Pravidla

Quentin
4.1.2012 09:54
Někdo další zlákán oldschoolem?
Pro ty, co nevědí oč běží - Quick Primer for Old School Gaming

Poslední dobou prokládáme 4e i sezeníma ve Sword&Wizardry. Pořád je to dnd a zas až tolik se to neliší, ale občas to fakt pobaví. Dokonce jsem z hecu začal zase psát na http://quentinovo.wordpress.com/.

Jak se oldschool a vůbec sandbox líbí vám?
Autorská citace #1
4.1.2012 16:57 - Gurney
Zlákán... jak se to vezme.

Vždycky mě braly drsné settingy střižené s&s typu Dark Sun, kde už samotné prostředí může postavy zabít a vůbec styl hry, ve které existuje reálná šance smrti postav. Líbí se mi i příběhy, které tímhle stylem hry vznikají, líbí se mi i že se občas mění PC, proti srsti mi není ani představa "character tree" (z DS). Na druhou stranu zase všeho s mírou, chvíli kdy tak polovina hráčů už má druhou postavu vidím jakou výbornou příležitost zamyslet se jestli nepřišel čas trochu ubrat.

Dost se mi zamlouvá když hráči myslí "out-of-the-box" a nejen v rámci systému ve stylu "vezmu si ty správné featy a mám vystaráno" nebo "teď ho flanknu a použiju tenhle power". Nicméně některým hráčům právě vyhovuje nakombit postavu a pak ji používat způsobem jakým si vymyslel.

Sandbox ve smyslu otevřený svět bez levelscalingu? Taky fajn, jen jsem poněkud líný ho připravovat, ale říkal jsem si, že pokud by byl zájem tak bych v rámci nějaké příští kampaně nabídnul tochu víc sandboxu a méně čisté improvizace. Tak trochu, protože se znám a jednak tomu nedokážu věnovat tolik přípravy, abych měl každý detail (navíc je to trochu ztráta času) a jednak s tím no-levescalingem bych nebyl zas až tak divoký, abych házel low-level postavám do cesty ancient red dragony, liche a dělal podobné rádobyvtipné skopičiny. Tedy opět všeho s mírou.

Zas tak moc mě nenaplňuje představa hraní v nějakém retroklonu. Jako hráč bych si to pro zajímavost klidně vyzkoušel, ale jako GM bych radši volil něco jiného i pro hru v old-school duchu. WRFR2/WH40k mi s tímhle stylem hry přijdou spřízněné, ale přitom bez házení všech těch malých klacků pod nohy hráčů a s větší paletou možností.

Neuráží mě skilly, talenty a podobné systémové možnosti, aspoň dokud fungují jako nástroje k řešení problémů a ne jako řešení problémů.

A čtu některé oldschool blogy, občas se tam dají najít zajímavé nápady a hlavně jsou téměř celé o hraní, lidech co hrají a tak, žádný "rozličný pokec" nebo 5 stránek flamu na téma "web Altaru sucks, stejně jako posledních deset let".

Edit: Blog je fajn, obzvlášť tabulka náhodného lootování goblinů a vězňova čepel se mi moc líbí.
Autorská citace #2
4.1.2012 18:22 - Vojtěch
No, já sandbox docela rád a nevadí mi úplně když je nebezpečno. Holt tam nemám strkat čumák ;)
Autorská citace #3
4.1.2012 19:58 - Bajo
Goblini jsou fakt dobří, i jsem se u toho pobavil. Dobrá práce Quentine ;-)
Autorská citace #4
5.1.2012 19:52 - Quentin
Píše:
Vždycky mě braly drsné settingy střižené s&s typu Dark Sun, kde už samotné prostředí může postavy zabít a vůbec styl hry, ve které existuje reálná šance smrti postav. Líbí se mi i příběhy, které tímhle stylem hry vznikají, líbí se mi i že se občas mění PC, proti srsti mi není ani představa "character tree" (z DS). Na druhou stranu zase všeho s mírou, chvíli kdy tak polovina hráčů už má druhou postavu vidím jakou výbornou příležitost zamyslet se jestli nepřišel čas trochu ubrat.

Nejvíc se mi líbí ten strach, co hráči mají. To čtvrtá edice málokdy napodobí. Hry jsou, když se daří, opravdu napínavé a každý boj je brán jako možná ten poslední. Nemluvě o tom, že jsou odbavené v pár hodech, takže nikomu nevadí je detailně popisovat. Nevýhoda je, že občas někdo umře. Horrible tradeoff. Bejval jsem snad největšim zastáncem plot immunity na rpgf; teď už jsem trochu nahnutej.

Píše:
Dost se mi zamlouvá když hráči myslí "out-of-the-box" a nejen v rámci systému ve stylu "vezmu si ty správné featy a mám vystaráno" nebo "teď ho flanknu a použiju tenhle power". Nicméně některým hráčům právě vyhovuje nakombit postavu a pak ji používat způsobem jakým si vymyslel.

Tohle sahá dál než jen k hráčům. Po chvíli hraní sandboxu tě začne překvapovat i setting. Hloupej příklad: hráči šli prodat magickej předmět do dekadentního divadla za městem. Těšil jsem se, jak je překvapim s tim, že všichni divadelníci jsou vlkodlaci (fable2 :) ). Oni si ale po cestě odskočili do hospody. Z první random tabulky vypadla hospoda s prodejcem tabáku. Z druhé random tabulky vypadl tabák/tráva, co dovoluje vidět skutečnou podobu věcí a osob. Hráči to sice nevěděli, ale preventivně se zhulili, aby mezi umělce zapadli :D

Píše:
Sandbox ve smyslu otevřený svět bez levelscalingu? Taky fajn, jen jsem poněkud líný ho připravovat

to známe asi všichni

Píše:
Zas tak moc mě nenaplňuje představa hraní v nějakém retroklonu. Jako hráč bych si to pro zajímavost klidně vyzkoušel, ale jako GM bych radši volil něco jiného i pro hru v old-school duchu.

Při prvnim čtení mi to taky přišlo jako mrdka (stejně jako markusovi). Ale při hraní jsem tu jednoduchost ocenil. V málo hrách se dá celá banda nepřátel ostatovat za minutu. Mno dobře ještě v savage worlds, ale tam je to většinou infamous d6 guy :D

Spíš mě zaráží, jak rozdílně to přijímaj hráči. Někdo je bez možnosti aspoň lehčího munchkinismu strašně nemotivovanej. Zatimco jiní jsou za tu jednoduchost strašně vděční.

Píše:
Neuráží mě skilly, talenty a podobné systémové možnosti, aspoň dokud fungují jako nástroje k řešení problémů a ne jako řešení problémů.

Já pořád nevim, jak skilly řešit, páč jich v oldschoolu neni potřeba tolik. Třeba sociální skilly jsou skoro zbytečné. Zatim to hraju jen takhle jednoduše. Všichni jsou tak dobří, jak si to popíší, krom jedné nebo dvou schopností, které jejich postavy nejvíc definují.

Píše:
A čtu některé oldschool blogy, občas se tam dají najít zajímavé nápady a hlavně jsou téměř celé o hraní, lidech co hrají a tak, žádný "rozličný pokec" nebo 5 stránek flamu na téma "web Altaru sucks, stejně jako posledních deset let".

Začal jsem je číst ze stejnýho důvodu. RPGf a v poslední době i d20 jsou takové chudší na herně využitelné materiály.
Autorská citace #5
5.1.2012 20:57 - Vojtěch
Coby se sociálími skilly... NPC může ve sporném momentu na věc dívat zaujatě. Když bude na místě vloupání chycen typický pouliční půlčík, tak to hráč sice zahraje, ale okolnosti mu moc nepomáhají. Za to že hráč zaválel mu jako DM hodíš bonus k hodu, když se u něj nedá nalézt nic kradeného a ani nádobíčko dostane další...
Autorská citace #6
5.1.2012 20:59 - wlkeR
Ten článek je zajímavej. Moji hráči by ale na ekvivalenci DM = Rulebook zaživa nepřistoupili, takže... možná až najdu jinou bandu...
Autorská citace #7
5.1.2012 22:02 - Gurney
QuentinW píše:
Tohle sahá dál než jen k hráčům. Po chvíli hraní sandboxu tě začne překvapovat i setting. Hloupej příklad: hráči šli prodat magickej předmět do dekadentního divadla za městem. Těšil jsem se, jak je překvapim s tim, že všichni divadelníci jsou vlkodlaci (fable2 :) ). Oni si ale po cestě odskočili do hospody. Z první random tabulky vypadla hospoda s prodejcem tabáku. Z druhé random tabulky vypadl tabák/tráva, co dovoluje vidět skutečnou podobu věcí a osob. Hráči to sice nevěděli, ale preventivně se zhulili, aby mezi umělce zapadli :D

Chápu, kouzlo náhodných generátorů :D

QuentinW píše:
Při prvnim čtení mi to taky přišlo jako mrdka (stejně jako markusovi). Ale při hraní jsem tu jednoduchost ocenil. V málo hrách se dá celá banda nepřátel ostatovat za minutu. Mno dobře ještě v savage worlds, ale tam je to většinou infamous d6 guy :D

Mě třeba to SnW nepřišlo jako blbost a když jsem to četl už jsem měl představu jakým způsobem s tím "oldschooleři" a "neo-oldschooleři" hrají, spíš mi tam vadí věci typu že mám sice něco řešit rychlým opravidlováním za běhu (což pro mě není zas taková novinka; lidi co píšou čtyřsetstránkový pravidla s přesnýma definicema každý schopnosti a její interakce s jinýma schopnostma v očekávání že to budu jako GM celý číst by se nad sebou měli vážně zamyslet...), ale modifikátory si musím odhadnout sám, zato se místo toho dočkám demencí na téma bonusové expy, za to že sis na začátku hry nahodil vysoký staty a spousty dalších věcí na úpravu. Přece jen, nemusím předstírat že žiju v roce 80 a můžu si vzít aspoň nějakej retroklon, co nabízí něco zajímavého. Třeba SwN nebo LotFP (i když u zrovna u tý je poměr autorovy práce/požadované ceny dost děsivý).

Možnost rychle vytvořit nějaké NPC taky považuju za docela důležitou vlastnost (pokud možno plnohodnotné, ne nějakého beznadějného zoufalce co vznikne když nahodím v DnD čísla odpovídající lvl 10, ale vynechám featy a class ability).

QuentinW píše:
Spíš mě zaráží, jak rozdílně to přijímaj hráči. Někdo je bez možnosti aspoň lehčího munchkinismu strašně nemotivovanej. Zatimco jiní jsou za tu jednoduchost strašně vděční.

Taky mám ten dojem, už z hraní FATE. Zas tolik mě to nepřekvapuje, prostě někdo má v sobě víc power gamera a někdo míň. Holt je asi potřeba zvolit nějaký systém co nabízí kompromis.

QuentinW píše:
Já pořád nevim, jak skilly řešit, páč jich v oldschoolu neni potřeba tolik. Třeba sociální skilly jsou skoro zbytečné. Zatim to hraju jen takhle jednoduše. Všichni jsou tak dobří, jak si to popíší, krom jedné nebo dvou schopností, které jejich postavy nejvíc definují.

V tomle jsem těžce neoldschoolovej, nějak úplně vyhodit skilly nemám zájem (jsou situace, kdy prostě nedokážu rozhodnout jestli se věc povede nebo ne a vlastně ani nechci, páč jsem sám napjatej jak to dopadne a kudy bude ten příběh pokračovat), spíš jsem si při čtení některých těch blogů uvědomil, že je z pozice GMa využívám zbytečně moc (hod na téměř každou blbost, kde byla možnost že to bude zajímavé selhání, jenže já na nějaké přišel vždycky až to zavánělo házením klacků pod nohy) a tak například hráči jejichž postavy měly nízkej Stealth se nikdy nikam neproplížili i kdyby vymysleli sebegeniálnější akci a tak už pak neměli ani zájem něco vymýšlet. A to mi přijde jako škoda. Momentálně jsem nakloněn spíš tomu využívat skilly trochu na způsob záchraných hodů.
Autorská citace #8
5.1.2012 23:58 - Shako
Gurney píše:
Momentálně jsem nakloněn spíš tomu využívat skilly trochu na způsob záchraných hodů.

Muzes to trosku vice rozvest, jak si to predstavujes?
Jakoze nizky skill neblokuje, pokud ma postava dobry napad nebo se to reseni, co vymyslela, pasuje do pribehu? I kdyz by na to pri realnem hodou nikdy nemela? Tak ty ten uspech proste povolis/umoznis bez hodu?
A neni to zbytecne? Hraci si prece radi maxuji to, v cem chteji byt dobry a pak to budou radi vyuzivat? Nebo kdy nastava takovy pripad:Gurney píše:
například hráči jejichž postavy měly nízkej Stealth se nikdy nikam neproplížili i kdyby vymysleli sebegeniálnější akci a tak už pak neměli ani zájem něco vymýšlet
Autorská citace #9
10.1.2012 08:49 - Quentin


Akorát místo ADnD by mělo bejt 3,5e :)
Autorská citace #10
10.1.2012 11:07 - Gurney
Shako píše:
Muzes to trosku vice rozvest, jak si to predstavujes?

Ono to vlastně není nic zas tak objevného, spíš taková memotechnická pomůcka pro GMa, aby to nepřeháněl s házením. V kostce - místo abys předpokládal že všechno co se děje má svoji obtížnost, počítal jsi modifikátory a následně nechával házet ve chvíli kdy je možnost neúspěchu něčím zajímavá prostě předpokládáš, že všechno jde v pohodě, dokud hráč neudělá něco riskantního.

Např. pokud se plížíš kolem stráží v téměř úplné tmě, pak se plazíš za zídkou a tak a prostě se aktivně využíváš prostředí není to za bonusy k hodům, ale vůbec se neháže a předpokládá se, že jsi zatím úspěšný. Ve chvíli, kdy uděláš něco riskantního, jako třeba zkusíš potichu projít strážnému za zády, chceš se proplížit stínem dva metry od něj nebo narazíš na nějakou komplikaci (někdo najednou vyleze ze dveří a ty se musíš rychle schovat) teprve přichází na řadu modifikátory, zvažování jestli případný neúspěch posunuje hru někam dál, hody na Stealth a tak. Takže jo, můžeš se v pohodě plížit i bez Stealthu, ale narozdíl od hráče s postavou, který ho má jsou pro tebe všechny komplikace mnohem riskantnější.

V podstatě to není nic víc, než že posunuju hranici, kdy je už třeba si hodit na trochu riskantnější akce než je u většiny lidí se kterými jsem hrál zvykem.

Quentin: Pěkný :)
Autorská citace #11
10.1.2012 12:30 - Shako
Gurney píše:
V podstatě to není nic víc, než že posunuju hranici, kdy je už třeba si hodit na trochu riskantnější akce než je u většiny lidí se kterými jsem hrál zvykem.


A neprijde to tech hracu skoda, ze si nemuzou hazet? :)
Autorská citace #12
10.1.2012 12:36 - Vojtěch
Ono je rozdíl házet, když to má cenu a házet pořád. Když se chtějí hodit, aby byla legrace, tak proč ne, ale pořád asi chtít nebudou.
Autorská citace #13
10.1.2012 12:37 - Quentin
Ve hře, kde máš na třetí úrovni kolem 12hp jsi rád, že si nemusíš házet. A když už žádný "bezhodový" plán nedovedeš vymyslet, tak jsi o to víc napjatý :)
Autorská citace #14
10.1.2012 16:27 - Gurney
Shako píše:
A neprijde to tech hracu skoda, ze si nemuzou hazet?

Tak když mermomocí chceš, proč ne, ale dle mých zkušeností když dostane hráč něco bez hodu, tak na sebe zbytečně neupozorňuje :)

Kromě toho mám dojem že když řeknu "dokud seš za zdí nebo v totální tmě a neděláš něco hlučného, nemusíš si házet", čteš to jako "nemusíš si na nic házet". Zrovna v případě toho stealthu se dá docela dobře demonstrovat, že to tak není - stačí si zahrát na PC něco jako novej Deus Ex, Thiefa nebo třeba Splinter Cell.
Autorská citace #15
11.1.2012 12:46 - Me-dea
Jsem ten název diskuse v rychlosti přečetla jako "Někdo další zklamán oldschoolem". :-)

Zastávám názor, že pokud nejde o život nebo peníze, není potřeba kostkou házet. Zvlášť, pokud je šance na selhání malá. Taky často používám hod 1k10 stylem 10=uspěl jsi výborně; 5=povedlo se; 1=povedlo se tak tak. Jen, abych se jako GM měla od čeho odrazit v popisu.
Autorská citace #16
11.1.2012 13:02 - Shako
Ja mel za to, ze oldschool je prave o hazeni kostkou, gamimismu.... Narozdil od novych indie her a ruzne pribehove oreintavanych her. Takze co presne rozumite tim "oldschool"? Co za hry tam muzu zaradit?
Autorská citace #17
11.1.2012 14:26 - Me-dea
Probíralo se to tu v diskusi o oldschoolu. Mimo jiné, co si pod tím pojmem kdo představuje. Quentin to tam pěkně shrnul hned na začátku:
QuentinW píše:
A rozhodně to neni o striktnim se držení mechanik, právě naopak. Kdybych to měl zkráceně popsat, tak je to freeform (s jednoduchoučkými pravidly, hlavně pro boj), kterej se nesoustředí primárně na příběh*, roleplay* a vývoj postav*, ale na exporation, překonávání překážek, kydlení monster a kradení jejich věcí.

A někde níže tam najdeš i důkladnější definice. Například spousta lidí si myslí, že součástí oldschool hraní musí být sandbox svět. Já osobně si myslím, že to tak ani v té době, kterou se snaží retro oldschool hraní napodobit, skoro nikdo nehrával. Každopádně to není ani tak o systému, jako spíš o způsobu hraní.

Ještě k tvé otázce ohledně gamismu. V oldschool systémech musel hráč často popsat, jak jeho postava zneškodní past, a tedy šlo víc o zkušenosti hráče než postavy. Žádný hod se mnohdy neprováděl, především kvůli neexistenci pravidel na odstraňování pastí. Dalším důvodem bylo, jak píše quentin výše (chytrý to člověk), že postavy byly (i na vysokých úrovních) velmi smrtelné, a proto se hráči snažili co nejvíce snížit vliv náhody a vyhnout se co nejvíce soubojům a hodům pomocí dobrého plánu, pastí a zákeřností.
Autorská citace #18
20.1.2012 13:02 - Quentin
Snažím se sepsat domácí pravidla pro rasy a nedokážu vymyslet žádný bonusy nebo schopnosti pro gnómy. Máte nějaký tipy?
Autorská citace #19
20.1.2012 13:12 - noir
Mrkni do ADnD knížky The Complete Handbook of Gnomes and Halflings - tam jsou iirc asi tři druhy gnómů, stačí si vybrat. Obecně jsou gnómové spojování se skrýváním/neviditelností, vždyť je to národ, o jehož existenci se občas i pochybuje :)
Autorská citace #20
20.1.2012 13:50 - Gurney
QuentinW píše:
Máte nějaký tipy?

Vůbec gnómy nebrat :)
Autorská citace #21
20.1.2012 13:53 - Quentin
Vybíral jsme mezi gnómama a halflingama. Gnómové jsou fešáčtější a zastoupí bez problémů i roli hobitů.
Autorská citace #22
20.1.2012 13:55 - Gurney
QuentinW píše:
Gnómové jsou fešáčtější

Pravda :D
Autorská citace #23
20.1.2012 13:55 - Noldo2
Quentin: Obecně souhlas - heroic fantasy a gnómové, neřkuli hobiti, mi nejdou moc dohromady. A už vůbec mi nejdoou dohromady pokus o napětí a vážnost ve hře a většina hráčů hobitů, šotků ap. ... Ale pokud má někdo rád mrakoplašoidní setting s hloupými trolly, bláznivými vynálezy ověšenými gobliny a šišlajícími upíry, tak tam by gnómové být mohli...
Autorská citace #24
20.1.2012 14:00 - Gurney
Já tedy když už bych mermomocí chtěl ve hře něco "malého" tak volím lidožravé pulčíky střižené pikty.
Autorská citace #25
20.1.2012 14:07 - Quentin
lidožravý pinďové jsou goblini :D Ty už jako hráčskou rasu mám.
Autorská citace #26
20.1.2012 14:26 - noir
Ve 4e jsou gnómové rasa, která žila tisíce let v otroctví fomoriánů, dostala se z něj teprve nedávno. Ten fluff se mi docela líbí...
Autorská citace #27
20.1.2012 16:08 - Quentin
Nakonec jsem jim dal citlivý čich. Neni to tak úchylný jako hobití šestej smysl z drd a docela se to k nim hodí
a) jsou to povětšinou slušní alchymisti a kuchaři
b) díky tomu, že cítí monstra jako první, tak ve hře působí jako největší sraby, což je nice
c) chtěl jsem ten čich někomu dát, ale zádnou bestiální rasu tam nemám

naše domácí rasy tady, kdyby jste náhodou měli návrhy i k ostatním. Každej tip dobrej :)
Autorská citace #28
20.1.2012 16:49 - noir
Tak velkej nos mají :)
Autorská citace #29
20.1.2012 17:30 - skew
Jak přesně funguje ten Omen u měsíčního efa ?
Autorská citace #30
20.1.2012 18:32 - Vojtěch
Elfové nejsou schopnější střelci? :)
Autorská citace #31
20.1.2012 19:10 - Colombo
Quentin: Nejsem si jistý, ale nebylo to náhodou tak, že ten jejich šestý smysl byl realizován čichem? Marně si vzpomínám na pravidlo: "Když má někdo hobita, je zbytečné, aby měl Hraničář hlídacího psa."
Autorská citace #32
20.1.2012 22:45 - Quentin
skew:
"Chceme opatrně otevřít dveře a prozkoumat místnost; nejdřív ale mrknu do budoucnosti"
"Z trámoví vysokého stropu visí několik lan, podlaha je pokrytá krví, tvůj telekinetický štít odráží útočící gobliny a pod nohama ti leží velký zkrvavený kámen a markova postava s rozstříklym mozkem"
"Oh, tak se zastavim, otočim se na ostatní a zašeptám 'Tady na nás čekají goblini, projdeme to raději tou jeskyní'"

Teď nevim, jestli to bude zabírat celý kolo nebo to bude instant (pak by to šlo využít i v boji)
Autorská citace #33
20.1.2012 23:41 - Gurney
Quentin: Fakt pěkná schopnost, líbí se mi že to není nic ve smyslu "připočti si tenhle stupidní bonus" nebo "když uděláš tuhle podivnou věc, máš kdovíproč bonus k útoku".
Autorská citace #34
25.1.2012 12:51 - Quentin
Gurney: Škoda, že ostatní rasy nejsou dost "magické", aby se na ně dali navěšet takovýhle cool věci. Ale zase se bojim abych neskončil s panoptikem jako má PHB3 (shardmind, minotaur...) :-)
Autorská citace #35
25.1.2012 14:35 - Gurney
Quentin: Jenže to čemu říkáte panoptikum nevzniká tím, že jsou ve hře shardmindi a minotouři, ale tím že někdo vezme klasickou fantasy s klasickými elfy a trpy a napráská tam všechny tyhle rasy. Mě by náhodou docela bavila hra, kde by se vůbec nevyskytovaly typické rasy (ok, možná bych nechal lidi), ale jen ty které označuješ za panoptikální.

Kdysi jsme s kámošem rozebírali, že docela pěkná alternativa ke klasické fantasy by byl setting kde jsou v podstatě jen lidi, ale působením magickýho prostředí, kleteb apod. malý skupinky lidí prošly nějakou fyzickou proměnou. Tuším že jsme měli právě ty shardmindy jako partu co strávila moc času poblíž psyonických krystalů, minotaury jako následek zoofilních sklonů královny jednoho ostrova, Yuan-ti jako národ co to trochu přehnal s uctíváním nějakého hadího boha, skupina lidí co měly tu smůlu že jejich duše nějaký mág vložil do kostruktů (warforged), dovedl bych si tam představit třeba i goliathe coby nějakej pozůstatek slepé větve lidské evoluce a tak. Pointa byla že většina těch skupin byla poměrně malá a ve srovnání s "klasickými" lidmi všechny minoritami.
Autorská citace #36
25.1.2012 16:47 - Noldo2
Gurney píše:
Mě by náhodou docela bavila hra, kde by se vůbec nevyskytovaly typické rasy


Myslim, že to opakování známých ras má svojí logiku. V PC hře nebo v TV na něco koukáš, v knize máš spoustu prostoru a času na popis, ale RPG je hra se slovy. Slovo je to hlavní, co má Vypravěč k popsání světa a vůbec všeho. A za těmi slovy si hráči musí umět něco představit. Možná se ty představy nějak liší, ale snad ne zas tak moc. Ale pokud by se mělo hrát ve světě, kde je pro hráče spousta prvků, které si představují jen obtížně, tak to asi nebude ono. Přesně ten problém jsem měl při čtení Duny.
Autorská citace #37
25.1.2012 16:53 - Bajo
Report jednoho 5e testera, který se nechal zlákat old schoolem: část 1., část 2. a snad budou další pokračování. Jsou tam i nějaké vhledy do těch rozdílů mezi edicemi, s ohledem na možné cíle 5e.
Autorská citace #38
25.1.2012 22:09 - Gurney
Noldo: Klasické rasy se všude vyskytují protože s nima začal LotR a převzalo je DnD a ve fantasy se tak nějak očekávaj, žádná logika v tom není (možná tak konzervatismus producentů, kteří nechtěj riskovat moc velkou odlišnost od mainstreamu.

A to jako když něco slovně popíšu, tak si to nedokáže hráč představit, protože k tomu nedostal počítačovou animaci? (nemluvě o tom, že můžu hodit na stůl ještě obrázky). Btw taky píšu " by bavila...".

Dunu jsem četl poprvý když mi bylo tak deset a představit si ten svět mi tedy rozhodně problém nedělalo (sice jsem to odložil, ale proto že jsem tehdy moc nedával ty intriky a motivace hlavních postav).
Autorská citace #39
26.1.2012 11:58 - Gurney
Bajo: No jako o 5e jsou tam fakt jenom minimální náznaky...
Autorská citace #40
26.1.2012 12:03 - Bajo
Gurney:To jo, proto jsem to dal sem
Autorská citace #41
26.1.2012 19:24 - Quentin
gurney píše:
Klasické rasy se všude vyskytují protože s nima začal LotR a převzalo je DnD a ve fantasy se tak nějak očekávaj, žádná logika v tom není (možná tak konzervatismus producentů, kteří nechtěj riskovat moc velkou odlišnost od mainstreamu.

Já je tam mám, protože je já i mí hráči máme rádi.

A logika?
Lidi jsou tam jako generic hrdinové a postavy, s kterými se nejsnáz ztotožňuje.
Gnómové jsou tam pro hráče, kteří chtějí mít roztomilou komickou postavičku.
Elfové jsou tam pro metrosexuály a ty, kteří chtějí být dark and cool.
Trpaslíci jsou tam pro ty, co mají komický moravský nebo slovenský přízvuk a chtějí se otevřeně bavit na starých klišé a trpasličích vtipech.
Orci jsou tam pro ty, co nechtějí nic vymýšlet a hrát impulzivně s pořádně silnou postavou.
Autorská citace #42
26.1.2012 21:21 - Gurney
Ale já je fakt nikomu neberu, nicméně je to prostě o tradicích. Na tvoji logiku bych ti mohl naroubovat místo elfů upíry, místo gnómů nějaký fauny a to samý co orci by splnili třeba vlkodlaci (víš kolik holek by hrálo DnD kdyby mohly do dungeonu s upírem? :)

Btw jak tě tak čtu tak mám čím dál větší respekt k partě se kterou jsme hrávali DnD, za celou tu dobu se tam neobjevil jedinej metrosexuální elf, trpas hovořící hantecem a co se týče gnómů, Bill Cavalier asi mluví za nás za všechny :)
Autorská citace #43
26.1.2012 22:03 - Quentin
Pozor, trpoš s hantecem je awesome a metroelf stejně tak! Bez toho by to nebylo ono :)

S tím, že se k těm podmínkám dá naroubovat cokoliv jiného, máš pravdu. Příklady jsou všude kolem (třeba star wars), ale proč měnit dnd rasy, když je s nima spojeno tolik krásné nostalgie :)

(a upíry plánuju taky, jen ne hned od prvního lvlu. Sedí mi to víc simulačně)
Autorská citace #44
26.1.2012 22:38 - Noldo2
S těma rasama jsem to myslel tak, že je to něco, co hráči ZNAJÍ. Něco lehko představitelného. Celý svět, co znají. Kostlivci, nekromati, drai, atp. Ten konzervatismus není producentů, ale nás, naší mysli.
Autorská citace #45
13.8.2020 09:39 - Gurney
Na Grognardii se po skoro osmi letech objevil nový článek, recenze na Mörk Bork.
Autorská citace #46
13.8.2020 10:34 - Quentin
Gurney píše:
Na Grognardii se po skoro osmi letech objevil nový článek, recenze na Mörk Bork.

Čas, abych se na to taky podíval :D
Autorská citace #47
18.8.2020 13:53 - Vojtěch
Tady je možno kouknout, jak to vypadá v reálu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1232738494873 secREMOTE_IP: 44.211.188.101