Arten CZ píše:
Předpokládám (tak mi to přišlo), že jsi měl nejdříve plnou verzi a následně ti někdo řekl, že je na první ozkoušení dlouhá, tak jsi napsal zkrácenou verzi, aby si ji někdo přečetl a zhodnotil mechanickou část a ozkoušel.
Je to o dost složitější. Když pominu starší varianty (různé úspěchové systémy, experimentální mechaniky a tak ;-)) a vyjdu od toho, co jsem poprvé zveřejnil na RPG fóru, tak:
- první zveřejněná verze byla mechanicky ještě o dost hutnější než současná plná verze. Nebyla v ní vůbec magie, zato tam byly texty o vedení a přípravě hry (v klasickém pojetí, tj hru připravuje Vypravěč). Kromě toho jsem měl spoustu nezveřejněného textu v různém stádiu rozpracování.
- následně jsem experimentoval s myšlenkou rozdělit pravidla na dvě části - na quickstart verzi určenou pro oneshotové hraní a na zbytek, který by na ni navazoval. Obojí jsem zamýšlel dát do jedné příručky. Tuhle myšlenku jsem opustil, protože to neúnosně komplikovalo vývoj. Musel jsem pořád řešit, kam která pravidla dát, jak se mezi nimi vzájemně odkazovat a tak. V té době jsem měl prostě ještě příliš mnoho nedořešených věcí, abych si to mohl takhle komplikovat.
- Aktuální plná verze vznikla přepracováním té první zveřejněné. Zahodil nebo zjednodušil jsem při tom spoustu pravidel a celé jsem to pojal jako příručku pro zkušené hráče, protože jsem předpokládal, že nikdo jiný se k tomu v testovací fázi stejně nedostane. Při tom jsem dotáhnul systém rozvržení magie zhruba do současné verze (magickým oborům odpovídají sdružené dovendosti, jejich specializace jsou jednotlivé magické podobory) a v tomto duchu přepracoval větší část před tím nezveřejněných materiálů k magii.
- někdy mezi tím vznikla předělávka Dračího doupěte 1.6, kde se poprvé objevily úpravy, vyjasnění a zjednodušení základů systému, vzešlé s diskuse se čtenáři RPG fóra.
- Zkrácená verze skutečně vznikla na popud čternářů, kteří odmítali číst 200 stran (lenoši to jsou! :)). Podotýkám, že zkrácená verze je něco jiného než Hra bez přípravy (v záhlaví této diskuse jsou 3 odkazy: Plná verze, Zkrácená verze - to je ta ořezaná plná verze a Hra bez přípravy - to není nic osekaného, jsou to v podstatě úplně nová pravidla. Překryv je jen po stránce core mechanik).
- Poté jsem se vrátil k myšlence oneshotových pravidel. Mimo jiné proto, že se ukázalo, že plnou ani zkrácenou verzi nikdo hrát nebude, ať už v ní bude cokoliv. Současně s tím jsem začal hodně promýšlet a experimentovat s tímhle stylem hry. Podařilo se mi přesvědčit mé spoluhráče, abychom to vyzkoušeli formou oneshotu. Celkem to fungovalo, takže jsme na to hned navázali kampaní.
- Příručka Hra bez přípravy vznikla jako spojení oneshotovch pravidel s maximálně zjednodušenou tvorbou postavy a tohoto (pro mě) nově probádaného stylu hry.
Arten CZ píše:
A nyní by ses rád vrátil do stavu, aby lidem nestačila ta mechanická část, ale aby si chtěli zahrát plnou verzi se vším, co jsi pro ně chtěl připravit.
Ani moc ne. Momentálně to beru tak, že vystavená plná verze mi dává představu o tom, co všechno bych mohl časem zpracovat, ale ne nutně přesně takhle. Aktuálně vidím jako hlavní cíl oslovit alespoň nějaké hráče mimo skupinu, se kterou hraju. Něčím v rozsahu plné verze to zjevně nepůjde (a navíc jakékoliv úpravy tak velkého textu jsou neúměrně pracné).
Původně jsem uvažoval o tom, že bych vytvořil novou příručku, něco jako mix mezi Hrou bez přípravy a zkrácenou verzí. Něco dostatečně krátkého, aby se s tím dalo rozumně pracovat a aby se případné náklady na vydání držely v rozumných mezích. Vydání není nutně cíl, spíš zpracovat to tak, aby to vydatelné bylo.
Začínám ale mít pocit, že tohle by mohla v zásadě splňovat už samotná Hra bez přípravy. Že je asi zbytečné mít Hru bez přípravy a k tomu další příručku, která v zásadě bude obsahovat to samé a jen něco málo navíc. A že by mohlo být lepší to něco navíc už pojmout spíš jako rozšiřující příručku pro Hru bez přípravy.
Arten CZ píše:
Kromě toho mi přijde, že zatímco zkrácená verze je systém pravidel, tak u plné verze se nějak nemůžeš rozhodnout, zda se jedná o rozšiřující pravidla, nebo o setting.
Plná verze je obojí, podobně jako třeba základní příručka Shadowrunu. Tedy přesněji ne tak docela, shadowrunový setting je hodně konkrétní, svět Dakary je stále dost generický - je definovaný víceméně jen tím, jak v něm funguje magie.
Arten CZ píše:
Dle mého jde o aplikaci v konkrétním settingu. Tak bych se ke struktuře příruček i postavil. Vytvořil bych základní příručku nezávislou na settingu a následně to, čemu říkáš Plná verze, bych vytvořil jako rozšiřující příručku/y pro použití souboje a magie (a zbytku) v konkrétním settingu.
O tom v podstatě uvažuju. Příručka Magie v Dakaře by byla v podstatě settingová. Jen k tomu navíc zvažuju oddělení settingově nezávislých Rozšiřujících pravidel (různé ty výbušniny, jedy, víc rozepsané pasti, rozšiřující pravidla pro použití sociálních dovedností a podobně) do samostatné příručky, protože ne všichni o takhle pojatá pravidla stojí.