Pravidla

Alnag
13.9.2007 10:31
Sloupky Design & Development jsou volně dostupné na stránkách Wizards of the Coast a uvádějí nás do úvah designérů a vývojářů čtvrté edice D&D. Tady jsou první dva z nich.
Autorská citace #41
22.9.2007 11:32 - Alnag
Jedna věc je, co potřebuješ, druhá věc, co máš k dispozici. Viděl jsem vícero historických budov, hradů a opevnění, a že by se tam dimenzovaly chodby podle toho, kolik technik s mečem umožní jsem si nevšiml. Obvykle se dimenzovaly tak, jak to soudobá architektonická technika umožňovala.
Je fajn vědět, že se v takových prostorách budeš špatně bojovat, nebo že se nebudou moct dvě skupinky proti sobě valit chodbou stylem "gangsta nigga". Ale nějak mi uchází, co je s tím přesně za problém.
Jinak teda když se lidé vyhýbají v úzké chodbě (metrové) a nechtějí se poprat, tak se nakloní jedním ramenem dopředu (takže do sebe nevrazí) odzkoušeno každodenním tréninkem.
Jinak mně se taky líbí to SW pojetí a myslím, že to chtějí i tak podobně udělat. Jde o to, aby nepřátel bylo cca stejně jako hrdinů (plus mínus) a aby sis občas mohl dovolit i příval nepřátel aniž by se to zavařil mozek počítám CR/EL.
Boje se protahují nejen kvůli tomu, že má bitka 20 účastníků (to taky), ale i proto, že vyhodnocení každého z nich trvá. Abys tedy mohl nasadit proti postavám větší partu bez nějakých negativních vedlejších účinků musíš snadno odhadnout jakou překážku představují a boj musí běžet svižně. Ve SW tohle funguje dobře a doufám, že to tak bude i ve 4e.
Autorská citace #42
22.9.2007 11:52 - Sosáček
Na hradech je spousta chodeb naopak dimenzovana tak, aby se jima nedalo projit, pokud tam stoji ozbrojenejch chlapek co si to nepreje :)
Autorská citace #43
22.9.2007 12:13 - Gurney
Alnag:v SW jde souboj poměrně rychle (což je samozřejmě dobře) ale pokud chceš takovou velkou bitku s postavami na prvním levelu (jeden na jednoho)jak je uvedeno v Design a Developments tak to musí být buď náročné střetnutí (jak je to v SW nebo 3.5) nebo budou potvory prostě slabší, což bych nebral jako plus.Jinak souhlasím že počítat CR je chvilkama otrava, tam by to určitě nějaký lepší systém chtělo.

Hrngz:Souhlasím, při boji s bastardem(cca 120cm na délku) je 3m chodba člověku poměrně těsná(osobní zkušenost) i když pokud se nepočítá že by se v té chodbě bojovalo tak ji asi nikdo nebude projektovat pro boj (ale samozřejmě se s tím počítat může a v pevnostech se s tím nejspíš taky počítat bude).
Autorská citace #44
25.9.2007 23:58 - Vannax
Reakce k Ostrůvkům světla: Bakerovo pojetí má určitě něco do sebe, ale postrádá druhou stranu mince. V takovýchhle ostrůvcích civilizace, jako jsou města a vesnice mezi rozsáhlými lány nebezpečné divočiny, mohou být dobrodruzi stejně snadno vnímáni i jako nebezpečí. Dobrodruzi, pokud zrovna nepochází z daného města, jsou pro místní obyvatele velkou neznámou, ve valné většině případů se od zdejších občanů liší chováním, oděvem, výbavou atd. a pokud zrovna nepřijdou na pomoc městu v nouzi nejvyšší, ale přijdou v dobách klidu, pak z nich zdejší obyvatelé budou mít v lepším případě jen smíšené pocity, v horším případě se jich budou bát. Jsou to tedy skutečně ostrůky světla?
Pokud dobrodruzi navíc již dělají nějaké dobrodiní pro zdejší obyvatele, pak to ve valné většině případů není z dobré vůle, ale z prospěchářství. Dobrodruzi bývají většinou samotáři, podivíni, považují se za něco víc než jen prosté obyvatelstvo atd.. Příkladem dobrodruha může být třeba Sapkowského Geralt z Rivie. Byl všude přijímán jako ostrůvek světla? Ne. Často se ho lidé báli a přátel měl jen po málu. Nestvůry nezabíjel ze soucitu k lidem, ale za protislužbu, za peníze atd.
No, nechám těch rozborů. Koneckonců by mě ale zajímalo, co je vlastně smyslem článku Ostrůvky světla. U předchozích dílů jsem vždycky měl jasno v tom, proč byly sepsány. V tomhle případě mi smysl bohužel uniká.
(Btw.: Conlai, musím pochválit styl překladů.:)
Autorská citace #45
26.9.2007 00:03 - Alnag
Je to taková koncepce "generického DnD světa" z které budou vycházet v doplňcích neurčených pro světy konkrétní.
Autorská citace #46
26.9.2007 10:57 - andtom
Vannax: Geralt je jeden z příkladů dobrodruha, námezné síly pro určitou práci, ale nikoliv prototyp každého dobrodruha. Mezi ostrůvky světla přece neputují jen nájemní zabijáci.
1. Světem hýbe obchod. Pamatujete si starší českou filmovou trilogii z období pravěku Osada Havranů + další dva díly jejichž názvy už nevím? Po řece připlaval do osady vor a přivezl sůl výměnou za kožešiny. A jak byly obchodníci vítání! Přivezli zboží, odvezli jiné zboží, přivezli zprávy a novinky z daleka. Koncepce ostrůvku světla nahrává obchodu, riskantnímu karavanění, doprovodu dopravy čehosi kamsi, neboť někde se nachází takové zboží, jinde jiné.
2. Průzkum a expanze. Ať už jsou vyčerpané zdroje (tj. z donucení) nebo je naopak zdrojů hodně ke zorganizování výpravy (tj. z přebytků), je snaha o průzkum blízkého i širšího okolí. Sem patří z historie i výpravy typu Marco Polo, otevírání obchodních stezek, zámořské cesty, apod.
3. Politika. Je dobré zjistit kdo všechno je soused ve vedlejším vzdáleném ostrůvku světla a průběžné se ujišťovat, jaké má úmysly. Tj. diplomatické mise, posílání darů, válčení atd.
Autorská citace #47
26.9.2007 11:03 - Sosáček
Vannax: a to podle tebe neni dobre? Me se tahle idea fakt libi -- dobrodruhum neni radno duverovat, chlapci s mecema jsou divny zoldaci ze kterejch jde strach, pac uz videli umirat tolik lidi ze jeden dalsi vesnican je nevytrhne, zlodeji ... jsou divny hrdlorezove a magove jsou podivny strasidelny figury co kujou pykle kdesi v temnotach, vzajemne se vrazdi, delaji pokusy na lidech ... a jde z nich strach.
Hej, fantasy podle meho gusta :)
Autorská citace #48
26.9.2007 11:14 - andtom
Mně se ten koncept také líbí. Na podobném principu jsou postaveny i postkatastrofické věci, třeba PC hry Fallout, i tam lze hledat určitou inspiraci, jak fungují ostrůvky světla, jak ja pohlíženo na příchozí, jaké a jestli jsou vztahy mezi ostrůvky.
Autorská citace #49
26.9.2007 11:51 - Vannax
Hrngz a andtom: No, já jsem neříkal, že se mi ten koncept nelíbí. Jenom jsem naznačil, že je podanej moc černobíle.
Dobrodruzi jsou zde podaní jako ti hodní klaďasové, ale kdo odliší čtveřici dobrodruhů bez zlých úmyslů od bandy, která přišla do města s úmyslem něco ukrást, přepadnout apod.?
Když přijdou dobrodruzi do města s karavanou, je to trochu něco jiného, ale pokud by to měla být součást konceptu pro hru, neumím si představit, že se všechna dobrodružství budou odehrávat při putování s obchodní karavanou. Příklad z Osady havranů je fajn, ale naproti tomu existuje spousta dalších příkladů a je třeba mezi nimi hledat společné a rozdílné prvky. Vezmi si filmy Postman, Mad Max, Waterworld, Enemy at the Gate nebo třeba Sedm samurajů. Každý z nich má své hrdiny a každý má jiné hrdiny. Každý je ve svém příběhu vnímán a přijímán ostatními postavami jinak a to i přesto, že i ostatní postavy v příběhu lze vnímat jako dobrodruhy (z našeho pohledu).
Abych to tedy shrnul, koncept je dobrý, ale zdá se mi nedodělaný, jako by mu něco chybělo.
Autorská citace #50
26.9.2007 12:27 - Alnag
Vannax a spol: Mně se ten koncept líbí. Nedodělaný je asi proto, že to není koncept nějakého konkrétního světa (pro 4e vyjde přinejmenším Forgotten Realms a Eberron plus možná i další ale to bude až v roce 2009 a dál... protože říkali co rok to CS). Tohle je jen takový odpich pro generická dobrodružství, nebo dějmistry, co si budou dělat svět vlastní.
A mimochodem, počkejte na to co udělali se sférama. Zavilí fanoušci Planescapu budou valit bulvy... :-p
Autorská citace #51
26.9.2007 13:00 - Noir
Alnag: Až na to, že FR, jak to tak vypadá, budou po Spellplague tomuhle konceptu odpovídat poměrně přesně...
Autorská citace #52
26.9.2007 13:22 - Alnag
Noir: Ty spekulace na EnWordu jsem taky četl, ale dost o tom pochybuji. Je to vysuzování příliš mnoha z příliš mála...
Autorská citace #53
26.9.2007 17:01 - Noir
Alnag: To je sice pravda, ale já jsem vycházel hlavně z toho, že Rich Baker kdesi napsal, že to asi s PoL ve FR trošku přehnali, takže teď tu koncepci budou krapet přibližovat současné verzi světa...
Autorská citace #54
7.10.2007 16:17 - Lotrando
viděli jste tohle?
4e software
Autorská citace #55
7.10.2007 16:46 - Alnag
Ano :-) Líbí se ti to? Nebo se ti to naopak nelíbí?
Autorská citace #56
7.10.2007 17:11 - Lotrando
Nelíbí. snad pravidla nepočítají s tím, že budu mít při hraní notebook. Technicky to problém není, ale kazí to atmosféru.
Autorská citace #57
7.10.2007 17:23 - Alnag
Spousta lidí používá při hraní počítač už dneska. Ve skutečnosti si připadám hrozně staromódně, že já ne :-) Podle mně to je naopak problém hlavně technický a sociální, protože to prostě překáží a tvoří to umělou bariéru mezi hráčem a vypravěčem - stínítka a takové věci mi nikdy nesedla.
Nicméně pravidla s tím nepočítají. Je to primárně určeno pro skupiny hrající on-line třeba proto, že se přestěhovali a žijí na druhém konci Spojených států. Druhotné použití je pak i při normální hře tak jako lidé používají různé programy (e-Tools, DM Genie) dnes pro 3e, budou to používat pro 4e. Pokud to nepoužíváš dneska a nechceš používat zítra, může ti to být dost jedno...
Autorská citace #58
7.10.2007 17:42 - Lotrando
Podle všeho to byla alfa, nebo nějaká ranná beta. Mají ještě hodně práce, chtějí-li to vydat na jaře. Mám jen obavu, aby přesto že to není nutné k hraní, nakonec nebylo hraní s tím lepší. Tak budu držet palce.
Autorská citace #59
7.10.2007 17:49 - Alnag
Hraju teď SW Saga Edition (které má být pravidlově blízko - tedy relativně) k D&D 4e a počítač mi u toho nechybí. Podle mně je prostě celá DI způsob jak vyždímat peníze z lidí, kteří je mají. Stejně jako jsem ignoroval spoustu doplňujících příruček (zbytečných) k 3e hodlám kašlat i na DI.
Všechno co jsem v tom PC viděl dokážu v pohodě a lépe udělat s figurkami a Dungeon Tiles.
Autorská citace #60
7.10.2007 18:05 - Lotrando
Takže přejdeš na 4e až vyjde? Ptám se proto, že dodnes jsou lidi co hrají AD&D a 3e je nazajímá, takže jsem zrovna zvažoval, jestli ještě teď pořídit sadu 3e pravidel, nebo raději počkat na novou verzi. Přece jenom je to celkem nákladné. Jestli to ale dopadne tak, že na 4e si budou lidi zvykat dva roky, není koupě 3e od věci :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085578918457031 secREMOTE_IP: 44.211.35.130