Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
3.4.2011 17:34 - Alnag
Z jiného sudu. Hrál jsem teď SW v DnD 4e systému a zároveň hraju DnD 4e Amazing Adventures a čím víc se na to dívám, tím víc mi přijde, že ta hra se na vyšších úrovních rozpadá. Problémy bych shrnul jako:

  • Přílišná komplexita - I přes kecy WotC o tom, jak vychytali "sweet point" ze 3e bych řekl, že ho jen zopakovali v jiné rozteči úrovní. Pro mne osobně to přestalo fungovat někde za polovinou paragon levelu. Množství schopností postavy už pro mne není přehledné (a to ani zdaleka nemám tolik schopností předmětů, které bych mohl mít, často dávám přednost property věcem, jen abych nemusel řešit další "encounter/daily".
    Pořád si myslím, že ten nápad byl dobrý. Velký bordel v tom dělají hlavně magické předměty (méně slotů by bylo více); a dále utility powers, kterých pořád přibývá (menší přírůstek, nebo jeho zpomalení, přepisování utility lepšími verzemi téhož...).
  • Špatná matematika - Vidím to pořád dokola. Ačkoliv skillová DC se po dvou revizích docela zlepšila, hard DC mi stále přijde podivně ustřelené (pravděpodobnost úspěchu postavy zaměřené na danou dovednost neodpovídá mojí představě, jak by to mělo vypadat). Ale mnohem větší katastrofa je IMO stále s nestvůrami - hrál jsem ve SW za MM3 nestvůry přefluffované do SW hávu a pořád měly strašně přeboostované životy, brutálně vysoké útoky proti standardně stavěným postavám - výsledek je, že souboje se vlečou a jsou strašně lethální. Čím vyšší úroveň, tím větší problém.
    Problém DnD 4e, o kterém už teď mluví otevřeně i designéři (Schwalb na svém blogu) je, že hra měla na začátku špatně spočítané čísla nestvůr a záplatuje se to "matematickými must-have featy", což ale dělá obrovské rozdíly mezi hráči, kteří si je berou a kteří si je neberou. (Není divu, pokud si musíte vzít 5 featů, abyste měli postavu číselně "v pořádku". Bohužel ani hráči, co mají postavu "v pořádku" ji nemají v pořádku. Mám pocit, že ani matematické featy nejsou spočítané dobře.
  • Noční můra epického rozměru - Zatímco na heroic levelu nic z toho nepoznáte a hraje se velmi dobře (ve skutečnosti extrémně zábavně) a do paragon levelu se tyhle problémy jen plíživě vkrádají, bojím se, že na epicu to bude pravé peklo. Už jsem viděl několik rozborů toho, jak se matematické problémy DnD na vyšších levelech kumulativně zhoršují. Varující mi přijde i to, že Wizardi říkají, že nebudou vydávat podporu pro epic level (např. DMG3), protože ho prakticky nikdo nehraje. Ale co když je to trochu jinak. Epic prakticky nikdo nehraje, protože epic je prakticky nehratelný? Pamatuju si, když jsme si z hecu zkoušeli na zkoušeli boj Acereraka s postavami na 30. úrovni. Ten souboj se vlekl asi 4 hodiny... než ho udolali. A nebylo to ani trochu zábavné...
    Přitom nápady jako epic destiny jsou super. Chjo.
3.4.2011 18:44 - noir
Alnag: Nikdy jsem nehrál za high level essentials postavu, ale řekl bych (podle toho, jak na mě působí ty nízkolevelové), že na epicu budou výrazně jednodušší.

K potvorám: popravdě u MM3 potvor ten problém necítím tak výrazně, třeba souboj s inkvizitorkou mi přišel vyloženě fajn.
3.4.2011 22:00 - ShadoWWW
S epicem je problém a je to klasický problém vejce a slepice - nejsou hráči, není podpora; není podpora, nejsou hráči. Osobně ale myslím, že než Wizardi vydají podporu pro Epic, tak radši dřív vydají 5E a vše začne nanovo.

Pro mě je v tuto chvíli nejlepší řešení dát 20. úroveň strop a do epicu se vůbec nepouštět, radši začít znovu. Ono zas podpora prvních řekněme 15 úrovní je tak velká, že si s ní vystačíme. A stále přibývá - nové schopnosti starých povolání, subclassy, nová povolání (třeba teď upíři)... Člověk má stále co hrát.
3.4.2011 22:08 - Alnag
ShadoWWW: Úplně ti rozumím. S těmi zkušenostmi, které dnes mám bych tu hru asi taky zastropoval někde kolem 16. úrovně. Ale když máš rozehranou moc pěknou kampaň, se spoustou otevřených osobních příběhů a už jsi na 18. úrovni a herní systém začíná pomaličku skřípat, tak je každá rada drahá...
3.4.2011 23:58 - andtom
Alnag: V některých případech, když se to hodí, osobní příběh postavy ... by nemusel být svázán s jedním tělem postavy. Tělo, to je jen schránka pro duši ...
4.4.2011 08:46 - Vojtěch
Mě osobně se množství schopností nijak moc nepříčí (no, taky jsem hrál wizardy v 3E někde kolem lvl 15) pokus přibývají postupně a člověk má čas si to všechno osahat, ale co mě točilo hodně je právě přepisování namísto rozšiřování stávajících. Ne, že bych tedy toho na 4E nahrál hodně kolem vyšších lvlů u 4E.

Osobně si myslím, že by se dalo také déle plácat tam, kde to ještě šlape pomalejším postupem po tabulce XP.

EDIT: Samozřejmě se tím problém jen oddaluje, ale zas se může příběh nějak zakončit a šmitec.
4.4.2011 09:50 - Blaine
No tedka uzaviram prvni tier. Heroicky by mel skoncit asi tak prespristi sezeni. Za rok mozna budu nadavat stejne.
S predchozi skupinkou jsme skoncili na 12. lvl. Ale skoncili jsme kvuli tomu, ze neslapala parta. A pak zacal samozrejme skripat pribeh, kdybych to hral tedka tak bych to asi musel stavet trochu jinak, zase jsem nabral rok zkusenosti.
4.4.2011 16:56 - noir
http://www.wizards.com/DnD/Article.aspx?x=dnd/4pr/20110404
- Ta cestují věž je naprosto dokonalá!
4.4.2011 17:48 - ShadoWWW
Alnag: Na epicu se nejvíc projeví rozdíl mezi power gamerem, obyčejným hráčem a třeba hráčem, který rád hraje mimo svou roli. Jde to samozřejmě řešit snížením počtu životů nestvůr a tím, že dáš hráčům tax featy zdarma. Ale napadá mě pár dalších vychytávek, které IMHO mají největší smysl právě na epicu:

- Karty štěstí: Vytvoř si balíček karet štestí, kterými budeš hráče odměňovat. Své hráče, znáš nejlíp, takže je na tobě, jestli posílíš jejich přednosti nebo naopak jim pomůžeš vyladit slabiny. Jako dobrá inspirace jsou např. schopnosti pro vojvodu, co vyšly v Dragonu. Ale možné je témeř cokoliv. Hodně velká pomoc by byly např. upravená některá kouzelníkova kouzla z 3E. Dobrý je, že ty karty jsou one-shoty, takže když se přestřelí jejich účinnost, tak je ze hry odstraníš. A nakonec jde využít i nákup pár balíčků oficiálních Fortune Cards.

- Rituály: Přestože je Wizardi v Essentials odepsali, tak by s nimi na epicu mohla být docela sranda, aniž by to nějak vážně narušilo hru. Zase je možné experimentovat, docela pěkné jsou rituály v Azagar’s Book of Rituals (je i v Archivu 1)
5.4.2011 13:21 - Alnag
Mám otázku do pléna, zkuste odpovědět na základě intuice a nepočítat to (já už to udělal, ale zajímá mne ale Váš neovlivněný názor).

Jakou by měla mít postava šanci uspět se svou nejlepší a nejlépe vybroušenou schopností v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)

Jakou by měla mít postava šanci uspět se svou průměrnou, ale trénovanou schopností v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů;
ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.
)

Jakou by měla mít postava šanci uspět s netrénovanou dovedností, v níž je ale extrémně talentovaná v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)

Jakou by měla mít postava šanci uspět s netrénovanou dovedností, v níž je průměrná v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)

Měla by šance na úspěch v lehkých, středních a těžkých obtížnostech se vzrůstající úrovní postavy... stoupat, zůstávat stejná nebo klesat?

Výsledky této mini-ankety a srovnání s realitou v příštím blogu.
5.4.2011 14:28 - Čindi
Alnag píše:
Mám otázku do pléna, zkuste odpovědět na základě intuice a nepočítat to (já už to udělal, ale zajímá mne ale Váš neovlivněný názor).

Jakou by měla mít postava šanci uspět se svou nejlepší a nejlépe vybroušenou schopností v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)


100 procent, 90 procent, 65 procent

Alnag píše:
Jakou by měla mít postava šanci uspět se svou průměrnou, ale trénovanou schopností v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů;
ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)


95 procent, 75 procent, 50 procent

Alnag píše:
Jakou by měla mít postava šanci uspět s netrénovanou dovedností, v níž je ale extrémně talentovaná v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)


95 procent 65 procent 20 procent

Alnag píše:
Jakou by měla mít postava šanci uspět s netrénovanou dovedností, v níž je průměrná v lehké, střední a těžké obtížnosti? (Napište něco jako... v lehké by měla uspět v X z Y případů; ve střední v X z Y případů a v těžké v X z Y případů.)


85 procent, 50 procent, 10 procent

Alnag píše:
Měla by šance na úspěch v lehkých, středních a těžkých obtížnostech se vzrůstající úrovní postavy... stoupat, zůstávat stejná nebo klesat?


nevím
5.4.2011 16:22 - wlkeR
Nejlepší trénovaná: 100% - 90% - 80%
Průměrná trénovaná: 90% - 80% - 60%
Nejlepší netrénovaná: 85% - 70% - 50%
Průměrná netrénovaná: 75% - 50% - 30%

Je to také hodně hrubé. Ono by asi i tady záleželo na nastavení herního režimu easy/moderate/hard... Jak moc to chce banda hrotit, jak moc jsou hardcore. S levelama bych to nijak nedrmatizoval.
5.4.2011 16:29 - Sethi
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 9/10 - 7/10
Průměrná trénovaná: 10/10 - 8/10 - 5/10
Nejlepší netrénovaná: 8/10 - 6/10 - 3/10
Průměrná netrénovaná: 6/10 - 4/10 - 1/10

Jsem příliš sexy na to, abych používala procenta.
5.4.2011 16:33 - noir
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 8/10 - 7/10
Průměrná trénovaná: 9/10 - 7/10 - 5/10
Nejlepší netrénovaná: 8/10 - 6/10 - 4/10
Průměrná netrénovaná: 6/10 - 4/10 - 2/10

Ale je to spíš nástřel.
5.4.2011 16:49 - ShadoWWW
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 9/10 - 7/10
Průměrná trénovaná: 9/10 - 8/10 - 6/10
Nejlepší netrénovaná: 8/10 - 7/10 - 5/10
Průměrná netrénovaná: 7/10 - 5/10 - 2/10
5.4.2011 17:26 - Ebon Hand
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 8/10 - 6/10
Průměrná trénovaná: 9/10 - 7/10 - 5/10
Nejlepší netrénovaná: 7/10 - 5/10 - 3/10
Průměrná netrénovaná: 6/10 - 4/10 - 2/10
5.4.2011 18:06 - Jarik
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 8/10 - 6/10
Průměrná trénovaná: 9/10 - 7/10 - 5/10
Nejlepší netrénovaná: 7/10 - 5/10 - 3/10
Průměrná netrénovaná: 5/10 - 2/10 - 1/10

Navysovani:
Pokud existuje mechanika navysovani vlastnosti (rekneme jako je to v Dnd4e), pak se rovnomerne zvysuji i narocnosti.
5.4.2011 21:55 - Geralt
Nejlepší trénovaná: 100% - 85% - 70%
Průměrná trénovaná: 90% - 70% - 50%
Nejlepší netrénovaná: 65% - 50% - 30%
Průměrná netrénovaná: 50% - 30% - 10%
5.4.2011 23:29 - Quentin
Nejlepší trénovaná: 10/10 - 8/10 - 6/10
Průměrná trénovaná: 9/10 - 7/10 - 5/10
Nejlepší netrénovaná: 7/10 - 5/10 - 3/10
Průměrná netrénovaná: 6/10 - 4/10 - 2/10

(opsal jsem to od ebona, ma to pekne :-). Prumer je 60%. což je ok. Budem pocitat, ze lidi budou hazet hlavne na veci co maji a dostanem se treba k 80%, coz je porad jeste smysluplny hod pro epic fantasy)
5.4.2011 23:45 - Alnag
Průběžně můžu vyhlásit, že Noir má nejprůměrnější odhad (vzhledem k ostatním) následován v těsném závěsu Sethi... :))

Díky všem za názor, více bude následovat...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10250401496887 secREMOTE_IP: 18.224.0.25