Pravidla

Lotrando
21.12.2008 10:48
Iniciativa a příležitostné akce
Chci si ujasnit jednu záležitost týkající se příležitostných útoků. Zkuste v tom najít chybu.

Nejprve pár pravidel.

- jeden příležitostný útok za tah
- příležitostný útok je vyvolán nejčastěji pohybem
- pokud je nepřítel marknutý a pohne se, nebo zaútočí jinam, vyvolá příležitostnou akci, přesněji útok od válečníka

Teď, když mají monstra stejnou inicitativu, omezuju tím postavy, protože se vlastně všechny potenciální příležitostné akce odehrávají v jednom tahu monster. To se stane pokaždé, když spojím více mosnter do jedné inciativy.

Mohu to ale hrát tak, že každý jednotlivý nepřítel má svoji micro-incitiativu malinko posunutou a tím pádem nejednají najednou, ale každý má v rámci té jejich společné iniciativy vlastně svůj mini-turn.

Pak by bylo možno reagovat na každé monstrum zvlášť, ale snadno se stane, že těch akcí bude hrozně moc najednou a těžce to prodlouží celý boj.

Jen podotýkám, že si nemusím přesně pamatovat v jakém pořadí realizovali enemáci svoje micro-turny; můžu jednoduše říct, že své akce odkládají, připravují si je apod.

Jaký způsob používáte?
Autorská citace #1
21.12.2008 11:15 - Alnag
Ta základní chyba je v tom, že dvě potvory nemůžou mít stejnou iniciativu. Když se podíváš do pravidel tak tam píšou, když vám vychází stejná iniciativa (i po porovnání modifikátorů atd.) tak si hoďte mincí. Tedy jede jedna potvora a pak druhá...

Já třeba taky používám nestvůry se stejnou iniciativou (na papíře) a nepamatuji si jak šla za sebou která v předchozím kole, ale v tom daném musí mít hráči možnost reagovat na potvory jednotlivě. Třeba si ty potvory dávají přednost, to už je jedno, ale táhnu jednou potvorou (dřív se mi teda stávalo, že ne, ale snažím se na to dávat pozor), hráči na ní mohou reagovat. Pak druhou potvorou... ne, že to tam našvihám a bude (já vím, svádí to, jak to má člověk rozmyšlené). Ale to by byl fakt nářez kdyby 50 potvor poskytlo OA a člověk z toho umožnil jeden :)
Autorská citace #2
21.12.2008 11:22 - Lotrando
On to vyvažuje fakt, že ani ty potvory nemaj OA, ale na vyšších úrovních by to mohlo postavy nepříjemně omezovat, proto se ptám.

Jeden ze způsobů jak urychlit souboj je právě společná iniciativa potvor.

Ale jinak souhlasím. Ptám se více méně pro to, abych měl jistotu.
Autorská citace #3
21.12.2008 15:13 - andtom
Platí jeden příležitostný útok za turn. Společná iniciativa monster však dle mého neznamená jejich společný (tj. jediný) turn, vždy půjde o samostatné turny pro každé monstrum, které budou následovat jeden po druhém podle nějakého klíče nebo volby (na jakém v tuto chvíli nezáleží). Pokud by totiž monstra měly mít společný jediný turn, pak by se mezi nima dalo libovolně v tahu přeskakovat. Tak by se mohlo např. pohnout monstrum A o část svého pohybu, pak pohnout montsrum B o třeba celý svůj pohyb, obě by někoho dostaly těmito svými pohyby nově do flanku a v tom samém turnu by tedy na něj obě monstra zaútočily s bonusem za flank a následně by monstrum A dokončilo svůj pohyb ... to jsem popsal jenom dvě monstra, u šesti-osmi by z toho začínal být pěkný zmatek. Takže ať už se společná iniciativa monster hraje jakkoliv, dle mého to neznamená jediný turn pro monstra.
Autorská citace #4
21.12.2008 18:30 - Almi
Společná iniciativa monster je jen zjednodušení. Iniciativa pro mne není nic jiného, než způsob, jak určit pořadí v kole. A monstra se stejnou iniciativou prostě hrají mezi postavou A a postavou B. Oni už se tam nějak srovnaj. Určitě ale nehrajou zároveň, ale popořadě. Ve stejným pořadí za sebou hrát nemusejí, to už bych se asi zbláznil a naštěstí to ani není většinou třeba. Pokud je někdo ultra důležitý, dostane svou vlastní iniciativu a je to.
Autorská citace #5
21.12.2008 21:35 - Nachtrose
andtom: neni to nahodou tak, ze nemuzes prolozit move akci nejakou jinou? Cili monstrum A by poposlo, zautocilo a pokud by nemelo nejaky zpusob pohybu vyzadujici minor, free nebo no action, tak asi zustane uz stat?
Autorská citace #6
21.12.2008 21:53 - Lotrando
potvora můře popojít o svůj pohyb, pak se klidně může zastavit, počkat až tam dojde kámoš do flanku a zaútočit

1) A - move - ready attack
2) B - move - attack (flanking)
3) A - immediate interupt - readied attack (flanking)

klidně tě mohou obestoupit všichni a počkat na kámoše, obzvláště, pokud mají bonus třeba jako lidský pobudové. jen nemohou rozložit akci na víc menších.
Autorská citace #7
21.12.2008 22:00 - Alnag
Lotrando: Tak to je fakt zajímavá interpretace. Nicméně i z ní je vidět, že tah má vždycky aktuálně jedna potvora... a na tu mají hráči OA.
Autorská citace #8
21.12.2008 22:05 - Lotrando
Alnag: a co by na tom nemělo fungovat? Kromě toho, že to bude dlouhý na odehrání.

ready akce jde rozdělit na pohyb a vlastní připravenou standardní akci; každá potvora jedná ve vlastním tahu.
Autorská citace #9
21.12.2008 22:07 - Alnag
Lotrando: Neříkám, že nefunguje. Jen, že jsem se na to doteď takhle nedíval.
Autorská citace #10
21.12.2008 22:20 - andtom
To s ready akcí je popsáno přímo v DMG a odpovídá to opravdu samostatnosti turnu každého monstra, tj. že monstra nemají jeden společný turn (z čehož potom vyplývá i počet opportunity útoků). Zvolil jsem špatný příklad, co je proveditelné jen při společném turnu, protože to lze udělat i při samostatných turnech, moje chyba ...
Autorská citace #11
23.12.2008 10:27 - merlin
No já teda většinou dávám každému enemákovi samostatnou inic. pokud mám nějaký shitky, jako jsou hordy minorů, tak u nich to dělám většinou tak, že je rozdělím do "skupinek" střelci, ti s meči..je to jedno, prostě je rozdělím a mají jednu iniciativu. Ale vždycky vezmu jednoho...dělám s ním pohyb, nebo útoka postavy můžou reagovat..apk teprve jede další..takže se často stane, že i když mají stejnou inic a púrvní dostoupí k postavě, nemá flank. ten dostane až ta druhá, která sice jedná taky ve stejné inic, ale není akvabela.
Autorská citace #12
23.12.2008 14:34 - Lotrando
Hráči mohou přece reagovat na jakoukoliv akci, dokonce i čekání, v tom problém není. Mě šlo o to, že i když mají pro jednoduchost stejné místo v iniciativě, reagují každý ve svém tahu a tím pádem mohou vyvolat mnohem více příležitostných akcí protistrany. Kdežto kdyby jsi je umístil všechny do stejného tahu, tak první co kolem tebe poběží sice vyvolá příležitostný útok, ale každý další projde bez povšimnutí. Obě varianty jsou podle mě trošku přitažené za vlasy, nicméně pravidla podporují tu první s unikátnímy tahy každého z protivníků.

Ta záležitot s příkladem jen dokládá, kam až to lze dovést a hlavně co lze očekávat od hráčských postav. Viz. třeba rangerská stance, kdy do vzdálenosti 5ti čtverců může střílet po všem jako příležitostný útok. Když si stoupne za válečníka do úzkého prostoru, bude to velmi slušný masakr.

MP píše:

Spitting-Cobra Stance Ranger Attack 5
You stand ready to launch a quick attack against any foe that
menaces you.
Daily ✦ Martial, Stance, Weapon
Minor Action Personal
Effect: Until the stance ends, you can make a ranged basic
attack as an opportunity action against any enemy within
5 squares of you that moves closer to you.
Autorská citace #13
23.12.2008 16:32 - Nachtrose
Na tuhle stanci na forech dost nadavaji jako na owerpowered. Minimalne na tom 5. lvl. A myslim si, ze maji asi i pravdu.
Autorská citace #14
23.12.2008 16:49 - Alnag
Vy prostě tomu chudákovi rangerovi nepřejete... :))

Lotrando píše:
Obě varianty jsou podle mě trošku přitažené za vlasy, nicméně pravidla podporují tu první s unikátnímy tahy každého z protivníků.


OK. A tvoje otázka je, jak je to podle pravidel nebo jestli je to přitažené za vlasy? Pokud otázka zní, jak je to podle pravidel, tak tam IMO není sporu - prostě platí ta varianta s unikátními tahy každého. To je naprosto zřejmé. Pokud se ptáš, jestli je to přitažené za vlasy - tak ano, pokud máš hodně protivníků na bojišti, tak ano...
Autorská citace #15
23.12.2008 17:44 - Lotrando
Alnag: jednak si ujasňuju, jestli tomu rozumím dobře. Taky mi přijde, že ačkoliv je to zřejmé, ne nutně každého hned napadne, k čemu to vede. Ten ranger je podle mě úplně v pohodě, spousta povolání má podobnou stance, třeba již diskutovaný Rain of steel. Naposled, nechci zaskočit GMa :)
Autorská citace #16
22.6.2009 12:16 - Nachtrose
Taky bych si chtel ujasnit par veci, ktere se nam naposled vyskytnuli. Uz jsem se dival i na ENworld a asi to chapu, ale pro jistotu se zeptam i zde:
1) marknuty protivnik ma moznost OA na nekoho mimo tanka = pro tento utok ma -2 a tank ma volny utok na nej?
2) power attack zvysuje i miss dmg? v pravidlech neni explicitne napsano, ze ne. pokud jo, o kolik? polovinu kdyz ma power u missu "half damage" a o plny, kdyz tam ma nejake cislo ( Reaping strike, fighter at-will: miss: half Str dmg. Str with 2h weapon )?
3) jeste se tam vedla polemika, zda muze mit tank najednou utok z marku a prilezitostny ( napr. kdyz tankova "marka" strili na nekoho jineho ) podle nich jo. ja si to myslim taky, a co vy na to?
Autorská citace #17
22.6.2009 12:29 - Blaine
1) Ano ma. Je to na kazdy attack roll, pri kterem je marknuty.

2) Ano a ne. Zvysuje pokud je tam half dmg a nezvysuje pokud je tam fixni cislo.
PHB píše:
Power Attack
Prerequisite: Str 15
Benefit: When making a melee attack, you can
take a –2 penalty to the attack roll. If the attack hits,
you gain a +2 bonus to the damage roll (or a +3 bonus
to the damage roll with a two-handed weapon).

3) Ano, muze mit. Jde o to, ze AoO vyvolavaji jine veci nez Combat challenge feature u fightera. Je fakt, ze pokud by strelec stal vedle fightera, byl jim marknuty a jeste strilel na nejaky vzdaleny cil, tak by samozrejme dostal oba dva. A nejsou najednou, prvne se vyhodnoti jeden a pak druhy. Ono jde o to, ze oba dva jsou rozdilne akce - jedno je opportunity action a to druhe je immediate action. Ale strelec vi, ze je omarkovany a vi, ze by mu fighter dal obe dve veci, tak by mohl minimalne aspon shiftnout a pak az vystrelit - coz by znamenalo, ze dostane jen Comabt Challenge, coz uz neni tak strasne. Samozrejme muze byt v rohu, muze kolem sebe mit dificult terain apod. V tom pripade bych s nim ja vytahl mec a sekal do fightera:P
Autorská citace #18
22.6.2009 12:45 - Nachtrose
Dik za vysvetleni. Obcas se divim, co zpusobi par slovicek, ktere v rychlosti minu a nebo si neuvedomim. Nicmene v tom pripade:

PHB píše:
Power Attack
Prerequisite: Str 15
Benefit: When making a melee attack, you can
take a –2 penalty to the attack roll. If the attack hits,
you gain a +2 bonus to the damage roll (or a +3 bonus
to the damage roll with a two-handed weapon).


Si myslim, ze power attack pri missu nedava vubec zadny bonus do poskozeni.
Autorská citace #19
22.6.2009 13:21 - Lotrando
1) dovolím si oponovat. combat challenge dává immediate action a ten je once per round. Takže pokud má zamarkovaný 3 protivníky a všichni se snažili nerespektovat mark, opltit to může jen jednomu.
Autorská citace #20
22.6.2009 13:38 - Nachtrose
Lotrando: U Combat challenge ( fighter feature ) je to spis o tom, ze muzes mit marknuteho jenom jednoho protivnika. Ale je pravda, ze treba Warden ma area marku.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10059785842896 secREMOTE_IP: 34.204.177.148