Pravidla

yokuzava
3.6.2009 11:10
Skill-based vs. Class-level system
Chtel bych se zeptat jake hlavni rozdily v systemech zalozenych na dovednostech a na povolanich s urovnemi vidite? Jake hry jsou z techto systemu?
Pripadne proc prave ten ktery system hrajete a v cem je lepsi nez ostatni?
Autorská citace #1
3.6.2009 11:30 - Colombo
Já osobně nyní vyhledávám spíše skill base. Jsou sice složitější, ale dovolí mi i na papíře vymodelovat tu postavu(a ne, že na papíře to bude obyčejný generic válečník 1. úrovně a já si to všecko, co je, jen domýšlím). Taky ve spoustě skill systémech je tak nějak počáteční postava hotová, kdežto v level systémech většinou vůbec nic neumí a valná většina postav 1. úrovně(stejného povolání) je (co se týče schopností) stejná.
Autorská citace #2
3.6.2009 12:26 - Lotrando
preferuji tradiční, class-level systémy pro jejich schopnost poskytnout vývoj postavy. level beru jako omezení schopností shora - co už postava umí, namísto toho, co se teď naučila. nutné kompromisy tohoto přístupu beru s nadhledem.

u skill-based systémú se mi nelíbí to, jak je postava hotová a většinou se nevyvíjí. pro některé způsoby hraní, nebo žánry to může být výhodou, ale my jednoduše takhle nehrajeme. většina systémů má zaintegrovaný mechanismus proti min-maxování a jinému Ťunťění. to jednak zabraňuje vybírání pouze dobrých kombinací, na druhou stranu to stírá výhody skillového pojetí vůči class-level (nebo jen skill-level). v konečném důsledku je dle mého efekt jiného přístupu mizivý.

hrajeme DnD 4E, což je asi obecně známá věc, takže zde jen pro úplnost. Hráli jsme i GURPS, který se jevil příliš složitý (ale možná jsme mu nedali jen dost času). Sem tam se potkám i Shadowrunem, ten se mi naopak líbí, hlavně díky použitému způsobu ověřování.
Autorská citace #3
3.6.2009 12:36 - Jerson
Když jsem znal jen levely, hrál jsem podle nich. Nevýhodou bylo, že postavy (konkrétně v DrD) mají schopnosti, které často ani nevyužijí a přesto se jim zlepší. Class and level podle mě vyhovují lidem, kterým se autor trefí do vkusu, ale o to víc omezují všechny ostatní.
Dovednostní systémy jsou mnohem pohodovější a hlavně při správném nastavení umožní každému vytvořit si postavu na míru, podle toho co by chtěl hrát a zároveň podle toho co skutečně hraje. Není třeba level postavy jako další číslo, které samo o sobě vlastně nic moc neříká, a kolem jehož výkladu vznikají spory - což je asi nejzávažnější argument, pro mě. Když jsem z pravidel ubral levely, nic jsem neztratil, takže to byl zbytečný parametr. A i po dvanácti letech si myslím pořád to samé, protože nejsem a nikdy jsem nebyl levelovací typ.
Autorská citace #4
3.6.2009 12:40 - Colombo
Tak, zas úplně všechno udělat nejde:( Já jsem si dycky chtěl udělat Nekromanta, co by si vystavěl armádu nemrtvých a ovládl by svět a to v žádných pravidlách, ať už je to DrD či WoD, nebo počítačových hrách nejde:(
Autorská citace #5
3.6.2009 12:46 - Jerson
Jsou pravidla, ve kterých to jde, otázka je "co z toho?" A jak to budeš hrát?
(btw. zahraj si Dunu, tam máš sice místo nemrtvých Freemeny, ale jak je začneš ovládat, půjdou kvůli tobě i na msrt a můžeš ovládnout celou planetu. Vlastně celou galaxii. Ale to je dost mimo téma.)
Autorská citace #6
3.6.2009 12:51 - yokuzava
Me osobne by se libil system ve kterem by bylo mozne vyladit si skilly podle sebe, zaroven by byl zaklad dany povolanim. Treba 4e mi prijde rize bojova zalezitost a nevidim tam takove veci jako treba lov, kovarstvi, rybareni, kamenictvi apod. Bojove veci jsou zpracovane krasne, ale ne vsem vyhovuje stale postavu zlepsovat jen bojove a v tom vidim pozitivum na dovednostech zalozenych systemu.
Autorská citace #7
3.6.2009 13:01 - Lotrando
odin: to už jsme tu řešili. já se na to dívám takhle. Vše stojí čas, můžeš rozvíjet jen omezený počet dovedností. To platí i v normálním životě, kde platíme jen tím čase, nebo hlavně časem. odtud tedy určitý počet skillů. To že se jeden jmenuje Atletika a druhý historie je vedlejší. Pokud chceš kovářství, nebo rybaření, buď daný skill zařaď pod nějaký obecnější, nebo prostě některý název změň. Je to minimální zásah do hry. Odteď bude moje Historie znamenat něco jiného. Jen se drž vhodné vlastnosti - logicky, nebo výhodně pro postavu, to je už na tobě.

Ve třetí edici byl systém v podstatě neomezeného množství skillů do kterého se dávaly body. Když jsi se ovšem ve výsledku podíval na hotovou postavu, stejně šlo vše zredukovat na trénováno/netrénováno. Aby jsi se udržel na špici, prostě jsi maxoval to co jsi chtěl. Jediný rozdíl byl ve volnosti řidat si vhodný skill, protože existovaly kategorie preform/knowledge/proffesion.
Autorská citace #8
3.6.2009 13:10 - Colombo
"Aby si se udržel na špici"
další neduh levelových systémů.
Autorská citace #9
3.6.2009 13:15 - andtom
U mého clerica bohyně Erathis , která je bohyní i přes vynálezy v class-level D&D 4e, jsem řešil problém, že můj kněz je speciálně zaměřen na věci kolem vynálezů. Pod který ze skilů to strčit a jak ...
Jednoduše - nakonec jsem se souhlasem Merlina jako DMa udělal toto:
Normálně jsem měl mít trénovaný skill Historie. Já si však dopsal skill navíc Inventions (vynálezy) a ten jsem udělal trénovaným místo historie. Historie mi zůstala - ale netrénovaná.
Celé se to dá číst i tak, že jsem si v rámci Historie vypíchnul oblast vynálezy (trénované) a vědomosti ostatních záležitosti historie jsem potlačil (netrénované).
Vždycky se to nějak dá napasovat. Chce to trochu promyslet si věc a všichni jsou spokojeni. A mě to i baví, něco si vymyslet, doplnit, udělat.
Autorská citace #10
3.6.2009 13:19 - Colombo
Ale to si můžu udělat i u obyčejného DrD...
Autorská citace #11
3.6.2009 13:27 - yokuzava
Diskuze tady na kostce ctu, ne ze ne. To ze se to tu nekde resilo mi nejak uniklo. Kvuli mnozstvi upravovani jsem utekl od Drd, s tim ze kdyz DnD hraje cely okolni svet tak to bude lepsi a nebude nutne nic dodelavat. Jak se rika clovek mini .... :)
Autorská citace #12
3.6.2009 13:45 - Jerson
Odin píše:
nevidim tam takove veci jako treba lov, kovarstvi, rybareni, kamenictvi

A k čemu tyhle dovednosti? Použil jsi je někdy ve hře? A pokud ano - opravu bylo třeba si na to házet?

Lotrando píše:
Když jsi se ovšem ve výsledku podíval na hotovou postavu, stejně šlo vše zredukovat na trénováno/netrénováno.

To je zase dáno stavbou DnD, kde je nutné zvyšovat dovednosti, aby měly efekt při zvyšující se náročnosti, a kde je rozptyl hodu kostkou srovnatelný nebo vyšší než vliv dovednosti. V jiných systémech to funguje zase jinak - někdy hráči zjistí, že jim daná výška schopnosti postačuje, a rozdíl mezi začátečníkem, zkušeným a mistrem je dost velký (plus samozřejmě stupně mezi tím).
Autorská citace #13
3.6.2009 13:45 - Vannax
Odin: DnD je koncept (a ne Bible) stejne jako ostatni RPG. Takze house rules, upravy a dodelavky nejsou nic spatneho. Problem je, kdyz tech uprav zacne byt vic nez puvodnich pravidel....(viz tvoje zminka o DrDu).
Autorská citace #14
3.6.2009 13:55 - andtom
No u mě je to jediná úprava. Zbytek postav ve družině nevím jestli mají nějakou úpravu, myslím že žádnou, ve svých skill systémech určitě ne. Jinak ranger v klidu loví, vaří, já a on někdy sbíráme byliny a děláme různé další věci. Děláme věci, které nás baví a vždy tomu najdeme odpovídající řešení, ani to nepotřebuje dlouhé bádání.
Autorská citace #15
3.6.2009 14:00 - Ebon Hand
Mě vyhovuje class-level, ačkoliv naši herní variantu bych spíš přirovnal ke skill-levelu. Nepotřebuji totiž čísel moc a když jsem hrál skill-based systém, tak mi trochu vadilo, že všechny dovednosti jsou rozpitvány do příliš podrobna, takže jsem měl postavu s 25 dovednostma.
Horacio u nás zavedl, že každá postava má nějakou civilní dovednost, která je vázaná k její minulosti a bojové používáme různé specializace, které jednostlivé postavy mezi sebou odlišují (hrajeme ADnD 2e s dovednostmi z complete booku jednotlivých povolání). Čímž vznikla velká paleta povolání, ke kterým si sami přiřazujeme dovednosti podle představy o vlastním hrdinovi. Často postavy hází i na kovářství, kamenictví či dolování, protože je se během tažení věnují i těmto svým pracem a pravidelně v nich chtějí něco dokázat a pochlubit se tím.
Druhá důležitá věc je můj pohled, že level vyznačuje jakousi hrdinskou zkušenost a občas jsou chvíle, kdy postava zkouší něco opravdu výjimečného a hod proti dovednosti beru jako nedostačující a hází si proti svému levelu.
Autorská citace #16
3.6.2009 14:09 - Nachtrose
Tak treba takovy lov by sel napasovat i na skill challenge, pokud by mel nekdo zajem. Klicove skilly bych videl nature ( znalost mistnich zivocichu a jejich chovani ), perception ( hledani stop ) a stealth ( priplizeni se ke koristi ). A hledani bylinek by se taky dalo schovat primarne pod nature, pak treba taky perception a jako bonusove vyuziti treba pod arcane, religion a heal ( specialni vlastnosti onech bylin pouzivanych v danem odvetvi )
Autorská citace #17
3.6.2009 14:11 - Lotrando
Jerson: level není jen číslo, půlka levelu se počítá do hodně věcí, alespoň u 4E. Čímž se pár problémů vyřešilo a pár jich zmizelo.

Ono je to paradoxní, protože svým způsobem se neustále rozhodujete mezi tím, udělat hru jako výzvu - takže ne všechno může být samozřejmá schopnost, zároveň ve vás hlodá červíček říkající - o co se vlastně snažím, když náročnost roste a já jen funím v závěsu, abych nebyl noobík. Obojí je pravda a nějak jsem ještě nepřišel na to, co s tím, tedy kromě z shora uzavřeného systému náročností.
Autorská citace #18
3.6.2009 14:12 - andtom
Nachtrose: Lov je přímo popsán u Nature a Dungeoneeringu, ale nic nebrání tomu zorganizovat si to jak píšeš. Jde hlavně o zábavu.
Autorská citace #19
3.6.2009 14:15 - Nachtrose
Andtom: no dokonce :-) nemam ty knizky v hlave, ale tohle me tak proste za letu napadlo.
Autorská citace #20
3.6.2009 15:55 - Merlin
Nacht: pokud bude lov důležitou součástí posouvající děj dál, rád udělám SC. Avšak v současné době je to jen věc důležitá pro to, jestli po cestě někam sní všechny svoje zásoby...:)
Na "nepodstatné" věci neplýtvám drahoceným časem :P a stačí mi jen občasný hod, abych to byl schopen popast

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094964981079102 secREMOTE_IP: 44.212.26.248