Pravidla

York
16.10.2012 16:00
Dakara: dungeoncrawl - diskuse o vývoji
Diskuse k vývoji nového RPG.



Ke stažení:

Základní pravidla

Hra bez přípravy

Update: Soustředím se teď na verzi pro hraní dungeoncrawlu inspirovaného oldschoolem.
19.9.2014 17:35 - York
Hmm, Tabulka ekosystémů ;-)

Každopádně to vypadá, že jsou to v postatě rozšiřující příručky pro DrD 1.X, vydané Altarem. Tudíž se obávám, že Altar bude vlastníkem práv a bez jeho svolení nejspíš nepůjde vydat ani aplikaci pro jiná pravidla.

Předělat by to určitě šlo, jen by to bylo docela dost práce. A předpokládám, že je pro hraní na Asterionu celkem podstatné i to, co je přímo v pravidlech DrD (rasy, povolání a jejich schopnosti, bestiář, atp.).
19.9.2014 17:38 - Jerson
Asterion byl tvořený jako samostatný svět a spojení s DrD bylo spíše východiskem z nouze než záměrem autorů. Tedy byl psaný zvlášť a k němu se pak přidávaly aplikace pravidel, aby šel s Dračákem použít.

A než si začneš myslet, jak je to s vlastnictvím práv, napiš autorům a uvidíš.
19.9.2014 17:43 - York
Jerson: Ono je to v zásadě jedno, protože je celkem zřejmé, že použitelná pravidla pro Asterion nelze nepasat bez znalosti Asterionu, nebo alespoň bez úzké spolupráce s autory/aktivními hráči. Sám z vlastní iniciativy do toho tudíž zcela určitě nepůjdu. Ve spolupráci s někým, kdo Asterion dobře zná, proč ne.
19.9.2014 17:53 - ShadoWWW
Autorská práva pro Asterion jsou teď dost na vodě. Ale aplikace pravidel a doplňky může veřejňovat kdokoliv. Na to ti stačí souhlas autorů Asterionu a ti rádi zveřejní cokoliv podpoří jejich svět. Dokonce už v té prapůvodní první příručce psali, že by rádi vidali aplikace pro D&D. Ale hráčů, co tehdy hráli D&D, tu moc nebylo a ti co byli, hráli spíš D&D světy.
19.9.2014 17:54 - York
Ještě teda související jedna věc: Když se řekne "aplikace pro DrD" nebo třeba "pro DnD", tak je celkem zřejmé, že se vezmou komplet pravidla DrD respektive DnD a ta prostě platí. Tzn jsou tam taková povolání, takové schopnosti. Plus se k nim dá něco přidat - to jsou ty aplikace pro pravidla DrD, do kterých jsem teď nahlížel.

Pokud bych ale já měl dělat pravidla pro hraní na Asterionu, tak by mi dávalo větší smysl postavit to rovnou jako pravidla pro Asterion a nesnažit se cpát tam věci, které posunou vyznění Asterionu někam jinam. A samozřejmě by padly otázky jako jestli tam vůbec mají být explicitně vyjmenované classy, na které neodpovím, když nejsem autorem Asterionu.
19.9.2014 17:57 - Jerson
no, pak se stále budeme točit okolo otázky, zda chceš udělat svá (nová) pravidla pro hráče, kteří je chtějí, nebo zda chceš udělat pravidla taková, jaká je chceš ty a hráčům je natlačit. V prvním případě by aplikace pravidel pro Asterion dost pomohla (a pokud jsou tak univerzální, jak tvrdíš, tak by to mělo jít bez potíží a bez hlubší znalosti toho světa).
Pokud je to druhý případ, pak máš co dělat.
19.9.2014 17:57 - ShadoWWW
Nemusí doplňovat, mohou i rušit. Třeba pro DrD 1.6 zrušili theurga. Pro D&D si zase myslím, že by zrušili některé rasy.

Co se týče tvého systému, tak aplikace by byly o tom udělat aplikace pro rasy a šablony dovedností, které by odpovídaly zhruba povoláním Asterionu. Případě nějaké dovednosti dodělat.
19.9.2014 17:59 - ShadoWWW
Udělat verzi pro Asterion by v dostatečně flexibilním systému nemělo být problém. V D&D 4E bych si na to netroufl, v 5E ano. A možná i v KaM, ale tam by to vyžadovalo hrozně moc práce, protože ta pravidla v základu mají jen velmi hrubou kostru. Třeba Fate Core by taky šel aplikovat relativně snadno.
19.9.2014 18:12 - York
Jerson: Dám příklad: válečnické zastrašování v DrD. Můžu z toho v zásadě udělat schopnost, nebo dovednost přístupnou komukoliv. DrD celkem dobře znám, takže mám představu o tom, že je potřeba nechat válečníkovi aspoň něco specifického, takže to bude jeho schopnost.

Když se povívám do jedné z těch rozšiřujících příruček na Lovce přízraků, tak tam je každá rada drahá. Co třeba takovej Odhad soupeře - tohle já považuj za automatické s rostoucí úrovní dovednosti. Někdo s mistrovskou úrovní dovednosti Boj zblízka prostě dokáže mistrovsky odhadovat soupeře, bez toho by takové hodnocení dost dobře nemohl mít. Bude to Lovci přízraků nějak zásadně chybět? Bylo to pro něco postatné? Těžko říct. Lovec přízraků je tam vedený jako specializace válečníka. To znamená, že by mělo existovat povolání válečník a mít na šesté úrovni nějaké specializace - a to už se dostáváme hodně blízko k dračáku.

V zásadě by byla potřeba kompletní předělávka dračáku (s výjimkou vyřazeného theurga ;-)) a až k ní předělávka těch aplikací. A je ve hvězdách, jestli by o to vůbec měli hráči Asterionu zájem. Už jsem se v tomhle ohledu spálil jednou, o předělávku dračáku byl zájem prakticky nulový.

Když už, tak by mi přišlo vhodnější prostě se na dračák vybodnout úplně a napsat rovnou Asterion (byť třeba s využitím věcí, které mám v té předělávce dračáku). A ideálně podle přání a vkusu hráčů Asterionu, když to má být pro ně.

ShadoWWW píše:
Udělat verzi pro Asterion by v dostatečně flexibilním systému nemělo být problém.


To neříkám. Komplikovaná mi přijde jen ta oklika přes předělávku dračáku a nad ní teprve napsaná aplikace pro Asterion.

Na druhou stranu tam by bylo celkem jasné, co v tom vlastně má být, protože jak ty aplikační moduly tak pravidla DrD jsou v plném znění k dispozici. Zatímco když by ses rozhodl dělat to bez DrD, tak by to chtělo nějaký výcuc, co teda v Asterionu má být (jaké rasy, jaké schopnosti, jak rozdělené). A to ideálně stučným popisným textem, nikoliv v jazyce pravidel DrD. Ten totiž umí být dost zavádějící, viz ten příklad s odhadem protivníka (což je něco, na co v pravidlech Dakary nepotřebuju extra pravidlo, nicméně tím pak toto povolání přijde o zvláštní schopnost).
19.9.2014 21:13 - chrochta
Pro Asterion šlo pod nůž mnohem víc věcí. Například koncept probouzení hvozdů, pár kouzel a hromada nestvůr (počínaje draky a nemrtvými - cca polovina bestiáře).

ad Lovec přízraků: Právě tam je vidět, jak moc "nouzové" byly aplikace pravidel na fluff. Specializace na šesté úrovni není nutná, pokud bude dostatečně široké rozpětí pro herní stylizaci "válečníka".
19.9.2014 21:19 - York
chrochta píše:
Specializace na šesté úrovni není nutná, pokud bude dostatečně široké rozpětí pro herní stylizaci "válečníka".


No, vidíš. Přitom já jsem dělal tu konverzi Dračáku s tím, že zachovám co možná nejvíc. Tudíž bych tohle taky nechal jako specializaci válečníka a výsledek by díky tomu byl hodně dračákový.

Právě proto mi přijde rozumnější to případně nejdřív zkonzultovat s hráči Asterionu a pak až případně něco sepisovat.

edit: Což by teda mimochodem mohl být dobrý krok i pro jakékoliv jiné systémové aplikace Asterionu, včetně té do DnD 5e - požádat autory nebo zkušené hráče, aby stručně slovy (nikoliv pravidlově) popsali, co do Asterionu patří (jaké schopnosti (a v jakých oborech), jaké potvory, jaké classy, pokud tam mají být classy, atp.).
20.9.2014 10:44 - Wild West
Asterion náhodou znám a vůbec se systémem nesouvisí. Můžeš ho hrát pod kdejakým systémem s minimem úprav, možná i pod CPH, kdyby na tom někdo trval.

Ta poznámka, kterou někdo pronesl o DrD je trefná - lze z něj bez problémů vymontovávat spousty součástí a o světech to platí dvojnásob.
20.9.2014 11:38 - York
Wild West píše:
Asterion náhodou znám a vůbec se systémem nesouvisí. Můžeš ho hrát pod kdejakým systémem s minimem úprav, možná i pod CPH, kdyby na tom někdo trval.


A existuje něke soupis toho systémově závislého "jádra" v jiné podobě než jako aplikace pro DrD?
20.9.2014 12:27 - York
Z jiného soudku: Včera jste mě potrefili středně velkým meteorem inspirace, což by možná mohlo odpovědět na otázku přiměřeně zajímavého settingu. Už jsem to sice zlehka promýšlel dřív, ale až teď do sebe pár věcí zapadlo.

Stručně řečeno jde o konflikt svaté inkvizice proti peklu a démonickému působení ve světě s aktivní magií. Tedy ve světě, kde peklo skutečně existuje a skrze posedávání smrtelníků nebo různé jemnější formy manipulace znatelně zasahuje do fyzického světa. Kde když vejdete do kostela, tak pocítíte posvátnou bázeň nejen kvůli tomu, že chrámová loď působí kolosálně, ale proto, že to místo je skutečně svaté. A naopak tam, kde peklo prorazilo na povrch, uslyšíte šílený řev mučených duší.

V souladu s celkovým konceptem Dakary budou i zde podstatné odpovědi na některé zásadní otázky, například:

• Co je peklo zač? Jak a proč vzniklo?
• Jak vznikají démoni, co dělají v pekle, proč působí na smrtelníky a snaží se je zkoruptovat?
• Co přesně obnáší smlouva s démonem, co konkrétního démoni smrtelníkům nabízejí a jaké schopnosti jim propůjčují?
• Jak postupují démoni či jejich přisluhovači, když se snaží zkoruptovat dosud neposkvrněné smrtelníky?

• Jak mohou inkvizitoři detekovat poskvrnění peklem, jak funguje a probíhání vymítání démonů?
• Co je vlastně zač ta posvátná bázeň kolem vysvěcených míst a k čemu je dobrá?
• Existuje ráj? Jestli ano tak proč a kdo v něm žije?
20.9.2014 13:28 - York





20.9.2014 14:47 - Wild West
No, ještě chvíli pokračuj, a bude z toho normální středověk.
Ty chrámy jsou všechno gotické katedrály, mimochodem.
20.9.2014 15:08 - York
Exsúrgat Deus et dissipéntur inimíci ejus: et fúgiant qui odérunt eum a fácie ejus.

Sicut déficit fumus defíciant; sicut fluit cera a fácie ígnis, sic péreant peccatóres a fácie Dei!
20.9.2014 16:29 - York
Jak vznikají andělé a démoni
Stejně jako jakékoliv jiné astrální bytosti – tvoří je lidé. Ty nejstarší a nejmocnější z nich stvořili dávní čarodějové mocnými náboženskými rituály a tisíce dalších obřadů je v průběhu staletí ještě dále posilovaly.

Při tvorbě astrální bytosti platí, že bytost přebírá osobnost svého tvůrce. U rituálně stvořených bytostí to platí také, v jejich osobnost se však promítají všichni učastníci rituálu Stvoření. Osobnost Archandělů a Pekelných pánů tedy typicky odráží celou tehdejší společnost, včetně jejích předsudků a pověr. Jako každé inteligentní bytosti se ale následní vyvíjí a mění.

V každé astrální bytosti se tedy odráží dobro i zlo skryté v lidských duších. Andělé jsou schopni páchat zlo a démoni by dokázali činit dobro, kdyby k tomu dostali příležitost.
Nižší, magicky slabší démoni často vznikají přerodem duší mocných démonistů. Takový démon pak dále slouží tomu pekelnému pánu, kterému svou duši ještě za života upsal.
Ze světců se andělé nestávají. Jejich existence sice může být povýšena do astrální roviny prostřednictvím nesmírně mocného rituálu svatořečení, jehož se účastní tisíce kněží, ale tím se stávají svatými a nikoliv anděly. Z magického hlediska je to podobný stav existence, jich forma a schopnosti se však od andělů liší.


Peklo existuje
A žijí v něm uvěznění démoni. To pro ně je Peklo určené, rozhodně v něm nevládnou proto, že by sami chtěli. Šíleně trpí a chtějí se za každou cenu dostat ven, byť i na krátký okamžik.
Jak to v pekle vypadá nemá smysl popisovat, nikdo kromě démonů a duší zemřelých smrtelníků propadlých peklu v něm nemůže existovat a za celou dosavadní existenci nic z pekla nedokázalo uniknout.

Duše smrtelníků v pekle skutečně jsou, a to proto, že je tam démoni přitáhli. Přenesení části svého utrpení právě na tyto duše je totiž jednou z mála možností, jak si démoni mohou své trápení ulehčit.

Démony v pekle kdysi dávno po velké válce uvěznili andělé a svatí. Od té doby démoni většinu své moci spotřebují na to, aby v tak krutém místě vůbec přežili, a díky tomu je andělské voje dokáží udržet na uzdě.

Smrtelníkům démoni pochopitelně pravdu neříkají. Slibují jim moc a nesmrtelnost a snaží zkorumpovat natolik, aby jejich duše skončily v pekle a zmírnili tak muka démonů. Magicky nadaní smrtelníci navíc mohou démony přivolávat do fyzického světa, což je jediná metoda, jak se démoni mohou alespoň na čas neskutečnému utrpení vyhnout. Dokonce i pouhý kontakt se smrtelnými mágy jim umožňuje přesunout část svého vědomí dál ode dna pekelné propasti, překonat tak stav naprostého šílenství a alespoň trochu soustředěně uvažovat.

ÚVAHA: Co by se stalo, kdyby se nějaký smrtelný mág-démonolog dozvěděl pravdu? Mohl by tím démony vydírat?

V zásadě asi ano. Na druhou stranu by se proti němu okamžitě obrátilo celé Peklo (nebo alespoň jeho aktuálně příčetná část) a jeho duše by tedy okamžitě propadla. Pakty s démony totiž vytváří magickou vazbu s peklem...

ÚVAHA: První kontakt s dávno zapomenutým démonem – z počátku se s ním nedá komunikovat, je zcela šílený. Postupně se mu vrací soudnost, začne být prohnanější a záludnější.


Jak vzniklo Peklo
Pravděpodobně při nějaké fakt zásadní magické katastrofě, ideálně popsané někde v Bibli (nápady?). Těchnicky vzato šlo o vznik astrální říše. Peklo samo o sobě je velice důmyslná magická past – démoni proti sobě obrací svou vlastní sílu. Kdyby se všichni smířili s osudem a přestali vzdorovat, z vězení by unikli. To se ale nemůže stát, protože nikdy nebudou jednotní.

Odpovídá to tedy i na otázku, jestli mají démoni pravdu, když si myslí, že když jich bude dost, dokáží brány pekla prolomit. Ve skutečnosti je to nejspíš naopak – čím víc jich bude, tím těžší pro ně bude pronikat ven (a tedy o to těžší je bude přivolávat z fyzického světa – i když ne nutně, stačí mít permanentně otevřený průchod a pak se posílení clony neprojeví).
Poznámka: Peklo se k fyzické realitě kotví samo, respektive kotví ho usilovná snaha démonů uniknout z něj do fyzického světa (tohle souvisí s tím, že každá astrální říše má tendenci se vzdalovat od fyzického světa, až se postupně propadne do neexistence. Proto je nutné ji připoutat k fyzickému světu. A v případě pekla to je vedlejší efekt snahy démonů využívat smrtelné mágy k tomu, aby unikli z pekelného utrpení).


Existuje Ráj?
Ano. Kdysi dávno jej společnými silami stvořili nejmocnější z archandělů ještě v době, kdy byl Satan jedním z nich. Dokud bude víra smrtelníků silná, bude Ráj říší věčné blaženosti.
Dlouhý pobyt v Ráji způsobuje ztrátu zájmu o světské záležitosti. Andělé (a archandělé zvláště) rozhodně nebudou Ráj opouštět rádi, budou dlouho váhat (čímž pravidelně dávají démonům šanci pořádně se rozmoci) a zasáhnou až ve chvíli, kdy se ztráta intenzity víry skutečně citelně projeví úbytkem blaženosti.


Prvotní konflikt
Satan se nechtěl o Ráj dělit s ostatním archanděly. Za odměnu skončil v pekle (a ne sám).


Pokračující snaha o korupci andělů
Démoni v čele se Satanem se aktivně snaží stáhnout do pekla další anděly, případně zařídit, aby je tam ostatní andělé sami uvrhli. A to proto, že věří, že když jich bude dost, jejich společná moc umožní, aby všichni z pekla unikli.

Kromě toho se nepochybně chtějí pomstít a zařídit svým původním věznitelům stejně příjemný pobyt, jaký oni dopřáli jim.


Přivolávání démonů
V určité oblasti většinou působí několik mocných démonů, s niiž je možné relativně snadno komunikovat, protože s nimi mocní démonisté udržují magický kontakt. Působení konkrétních mocných démonů obvykle jde poznat z průvodních efektů – různí démoni se „specializují“ na určité druhy hříchů, například smilstvo, lež, a podobně.

Přivolat nového mocného démona vyžaduje masivní magický rituál, nejspíš se spoustou lidských obětí. Zcela potlačit vliv nějakého mocného démona v dané oblasti je možné, ale chce to zlikvidovat všechny smrtelníky, kteří s ním udržují magický kontakt. Likvidací alespoň některých z nich je možné démonovu lokální moc oslabovat.

IDEA: „Stupeň probuzení démona“ (ve stylu probouzení hvozdu). Na vyšších stupních probuzení mohou démoni využívat a propůjčovat smrtelníkům mocnější schopnosti. Síla démona udává, na jak vysoký stupeň fyzické přítomnosti se může „probudit“.

IDEA: Morové nákazy způsobují démoni (potažmo satanisté, kteří jim slouží). Stejně tak sucho a jiné pohromy (démonickou katastrofu od přirozené mohou kněží rozeznat podle magického taintu).

Samozřejmě ale až po té, co dané město/oblast přiměřeně zhřeší (nestačí ale jen krást nebo smilnit, je potřeba začít skutečně obcovat s ďábelskými silami). Tím si totiž démoni zajistí, že duše následně zabitých smrtelníků přijdou do pekla.
Satan je šílený

A nemůže tedy zasahovat do fyzického světa. Naštěstí. I pouhý záblesk jeho příčetnosti obvykle znamená neuvěřitelnou katastrofu. Přivést Pána pekel do fyzického světa je samozřejmě ultimátním cílem mnoha Satanistů. Naštěstí ne příliš reálným, protože to by vyžadovalo skutečně kolosální magii a téměř určitě by to probudilo Archanděly z blažené letargie.


Mocní pekelní páni jsou na pokraji šílenství
Jednají prostřednictvím svých služebníků. Takže démonické působení obvykle nese rys jednoho z lordů, přestože on samotný do fyzického světa přímo nezasahuje. Fyzická manifestace každého z pekelných pánů je vždy pamětihodná – provází ty nejzásadnější biblické katastrofy, největší morové epidemie a podobně.

TODO: Upřesnit hierarchii démonů a andělů


Služebníci různých pekelných lordů spolu mohou soupeřit
A to především o věřící. Jednou zkorumpovaného kultistu je pro ně relativně snadné „přetáhnout“. Původní pán to ale samozřejmě neponese dobře.


Hříchy jsou lístkem do pekla
Tedy ne tak docela. Nicméně koruptoři jsou všímaví a hříšníky oslovují nejraději, protože je u nich největší šance, že alespoň po trošce levné moci sáhnou. A pak už ta cesta do pekla skutečně vede.


Korumpování mocných smrtelníků
Nejzajímavější jsou pro pekelné pány mágové a smrtelníci s výsadním postavením – vysocí šlechtici, bohatí obchodníci, atd. Koruptoři jsou velice vynalézaví. Nabízejí například:

• Likvidaci nepohodlných konkurentů – zcela zadarmo! Příště stačí jen požádat – ovšem to už bude něco málo stát.
• Snadné a rychlému naučení magie, a to i v případě, že dotyčný nemá magické nadání.
• Zcela sprostě vyhrožují, unáší děti a podobně. S tím, že se následně nabídne „zachránce“, tedy za určitou drobnou cenu...
• Působí skrze sny – o moci a slávě, o získání srdce vysněné osoby a podobně. Často současně zařizují, aby se některé věci skutečně staly: sny se částečně vyplňují, vysněná láska se stává stále nedostupnější ale o to více idealizovanou, a podobně.

Vlastnímu pokusu o korupci často předchází dlouholetá „naprosto nezjištná“ spolupráce a vyčkávání, koruptor se tak může skrývat třeba mezi velmožovými nejdůvěrnějšími rádci či služebníky.

Koruptoři nemusí podstupovat intenzivní psychologická školení – stačí, že jsou schopnými psychology a manipulátory samotní démoni. Koruptor pak jen poslouchá jejich příkazy...


Poskvrnění peklem
Pakty s démony vytváří slabé magické spojení (což je extrémně důležité – jednak to démona udržuje blízko fyzickému světu a navíc to dává peklu páku na démonologa, když by náhodou chtěl moc chytračit).

Detekce takového spojení není jednoduchá. Obecně je třeba překonat Hodnocení démona, s nímž bylo navázáno, takže na detekci přímého působení pekelného pána bude pravděpodobně potřeba mocná rituální magie (například nějaký koncil).

Z toho plyne, že zahrávat si s nižšími démony poblíž chrámu či kláštera, či nějakého putujícího inkvizitora, není zrovna dobrý nápad – i nepříliš silný kněz-thaumaturg dokáže poskvrnu detekovat. Naproti tomu manipulace mocných démonických pánů jsou bez svolání koncilu nebo přímého výslechu nějakým archandělem (což moc nehrozí, viz popis Ráje) magicky prakticky nedekovatelné.

Aktivní provozování démonické magie vytváří signaturu na Sílu kouzla hodin, jako každé kouzlo. Jelikož jde o aspektovanou magii, je i tato signatura aspektovaná. Má to vedlejší účinky v podobě znesvěcení zasažené oblasti, což znamená, že v ní smrtelníci uslyší bolestné výkřiky démonů a následné provozování démonické magie zde bude silnější. Aktivní signaturu nelze maskovat – každý, kdo dokáže vycítit démonicky aspektovanou magii, nebo nahlížet do Astrálního prostoru, ji vycítí či uvidí. A vedlejší účinky ostatně pocítí úplně každý, kdo do zasaženého prostoru vstoupí.

Poznámka: Taint vytvořený kouzlem má stejné hodnocení jako použité kouzlo. Znovu seslané to samé kouzlo tedy posíleno nebude. Má ale smysl, když třeba velekněz sešle nějaké mocné kouzlo – posílí tím kouzla magicky slabších kněží, nebo když je nejprve společnými silami proveden mocný rituál.


Svatá a znesvěcená půda, svaté symboly a ochranné amulety
Svatá nebo naopak znesvěcená půda je z magického hlediska oblastí aspektovanou k určitému druhu magie – tedy andělské nebo démonické. To znamená, že démonistům se dobře kouzlí na znesvěcené půdě (jejich kouzla tam jsou silnější) a špatně na svaté, a naopak.

Magické svaté či ďábelské symboly působí proti tomuto jevu. Na znesvěcené půdě tedy svatý symbol chrání kněze před démonickou magií (snižuje bonus, který jakákoliv démonická magie použitá proti nositeli symbolu v tomto místě dostává za souladně aspektované prostředí) a usnadňuje mu používání vlastní andělské magie (nedává sice bonus, symbol sám o sobě nevytváří magicky aspektované prostředí, ale snižuje postih za nepříznivě aspektovanou oblast).

Jako vedlejší efekt nošení takového symbolu snižuje i vedlejší účinky svaté nebo znesvěcené půdy – tedy tu drtivou posvátnou bázeň (jejíž vysoká hodnocení mohou být skutečně ubíjející až takřka paralytická), případně ozvěnu pekelných muk (opět ubíjející až paralytický účinek při vysokém hodnocení). Nosit takových ochranný amulet tedy má smysl i pro obyčejné smrtelníky.

Zajímavý důsledek: Když bude démonista nosit magický svatý symbol, tak si tím nejspíš bude oslabovat svou vlastní magii. Před tím, než začne kouzlit, jej tedy s největší pravděpodobností odhodí. Obyčejný (nemagický) zlatý křížek mu ovšem nijak nevadí.
20.9.2014 16:35 - chrochta
1)Dualistické pojetí světa?
2) Služebníci patřící jedné ze dvou mocností. Země je bitevním polem a obě strany tu potřebují své agenty.
3) Nic mne nenapadá :(
4) Mohou nabízet výhody, mohou se pokoušet nenápadně manipulovat (v Zabíječi bestií se bratr vládce Praagu stal stoupencem chaosu taky nevědomky, když vstoupil do tajného bratrstva zajímajícího se o alchymii), mohou to mspojit s vydíráním ("Něco od tzebe potžebuji; když to uděláš, tvůj puritánský šéf se nedozví, že jedeš v obchodě s holkama").
5) Mají propůjčenou schopnost detekovat esenci těch "upsaných" peklu? Vymítačí jsou v kontaktu s vyšší mocí a proto v sobě nesou její otisk a nějaké ty reziduální energie. Při vymítání naváží kontakt s Nebem, sáhnou si pro trochu energie a tou působí na démony. Záleží tedy jen na tom, jak dobří jsou v navazování kontaktu s Nebem a jak dobře umí s propůjčenou mocí pracovat.
6) Kultovní místa slouží ke spojení se s vyšší mocí. Při tom protéká obousměrně energie a lidští participanti tak mají extatické a nadsmyslové zážitky založené nejen na davové hysterii, lehkých drogách (kadidlo je co?) a psychologickém působení. K čemu je dobrá? Lidi se tam chovají slušně a bojácně, do blízkosti nepolezou démoni (ne, pokud nemají masochistické sklony).
7) Ráj existuje (žijí v něm služebníci protivníka Pekla) a obyčejní lidé věří, že se do něj po smrti, když se budou chovat hezky, dostanou.

Ad řev mučených: Spisovatel Dennic McKiernan přišel s nápadem, že emoce umožňují čerpat energii k sesílání kouzel. Jakékoli - ti zlí tedy používají mučení, ti dobří náboženské slavnosti a vůbec všechno "co přiměje duši vykřiknout".
20.9.2014 16:50 - York
chrochta píše:
1)Dualistické pojetí světa?


Ne tak docela. Tohle pojetí je pochopitelně dominantní v zemích silně ovlivněných biblickou tradicí. V Číně nebo Japonsku to ale bude úplně jinak. Kromě toho tohle nejsou jediné astrální říše a jediné magické tradice. Ke keltské tradici se například váží Starší říše (Avalon, keltští bohové, wild hunt, atp.). Může se to samozřejmě křížit. Druid se může stát služebníkem Baala, ať už vědomě nebo ne.

chrochta píše:
2) Služebníci patřící jedné ze dvou mocností. Země je bitevním polem a obě strany tu potřebují své agenty.


Sort of. Základní myšlenka se točí kolem astrálních říší. Ty obvykle vznikají tak, že nějaká magicky velmi schopná civilizace začne přetvářet okolní realitu tak, aby v ní dobře fungovala magie této říše. Vznikají tak magicky aspektované oblasti, podobně jako ta svatá nebo znesvěcená půda. Díky tomu se magické schopnosti obyvatel této říše dále zvyšují a navíc dokáží kouzlit i ti, kdo toho před tím nebyli schopni - protože se oslabuje stěna mezi pevnou realitou a astrálním prostorem, a tudíž je kouzlení kladen menší odpor. Ale právě intenzivní kouzlení je to, co tuto stěnu oslabuje, takže tím, že začíná kouzlit stále víc a víc jedinců, se tento procest jen zrychluje. Nakonec dojde k tomu, že tato clona zcela zmizí a celá říše se oddělí od fyzického světa a přesune se do astrálního prostoru - stane se z ní astrální říše (dobrý příklad: Atlantida).

Tím ovšem proces oslabování reality nekončí, ba právě naopak. Přesunem do astrálního prostoru se obyvatelům dané říše kouzlí ještě lépe, což vede k tomu, že se celá říše propadá stále dál směrem od pevné reality a hrozí jí, že se její realita natolik oslabí, že jednoduše přestane existovat. Pokud si to mocní mágové v dané říši uvědomí, tak se začnou snažit ukotvit říši k pevné realitě. Jenže to se nedá udělat zevnitř, musí to dělat někdo z fyzického světa. Takže ano, každá astrální říše potřebuje agenty ve fyzickém světě. A jelikož dávné konflikty přetrvávájí, tak pokračují i skryté války (zpřetrhat kotvy je dobrá metoda, jak se znepřátelené říše zbavit jednou pro vždy).

Nebe a peklo viz ten předchozí text.

chrochta píše:
4) Mohou nabízet výhody, mohou se pokoušet nenápadně manipulovat...


Přesně tak je to myšleno ;)

chrochta píše:
5) Mají propůjčenou schopnost detekovat esenci těch "upsaných" peklu? Vymítačí jsou v kontaktu s vyšší mocí a proto v sobě nesou její otisk a nějaké ty reziduální energie. Při vymítání naváží kontakt s Nebem, sáhnou si pro trochu energie a tou působí na démony. Záleží tedy jen na tom, jak dobří jsou v navazování kontaktu s Nebem a jak dobře umí s propůjčenou mocí pracovat.


Stejně jako u jakékoliv jiné magické tradice i tady platí, že rozhodující je to, jak to vidí její praktikanti. Z pohledu kněze to tedy přesně takhle může fungovat. A cokoliv jiného je v zásadě nedůležité :)

chrochta píše:
6) Kultovní místa slouží ke spojení se s vyšší mocí. Při tom protéká obousměrně energie a lidští participanti tak mají extatické a nadsmyslové zážitky založené nejen na davové hysterii, lehkých drogách (kadidlo je co?) a psychologickém působení. K čemu je dobrá? Lidi se tam chovají slušně a bojácně, do blízkosti nepolezou démoni (ne, pokud nemají masochistické sklony).


Vysvěcená místa jsou aspektovaná k andělské magii. Tudíž se tam snáze andělé přivolávají, případně se s nimi komunikuje. Takže je to v podstatě tak, jak říkáš.

Svatá půda na lidi působí přesně tak, jak píšeš. Není to samozřejmě náhoda, je to důmyslná magie postavená na stejných principech, na kterých na obyčejné lidi působí třeba katedrály (i bez magie).

Démoni tam určitě dobrovolně nepolezou, protože je tam jejich magie výrazně oslabena právě působením opačně aspektovaného ladění.

chrochta píše:
7) Ráj existuje (žijí v něm služebníci protivníka Pekla) a obyčejní lidé věří, že se do něj po smrti, když se budou chovat hezky, dostanou.


Ráj v prvé řadě poskytuje blaženost a nesmrtelnost. I astrální bytosti (a tudíž i andělé a démoni) stárnou a časem umřou. Touha po nesmrtelnosti byla důvodem, proč Ráj vůbec vzniknul. Lístek do Ráje nedostane ani zdaleka každý svědomitý věřící - jejich víra v existenci Ráje je v prvé řadě to, co jeho existenci umožňuje a kdyby byl Ráj příliš plný, tak by nebylo dost věřících na to, aby jeho existenci dokázali udržovat. Čas od času se vstup do ráje poštěstí vybraným smrtelníkům - obvykle těm svatořečeným (ale může tomu předcházet dlouhá služba mimo Ráj).

chrochta píše:
Ad řev mučených: Spisovatel Dennic McKiernan přišel s nápadem, že emoce umožňují čerpat energii k sesílání kouzel. Jakékoli - ti zlí tedy používají mučení, ti dobří náboženské slavnosti a vůbec všechno "co přiměje duši vykřiknout".


Tuhle myšlenku znám z několika různých zdrojů. V rámci filosofických základů Dakary je rozhodující vědomé přání toho, aby věci v nějaké podobě existovaly. Tohle dobře plní víra - když milióny lidí něčemu věří, tak to má nesmírnou magickou sílu. Využívání emocí v tomhle stylu moc smysl nedává.

Dobře mi ale funguje právě ta myšlenka, že Peklo je magické vězení zkombinované s mučírnou (když už teda nejde nějak jednoduše démony zbavit existence). To, co na znesvěcené půdě slyšíš, je v prvé řadě bolestný řev démonů - potažmo tedy pak duší zesnulých smrteníků, na které démoni část svého utrpení přenesli, aby si ulevili.

Hlavní motivací démonů je čiré zoufalství pramenící z nesmírně účinného věčného mučení. K tomu, aby si alespoň trochu ulevili, jsou pak celkem logicky ochotni dělat všemožná zvěrstva.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090750217437744 secREMOTE_IP: 44.213.75.78