RPG odborně

Alnag
11.5.2007 09:04
Tento článek Ryana Danceyho vysvětluje události okolo odkoupení TSR společností Wizards of the Coast.
Autorská citace #1
11.5.2007 09:04 - Vannax
Vynikající článek. Jenom mi chybí datum, ze kdy pochází. Jak se mi to celou dobu četlo dobře, tak mě samotný závěr článku docela dost překvapil.... Jen by mě ještě zajímalo (což se asi nedozvím) jak prováděl ty své marketingové průzkumy podle kterých pak přijal tak zásadní rozhodnutí o úpravě DnD.
Autorská citace #2
11.5.2007 09:16 - Joe
Dobrý článok. Len trošku príliš americký a príliš "finančný", viď posledná veta ;)
Autorská citace #3
11.5.2007 09:28 - Alnag
Ze kdy je nevím, nebylo to tam uvedeno. Můj odhad je +/- 1999.
Co se marketingových průzkumů - něco tady na stránkách je: Shrnutí výzkum trhu dobrodružného hraní (RPG) v1.0 a Rozvrstvení hráčů RPG (Výzkum). O dalších podrobnostech budu mluvit na Gameconu, takže bych si teď nerad vystřílel munici. Nicméně ty přednášky tady pak budou následně zveřejněny, tak se toho nemusíte až tak bát, že byste se to nedozvěděli.
Autorská citace #4
11.5.2007 09:33 - Rytíř
JJ, pěknej článeček.. podával to hodně sugestivně, člověk to úplně viděl, ten zmar a zkázu.. :) Bezesporu dokázal/i hodně, když dostali doupě tam kde je teď. Ať už se na samotnou hru díváte jak chcete :)
Autorská citace #5
11.5.2007 10:09 - Dalcor
Dancey už pro Wizardy nedělá že? Joe - prostě tak to je, firma se musí zabývat penězmi a to v prvé řadě. Podívej se na TSR.
Mimochodem - přesně to potvrzilo vše co jsem si o TST vždy myslel...
Autorská citace #6
11.5.2007 10:21 - Alnag
Ne. Z původního týmu tam už nezůstal s výjimkou tuším Tweeta (který teď dělá figurky) v zásadě nikdo.
Autorská citace #7
11.5.2007 10:34 - Dalcor
Taky bych chtěl vydět tu prezentaci kterou Tracy předváděl Dragonlance. Mimochodem to o průzkumech tru je v rozporu s informacemi které mám k dispozici já. Úryvek článku z Alduronu, čerpáno z Dragons in the Archove a Art of the Dragonalcne Saga.
Vznik Dragonlance lze datovat do roku 1983, kdy firma TSR Hobbies, Inc. provedla marketingový průzkum a zjistila, že většina jejich hráčů Dungeons and Dragons chce ve svých hrách více draků. Tým herních designérů tedy dostal jasný úkol – vytvořte svět, kde bude více draků. Velmi brzy byl vybrán koncept tehdy nového člena týmu, Tracy Hickmana. Jednalo se o tři příběhy původně nazvané Oko draka – Eye of the Dragon. Hlavní odpovědnost za NPD – New Produkt Design – dostal jeho manager Harold Johnson a spolu s ním právě Hickman. Harold Johnson o vzniku Dragonlance říká: „Na rozdíl od marketingového požadavku jsme nechtěli, aby se z našeho konceptu stala série - Zabij si svého draka měsíce. Byli jsme již unaveni z klasických vyvražďovacích Hack’n’slash modulů a věřili jsme, že hráči taktéž. Chtěli jsme stvořit hru, která bude mít svoji hloubku a nebude to jen o najdi další stvůru, zabij ji a seber jí její poklad, najdi další stvůru...“
Článek bude 17.5. k dispozici a zde.
Autorská citace #8
11.5.2007 10:49 - Vannax
Jestli je pravda, že totálně vyměnili management, který se měl kromě jiného postarat o záchranu/obnovu DnD, pak už začínám rozumět tomu, proč dochází nyní k celkem nepochopitelným krokům.

Předpokládám, že postup tedy byl asi takovýhle:
- Dancey utratil příliš mnoho dolarů za marketingové průzkumy a dostal se do červených čísel.
- Předložil odvážnou strategii (tzv. Daring Strategy), jak se ubírat dál. Zbytek managementu tomu zatleskal a odsouhlasil.
- Podle Danceyových marketingových průzkumů a vizí začali předělávat celou strategii v rámci WotC až se i ostatní oddělení dostala do červených čísel.
- Jediné co WotC drželo nad vodou bylo MtG.
- Neúspěšný management byl odejit nebo odešel po vlastním uvážení.

A proč to všechno? Danceyho marketingová studie měla pár "háčků". Všechny výsledky, které si tak krásně posčítal, měl jen z odpovědí, které mu lidi poslali. Nikde ve svých číslech nebere ohled na lidi, kteří odpověď poslat nechtěli, nebo se vůbec nechtěkli zabývat vyplňováním dotazníku. Přesto jí vzali jako bernou minci se vším všudy.

Druhá bota asi bylo to, že rozeslali dotazník na 20 000 adres, z toho se jim vrátily odpovědi od 65 000 lidí a oni z nich vybrali náhodný vzorek 1000 dotazníků ze kterého dělali závěry. Proboha - je tohleto možný? Investujou nehorázný prachy do toho, aby oslovili co nejvíce respondentů a pak vyhodnotí pouze 1000 odpovědí. Patrně proto, aby Dancey nemusel zaměstnat o asistentku víc, protože by se mohl dostat do mínusu.

Možná totiž bylo všechno trochu jinak již v roce 1999 akorát pan Dancey převzal marketingové metody neschopného managementu TSR a je posunul na sofistikovanější úroveň, v domění, že je o správná cesta.

To jen taková úvaha….
Autorská citace #9
11.5.2007 10:54 - Dalcor
Úvaha, nebo čerpáš z nějakejch informací?
Autorská citace #10
11.5.2007 10:59 - Vannax
To je jen moje dedukce podle informací, které tu sepsal Alnag ve svých článcích.
Autorská citace #11
11.5.2007 11:08 - Alnag
Vannax: Ty seš zase vtipnej. Prvotní výzkum (těch 20 000 domácností) měl zjistit obecný stav herního průmyslu - zmapovat situaci - tedy neobesílali hráče, ale prostě náhodně celou populaci. Obesílali domácnosti (v průměrné US domácnosti žije něco přes tři lidi, proto 20 000 domácností -> 65 000 respondentů).
Když víš, že pravidelně hraje RPGčka asi 3% populace, pak ti to z těch 65 000 oslovených vychází na cca 2000 lidí. Téhle menší skupině pak předložili detailní dotazníky (+ ještě další experimentální výzkumy a tak). Ne každý se tím ale bude chtít zabývat. Navíc vzorek 1000 lidí na důkladný průzkum je víc než dost, to ti potvrdí každý, kdo dělá statistiku (Spousta výzkumů se dělá i na menších. Stačí se podívat na ty slovutné výzkumy, co jsou v časopisech a televizi, abys zjistil, že n=400 lidí a to ještě se štěstím.)
Takže celkově nechápu, na co si vlastně stěžuješ... ty výzkumy si WotC ani nedělalo samo, dělala jim je firma, která se tím zabývá jako svou hlavní profesí a ví, co dělá. Praktickým a hmatatelným výsledkem výzkumů je to, že D&D dnes hraje celosvětově nějakých 11 milionů hráčů, zhruba polovina každý měsíc...
Peace!
Autorská citace #12
11.5.2007 11:25 - Vannax
Alnag: Ale já jsem si přeci na nic nestěžoval :).
Autorská citace #13
11.5.2007 11:40 - Vannax
Je ale fakt, že jsem nepochopil proč, když se Dancey chtěl zavést jakousi "user friendly" strategii, alespoň podle toho, co mi vyplývá z toho článku, proč nejenže zrušil podporu fanovských projektů, pro které vlastně nemusel ani hnout prstem, jen je jaksi zastřešovat. Myslím tím podporu vydávání netbooků k již existujícím světům, udělování statutu oficiální fanovské web stránky apod.. Takováhle věc by pro WotC neznamenala vlastně žádnou újmu, naopak by jim to jenom prospělo v tom, že by si tím udržovali podhoubí hráčů na svojí straně. To, že odstřelili vydávání nevýdělečných settingů, to chápu, ale proč zrušili i jejich zastřešování to už mi hlava moc nebere. To si myslím že nebyl zrovna dobrý marketingový tah.
Autorská citace #14
11.5.2007 11:52 - Dalcor
Vananxi tříštění trhu - ze zastřešení projektu který nevydělává si odlupují lidi kteří by kupovali výdělečné produkty - Eberron a FR. Alangu exstuje průukum prodejnosti Eberronu ve srovnání třeba s FR?
Autorská citace #15
11.5.2007 12:01 - Vannax
Dalcor: Tak nějak si nejsem jistej, jestli hráči, kteří se celý život věnují hraní např. Birthrightu se zničeho nic vrhnou na Eberron, jen proto, že ten první se přestal vydávat a ten druhý začal. Existují komunity lidí, kteří nadále pokračují sami na vlastní triko ve vývoji již daných herních světů a prostě v nich budou pokračovat dál. Navíc sami vytváří další netbooky, často kvalitní, na kterých pracují zadarmo. Vlastně tím obstarávají práci za WotC, protože tím udržují a lákají hráče.
Ovšem do jaké míry je výdělečný Eberron to by mě teda taky zajímalo a hlavně kolik hráčů nalákal...
Autorská citace #16
11.5.2007 12:09 - Alnag
Od doby, co ve WotC není Dancey jsou zase strašně tajnůskářští. Ale soudě z veřejně dostupných zdrojů (i z přístupu WotC k oběma světům) to bude s FR tak zhruba nastejno. FR má lepší tradici, Eberron mohutnější marketing.
Vannax - WotC alespoň nesoudí každého, kdo poruší její copyright jako blahé paměti TSR. Kdy a jak TSR podporovalo fanoušky? Tím, že nechali soudním příkazem polovinu internetových stránek zavřít? Většina těch tvých tzv. "user friendly" skutků je IMO z doby, kdy TSR už byla division of WotC.
Autorská citace #17
11.5.2007 12:12 - Dalcor
Vananxi tady nejde o hard core fanoušky, ale nové hráče. Takhle měli možnsot jen jít a koupit eberron. Ale třeb Dragonalnce Nexus a Fraternity of Shadows a Athas.com fungovalo dobře a dlouho, ne?
Autorská citace #18
11.5.2007 12:21 - Alnag
K oficialitě stránek - This site is recognized by WotC as the Official Dark Sun site on the internet... (a pod.) seznam oficiálních WotC uznaných stránek je zde: http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/arch/owa
Autorská citace #19
11.5.2007 12:57 - Vannax
Dalcor: Jo, máš pravdu. Asi jsem, jak jsi to celkem komicky nazval, hard core hráč a dívám se na to asi jen ze špatného úhlu pohledu. Ale asi to bude i důvod proč WotC přišlo o jednoho potenciálního kupce příruček.
Alnag: Paradoxní je, že všem těm stránkám sdělili, že jim ukončují statut oficiálních stránek, ale pak se s nimi dál chlubí na svém webu.
Autorská citace #20
11.5.2007 13:57 - Alnag
Vannax: Sdělili? Kdy? Zajímavé je, že pokud jak říkáš jim WotC ukončili status oficiálních stránek, proč se tyto stránky též nadále chlubí statutem oficiálních stránek...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086182117462158 secREMOTE_IP: 44.222.138.70