Pravidla

yokuzava
3.6.2009 11:10
Skill-based vs. Class-level system
Chtel bych se zeptat jake hlavni rozdily v systemech zalozenych na dovednostech a na povolanich s urovnemi vidite? Jake hry jsou z techto systemu?
Pripadne proc prave ten ktery system hrajete a v cem je lepsi nez ostatni?
9.6.2009 12:21 - Sethi
no jo, ale co mám dělat, když hrají nekuřáci, případně si kuřáci řeší svoje problémy venku? jsou povolené i jiné objekty, než popelník?
9.6.2009 12:28 - wraiths
Jerson: pro me je prave dulezite to poradi.

Jers píše:
Když hraju s úplynými nováčky a nezmíním, že bych měl nějakou akci postavy popsat já jako Vypravěč, hráči vcelku automaticky popisují všechno - pokud ví.
No souhlasim s timhle s Lotrandem. "novacek"( beru naprosteho panice pro RPG) se nejdrive myslim rozkoukava a sbira atmosferu,takze se zprvu "jen veze". Ale i ja zustavam pasivni pri hre s pro me neznamou skupinou a snazim se asymilovat a poznat atmosferu(takze si myslim ze mohu nekdy hru brzdit). Mam i ja spatne navyky?
jak popisujes ty novacky tak to mohou byt jen novacci neznaly tve hry. ale uz nejakou zkusenost maji.
9.6.2009 12:34 - Lotrando
rofl
9.6.2009 12:46 - Merlin
mám nováčka...a bohužel v nebojových fázích se vůbec neprojevuje. Je to škoda, nebojových fází mám docela dost.
Když jsem kdysi dávno zkoušel hrát s dalšími nováčky, abych je trochu zaučil (bylo to jeste ADnD), tak jsem se nestíhal divit co jsou schopni předvést....v negativním slova smyslu
(každej nějak začínal, ne že ne, ale souhlasím s lotrandem)// takže tím se jak by řekl jeden nejmenovaný XY snažím vnutit do jeho kruhu :P
9.6.2009 12:59 - andtom
Jerson píše:
Jinak obavy toho GMma jsou klasické - abych tak řekl. Odpovědnost za hru, svět a příběh leží hlavně na něm, takže má tendence považovat světa příběh za svůj a nechce si do toho nechat sahat.

Toto mi připadá jako mýtus, jeden z těch omýlaných mýtů na téma DM - krutovládce a uzurpátor veškerého dění. Je to bratříček mýtu o tom, kteražto hnusný DM stojí proti hráčům.
Jinak drobnost - všimněte si, že tyto dva mýty si v podstatě odporují - podle toho prvního má DM zájem na příběhu (pro DM příběh = můj milášek, jen můj), takže jeho zájmem není trvalá újma postáv, kdežto ten druhý mýtus staví DMa do role proti postavám.
9.6.2009 13:08 - Jerson
Lotrando, Wraiths - doufám že se mi na FF podaří najít nějaké nováčky na poli RPG a otestuju je znovu, zejména pokud jde o jejich schopnosti něco popsat nebo nepopsat.
Btw. jeden z nováčků byla moje slečna, která RPG nemá ráda. Na její zapojení stačilo, že jsem její postavu začal oslovovat "šéfe" a chtěl po ní, aby tedy rozhodla co se bude dělat. Fungovalo to.

Wraithsi, pokud preferuješ jedno pořadí před jiným, asi v tom není žádný problém. Mám dojem, že většina pravidel může docela dobře fungovat s hodem na začátku nebo na konci, nebo kdekoliv mezi tím.

(A pokud jde o vrhání popelníků - byl po mě vržen tenisák, protože jsem tvrdil, že poslepu není možné se trefit, a tak jsem nechal hráče, aby mě přesvědčil o opaku. Trefil mě do hlavy, a tím vzala za své myšlenka "GM říká, jak věci jsou".

Na argumenty popelníkem jsem připraven (: )
9.6.2009 13:10 - Rytíř
Sethi píše:
je to o vzájemné důvěře, toleranci. já vím, že můj vypravěč neudělá nic, co by mně - jako hráči - zkazilo radost ze hry. ano, postavu to strašně naštve, bude nešťastná, bude zničená, bude rozzuřená k smrti - cokoli. ale já, jako hráč, a stejně tak i vypravěč, se budu bavit.


Sethi, pak jsi opravdu ideální hráč na to, přispívat svou aktivní troškou do hry s velkou volností a pravomocemi :) Mě třeba nejvíc baví, když se můžu do hry ponořit, splynout s postavou a vžívat se do toho co prožívá, okusit to prostě co nejvíc na vlastní kůži. Mám pak přirozeně problém s tím, když vím víc než ona. Schválně odmítám tyhle znalosti, překáží mi v tom prožitku ze hry; sám se uzavírám do krunýře a pohledu pouze z hlediska té mé postavy, nechci mít nadhled a přehled hráče.

A podobně je to s akcema postavy. Umím si samozřejmě představit různé výsledky mýho snažení, ale já se chci snažit o co nejlepší výsledek pro mě (mou postavu), v danou chvíli třeba i sobeckýho. A akceptuju předem, že se mi to rozhodně nemusí podařit.. ale to, jak se to podařilo, nechci rozhodnout já, chci aby to udělal někdo jinej. Pokud možno nestrannej, ne závistivý a nepřejícný spoluhráč :)))

Na to, co je dobrý pro příběh a všechny hráče u stolu, myslím při volbě postavy a při rozmýšlení, jak se staví k nějakým zápletkám, jak zareaguje na nahozený udičky, nikoli uprostřed akce.
9.6.2009 13:15 - Jerson
Andtome, čím podkládáš své tvrzení, že je to mýtus? Když se ptám hráčů, proč nechtějí GMmovat, polovina odpovědí zní "Nemám dost fantasie, abych vymyslel příběh pro hráče a už vůbec bych nezvládl vytvořit herní svět."

Navíc pokud si budeš do tvých tvrzení vkládat slova jako "hnusný" a podobná, těžko se o něčem budeme bavit. Notabene když ještě spojíš fakt, že někdo stojí proti sobě s faktem, že je to nepřítel.
9.6.2009 13:16 - andtom
Merlin píše:
mám nováčka...a bohužel v nebojových fázích se vůbec neprojevuje. Je to škoda, nebojových fází mám docela dost.

Trošku Tě poopravím - projevuje se i v nebojových střetnutích (non-combat encounter). Jinak je to tichý hoch, i když někdy se ho ptám na názor: a co na to náš válečník a on řekne co si myslí, jinak je v pozadí, ale nezdá se mi, že by mu to vadilo, že by měl strach nebo se styděl něco dělat. V DMG2 ke třetí edici byl přesně popsán takový typ jako jeden z rovnocenných typů hráčů - lurker. Sedí, pozoruje, relaxuje, je mu fajn a nerad je středobodem pozornosti. Říká jen někdy něco, zasměje se. Hráči jsou prostě různých typů.
9.6.2009 13:21 - Lotrando
Jerson: je ti jasné, že jsi andtomovi neodpověděl? .)
9.6.2009 13:28 - andtom
Jerson: Ono by to znělo divně, že ten mýtus je o tom, "kterak PŘÁTELSKÝ DM jde proti hráčům", nějak to neladí. Proto jsem tomu dal slovo hnusný, aby bylo jasno, kdo je v tom mýtu ten zloun. Nevysvětluj si to špatně.

Jerson píše:
Když se ptám hráčů, proč nechtějí GMmovat, polovina odpovědí zní "Nemám dost fantasie, abych vymyslel příběh pro hráče a už vůbec bych nezvládl vytvořit herní svět."

Počkej, a toto je důkaz tvrzení, že "DM má tendence považovat světa příběh za svůj a nechce si do toho nechat sahat"? To si myslím, že není. Nevypovídá nic o tom, jak se takový GMové postaví k improvizaci, k podnětům hráčů ve hře, nic. Je hezké, že se snažíš přesunout prokazování na mě, ale zbytečně.
9.6.2009 13:32 - Sethi
Rytíř: nemyslím si, že bych měla problém splynout s postavou, naopak, někdy mám pocit, že se nechám unést až moc. ale celkový příběh, celkový obraz je pro mě důležitější. dovolím si na svou postavu vypustit zlé časy, protože věřím na dobré konce - ano, teď dostane strašně moc na nos, ale nakonec, v rámci příběhu, ji někdo obejme a bude to dobré - což, opět, je součást domluvy, a vypravěč by měl pochopit, že se zase nechci celou dobu brodit po kolena žumpou, a že když už mu tedy "nahrávám" a sama si házím klacky pod nohy, tak čekám, že se pak budu mít o co opřít, kde se nadechnout. sama si pak do příběhu házím kotvy, které mi tohle dokážou alespoň částečně poskytnout - kočka, která se přitulí, když je paničce zle, například. takové drobnosti, které mojí postavě pomůžou vydržet i ty nejhorší útrapy.

říká se o mně, že jsem na svoje postavy zlá - uznávám, že je na tom něco pravdy. nemám strach nechat je trpět. ale zároveň si je hrozně opečovávám.
9.6.2009 13:34 - Element_Lead
Ja jsem typ hrace Lurker :)

Je to zvlastni kdyz jsem GM nemivam problem s pozornosti, uzivam si ji.

Ale jak hrac se moc neprojevuju a spis prenechavam svetlo ostatnim.
9.6.2009 13:38 - Merlin
lotrandoooo, můžu k tobě do klubu, kruhu, nebo co já vím? prosíííím, prosíííím!

Andtom: no, myslím si spíš, že ho baví konkrétně boj a ty ostatní věci mu nějak nepřirostly k srdci (snad zatím). když nastane boj, tak ožije, když se nebojuje ticho. Je nováček, chápu to a každýmu vyhovuje něco jinýho...bohužel někdy se prostě nebojuje :)
9.6.2009 13:40 - andtom
Sethi: Správně. To je další z mýtů: že se hráči vždy snaží jednat efektivně pro postavu. Kdopak rád říká cosi v tomto smyslu, já si nemohu vzpomenout, ach ta moje hlava ... ;)
Tady by se uživili Bořiči mýtů (určitě znáte ten pořad), stejně jsem vyzýván k důkazům.
9.6.2009 13:52 - Rytíř
Andtome, já, já to říkám! Ale mluvil jsem jen o sobě :D

Sethi, však já ti to věřím, že si dokážeš užít obojí... já ne, nic víc, nic míň. ;)
9.6.2009 13:58 - Jerson
Lotrando, ono mi to odpovídání nejde, když je otázka plná pejorativních přídavných jmen.

To že někdo hraje proti mě neznamená, že je nepřátelský (jako hráč). V Airsoftu po sobě střílíme a jsme přátelé. Ve stolní hře hrajeme proti sobě a i když se snažíme porazit jeden druhého, není to nepřátelství. Takže když mi Andtom ve svém postup spojí to že GM hraje proti hráčům s tím, že je zlý nebo nepřátelský, tak opravdu nevím jak jednoznačně odpovědět.

Andtome, ne, to není důkaz tvrzení. Důkazy ani nedostaneš, pořád to bude jen moje tvrzení. Ale ano, je to jeden z argumentů, kterým chci podpořit názor, že pokud GM vytvoří svět bez zásahu hráčů (je jedno jestli jim nedal možnost nebo oni nechtěli), má sklony považovat takový svět za svůj. A pokud hráči přistoupí na to, že pro ně připraví zápletku včetně průběhu hry, tedy připraví příběh, tak i tento příběh má sklony považovat za svůj. A neříkám, že by tomu tak nemělo být.

Se slovy jako krutovládce a usurpátor si neumím poradit, a když je budu ignoovat, za chvíli budeme každý mluvit úplně o něčem jiném. To naznačování taky nechápu.
9.6.2009 14:55 - andtom
Jerson: Hemží se to u mě pejorativními přídavnými jmény, to je pravda. Psal jsem o tom, co považuji v RPG kruzích za mýty: "DM - krutovládce a uzurpátor veškerého dění" a "kterak hnusný DM stojí proti hráčům". Stydím se za to. tedy abych pravdu řekl, u slova hnusný (mimochodem mířícího do luftu, protože tím, že to označuji za mýtus, tak jeho existenci a charakteristiku popírám) bych řekl, že řekněme že je pejorativní, ale uzurpátor a krutovládce, fakt nevím ... no, nechme to tak, že jsou prostě mé výplody plné pejorativních přídavných jmen, však nebudem troškařit, ne? Jo a pokud by si někdo náhodou myslel, že jde z Tvé strany o odvádění pozornosti od obsahu mých příspěvků, tak se jistě hluboce mýlí a tímto mu takový závěr předem rozmlouvám.

A hrajeme si se slovíčky. Proč rozumět, že hnusný DM se týká hnusný ve hře, silový, vnucující, vše v rámci hraní, když se můžeme věnovat vysvětlování, že tito lidé jsou přece mimo hru přátelé, tak jak může být hnusný. Působivé. Jsem v koncích a nevím, co napsat.

Nerozumím, proč jsi se mě v diskuzi ptal, čím podkládám své tvrzení, když o pár příspěvků dál píšeš, že sám důkazy nedodáš. Já se na důkazy hrát nechtěl, ale prosím chtěl jsi, tak dobrá a najednou zas ne ... jsem zmaten, nevím co platí. Doufám tedy, že neplatí varianta: andtom důkazy ano, Jerson důkazy ne - teď to už tak malinko vypadá, ale to je zajisté jen můj mylný dojem.
9.6.2009 15:08 - Jerson
Andtome, víš co? Pokud máš dojem že odvádím pozornost, mohl bys z toho všeho co jsi napsal vybrat nějakou jasnou otázku a tu mi tady položit?

A pokud si vytvoříš mýtus nazvaný "Krutovládce usurpátor GM", klidně si můžeš zahrát i na bořitele mýtů a hned tuto konstrukci rozmětat - vždyť je to tvoje konstrukce, tak ti snad nikdo bránit nebude.

(Kde jsi vůbec sebrat ty "důkazy", já o ničem takovém nemluvil - ptal jsem se na podložení tvrzení. Nemám žádné důkazy, mám třeba zkušenost s pěti - nebo padesáti - hráči, podle toho o čem je řeč.)
9.6.2009 15:13 - Lotrando
pravděpodobně dojdem k závěru, že na systému nezáleží. lumpárny se dají provádět kdykoliv. dokonce i v CPH, stačí je trošku záludněji volit možné výsledky konfliktu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10480904579163 secREMOTE_IP: 3.87.133.69