Pravidla

pipux
15.10.2009 13:57
Přidělování zkušeností
Jak jako DM přidělujete zkušenosti hráčům?
(bavme se v obecné rovině)

Z hraní zjištuji, že časté přidělování zk. má rušivých charakter.
Přidělování zk. za každou prkotinu na místě (rozptyluje to, zapomíná se na to).
Přidělování zk. za encounter (odvozování zk. z tabulek nestvůr není hra, ale matematika).

Když je přidělování záležitostí konce hry, je nepřesné. DM si nepamatuje všechny skutky všech hráčů a bude jednoduše nadržovat svým oblíbencům.

Nápad na efektivní řešení: DM si na poznámkovém bločku u jmen každého hráče bude dělat v průběhu hry pluska a mínuska, dle toho jak se jednotliví hráči projeví. Až bude rozdělovat zk., určí zkušenostní základ, který by měl dostat půrměrný hráč. Pluska a mínuska budou tuto sumičku zvyšovat/snižovat o cca 10%.

Jak byste problém řešili vy?
Autorská citace #1
15.10.2009 14:09 - Jerson
Píše:
Jak jako DM přidělujete zkušenosti hráčům?

Už samotná otázka je zajímavá - jako DM zkušenosti nepřiděluju vůbec.

Když se vrátím do doby, kdy jsem zkušenoti přiděloval, postupoval jsem přesně jak píšeš. Papír se jmény postav a čárky během hry. Když se postava chtěla v nečem zlepšit, prostě jsem škrtnul odpovídající počet čárek, a tak jsem vlastně žádné zkušenosti hráčům nedával, oni jen věděli, jak schopnou mají postavu. A díky nastavení hry kdykoliv měli dost použití dovednosti, aby se jí mohli zvýšit, tak téměř vždy měli i dost zkušeností, za které si tu dovednost zvýšili.

Teď to dělám ještě jednodušeji - přesněji nedělám. Nepíšu si vůbec nic.
Autorská citace #2
15.10.2009 14:10 - Ebon Hand
Hraju ADnD a zkušenosti jsem úplně zrušil, čárkuji jen účást na session a přestupy dávám od oka, jak se mi kdo herně líbí.
Zkušenosti jsou podle mě přežitek, který zbytečně odvádí pozornost hráčů od pořádného vnoření do hry.
Autorská citace #3
15.10.2009 14:15 - pipux
Ebon Hand píše:
Zkušenosti jsou podle mě přežitek, který zbytečně odvádí pozornost hráčů od pořádného vnoření do hry.

Pěkně řečeno.

Jerson píše:
Když se postava chtěla v nečem zlepšit, prostě jsem škrtnul odpovídající počet čárek, a tak jsem vlastně žádné zkušenosti hráčům nedával, oni jen věděli, jak schopnou mají postavu. A díky nastavení hry kdykoliv měli dost použití dovednosti, aby se jí mohli zvýšit, tak téměř vždy měli i dost zkušeností, za které si tu dovednost zvýšili.

Když to tak popisuješ, ještě mě napadlo: zkušenosti do režie hráčů (např. použiješ tuto dovednost 10x, zlepšuje se ti). Oni jsou ti, kteří sledují své staty.
Autorská citace #4
15.10.2009 14:18 - Lotrando
Píše:
Nápad na efektivní řešení: DM si na poznámkovém bločku u jmen každého hráče bude dělat v průběhu hry pluska a mínuska, dle toho jak se jednotliví hráči projeví. Až bude rozdělovat zk., určí zkušenostní základ, který by měl dostat půrměrný hráč. Pluska a mínuska budou tuto sumičku zvyšovat/snižovat o cca 10%.


Takže bonzblok? to mi přijde úchylný, jdu hrát, nechci aby mě kdokoliv hodnotil.

K tvé otázce. Měl by jsi napřed nadefinovat, co přidělováním zkušeností sleduješ. Ono se sice hezky řekne obecně, ale nic obecného na tom není.
Autorská citace #5
15.10.2009 14:22 - pipux
Lotrando píše:
jdu hrát, nechci aby mě kdokoliv hodnotil

Hodnotil na základě čeho?
Jestli tě hodnotí na základě posuzování tvých rozhodnutí, je to špatně.
Hodnotil bych dle toho, zda-li postava činí nějaká rozhodnutí, či ne. Na zabarvení těchto rozhodnutí bych nehleděl (mohou být konstruktivní a destruktivní - a co, lepší než žádná rozhodnutí, vedoucí k psychické atrofii).

Lotrando píše:
K tvé otázce. Měl by jsi napřed nadefinovat, co přidělováním zkušeností sleduješ. Ono se sice hezky řekne obecně, ale nic obecného na tom není.

Sleduješ vývoj postavy, zlepšování, zesilování, učení, osobnostní růst, atp.
Obecné to bude pro systémy, které sledují tyto záměry.
Autorská citace #6
15.10.2009 14:23 - Sosáček
BW a TSoY pouzivaji podle meho nejlepsi reseni.
Autorská citace #7
15.10.2009 14:25 - pipux
Dopis z Dálavy píše:
BW a TSoY

OMG ROFLOL WTF? Aneb prosím napiš ty názvy celoslovně :)
Autorská citace #8
15.10.2009 14:26 - Merlin
Prostě ve vhodnou chvíli (nyní po cca 10 střetnutích, ale může to být i víc), oznámím hráčům, že si můžou postoupit..většinou, když mají postavy víc času
Autorská citace #9
15.10.2009 14:28 - Lotrando
pipux: přečti si typologii hráčů, podle tvých kritérií možná někteří nikdy nepostoupí.
Autorská citace #10
15.10.2009 14:33 - Merlin
pipux: a co když máš hráče, který je nezkušený..nenechává postavu rozhodovat a nechává se vlastně od ostatních vést. Ale hraje strašně rád. Znám takové hráče. podle tebe by tento hráč asi nepostoupil. Ale já ho přece nebudu hodnotit, jestli je komunikativní, kreativní nebo jen ve stínu ostatních...
Autorská citace #11
15.10.2009 14:33 - Jerson
Dopis z Dálavy píše:
BW a TSoY pouzivaji podle meho nejlepsi reseni.

To jest jaké?

Jinak "zkušnosti" jako takové hráči získají přímo hody ve hře a také ve chvíli, kdy se jejich výkon líbí ostatním hráčům. Za tyhle zkušenosti si pak zlepšují postavy, pořizují herně významné vybavení a dosahují svých cílů (a cílů jednotlivých questů)

A pak je hodnocení zábavnosti, opět každýhráč může být odměněn každým hráčem (včetně GMma) ve chvíli, kdy ho svým hereckým výkonem nebo pobaví, rozesměje nebo jinak potěší. Tyhle body se používají na dosažení jednorázové okamžité výhody, případně vyššího risku. Zpočátku se hráči trochu ostýchají hodnotit jiné, ale po hodině nebo dvou to funguje skvěle.
Autorská citace #12
15.10.2009 15:00 - pipux
Lotrando píše:
přečti si typologii hráčů, podle tvých kritérií možná někteří nikdy nepostoupí

S pasivním přístupem se v životě a v psychickém vývoji možná taky nepohneš. Dřív nebo později budeš muset učinit nějaké rozhodnutí a pohnout se do aktivity ...

... tedy pokud ...
Merlin píše:
máš hráče, který je nezkušený..nenechává postavu rozhodovat a nechává se vlastně od ostatních vést

... tě někdo někam nedokope.

Pro jakýkoliv vývoj je důležitá aktivita. Aktivita pramení z vlastního rozhodnutí, vynaloženého vlastní energií. Anebo tě může k aktivitě přimět jiný, ze svého rozhodnutí, své energie a své aktivity. Dobře, v takovém případě byste mohli expit spolu.
Autorská citace #13
15.10.2009 15:04 - Lotrando
je to hra pipuxi, víš to?
Autorská citace #14
15.10.2009 15:11 - jonka
V Burning Wheel (BW) jsou to vlastně dva druhy reward/postupových mechanismů.
Jeden je takový, že se v dovednostech zlepšuješ tak, že je používáš. Tedy jakmile procházíš nějakým testem tak si podle obtížnosti uděláš čárku ke kolonce dovednosti a když jich máš dost zvýší se ti o jedna (zjednodušeně řečeno).
Druhý mechanismus je ten, že hráči mají nějaké své přesvědčení, instinkty a rysy a pokud je hrají tak získávají "Artha" body. Za ty si pak mohou boostovat šance při hodech nebo vylepšovat staty. Poslední možností jak dostat Arthu je tak, že na konci sezení se volí kdo byl dobrý v jaké kategorii (MVP, workhorse, personal deeds(?) atd..) a ti pak dostávají taky Arthu.

V Shadow of the Yesterday (TsoY) je to tak, že máš klíče (Alnag tu měl svého času článek s klíči v d20) což je nějaký ukazatel tvého charakteru, například Zbabělec, Krvežiznivý atd. Principem je, že když dostaneš svoji postavu do problémů tím, že hraješ její přesvědčení/klíče tak získáváš XP za které si přímo zvyšuješ staty a dovednosti. (jednoduše řečeno)

Sosi případně Lotrado ať mě opraví jestli jsem něco uvedl nepřesně.
Autorská citace #15
15.10.2009 15:13 - Jerson
JOnko, díky, tomu rozumím, takové ohodnocení je mi blízké.
Autorská citace #16
15.10.2009 15:14 - Lotrando
jonka: v podstatě ano

Píše:

Klíče
K zvyšování schopností používají postavy klíče. Jsou pro tento účel základním nástrojem ve hře a představují cíle, emocionální pouta nebo přísahy postav. Aktivováním těchto klíčů, jejich vkládáním do hry získává postava zkušenostní body (XP), za které následně zvyšuje hodnocení svých zásob zdrojů a schopností, nebo se učí nová Tajemství či získává další Klíče.

Pro lepší osvětlení poslouží opět příklad

Klíč Svědomí
Tvá postava má slabost pro slabší. Získáš 1 body XP pokaždé, když tvá postava pomůže někomu, kdo si nemůže pomoci sám. 2 body XP získáš, kdykoliv tvá postava vystoupí na obranu někoho, kdo se nemůže bránit sám. 5 bodů XP si připiš pokaždé, když tvá postava podpoří někoho v nepříznivé situaci a změní jeho život tak, že si bude umět pomoci sám. Vykoupení: Ignoruj žádost o pomoc.

Vykoupení ukázané v předchozím příkladě je zvláštností klíčů. Kdykoliv postava provede akci popsanou ve Vykoupení, může si hráč, avšak nemusí, vymazat příslušný Klíč a získat zpět 10 XP. Jednou vykoupený klíč již postava nemůže nikdy získat.
Na rozdíl od Tajemství, počet Klíčů, kterými může postava najednou disponovat je omezen. Žádná postava nemůže mít víc než 5 Klíčů najednou.
Autorská citace #17
15.10.2009 16:08 - Merlin
Lotrando píše:
je to hra pipuxi, víš to?
moc důležitá věta
Autorská citace #18
15.10.2009 18:59 - pipux
Lotrando píše:
je to hra pipuxi, víš to?

Aha! Pak záleží na systému - realistická pravidla x arkádovitá pravidla. Všem se nezavděčíš.

jonka píše:
že se v dovednostech zlepšuješ tak, že je používáš. Tedy jakmile procházíš nějakým testem tak si podle obtížnosti uděláš čárku ke kolonce dovednosti a když jich máš dost zvýší se ti o jedna (zjednodušeně řečeno).

To je zlaté ... protože to je plně v rukou hráče (pokud nešvindluje :) ).

Ad Artha/Klíče: uvádíte tu jako př. Klíč Svědomí. To znamená, že klíče jsou předem předepsané, příručkové rysy?
Autorská citace #19
15.10.2009 19:22 - Merlin
dobře ..jak rozděluješ XP ty Pipuxi. Jistě hraješ s nějakou skupinou a děláš DM. Tak mě zajímá jak to děláš ty...
Autorská citace #20
15.10.2009 20:05 - Lotrando
pipux: nenech se unášet falešnými představami. vždy když slyším realistický systém, simulace apod. tak mi cukají koutky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088167905807495 secREMOTE_IP: 18.116.118.198