Pravidla

Rytíř
7.2.2007 09:30
V jedné zdejší diskusi mě zaujala lehká odlišnost v tom, jak každý z nás pojímá odměňování postav hráčů zkušenostmi. Myslím, že se shodneme na tom, že nikdo neodměňuje pouze podle tabulek, tj. za poražení protivníka a překonání problémů. Nicméně, zdá se mi, že řada lidí zašla ještě dál než my, podle mého názoru skoro až za hranici, kterou je v systému d20 rozumné dodržovat...
Autorská citace #21
7.2.2007 16:54 - Merlin
Jerson. ale já hráčům neříkám za co to mají. Tedy, když jim to dávám. prostě nerozlišuji xp za hru a za něco jiného. Pokud to děláš, dostáváš se do konfliktů, kdy si hráč myslí, že on hrál paladina tak jak si myslí, že by ho měl hrát. Ne, myslím si/jen muj názor/, že tohle by se nemělo vytahovat. To je stejný jako řešit na firemním večírku, že ten dostane tolik a tolik za to a to a ten dostane jen tolik a tolik...chtě nechtě, to vede k hádkám...a těžko mluvit o zkušených hráčích. každý je na tu svopji postavu zaměřený a myslí si, že on hraje fakt dobře. Když se mi něco líbí, tak jim to řeknu hned: Dobrej nápad, to oceńuji. Add učení ve skupině. Lze to, pokud se jedná o dovednost a dotyčný učitel má o 1-5 více ranků v dovednosti(tj. více zkušeností a aznalostí v dotyčné disciplíně) záleží vždy na konkrétní dovednosti.
Autorská citace #22
8.2.2007 08:07 - Rytíř
Hm, my to sice děláme v podstatě hodně podobně jako Merlin, ale když tak nad tím přemýšlím, tak v okamžiku, kdy dává DM odměnu za podle něj dobré hraní ANIŽ by to řek hráči, tak skoro nemá smysl tu odměnu dávat, že... :)) Ale jen skoro, protože postava takového dobrého hráče postupně získá jistý náskok, který se časem může projevit třeba až úrovní navíc a pak je všem jasné, za co to má. :)
Tak mě napadá, taky tu padla myšlenka, že není dobrý, když jsou v družině rozdíly v úrovních. S odměňováním tohle velmi úzce souvisí a možná z toho i vyplývají naše trochu odlišné názory - Jaký s tim máte zkušenosti vy?
Dřív to tak u nás bylo, závist, soupeření a tak, když někdo postoupil dřív než ostatní, bylo zle. Teď už je to jinak, v současné družině, kde hraju postavu, máme skoro každý jinou úroveň, největší a nejmenší se liší o 4 nebo o 5.. ani nevim přesně.
Autorská citace #23
8.2.2007 09:35 - Jarik
Tak to u nas se vsichni drzime priblizne na stejne urovni. A mame pravidlo, ze za kazdou smrt (ktera sla rozumne odvratit - o cemz hlasujem :) ) prichazi postava o level. Tim padem jsme v nasi druzince asi 2 na 6lv, jeden je na 5 a dva jsou na 2-3lv. Diky bohu tem na nizsich levelech davame dost prilezitosti, aby nas dotahly a mi je spis chranime, aby v te honbe za expy neumrely :)
(cely tento prispevek je mirne poupraven vuci realite)
Autorská citace #24
8.2.2007 10:42 - Jerson
Opět otázka, na kterou nemám odpověď - ne že bych nechtěl, ale prostě když hráči nemají "jasné" vodítko na porovnání postav, jedno číslo jako je úroveň, tak se poměřují jen postavy a jen v konkrétních schopnostech - a přijde jim naprosto normální, že je ten druhý v něčem lepší.
Občas tedy porovnávají celkovou sumu zkušeností, což je něco jako úroveň, to se pak občas objevuje údiv, jakto že někdo má o tolik víc.
Autorská citace #25
8.2.2007 11:20 - Xeth
U nás to bylo tak, že se stanovila úroveň skupiny a od ní se odvijely přidělované XP. Takže jednu dobu dostávala moje postava za dobrodružství 20% XP, zatímco ti pod průměrem dostavali 150% toho co si "vydělali." Jinými slovy přidělily se všem XP za dobrodružství a to co si kdo "vydělal," to se vynásobilo tímto koeficientem. Přišlo mi to docela humorné. :)
Pochopitelně nic podobného nikomu nedoporučuji... asi víte proč. ;)
Autorská citace #26
8.2.2007 12:01 - Dalcor
Jak říkám my jsme měli Tabulku do které jsem naklepal hodnoty které rozděluji, počet těchto hodnot na zákaldě toho co hráči dělali a přepočítali XP za Combat a udělili hráči...Bylo to docela komplexnía vycházelo to z tabulky udělování XPS z Dragonlance ADnD /tedy z příruček povolání - zloděj za "nalezené" GP, čarodějové za vhodné seslání kouzla, bojovníci za finální ránu... a tak. Hráči si někdy nestěžovali na to že by dělení bylo nespravedlivé - odráželo to reálně toho co hráči během dobrodružství udělali a jejich přínos k řešení zápletky...
Autorská citace #27
8.2.2007 15:30 - wraiths
Dalcor : presne tak se to u nas hraje take DM ma tabulku a tak pridava XP , ale navic treba i za dobry napad, ci "single handly" zabiti nestvury( proste dobrech par hodu)
Autorská citace #28
8.2.2007 18:19 - Merlin
To byla jedna z věcí, kterou jsem neměl rád na ADnD. a to způsob rozdělování XP...kolik zloděj nalezne zlatek, kolik klerik sešle kouzel atd. to je podle mě strašný kastování a škatulkování, kterého je v CaL systému už tak dost. Myslím si Dalcore, že to je právě ten nejhorší způsob, jak může DM rozdělovat expy. Proč by měl zloděj dostat xp v přepočtu na nalezené mince? v čem mu to dodá zkušenost v životě? a proč by tedy neměl dostat stejné XP třeba takový kněz, nebo hraničář? proč by měl dostat válečník xp za poslední ránu? a co znamená vhodné použití kouzla? kdo rozliší, že to bylo vhodné použití? Tabulkama v ADnD ohledně xp jsem se nikdy převratně neřídil.
Autorská citace #29
9.2.2007 09:11 - andtom
V této souvislosti mě napadá, jak se vypořádáváte s problémem přestávek v běhu herního času a zdrojů pro získávání znalostí postavami. Podle mně je to poměrně důležitá, leč opomíjená věc. DM se nechává unést příběhem a nedomyslí souvislosti. Myslím tím poskytnutí postavám času a zdrojů naučit se věci, které v přímém hraní nepoužívají ani nemají nablízku za běhu hry nikoho, kdo by je to naučil. Klasickým problémem je zavlečení příběhu na delší dobu do neobydlené divočiny. Řada povolání tím vysloveně trpí. Pokud se hraje důsledně, tak je rozvoj postav (jaké dovednosti se jim mají šanci rozvíjet) značně limitován. Koneckonců tím může být limitován i level kterého povolání si vůbec postava může vzít (postava si nebude moct vzít level určitých povolání, pokud tomu neodpovídala její činnost ve hře). Je to prostě něco jiného než příběh situovaný řekněme do velkého města (základna se spoustou možností) a jeho okolí, kde mají postavy mnohem víc možností se rozvíjet. Také cítíte problém s nedostatkem zdrojů pro rozvoj postav v některých hrách? Jak řešíte problém se změnou levelu, odkládáte to, až postava bude u zdroje a bude mít čas (tj. postava klidně najednou změní několik levelů)?
Mně se momentálně zamlouvá hybridní řešení: něco se zvýší okamžitě (třeba HP nebo dovednosti, které postava chce rozvíjet a měla šanci se v nich zdokonalovat) a něco si může schovat (skill pointy do dovednosti, které neměla šanci rozvíjet) na dobu, kdy bude mít čas a zdroj po ruce (třeba příchod do města a zotavování se, zazimování, atd.)? Je mi jasné, že to rozbíjí čistý koncept C&L, ale přijde mi to rozumné.
Dále si už dávám pozor, abych nehnal příběh příliš dlouho bez možnosti přístupu postav ke zdrojům. Pro příběh může být velmi lákavé dostat postavy pod časový tlak (sám jsem to kolikrát použil), ale dochází pak právě ke kolizi s omezením možností rozvoje postav.
Autorská citace #30
9.2.2007 15:27 - Jerson
Když jsou v divočině, tak se můžou naučit či rozvinout dovednosti tam použitelné. Když jsou ve městě, tak to samé. Ach jo, asi začnu hrát DnD, abych se tu vůbec měl o čem bavit :-)
Autorská citace #31
9.2.2007 15:28 - Alnag
Jerson: To je slovo... :-))
Autorská citace #32
9.2.2007 15:52 - Dalcor
Jersone, prosím ne DND, to je SHIT, Prosím hraj D20, nebo TRUE20. Případně ADnD.
Autorská citace #33
9.2.2007 16:08 - Alnag
Dalcore, trochu mírni ty vulgarity, pls. Hrozně by mně zajímalo, co zahruje to tvoje D20. Znám sice spoustu her v d20system ale nevím, co přesně si mám pod tímhle představit.
Autorská citace #34
9.2.2007 16:15 - Dalcor
OKEJ. DnD ve své základní verzi je o ničem. Opravdu pitomej systém jak čím dál častěji zjišťuji. Ano má rozšíření v Unearthed Arcaně, které některé chyby eliminují.
D20 na druhou stranu nabízí celou řadu zajímavých možnsotí rozšíření DnD - ale je prpavda že si musíš vybrat, řekněme vhodná. A ano to co je v D20 SUPER se objevilo v UA.
Autorská citace #35
9.2.2007 16:19 - Elgard
Dalcor - co má říct chudák zloděj, který se nežene za zlaťáky? V tomhle souhlas s Merlinem, je to hrozné kastování. Působí to na mě stylem, že pokud budu chcát proti větru (citlivé duše prosím prominou) a nezapadnu do té škatulky, budu za to po zásluze potrestán..
Autorská citace #36
9.2.2007 16:25 - Dalcor
Elgard - líbí se mi když někdo začne na základě neznalosti (resp jedné věty) podsouvat nějaké závěry. Všiml jsi si slovíčka .. a tak?
Autorská citace #37
9.2.2007 16:32 - Alnag
Hlavně všichni zachovejte klid a chladnou hlavu. Neřešíme tady záležitost světového míru ani všeobecného blahobytu, ale pouze drobnou výseč pravidel v zásadě poměrně marginální lidské činnosti jakou je RPG.
Ačkoliv na to má každý jistě jiný a nepochybně dobře zkušenostmi podložený názor neznamená to, že by některý jiný z nich byl špatný nebo méněcenný. Neberte diskusi nutně jako snahu druhou stranu přesvědčit, ale spíše jako příležitost srovnat si vlastní myšlenky, poznat co se honí v hlavě jiným lidem, stát se částí komunity a dobře si pokecat o své oblíbené hře. Uvidíte, že se vám pak bude diskutovat mnohem lépe. Takže konec mračení... víkend je ostatně za dveřmi.
Autorská citace #38
9.2.2007 16:35 - Elgard
Alnag, Dalcor - Omlouvám se, pokud to ode mě vyznívá ostře, není to záměrem. Neodpustím si ještě Dalcorovi jednu poznámku, jakkoliv rejpavou: Pak mi přijde trochu nešťasné uvádět jako příklad věci, které tak vlastně ani nemyslíš, pak se toho někdo jako já chytí a dopadne to takhle :o) Já Ti do hlavy nevidím, usuzuju z toho, co napíšeš
Autorská citace #39
9.2.2007 16:37 - Alnag
Elgard - mám v zásadě rád prudké debaty, protože debata bez vášně znamená, že to nikoho vlastně ani moc nezajímá. Jen by mne velmi mrzelo, kdyby z toho vznikaly nějaké osobní antipatie. Tak prostě trošku s lehkostí... to ale platí pro všechny, mne nevyjímaje.
Autorská citace #40
9.2.2007 16:39 - Elgard
Alnag - jsem zastáncem toho, že se toho nejvíc vyřeší v hospodě, verbální komunikace je prostě lepší a neshody se dají vždycky zapít :o)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.052792072296143 secREMOTE_IP: 3.144.93.73