Pravidla

krimi
7.10.2008 14:21
imunita proti kritickému zásahu
Chtěl bych se zeptat na jednu věc, která se mi teď stala při DMování. Postava válečníka bojovala s nemrtvým (ghůlem) a podařil se jí kritický úder. Obvykle u humanoidních postav popisuju kritický úder jako setnutí hlavy. V tomto případě jsem však narazil, protože ghůl je jako nemrtvý imunní proti kritickému zásahu, ale na druhou stranu jsem si ho nedokázal představit jako "fungujícího" i nadále bez hlavy. Sdělil jsem tedy postavě, že ho jen mečem propíchla skrz naskrz a stojí dál...válečník se ohradil, že vždycky stínal hlavy, tak proč teď najednou probodnutí?! a že příště bude chtít raději standartně stínat hlavu :-) Jak bych bych měl vyřešit kritický zásah u podobných bytostí? Dokážu si představit jak funguje imunita u slizu, u kterého se skutečně nedá určit důležitá část těla, ale pro ghůla je přece hlava stěžejní část nebo ne?
Autorská citace #1
7.10.2008 16:19 - Fritzs
krimi: Krirtický zásah=/=instantkill
Autorská citace #2
7.10.2008 16:28 - karel
Podle mě není kritický zásah vždy okamžitá smrt.Je to jen přesná a silná rána.A že by te kritik položil okamžite na zem mi příjde divný.To by se pak dal drak zabít jednou ranou nořem,pokud by padl kritik.
Autorská citace #3
7.10.2008 16:51 - Rytíř
No tak obecně je to braný tak, že nemrtvému je jedno, když mu šťastným sekem otevřeš krční tepnu nebo ho lofneš přes spánek, případně do jiného, velmi zranitelného místa. Jestli každou kritiku popisuješ jako setnutí hlavy, tak si docela koleduješ :) Jak sám pravíš, ne vždy kritika = smrt.
My jsme kritický zásah do nemrtvého brali jako maximální možný zásah, neboli neházelo se na zranění a nemrtvý to dostal, jako by padlo na kostkách maximum. A úder jsme normálně popisovali, že kdyby byl živej, sakra by to bolelo..
Jinak záleží jak bereš nemrtvé - hlavu potřebují vlastně jen na koukání a případně poslouchání. Pokud se ale orientují jiným způsobem (mohou cítit živé bytosti, vnímat své okolí jinými smysly a orgány než očima a ušima), tak mu ani utnutá hlava opravdu nevadí.
Vlastně jo, nemohl by kousat :))
Autorská citace #4
7.10.2008 18:45 - sirien
Nevim proč by měl bejt ghoul imunní vůči kritikckýmu zásahu - když mu useknete nohu tak to je poměrně kritický a má to i docela user-friendly efekt (za předpokladu že user je PC a ne ghoul, samozřejmě, PC ghoula neberu v úvahu), když mu čepelí proseknete obě oči, tak pro něj taky nebude zrovna ono... a s rukou která místo na kosti vysí na třech cenťácích masa se s tim mečem taky nemává právě ideálně.
Pro člověka smrtelná zranění - pro nemrtvého jenom kritická :)
Autorská citace #5
7.10.2008 19:02 - karel
Krimi:v jakym systemu to hraješ?
Autorská citace #6
8.10.2008 04:55 - bigbythewise
Pokud hraješ v D&D, tak tam není definováno, co kritický zásah konkrétně způsobuje. Bere se to jen jako vydařený zásah do nějakého citlivého místa, jak píše Rytíř. Žádné "speciální efekty" taktického rázu o kterých píše sirien, jako je useknutí hlavy či nohy při kritiku, z pohledu pravidel neexistuje. K čemu by pak byl Vorpal? :o) Kritický zásah jako instant kill možná tak v epic pravidlech. (devastující kritický zásah)
Autorská citace #7
8.10.2008 08:29 - krimi
hraju 3E ADaD a setnutí hlavy jsem popisoval při kritickém úderu jen tehdy, pokud měly být HP při kritickém úderu do čísla -10 a níže (rozhodně ne při každém kritickém úderu), což by se stalo i v případě výše zmiňovaného ghůla, kdy pokud by neměl imunitu vůči kritickému zásahu, dostal by se na -12...s imunitou, a tím pádem s nenásobeným zraněním, se pohyboval pořád v kladných číslem. Taky bych měl zmínit, že hrajeme na instant kill (to znamená 3x přehozený kritický úder=okamžitá smrt nezávisle na počtu životů), který ale nelze provést na bytosti s imunitou proti K.Z. Pak ale nevím, co bych měl vyprávět hráčům, až se jim povede takovýto instant kill na ghůla. Holt jsem je neměl namlsávat s tím useknutím hlavy a měl jsem je střídat s jiným způsobem smrti, ale když jsem viděl, jak se při popisu o efektním setnutím hlavy hráč radoval a tetelil nad tím, jak je mocný, nemohl jsem si pomoct :-)
Autorská citace #8
8.10.2008 08:36 - Lotrando
"Meč pronikl z boku do ghůlova těla a zastavil se o páteř. Tahle rána by byla pro živého tvora smrtelná! Nemrtvý se však jen překvapeně podíval na zbraň trčící z jeho těla a ohnal se po tobě. S vypětím sil se ti podařilo vytrnout meč z protivníka a uniknout z jeho dosahu."
Autorská citace #9
8.10.2008 09:10 - sirien
Se Ti to radí, když si měl přes čtyřiadvacet hodin na to si rozmyslet odpověď, co? :P
Ale ne, tohle je docela dobrá rada, jen chápu že krimiho zrovna v tu chvíli nenapadla...
Autorská citace #10
8.10.2008 12:13 - krimi
dobře Lotrando, ta replika je hezká, už se těším, až jí použiju :-) tak, ale co kdyby hráč viděl, že zásah podobnýho ražení nemá cenu a řekl by, že příště se bude snažit mířit ghůlovi na hlavu...? Tím se postupně dostávám k tématu, které mě taky zajímá a to je útoky na vybranou část těla - kdo hrál Stín meče, ten ví, že tam to bylo vyřešeno s přehledem, ale jak je to s útokemem a následným zraněním na jisté části těla?
Pokud někdo bude chtít někomu useknout ruku nebo useknout prst, určili byste nějakým zůsobem horní hranici uděleného zranění (useknutí prstu může být stova smrtelné)? Pokud by pak např. člověku se 4mi HP byl useknut prst nebo ruka zraněním za 5 životů, snížili byste jeho utržené zranění k této horní hranici?
A co s týká útoku na vybrané části těla, aplikovali byste na tento útok postihy? A pokud ano, jak velké?
Těším se na vaše odpovědi :-)
Autorská citace #11
8.10.2008 12:25 - Ebon Hand
Já bych v tom případě zdrsnil popis zranění. Sice mu chtěl useknout prst, ale místo toho mu uťal ruku v půlce předloktí. Všechny zkrápí vystříkující krev z tepny, nebožák padl na kolena a drží se za pahýl, je jen otázka počtu úderů srdce kdy vykrvácí..
Autorská citace #12
8.10.2008 12:34 - Xeth
Kritické zásahy a jejich popisy je dobré různit, když už to ale neděláš, tak se držet toho co hraješ. Nemrtvý kupříkladu je imunní vůči kritickým zásahům, protože nemá žádná vitální místa. Já bych se nebál nemrtvému tu hlavu utnout... a on by šel po postavách dál. Myslím, že by to dodalo docela na děsivosti toho soupeře, i když by byl papírově jinak celkem nanicovatý. Co se stane elementálovi..? Třeba takový oživlý plamen ve formě člověka (aby měl tu naší hlavu)hlava se může utnout a ten "kousek" vyhoří, v příštím okamžiku ale na místě utnuté hlavy elementálovi zaplane další, nová.
Cílený zásah můžeš dávat se standardním -4 postihem na útok, pokud je cíl jo malý, tak klidně méně (u oka bych se nestyděl za -8) a zranění části těla můžeš stanovit strop - např. útok na končetinu může být maximálně 1/4 celkových HP postavy (a opakované sekání do ruky už dál nezraní - na druhou stranu, jakmile přesáhne tu mez, může o končetinu postava přijít, nebo bude zneschopněna dokud se nevyléčí - závisí na druhu zranění). tady bych upozornil, že součet zlomků nemusí dát dohromady 1. Čili třeba ruce by byly po 1/4, paže po 1/3, hlava a trup standardní pool HP postavy, nohy po 1/3, chodidla po 1/4. Tady si můžeš odcela vyhrát hlavně s tou barvitostí popisu zranění. ;)
Jen doporučuji dohodnout s ena tom s hráči, někteří takové mrzačení své postavy nemusejí skousnout.
Autorská citace #13
8.10.2008 13:31 - sirien
hm. Kdo hrál Stín meče tak ví že to je děsná věc jejíž autoři prakticky nerozumněli tomu co dělaj - soubojovej systém Stínu meče je jeden z dobrých důkazů.
Například je docela nanic hrát si na realističnost, a pak prohlásit, že někoho nemůžete zabít zásahem do ruky (pominu-li takové věci jako tepenné krvácení případně fyziologický šok, které člověka velmi rychle vyřadí a o jeho smrt se postarají v době poměrně velmi dohledné, tak tu furt je skutečnost že bolest a pohled na vlastní velké zranění člověka prostě vyřadí. Airsofťáci třeba považují zásah do nohy/ruky za stejně vyřazující jako zásah do těla)
Co tím chci říct je že bych se ROZHODNĚ neomezoval tím že zásah od ruky může dát maximálně X damage - stačí hezky popsat tu ránu, která odpovídá danému počtu ztracených HP, a hráči pochopí, proč jim mohl zásah do ruky vzít 9/10 vitality (v takovém případě doporučuji zmínit i něco pěkného, jako třeba maso seseklé na viditelnou kost, otevřenou zlomeninu, nebo tak...)
Autorská citace #14
8.10.2008 14:11 - Xeth
2Sirien: Psal jsem o samotné ráně, to jest o poškození ze zásahu, Ne o doprovodných efektech jako je šok, krvácení apod. To už je na dobarvení a dohře té které situace.
Jakmile bude ona část těla zničená, prostě nejde už nijak víc zničit - řekněme, že vám někdo bude při mučení pořát dupat na prsty ruky, až z nich nezbyde nic co by se dalo k prstům přirovnat. Tím že vám na to bude dál dupat už nic extra nenadělá.
Na druhou stranu stačí drobné říznutí na zápěstí žiletkou (sotva za 1 HP) a postava může vykrvácet.
Autorská citace #15
8.10.2008 15:04 - sirien
No tak já vždycky HP systém chápal jako abstraktní vyjádření okamžitých následků zranění a složitosti jeho příští nápravy.
Říznutí žiletkou do zápěstí nadělá okamžité i krátkodobé škody minimální, pomineme-li zničené textilie, bolest také nijak zvlášť trýznivá, ošetření takového zranění je triviální, takže ano, je to jen za 1 HP.
Na druhou stranu - tepenné krvácení, kdy Tvoje tělo opustí 1dl krve za deset vteřin (což v překladu znamená, že jsi do... počítám... dvou a půl minut instant death, přičemž velice rychle začneš slábnout, motat se Ti hlava... ok, sval je proseklej jen lehce a je to jen na ruce, ale krve je okolo jak na zabijačce a ta krev v Tvym těle začne prostě velmi rychle a velmi citelně chybět, takže i takovéhle sknutí může být klidně za polovinu nebo tři čtvrtiny HP jen to hvízdne.
Stejně tak když Tě někdo praští kladivem do ruky... ok, je to ruka... nic moc, svalům to moc neudělá, kost to maximálně zlomí. Maximálně. Když máš štěstí, tak to bude čistá zlomenina, kterou si uvědomíš až po boji, to je za trochu HP - nic moc teď, ale pak to budeš muset složitěj léčit a když v boji dostaneš ránu na totéž místo tak to nebude moc ok... NA DRUHOU STRANU - taková rána může kost taky dobře zrasit, tříštivá zlomenina s podélně naprasklou kostí, odštěpky ve svalech, kostní dřeň a tuk z kosti rovnou do porušené tepny způsoběj an-blabla-ii (mám to někde v poznámkách k anatomii), okamžitá bolest jak kráva, setmí se Ti před očima, agónií jsi neschopnej prakticky cokoliv dělat vyjma řvaní následujících pár hodin a jsi i s moderní medicínou prakticky na okamžitou amputaci, enjoy - to je takové zranění do ruky za 5/6 HP. A ano - je to epic fantasy a hraješ hrdinu - to je důvod proč se nesvalíš v řevu a agonii na zem neschopnej čehokoliv ale budeš mít pořád tu 1/6 HP a budeš moct útočit tou druhou rukou, protože hrdinně přemůžeš tu bolest která by jiný lidi zabila jenom tim šokem.
Autorská citace #16
8.10.2008 15:07 - Goran
Já jsem vždycky zahrnoval výhledově ztracenou krev do celkového zranění. Hrát jenom na zničení těla má smysl u takového ghůla, který nekrvácí, ale při ztrátě končetiny bych určitě stáhnul HP na hranici, kdy postava nemůže dělat nic kromě úpění a sténání (pokud není berserk se schopnostmi typu "nevyřaditelnost") a bez pomoci nepřežije. Boj do roztrhání těla bych nechal těm ghůlům a částečně šíleným berserkům, ostatním může stačit to malé říznutí (pokud vyvolá tepenné krvácení, rozhodně bych ho nedával za 1 HP... i když to může být způsobeno zbraní, která takové zranění často dává, třeba dýkou - akorát při útoku ze zálohy v rukou zkušeného zloděje a/nebo při criticalu).
Autorská citace #17
8.10.2008 15:12 - sirien
Hm. Jak jsem psal - HP jsou abstraktní. Když třeba lehké říznutí způsobí tepenné krvácení, tak to klidně může být za symbolický 1HP - pokud to je někde mimo boj kde prolásíš "SAKRA" přitlačíš na to hadr a hnedka otevřeš lékárničku, aniž by se Tě parta skřetů nebo chodících koster snažila zaříznout.
Ale takové říznutíčko do tepny během boje, kdy tu ránu přiživíš ještě tim jak se hejbeš, adrenalinem, srdečnim tepem, krevnim tlakem, bez možnosti to hned ošetřit... to už za 1HP fakt neni, i kdyby to zranění bylo takřka shodný.
Autorská citace #18
8.10.2008 15:33 - Lotrando
Hmm, ale kritický zásah je cokoliv od tepenného krvácení přes hluboké zhmnoždění vnitřních orgánů až po tupý úder do hlavy. Pokud to chcete mechanicky řesšit, vemte si systém který to umí a můžete se vyřádit do syta, ale jiné stránky hry vám zas utečou. Tohl enení o realitě, či popisnosti, tohle je o mechanismech a nevidím důvod proč by každý zásah nešel opsat třemi odstavci, když si to hráči přejí a pravidla mi v tom nebrání. Nikdy jsem nechápal, co řeší bonus -2 na tom, že ho chci trefit do hlavy. Reálný souboj jsou tři výměny a mrtvola, tak co furt řešíte :)
Autorská citace #19
8.10.2008 15:49 - Xeth
2Sirien: Příliš detailní řešení může být spíš na škodu. Pochopitelně, že utnutí ruky může být smrtelné (a IRL by často bylo) - můžeš jí mít uťatou po 1/X části celkových HP postavy a pak třeba zakždé kolo ztrácet 10% celkových životů (HP total) krvácením - ale je to IMHO zbytečně složité (na koncept DnD). O úderech do hlavy a jejich efektech ani nemluvě.
Pokud jde o zavádění přílišné realističnosti do hry, je lepší hrát v systému, který s tím počítá.
Autorská citace #20
8.10.2008 18:00 - sirien
Já ale vůbec nemluvím o realističnosti, tos mě minul. Já zdůvodňuju, proč je stupidita omezovat počet dmg které můžeš přijmout do jednotlivých částí těla - zásah takřka kamkoliv (pomineme-li slovíčkaření jako ušní boltec nebo malíček) Tě skutečně může instant killnout - tedy Tě může i zranit v libovolném rozsahu od 1HP do instant kill.
Takže - cílené zásahy ano, dávají smysl, a postih na ně za to že se soustředíš zrovna na ně fajn, dle libosti a systému. Omezení zranění které cíleným zásahem dáš - ne-e, prostě nesmysl.
To co jsem psal nebylo určeno k tomu aby se s tím hrálo, ale jako vysvětlení hráčům kteří by se vztekali že je zásah do ruky prakticky zabil a že to přece nejde - jde, a velmi snadno. A že jsou to hrdinové? Ano, jsou, proto je to namístě nesejme a jen vezme pár HP.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089939832687378 secREMOTE_IP: 54.226.226.30