Pravidla

Jerson
25.1.2007 14:59
Delší době úvah a konzultací se mi podařilo navrhnout systém, ve kterém si náročnost úkolu stanovuje sám hráč, přičemž šance na úpěch či neúspěch se nemění s rostoucími schopnostmi postavy, ale vyšší náročnost situace poskytuje hráči více možností a tím prakticky i větší šanci na úspěch.

Pravidla jsou určena jako volitelná k systému Čas pro hrdiny, ale lze je použít samostatně i v mnoha jiných hrách.
Autorská citace #1
25.1.2007 14:59 - Joe
Zdar Jerson! Príklad príklaaaaaaaaad!!!!! Pls! Ale zaujímavé ;)
Autorská citace #2
25.1.2007 15:32 - Jerson
Příklad není takový problém napsat, jako vymyslet. Mě napadají už několikrát probrané přeskakování kdečeho nebo lížení do základny. Co kdybys mi nastínil nějakou situaci, abych musel improvizovat a tím se přesvědčil, že tenhle systém můžu pužít i na něco jiného? Stačilo by mi, kdybys napsal, o co se postava bude pokoušet, jak bude schopná a jaké zhruba může čekat překážky (stačí opravdu obecně, já se se zbytkem poperu).
Autorská citace #3
25.1.2007 15:54 - Alnag
Dobře. Co třeba romance. Něco jako Romeo a Julie. Romeo chce dobýt lásku krásné Julie. Nástrahy - příbuzní nevěsty, balkón a vím já co ještě.
Autorská citace #4
25.1.2007 15:59 - LZJ
Po prvním přečtení mi to přijde takové složité. Podrobný příklad by byl užitečný. A asi by v takovém systému mělo být na začátku určení granularity, to znamená velikost, rozsah jednotlivých úspěchů. To se může u různých her lišit, ale zhruba nastavit předem před hrou by mohlo pomoct.
Autorská citace #5
25.1.2007 16:11 - Alnag
Abych se přiznal vážně uvažuji o variaci tohoto systému pro novou verzi O Fortuny. Bude to ale o něco jednoduší a zachová to d20 variabilitu. Možná to sem časem taky hodím.
Myslím si, že Jersonův návrh vypadá složitě i proto, že jsou tam zahrnuté všechny varianty aplikace, zatímco v konkrétní hře by se to o některé nutně osekalo.
Autorská citace #6
25.1.2007 16:29 - Jerson
No, Alnagu, tak romanci běžně neodehrávám, takže budu chvilku přemýšlet ... Navíc neznám Romea a Julii. No nic, dám si to za domácí úkol.
Autorská citace #7
25.1.2007 16:31 - Alnag
Snažil jsem se vymyslet něco zvlášť zapeklitého a odlišného od klasiky, aby to líp vyniklo. Nemusí to být přesně podle Shakespeara. Eventuelně se pokusím pomoct. A pokud někdo přijde s něčím lepším, tak proč ne...
Autorská citace #8
26.1.2007 08:17 - Jerson
Příklad přidán - psal jsem ho dvě hodiny, a týká se toho, jak se Romeo dostává k Julii. Na vlastní dobývání lásky bych potřeboval někoho, kdo by hrál Julii, protože pokud by Romeo nastavoval proti ní, tak ona by měla odhady 1:2, tedy nejspíš polovinu své vůle nebo něco takového, a tedy Romeo by se musel zatraceně snažit.
Jinak z příkladu také vyplývá, co dělat, když Vypravěč odhaduje víc než nastavil hráč, to jsem předtím zapomněl popsat.
Autorská citace #9
9.2.2007 14:07 - Jerson
Gran mi napsal: je to dost zajímavé, ale aplikovat něco takového na Plusko... to bude chtít hodně přemýšlet o tom, jaké hodnoty aplikovat a tak.
Hlavně si také nejsem jistý, jestli to úplně chápu... například se moc nechytám v poslední části příkladu (přichází Juliin otec a nějaké čachrování s kartami 6 a 7) a pak si nejsem jist, jak hráč vybírá své karty - prostě bere popořadě (1,2,3,4,...), nebo si vybírá, jaká čísla chce (2,4,5,7,...)? Potom, jak se určuje Náročnost? To už musí být ošetřeno "pravidly", ne? Dále - když máme tedy ty odhady (kde jsem teda právě díky příkladům moc nepochopil, jak se spočítá, kolik jich Vypravěč má)... tak když si Vypravěč vezme kartu číslo 1, tak má stoprocentní jistotu, že typne správné číslo, ne? (v případě, že bere hráč karty popořadě, tak si logicky _vždy_ musí vzít 1, že) A pak mě dostávají "volné úspěchy"...
A taky nevím jak aplikovat klasické dračákovské pravidlo "PJ má vždy pravdu", když to vypadá, že tady v tom systému se o vedení hry dělí celá družina...
Autorská citace #10
9.2.2007 14:17 - Alnag
Proč mne to nijak nepřekvapuje?
Když začnu od konce, pravidlo "Poslední slovo má Vypravěč" je v pořádku a docela dobře aplikovatelné kdykoliv, kdy se nezmění v situaci "hráči budou hrát to, co si Vypravěč předem naplánoval, nebo bude zle". To chápu, že jestliže si vykládáš to pravidlo tímto způsobem, tak máš pravdu. Ale podstata toho pravidla je přece v tom, že v případě nejasné situace nebo interpretace pravidel rozhoduje Vypravěč. Zde je situace obvykle jasná (takže se to s tím pravidlem nijak netluče).
Jinak ty ostatní námitky narážejí na pár věcí, které si asi ještě žádají zdůraznění (postupné vykládání), význam až toho finálního typu vypravěče, určení náročnosti (to je asi nejvážnější námitka, tohle je fakt težké, když si to máš nějak rozumně odhadnout sám) a tak.
Autorská citace #11
9.2.2007 15:18 - Dalcor
Možná bych ho nahradil pravidelm Vypravěč má právo VETA!
Autorská citace #12
9.2.2007 15:21 - Jerson
Není třeba. Použít právo veta může kdejaký blbec a obvykle se tím nic navyřeší, jen zakonzervuje stávající stav, což je ve hře a v příběhu dost nežádoucí.
Autorská citace #13
9.2.2007 15:26 - Alnag
Souhlasím s Jersonem. Doby, kdy Vypravěč seděl na jedné straně stolu za zástěnou a odtamtud věci řídil jako absolutistický panovník jsou dávno pryč.
Autorská citace #14
9.2.2007 15:42 - Dalcor
Fakt jo?
To jste mi měli říct.
Nemyslel jsem to tedy doslovně. Ale Jerson tu píše o větších pravomocích ve hře, které má vypravěč (tedy v souvislosti s rozvíjením příběhu). Tudíž je na místě aby bylo rpavidlově ošetřeno že má větší pravomoc. A pokud se vám nelíbí že pýdžej máv vždycky pravdu je třeba to ošetřit nějakým jiným způsobem. Příklame budiž že Vypravěč má pravomoc upravovat i podíl hráčů - tedy právo veta.
Autorská citace #15
9.2.2007 15:47 - Jerson
Fakt jsem psal tohle, Dalcore? Měl jsem za to, že jem dával za příklad opak - že když si hráči sami popisují činnosti postav i výsledek akce, mají tím větší pravomoci, a vůbec není třeba nějak posilovat pozici Vypravěče, protože on má stále v rukách trumfy v podobě prvků okolního prostředí a zhodnocení náročnosti prováděných akcí.

Takže kdyby hráč třeba řekl "Tak já mám dva úspěchy, takže za jeden skočím těch deset metrů a za druhý mu useknu hlavu", Vypravěč mu sdělí, že na přeskok deseti metrů potřebuje 10 úspěchů a na useknutí hlavy dalších šest.
Autorská citace #16
9.2.2007 15:47 - Dalcor
Cituji: "Ostatní hráči se dělí o popisy akcí a vyhodnocení - jak často říkám, Vypravěč ví nejlépe, jak jeho svět a CP vypadají a má poslední slovo, co se týká "bonusů" a "postihů", tedy volných úspěchů a počtu úspěchů na překonání."
Autorská citace #17
9.2.2007 15:48 - Jerson
No však jo, to má ale i v kdejaké jiné RPG hře, ne?
Autorská citace #18
9.2.2007 16:04 - Dalcor
tak nic
Autorská citace #19
9.2.2007 16:16 - Rytíř
Mam poznámku: nemůžu se zbavit dojmu, že ten systém výběru čísel a jejich následného odhadování vyzývá spíš než k nějaké spolupráci k soutěživosti... místo aby se hráči soustředili na hraní, tak dumají, co asi tak odhadneš, cos předtim říkal a co maj "nastavit"...
Ve skutečnosti to tak asi není, ale takle na první pohled mi to přijde, že ta hra se zvrhává v hraní na odhady místo hraní za postavy. Postava a okolnosti sice určí základní šance, ale stejně je to pak na hráči a na vypravěčovi, kdo toho druhého "přebije, doběhne". To se mi moc nelíbí, to bych od RPG nečekal.. A myslím, že by to odradilo hodně nesmělých nováčků, tohle je pro lidi, co si dost věřej anebo se dobře znají.
Autorská citace #20
9.2.2007 16:20 - Alnag
Ono to "odhadování" (hrál jsem to s Jersonem, tak můžu referovat) je velice pozitivní, protože to skutečně výborně zhušťuje atmosféru. Je to takový ten pozitivní stres, který zkvalitňuje herní prožitek.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091104984283447 secREMOTE_IP: 3.235.46.191