:52 - LokiB
sirien píše:
Loki: "AB nikdo neosekával!"


No ty vago, to už sis ale vycucal z prstu, ne? :) Kde jsem tohle psal?

BTW:
Píše:
a podle názoru mnoha jiných než jsi Ty sem se trefil.


Všiml sis, že tady v diskusi v tomto bodě spíše prohráváš? že to není "sám Loki vs mnoho svědků" ale "více lidí, kteří se sirienem v tomto bodě nesouhlasí vs několik kteří souhlasí"? :)
A nemusím je počítat na prstech, to je bráno z reakcí v diskusi.
14.5.2021 14:57 - sirien
Šaman: ano, ne, viz Jezus a Corny.
14.5.2021 17:37 - malkav
Jezus píše:
Že jsou někteří hráči murderhobo je dáno (mimo to hlavní, samozřejmě) i tím, že jim to systém umožňuje.


Souhlasím. Nicméně pokud máš určitý mind-set, na kterém se shodnete v herní skupině, pak to platit nemusí.

Pokud mám na výběr střet se silným soupeřem nebo skok z hradeb (jako že před takovým dilematem jsem nikdy nestál), asi bych zkusil najít jinou variantu, nebo šel do toho střetu, protože skok z deseti metrů je prostě špatný nápad. A pokud se budeme bavit o střetu se strážnými, v podobné situaci jsem byl (DnD 5e, lépe vybavený, s více hp) a kladl jsem spíš pasivní odpor, takže jsem se probral v hadrech v kobce.

Tak mě napadá, že mám možná zkreslený pohled na tuhle problematiku z toho důvodu, že mám raději přízemnější styl hry. Hráč preferující maximální využití potenciálu asi ty "nežádoucí" mantinely a omezení systémem může vnímat (a nejspíš vnímá) zcela jinak.
14.5.2021 17:49 - sirien
malkav píše:
protože skok z deseti metrů je prostě špatný nápad

Proč? V mejch hrách postavy klidně skáčou i z mrakodrapů nebo lítajících lodí. Bejvaj to dost cool scény.
14.5.2021 17:53 - Jezus
V "Copak je to za vojáka" skáčou z druhýho patra hned dva paragáni. Dobře, je to "jen" druhý, ale dělají to jen, aby stihli nástup...
14.5.2021 18:23 - Corny
Jezus: Kdyby jen umožňoval, on to ten systém často narovinu podporuje :D

Jinak vzhledem k tomu, kolik systémů zranění z výšky řeší docela bez většího zranění, tak bych si taky klidně skočil :)
14.5.2021 18:32 - Aegnor
Jako i v tom CofD je padání o dost příjemnější než v realitě.
14.5.2021 18:36 - Jezus
Na to, když si v Unrealu střelíš pod nohy raketu, abys vyskočil výš, to nemá. Ale tak tam máš alespoň futuristickou zbroj, takže je to čím obhájit :-D
14.5.2021 19:05 - Tronar
Sirien:ma odpoved byla hlavne reakci na tve a hlavne Markusovo sdeleni, ze pokud jsi z DrD nevyhodil 95 procent veci, tak bylo nehratelne. Ve vasem podani to skoro zni jako axiom. Coz neni.

Jerson: uvedomujes si, ze krome tech 64 hodu na hledani, tak zbytek je chyba/nevyzralost PJ, nikoliv pravidel?
14.5.2021 19:21 - Jerson
Tronar píše:
Jerson: uvedomujes si, ze krome tech 64 hodu na hledani, tak zbytek je chyba/nevyzralost PJ, nikoliv pravidel?

A jak se to pozná? V DrD je uvedeno že jde o hru pro hráče od 7 do 77 let, o žádné vyzrálosti hráčů se tam nepíše. Nám v té době bylo 12-14, a hráli jsme to podle napsaných pravidel.

Hraní podle textu pravidel je chyba?
14.5.2021 19:52 - Tronar
Jerson: reakce á la nemam chut se tim zabyvat, i kdyz tim zkazim hru ostatim.
14.5.2021 20:27 - Jerson
Tronar - jo ty narážíš na ten hobitův čich? Tak tomu PJjovi bylo tuším 20. Nicméně by mě zajímalo, jak tuhle schopnost řešili jiní hráči.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087493896484375 secREMOTE_IP: 3.21.231.245