RPG odborně

sirien
12.6.2022 01:11
Autorská citace #1
12.6.2022 01:11 - sirien
Bylo mi jasné, že tenhle článek asi nevzbudí moc reakcí, ale stejně jsem ho měl už dlouho vyhlédnutý a na jeho zveřejnění jsem se už nějakou dobu těšil. Přijde mi, že dává nenápadný, ale vlastně velmi zásadní vhled do toho, co tvoří skutečnou "identitu" hry, napříč edicemi, ale i v rámci jedné edice samotné.

Je dobré si všimnout jak to třeba koresponduje i s věcmi jako DrD kudůk a kroll (popř theurgův "astrál") - které můžou na pohled vypadat druhotné, ale pro hráče jde často o velmi ikonické záležitosti.

Dost to koresponduje i s mojí poměrně nedávnou zkušeností z JaD, kde se ukázalo že pro nás (autory) takřka třetiřadé fluff popisy schopností, které jsme do hry vložili prakticky mimochodem a takřka náhodou, se pro hráče ukázaly být mnohem důležitější, než faktické schopnosti samy (se kterými jsme se naopak těžce dřeli).
Autorská citace #2
12.6.2022 07:32 - Jerson
Původně jsem k tomu chtěl napsat poznámku, která by určitě vyvolala hodně reakcí, ale pak se ukázalo že píše o čtvrté edici, kterou jsem hrál jen jednou a na kouzla v dané hře prakticky nedošlo, tak si ten komentář můžu odpustit.
Autorská citace #3
12.6.2022 10:27 - sirien
Eh? Ne? 4e specificky se věnuje jen v jedné pasáži toho druhého blogu, jinak to je obecné.
Autorská citace #4
12.6.2022 10:47 - Jerson
V tom případě nechám reakci na někom jiném :-)
Autorská citace #5
12.6.2022 12:37 - RoVan
sirien: díky za článek a překlad.
S dovolením si to založím a buď na něj odkážu, nebo odcituju v přednášce, co dlouho nosím v hlavě. Pár myšlenek tam hezky podtrhne moji poentu.
Autorská citace #6
12.6.2022 18:24 - Maelik
Díky za něj.sirien píše:
Bylo mi jasné, že tenhle článek asi nevzbudí moc reakcí,


Já bych i rád reagoval, ale nenapadlo mne cokoliv co k tomu dodat.
a napsat jen "díky za článek" mi přišlo jako takové..well, prostě jako taková výplň, kterou by komentsekce začínat neměla.

Nicméně, protože už se nám diskuze otevřela, tak to můžu říct. Takže: díky za článek.
Autorská citace #7
13.6.2022 11:39 - LokiB
sirien píše:
Je dobré si všimnout jak to třeba koresponduje i s věcmi jako DrD kudůk a kroll (popř theurgův "astrál") - které můžou na pohled vypadat druhotné, ale pro hráče jde často o velmi ikonické záležitosti.


To mi siriene stejné nepřijde ... kouzla v DND jsou opravdu "základním stavebním kamenem systému", tedy celý systém je připravován tak, aby daná kouzla vůbec mohla fungovat, aby dávala smysl a měla žádoucí efekt mechanicky ve hře.
Kdyby kouzla v DnD nebyla, tak by i celý systém mohl/musel být jiný.

Kdežto kudůci, krollové i astrál jsou v podstatě jen fluffem. Kdyby v DrD nebyli, nijak to systém neovlivní, pouze "emoční vztah" některých hráčů. To je ale dost zásadní rozdíl proti těm kouzlům v DnD.
Autorská citace #8
13.6.2022 11:43 - Corny
No jo, ale když odděláš z DrD krolla, kudůka nebo astrál, tak to už prostě nebude DrD nezávisle na tom, že systematicky to zas takový problém nebude.
Autorská citace #9
13.6.2022 11:58 - sirien
Loki: není to úplně stejný případ a určitě to není "designově" stejný případ, ale z pohledu hráče tam je výrazná podobnost - stejně jako existence ikonických kouzel, i kroll a kudůk jsou příslovečnou červenou nití spojující DrD světy a hry, něco co je vlastní právě DrD a jenom DrD. (Resp. zejména kroll, kudůk šel častěji na odpis, nejen v Asterionu ale i v Pluskách a Dvojce - nicméně svůj "stín" vrhá dodnes.)

Ono to je totiž právě o tom, že nejde zdaleka jen o to co "ovlivní systém" (jak si mylně myslí spousta teoretiků... dlouhou dobu včetně mě), ale ve velkém i o tom co ten systém přináší s sebou, jak se propisuje do settingu, co dodává za inspiraci atp.

Kroll a kudůk určitě nejsou na úrovni "kouzel v DnD" - jsou ale na úrovni právě toho kouzla, které znáš - prismatické spršky, spánku atp. Jedním z důvodů proč pak dost lidem přijde že DrD 2 není "to DrD" pak není že to je fakticky úplně jiná hra, ale to že tam kouzelník nemá modré blesky, chodec svůj meč...
Autorská citace #10
13.6.2022 13:00 - LokiB
sirien: jo, to je pravda, že tam tohle spojení také je, jen mi přišlo, že o tom ten článek až tak nebyl. přišlo mi, že se zaměřoval právě na ten fenomén, jak jsou kozula a magický systém tím středobodem, často pro mnoho lidí nezřetelně, kolem kterého se DnD systém buduje. to mi na tom přijde zajímavé.
to že lidé nebudou vnímat systém bez nějakého ikonického fluffu stejně, je také zajímavý fenomén, jen prostě jiný.

Corny: viz výše. přijde mi škoda rozmělnit to jádro článku (které imho za zamyšlení u DnD stojí) do odlišného fenoménu "DrD bez kudůka není pro mnoho hráčů DrD" (a uznávám, že to zdůrazňuju i proto, že zrovna s tímhle vyjádřením nesouhlasím, protože u nás se za 30 let nikdy žádný kudůk nehrál a krollové jen jednou v jedné funny "všechny postavy jsou krollové, včetně kouzelníků a alchymistů" mini kampani)

A zajímavé na tom je i to, že DrD vlastně takovéto "jádro" nemá. Mohl by jím být soubojový systém, kdyby ho autoři nerozbili tím, že ho rozdvojili na nekompatibilní ZSS a RSS).
Plus je to vidět i v pokusech o inkarnace DrD+, Drd2 atd ...žo to tento středobod, který autor článku u DnD vidí v magickém systému/kozulech, v DrD právě chybí.
Autorská citace #11
13.6.2022 13:05 - Corny
Mě právě popravdě při čtení toho článku přišlo, že se podstatnou měrou točí právě kolem toho, jak je DnD magie pro DnD ikonická, tj. ne nutně jen systematicky svázaná se hrou. Že to není jen o tom, že se DnD rozpadne systémově, když se z něj magie oddělá, ale že už prostě nebude mít ten DnD feel.

Viz např. "the D&D spell list is what makes D&D feel like D&D."
Takže to podle mě pořád je o tom fenoménu, o kterém Rob mluví.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079425096511841 secREMOTE_IP: 54.225.35.224