BUDOUCÍ PODOBA PRAVIDEL PRO SÍLU
PLOŠNĚ (můžete si technicky zavést hned teď, jedná se o vcelku jednoduchou změnu)
Síla NEbude řešena ve třech kategoriích Control (Power), Alter a Sense, které se mi nelíbí z důvodů uvedených v předchozím postu (malá šíře - malá rozmanitost, neintuitivnost, problém s dlouhodobým vývojem postavy, mnohdy problematické propojení s konkrétními disciplínami).
Namísto toho bude "sfér" Síly (Force powers) pět a to:
- Sense (the Force) - v názvu je "sense", nicméně významem by šlo i "touch" v abstraktním významu. Jde o schopnost vnímat elementární plynutí Síly, p intuici a schopnost nechat se Silou vést, o schopnost vidět v ní budoucnost či minulost či se na Sílu naladit a vnímat či ovlivňovat tak odlehlá místa nebo objekty
- Mind - jakákoliv aplikace Síly vůči myšlení - telepatie, sugesce, mind trick a další
- Life - jakékoliv ovlivnění živých bytostí nebo živé tkáně případně manipulace s životem jako takovým. NEjedná se pouze o biokinezi! Schopnosti jako Speed které kromě ovlinění těla dodávají i hrubou sílu (v tomto případě kinetickou energii) sem spadají také.
- Power - schopnost manipulovat s hrubou silou, zvedat předměty, odhazovat, štítit se proti tlakovým útokům atp.
- Energy - schopnost pracovat s čistou energií, ať už má jít o využití Síly k ovlivnění fyzické energie (ochrana před blastery atp.), o využití Síly proti fyzickému světu (lightning) nebo o manipulaci s technikou (otevírání magnetických dveří aj.)
Do začátku bude stále pouze šest bodů pro rozdělení s maximem tři, což lépe reflektuje to, že postavy budou teprve začínající (padawan). Pro hraní pokročilejších postav doplním pravidla tak, aby k Fu s rozvinutými schopnostmi byly adekvátní mundane postavy.
Exp. cena za sféru bude sedminásobek nového hodnocení místo osminásobku (uvažuji o šestinásobku, ještě uvidím), Force potential bude za devítinásobek (uvažuji o osminásobku)
V této podobě:
- lépe umožňují mnou zamýšlený "oficiální" systém disciplín (viz dále)
- je sfér dostatek na to, aby postavy byly rozumně rozmanité a aby šly typově profilovat
- je jich dost málo na to, aby šly rozumně rozvíjet relativně vyrovnaným způsobem
- lépe a rovnoměrněji reflektují faktické možnosti Síly (pravda že na úkor "oficiálního" fluffu, ale přiznejme si, že ten je přinejmenším dost rozháraný a divný a nevím o tom že by ho někdo ve hře víc používal)
Základní systém disciplín
Současný systém disciplín se mi líbí kvůli volnosti, kterou herně nabízí, odstupňování a svým způsobem eleganci, se kterou řeší pokročilejší a pokročilejší efekty. Z těchto důvodů jej do budoucna
rozhodně zachovám tak jak je jako alternativní pojetí (přirozeně jen přerozdělím disciplíny aby odpovídaly nové pětici Force powers a možná dojde k lehkým úpravám jednotlivých disciplín na základě herního feedbacku)
I tak ale trpí určitými problémy: zaprvé relativní systém postihů/bonusů je pro STs bezprecedentní, možná až trochu v kontradikci, i když ne moc. Zadruhé je alespoň zpočátku neintuitivní, vyžaduje buď stálé nahlížení do popisu nebo prostě zapamatování jednotlivých úrovní disciplín, což se mi také úplně nelíbí. Velký problém spatřuji v tom, že nereflektuje fluff. Disciplíny Síly jsou fluffově poměrně těžko naučené záležitosti, každé z nich se Fu věnují velmi dlouhou dobu, než ji ovládnou, Fu ve SW prostě některé věci neumí (např. Darth Vader, ač Sith jak dělo, prostě nehází lightningy). Zásadní problém pak je, že současný systém Fu vyčerpává na merit pointech, kterých mají už tak dost málo a efektivně je tak velmi těžké mít rozumnou Force postavu a zároveň jí dát potřebné merity (Jedi statut, bojový styl, mentora a podobně). Proto chci systém, který bude poněkud restriktivnější, i když bude zachovávat určitou míru volnosti.
Každá Force power bude mít přiřazeny "své" disciplíny (přičemž se budu snažit aby byl jejich počet u sfér co nejvíce vyrovnaný, pokud to jen trochu půjde), které budou mít na každé úrovni (1-5) nějaké efekty - vzásadě obdobně, jako to je teď (lightningové nabití čepelí, lightning, lightning storm; zvedání těžkých předmětů, odhazování, force wave, strhávání křižníků z orbity...).
Za každý bod Force power, který bude postava mít, si bude moci vzít jednu techniku z disciplín dané sféře přiřazených až do úrovně její Force power - a to libovolnou, i když nebude mít z dané disciplíny techniky předcházející (pokud nebude výslovně uvedeno jinak). Na první pohled to možná vypadá nesmyslně, ale ve skutečnosti to fluffově poměrně sedí (až na pár výjimek, které budou mít výslovný požadavek návaznosti).
Další techniky bude možné získat buď skrze další zvýšení Force power nebo za expy (za body meritů do začátku)
Některé v současném systému rozdílné disciplíny budou v novém základním systému spojeny do jedné a jejich efekty přerozděleny (např. Body enhance, Hibernate, Heal self a Heal other jsou žhavými kandidáty na sloučení), bude to tedy více (ale přesto jen trochu) připomínat standardní rozdělení schopností tak jak ho známe např. u upířích disciplín a vzdálí se to od systému známého z MtAsc/awk z nichž jsem původně vyšel.
Dále chci pro základní systém více přiblížit hodnoty Force dice poolů hodnotám supernaturálních schopností ze zbytku WoD. Ještě jsem si přesně nerozmyslel, jak konkrétně to bude vypadat, v úvahu přichází:
- FP+Sféra+Bonus za vyšší sféru než je úroveň pro danou techniku (vzásadě podobné současnému systému, ale s nutností znalosti, tedy bez postihů, a odvozeno od rozdílu s úrovní Force power namísto rozdílu meritu a úrovně jeho techniky) - tenhle systém to nejspíše nebude, protože v sobě nese relativnost, které bych se rád zbavil
- FP+Sféra+Atribut - tento systém se mi zdá docela dost lákavý, ale je velmi závislí na tom, zda se mi podaří rozumným (=rovnoměrným) způsobem přerozdělit atributy mezi jednotlivé techniky
- FP+Sféra+Skill - tento systém by odpovídal aktuálnímu způsobu, jak v Mage hrajeme pravidla pro rotes, nicméně vadí mi na něm začlenění skillu, což podlě mého názoru moc nesedí k fluffovému pojetí Síly (je to prostě bližší magii, což by Síla být úplně neměla, z tohoto důvodu zcela odpadá i varianta Sféra+Atribut+Skill používaná v MtAwk pro rotes)
- jiný, závislý na jeho genialitě a na náhlém osvícení nebo inspiraci od někoho z vás :)
V novém základním systému bude zachována možnost improvizace, pouze to nebude tak snadné, jako v systému současném. Improvizace bude kostkově penalizována při okamžitém použití nebo bude vyžadovat minimálně několik kol předchozího soustředění, bude omezena (buď penalizací nebo úplně) znalostí Sfér a tak - konkrétní podobu vymyslím až potom co se rozhodnu jak bude vypadat základní dice pool.
tak... jako obvykle doufám, že se k tomu někdo vyjádří, i kdyby to mělo být vyjádření čistě kritické :)