RPG odborně

Alnag
12.6.2007 10:01
RPG teorie tak trochu jinak... a k velkému zděšení všech fanoušků Rona Edwardse! A nadšení všech ostatních... :-)
Autorská citace #1
12.6.2007 10:01 - Joe
Dve slová: d20
Autorská citace #2
12.6.2007 10:10 - Jerson
Je to dobré, jen inzeráty na netu bych neodsuzoval, takhle jsem sestavil jednu celou herní skupinu, která nějaký čas vydržela.
Autorská citace #3
12.6.2007 10:12 - andtom
Přidám se: z vlastní zkušenosti bych nezatracoval inzerát v kamenném obchodě (sci-fi + fantasy knihkupectví). I to funguje.
Autorská citace #4
12.6.2007 15:59 - Spize
Předpokládám, že většina z Vás je z Prahy, nebo jiného, aspoň statisícového města?
EDIT: Tím se jen snažím postěžovat si, že my vesničani to máme těžší.
Autorská citace #5
12.6.2007 16:01 - Jerson
Budějice mají těsně pod 100 000. Taky je v nich hráčů RPG hodně.
Autorská citace #6
12.6.2007 16:01 - Horacio
...zrovna jsem myslel na to, že nezávidím shánění spoluhráčů lidem v menších obcích :-(
...ale jinak vtipný cyklus, jsem zvědavý na ty fáze družiny :-))
Autorská citace #7
13.6.2007 11:27 - LZJ
BTW v Kladně (cca 70 000) jsme našli spoluhráče díky seznamu skupin na d20.cz. Ozval se mi mailem a po několika výměnách infromací se ukázalo, že je to vlastně soused B-)
EDIT: Jinak tahle série článků se mi zdá dobře napsaná a pro herní praxi rozhodně užitečná.
Autorská citace #8
13.6.2007 15:51 - Alnag
L.Z.J.: Ani nevíš, jak rád to čtu. Hodně dumáme nad tím, jestli to funguje a jsem rád, že ano! Pro vás ostatní to budiž inspirací, pokud ještě nemáte svou skupinu v registru, směle do toho...
Autorská citace #9
2.1.2008 12:50 - Sosáček
Alnagu, nemyslis, ze baron von Handlebarmoustache by si zaslouzil preklad? ;)
Autorská citace #10
2.1.2008 13:06 - Jerson
vůbec není na škodu si takový článek přečíst znovu, teď pomalu přecházíme do ukončení fáze vytváření a čeká nás bouření, takže co to je v článku napsané využiju v praxi.
Autorská citace #11
3.1.2008 09:46 - Quentin
tak jsem krupkovou filosofii docetl a moc se mi libi :)
Autorská citace #12
3.1.2008 09:49 - Sosáček
1) co je na tom filozofickeho?
2) cim se to (jak nekteri tvrdi) vylucuje s jakoukoli jinou teorii?
Autorská citace #13
3.1.2008 09:55 - Argonantus
Hrngz:
Filosofického na tom není moc; je to zřejmě vliv nesmyslné současné módy, kdy se mluví bezelstně o "filosofii prodeje naší firmy"; také jsem někde nadšeně odhalil "fiosofii železniční dopravy."
Druhá otázka je napínavější; je to cvičení na Jersonovské téma "teorie versus praxe" - pokus řešit věci, které "opravdové hráče opravdu zajímají", narozdíl od nějakých DKF mechanik a jiných důmyslností.
V opozitu k "teorii" je to implicitně, vymezením tématu; pokud je "filosofií RPG" tohleto, pak jí těžko mohou být ty DKF mechaniky. To je zase cvičení na Argonantovské téma "usurpování tématu tím, o čem se mluví".
Autorská citace #14
3.1.2008 10:06 - Jerson
Filosofovat můžou oficiálně pouze lidé s filosofickým vzděláním a titulem, my ostatní jen tak plácáme,tedy "filosofujeme" (uvozovky zdůrazněny) Ale jak píše Argo, když si kdejaký trouba myslí že filosofuje, proč bychom to neříkali také.
Na druhou stranu není vůbec nutné, aby se tato teorie (nebo "teorie") vylučovala v nějakou jinou. Osobně si takových myšlenek cením o to víc, protože říkají to co vlastně vím, jen mi připomínají, že to vím a navrhují jak postupovat, protože to nevím. Pro dlouhou diskusi na foru možná nejsou tak vhodné - když není spor, těžko se hádá.
Proč někteří (kteří konkrétně? Ti samí, co tvrdí že hraju v uniformě SS? :-) tvrdí, že se to s něčím vylučuje, to opravdu nevím.
Autorská citace #15
3.1.2008 10:45 - Sosáček
Jerson: ja nevim, prislo mi to tak.
EDIT: ze to nekdo tvrdi.
(hej, nemyslim ze to s tou uniformou myslel nekdo vazne, klid :-) )
Taky si nejsem jistej ze se to nejak vylucuje s cimkoli. Jedno mluvi o designu hernich systemu, druhe o praci se skupinami lidi ... se vylucuje asi stejne jako fyzika plasmatu a statika.
EDIT: ona i ta nenavidena GNS dokonce rika, ze je potreba nemit bordel ve vztazich ve skupine, a je dulezite vedet proc tam lidi jsou (protoze nekomu kdo dela vypravece aby mohl balit nejakou hracku na zbytku fakt nezalezi. a rikam to, protoze jsem to uz dvakrat videl), a tak, ne.
Autorská citace #16
3.1.2008 13:03 - Jerson
Možná by se na to dalo dívat z hlediska dvou přístupů:
1) mám partu kámošů a máme pravidla a pak si řekneme, jak to vlastně budeme hrát (přístup křupkounů)
2) vím co a jak chci hrát, pořídím si podle toho pravidla a pak seženu lidi, kteří budou chtít hrát to co já tím samým způsobem (přístup nekřupkounů)
Ale nevím jestli je to užitečné dělení.
Autorská citace #17
3.1.2008 13:12 - Corvus
no tak podla Jersonovho delenia som nekrupkoun :) a to asi odjakziva.. uz aj DrD som zacal hrat tak, ze som mal pravidla a az potom zhanal ludi co to so mnou budu hravat...
Autorská citace #18
3.1.2008 14:15 - Jerson
No, podle tohoto dělení jsem byl přitažen nekřupkounem, ale vcelku rychle se ze mě stal křupkoun. (Navíc teď své "křupkounství" vlastně převracím, protože se s hráči začínáme scházet i za jiným účelem než jen hraní RPG).
Autorská citace #19
3.1.2008 14:16 - Bajo
2 Jerson: Podle me jsou to dva diamteralne odlisne pristupy. V posledni dobe prave nad timhle hodne premyslim, mam na to rozkreslene nejake schema a napsane nejake myslenky, ale jeste z daleka neni u konce. Kazdopadne reknu alespon neco z toho, co se mi ted honi hlavou.
GNS bylo casto vycitano, ze nebere socialni aspekt hry v potaz. Neni pravde ze nebere vsechny, ale je pravde ze nektere nebere. Zkusil jsem premyslet nad tim, jestli je tedy kvuli tomu opravdu chybna, ale potom me napadlo, ze mozna bude lepsi premyslet nad tim, proc to tak je. Nekterym lidem ocividne sedi a nekterym ne.
Potom se objevila krupkova teorie. Ze zacatku jsem to bral spise jako vtip, ale pozdeji jsem nad tim zacal premyslet trochu vice. "Krupkovych hracu" znam ve svem okoli opravdu nekolik. Vzdycky jsem premyslel proc nekteri hraci hraji jen tak, jakoby bezcilne jen pro zabavu. Nevyzaduji "kvalitni herni obsah" a velke usili pri hre. Jsou spokojeni skoro se vsim. Uvedomil jsem jim ze jim jde hlavne o ten akt hrani a o ten socialni kontext mezi hraci. Me samozrejme take slo i o pratele, ale kdyz jsem spolu hrali RPG, chtel jsem kvalitni herni obsah (kvalitni podle mych kvalitivnich meritek). Zacal jsem se o tyhle hrace zajimat vice, abych je lepe pochopil a mohl jim dat do hry to co chteji.
Nakonec jsem dosel k tomu ze Krupkova filosofie je jakoby jiny herni smer v RPG nez treba System does Matter. Jeden je postaven primarne na socialni interakci a volne zabave (ktera mimo jine vyzaduje vysokou volnost hrace). I jine veci mohou byt dulezite, ale tento primarni pozadavek se jim nikdy nebude moc podrizovat. Druhy se zase zameruje na nejakou subjektivni kvalitu herniho obsahu, jehoz jednou z hlavnich podminek spatruje v sjednocenosti (v GNS je to prave vztah Coherence a Creative Agenda). Opet ostatni mohou byt take dulezite, ale nikdy se jim ten primarni pozadavek nebude moc podrizovat.
Paklize se na to podivame z pohledu tech socialnich aspektu. Pro krupkouny jsou primarni, stejne jako svoboda a proto pro ne neni priliz zabavne se nejak omezovat nebo necemu podrizovat. Zaroven pro ne vzdy bude dulezitejsi kontakt s hraci nez kontakt s hernim obsahem. To co popisuje Edwards je naprosty opak. Primarni je herni obsah a sjednocenost pristupu ke hre je povazovana za zakladni predpoklad uspesne cesty ke kvalitnimu vysledku (kvalitnimu z pohledu techto hrecu). Tito hraci se ve vlastnim zajmu podrizuji nejakym pravidlum a zasadam a to i tem, ktere operuji se socialnimi aspekty. Socialni aspekty jsou totiz do velke miry podrizeny zajmu o sjednocennost a kvalitu herniho obsahu. GNS je svym zpusobem i navod pro tyto hrace (mozna jen pro nekterou jejich cast) jak hrat a jak he hre pristupovat. Ale krupkounum nebude nikdy moc vyhovovat, pokud se jim budou muset striktne ridit, protoze je bude omezovat (a tady nastava zakladni problem GNS - absence poznatku ze pokryva jen urcity herni pristup, coz vyvolava mnoho sporu). Stejne tak krupkova filosofie neni dlouhodobe cesta k uspokojivemu vysledku pro druhou skupinu.
K tomuto nazoru me dovedlo mnoho zkusenosti, premysleni a hlavne rozhovory v posledni dobe s jednim z mych hracu, ktery se zacina zajimat o teorii, ale neni vylozene GNS orientovany. Take ho spise zajimaji socialni aspekty hry a v mnohych vecech se, co se pristupu ke hre se mnou. rozchazel (podobne jako treba Alnag). K tomu co jsem napsal jsme nakonec dosli. Jeste to ale vubec nejsou ukoncene mylsenky a zdaleka jsem sem nepsal vse. Musel jsem to hodne zjednodusit (mozna za cenu jiste nepresnosti a obecnosti), protoze by se to sem jinak neveslo a psal bych to hodne dlouho. V kontextu techto myslenek jsem si vzpomel i na Pundita a jeho oznaceni Story swine (zejmena elitarssti hraci her od White Wolf) a Swine (elitarsti hracie indies). Obe skupiny hracu podle me patri do toho druheho typu hrace co jsem poznal. Elitarstvi neni nutne, ale na rozdil od prvni skupiny se z pochopitelnych duvodu objevuje casteji.
Osobne se radit k druhe skupine a jsem si vedom mnoha nevihod ktere to sebou nese. Otazka je, jestli to co jsem popsal jsou dve skupiny nebo skala a kolik tech skupin vlastne je. Momentalne mam schema slozene z dvou pricnych os, jedna zobrazuje skalu "socialni volnosti" (Socialni aspekty podrizene hernimu obsahu x herni obsah podrizen socialnim aspektum) a druha pravidlovou volnost (freeform / golden rule vs system does matter). Ale urcite to budu jeste preporacovavat a upravovat. Ta druha osa hodne souvisi s rozhodovacimi autoritami (pravidla, GM, hraci) a mozna to jeste trochu zmenim. Take premyslim o dalsim aspektu a tim je cas. Tedy mnozstvi casu, ktere hraci behem hry dostanou k tomu aby se predvedli nebo hru ovlivnovali (mozna ze cas a vliv jsou dva aspekty). Pro nektere hrace je to velmi dulezite, jini se zase radsi divaji.
Neberte to jako nejakou teorii, ale psise uvahu, ktera jeste zdaleka neni u konce. Zejmena to co jsem psal ke konci.
Autorská citace #20
3.1.2008 14:30 - Alnag
Zajímavé. Jenom takovou technickou, ačkoliv teda Cheetoism (aka Křupkování) je nové, tak ten problém sociální dimenze je tu už dlouho. Minimálně při diskusích o GDS se tohle řešiloa někde tam jsou i zárodky Křupkové filosofie.
Taky si nemyslím (rozuměj sdílím tvůj názor), že by to byly jen póly a už vůbec né protikladné polarity s GNS/System does matter, takže bych se asi taky přikláněl ke dvěma nezávislým osám. Což by vedlo k pěti typům hráčů...
  • Sociálno/Freeform
  • Sociálno/System
  • Hra/Freeform
  • Hra/System
  • Nevyhraněný (uprostřed)
Ze své osobní zkušenosti můžu říct, že se to u mne tak nějak přelévá. Třeba záleží mi hodně na lidech a obvykle sestavuji nejdřív skupinu a až pak hledám hru (kromě takových těch oneshotových zkoušek, kdy je to naopak), jsem spíš v tom Freeform/Golden Rule kvadrantu ale přitom mne baví si číst různá RPGčka a zkoumat je. I když z nich pak třeba nic nebude.
A taky si myslím, že mi docela záleží na tom herním obsahu, aby to trochu k něčemu bylo. Tak možná nejsem úplně jednoznačný křupkoun, ale jen lehce. Hm...
PS: Hezká myšlenka Bajo. Rozvíjej dál, z toho něco bude! :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079125881195068 secREMOTE_IP: 3.142.200.226