Pravidla

Harug
15.3.2013 09:42
Multiclass DD 4e
Zdravím všechny

Moje družinka zrovna přechází na DnD 4e a celkem brzo padla otázka na multiclass.
Jak to vlastně přesně funguje?
Řekněme že si vyberu válečníka, který jakožto adept řádu XY disponuje i silami magie. Bo se jedná o temný řád, chci pakt o zasvěcení.
Otázky
- mohu si ho vzít už na 1 úrovni?
- Má multiclass nějak vliv na získané zkušenosti? (Dělí se nějak či něco podobného?)
- Znamená to v podstatě to že si místo své hlavní schopnosti mohu nabrat něco od svého multi classu?

Originální pravidla ani překlad mi v tom moc nepomáhají, tak doufám že mi někdo princip fungování MC vysvětlí zde.

Předem děkuji.
Autorská citace #1
15.3.2013 09:56 - Beltar
Multiclass ve 4.edici je takový nemastný a vlástně nevhodný pro "půlená" povolání, tak jak je znáš z předchozích edic DnD.
Můžeš si ho vzít kdykoliv i na první úrovni. Platíš za něj featem a dostaneš nějaký malý bonus popsaný v tom multyilass featu.
Pak si smíš na dalších úrovních zaplacením dalšího featu vyměnit nějakou zschopnost Daily/utility/encounter ze svého hlavního povolání za nějakou z multiclasu.
Pokud chceš něco co vypadá víc jako multiclass ze starších edic musíš si nastudovat Players handbook3, kde jsou hybridní povolaní.
Autorská citace #2
15.3.2013 10:19 - noir
Shodou okolností v posledním Dragonu vyšla nová pravidla pro multiclass...
Autorská citace #3
15.3.2013 10:53 - hadrian
Noir: Jj, je to Dragon 421, co sem pochopil, tak si vybereš při postupu na další level, ze kterého povolání to bude. Ale zatím sem ho neviděl přesně, jen sem četl diskusi na wizardech. CB s tím zatím nepracuje...

Harug: Obecně,na začátku bych multiclass nedoporučoval. K rozvoji mimo dané povolání na 1. levelu dostatečně postačí "Background" (Kořeny) a "Theme" (a ten může výrazněji pozměnit postavu). Multiclassová a Hybridní pravidla bych na vašem místě nechal na později, až si zažijete systém.
Autorská citace #4
15.3.2013 10:58 - Jarik
Vliv mas i pri prechodu na Paragon lvl, kde existuji urcite podminky pro volbu daneho zamereni.
Kdyz mas onen feat (o kterem psal Beltar), tak se povazujes za zastupce i tohoto dalsiho povolani (neni-li podminka jinak specifikovana).
Autorská citace #5
15.3.2013 11:34 - Beltar
Noir, Hadrian: Takže úplně znehodnotili obě starší varianty? Takže dneska už si jako Rogue vezmu přes multyclass plošňáky od wizarda bez omezení?
Autorská citace #6
15.3.2013 11:40 - noir
Já to nečetl, jen jsem viděl, že to vyšlo...
Autorská citace #7
15.3.2013 12:06 - ShadoWWW
Ten nový článek jsem taky ještě nečetl (úložiště WotC je teď mimo provoz). Ale co jsem pochopil, že by tento článek měl dávát 4E podobné možnosti multiclassu, jako 3.5E.

Není zřejmě náhoda, že v novém testovacím balíku Next by měla vyjít pravidla pro multiclass.
Autorská citace #8
15.3.2013 12:16 - hadrian
Beltar, Noir, ShadoWWW: Já četl jen diskuzi o dragonu 421, kde to rozebírali, samotnej Dragon sem zatím neviděl... Ale ta diskuze odpovídá tomu, co psal ShadoWWW. Rozhodopádně sem na to zvědavej, doteď mě nijak multiclass a hybridi nezajímali.

EDIT: V souladu s tím co píše ShadoWWW (o náhodě), všimněte si, že pokud ze slova "multiclass" odstraníte první tři a poslední tři písmena a pokud nahradíte písmeno "t" písmenem "P"; pak písmeno "c" písmenem "v" a písmeno "l" písmenem "o" - tak dostaneme slovo "pivo" - a to už nemůže být náhoda!
(na ten balík se určitě podívám)
Autorská citace #9
15.3.2013 14:18 - Alnag
Hlavně ale pozor, tahle varianta je Unearthed Arcana, tedy neoficiální varianta pravidel. Koukal jsem na to včera velmi zběžně, ale možná zvážím i překlad. :)
Autorská citace #10
15.3.2013 14:42 - ShadoWWW
Alnag: Překlad by se hodil!
Autorská citace #11
16.3.2013 08:57 -
Děkuji za Vaše informace. S hráči jsme nakonec multiC zavrhli, protože se ukázal opravdu jako neefektivní a k možnostem dotvoření postavy bohatě stačí ostatní prostředky. Jen v jednom případě jsme museli tuto metodu použít.
Aby jste pochopili; v mé družince funguje tvorba postavy tak že si hráč udělá jasnou vizi a teprve pak se hledá v pravidlech jak jí dosáhnout, ne naopak. Proto je to někdy složitější.
Každopádně mám ještě jednu otázku, když dovolíte nebudu kvůli ní zakládat nové téma;
Jde o nebojové akce. Přijde mi že základní DD4e v tomto směru neposkytuje nic. Hráč by si chtěl chytit a vycvičit psa. Naučit ho základní povely a také jistou formu asistence v boji či při lovu. Nicméně jsem nenašel vodítko jak postupovat. Jasně, mohl bych zaimprovizovat vytvořením pravidla pro podobné příležitosti, ale zajímá mě jestli DD4e prostě s podobnými možnostmi počítá. To co je v GM příručce je dost nejasné a ani to neřeší jak postupovat v případě takového zvířete a podobně.
Autorská citace #12
16.3.2013 09:22 - Alnag
Ale tak jasně, že počítá. Ale je potřeba se porozhlédnout po povolání, které nějaké zvíře má (nejlépe asi varianta Rangera - Beastmaster, byť tzv. "přefluffovat" by v tomto směru šel asi i šaman). Beastmaster je popsán v příručcce Martial Power, ale v podstatě to znamená, že se ranger vzdá buď Archer Fighting Style nebo Two-Blade Fighting Style možnosti a místo toho má nějaké zvířátko.
Autorská citace #13
16.3.2013 09:24 - Harug
Tak nutno vzít v potaz že máme jen základní příručku a dějmistra, plus prozatím o DnD nevíme nic moc :-) Vím že je daleko více doplňků, ale ta cena není dokonce ani pro pracujícího úplně OK. Takže jde o to jak se to "chytne".
Autorská citace #14
16.3.2013 09:28 - Alnag
Harug: To chápu, na druhou stranu... na internetu se dá najít leccos. Tak alespoň víš, co máš hledat. :)

EDIT: Také pokud máte jen PHB1 a DMG1, tak Vám poměrně výrazně může pro budování postav chybět výběr povolání a ras z PHB2, kde je ještě řada zajímavých.
Autorská citace #15
16.3.2013 10:00 - Gurney
Harug: To s tím cvičením zvířat jsme kdysi řešili taky (sice šlo o pantera, ale problém byl stejný) a výše zmíněný postup kdy si Ranger vezmě Beastmaster specializaci, ale musí se vzdát nějakých schopností aby ho měl nám přišel stupidní (tuším že to obsahuje i nějaká další omezení, kdy je zvířeti potřeba v boji velet místo podnikání vlastních akcí). Nakonec jsme to vyřešili prostě tím, že Ranger prostě dostal pantera (co se týká statů byl udělaný přesně jako ten Beastmasterovský a stejným způsobem se mu zvedala úroveň) a v boji jel jednou za sebe a jednou za pantera (který nepotřeboval žádné rozkazy aby jednal). Jen je potřeba počítat s touto jednou postavou navíc ve chvíli kdy GM staví střetnutí (hrajete 4e, takže předpokládám že u vás GM upravuje úrovně, počet a složení nepřátel podle vaší úrovně) a kolo se tím lehce protáhne - na druhou stranu to není nijak tragické, protože Ranger je obvykle postava na poměrně dost rychlá a jeho zvíře může pro zrychlení jednat ve stejné iniciativě jako on a hráč může házet za oba dva zároveň.

Beastmasteři jsou prostě moc awesome než aby mohli být tak moc omezení:
Autorská citace #16
16.3.2013 10:59 -
(nevím jestli se mi to odeslalo, tak znovu)

Jde o to, že hráč není ranger. Je to povolání zaměřené mimo přírodu a postavu baví, ale protože pochází z poměrů kde si vypěstoval vztah k přírodě, po škole místo chlastání se spolužáky raději cvičí zvěř. Takže znevýhodnit ho v oblasti povolání nedává smysl, byla by to jen úlitba pravidlům. Je možné ho znevýhodnit v pouličních záležitostech nebo podobně, ale nejsem si jistý a proto potřebuji vaši radu.

AD - nejedná se o powerp. snahu, tím jsem si jist. Vše je podané ze strany hráče velmi logicky a ani ostatní to nevidí jako problém. To spíše já se tomu snažím dát smysluplnou číselnou formu.
Autorská citace #17
16.3.2013 11:19 - Alnag
No a tu číselnou formu najdeš u Beastmaster rangera. Klidně ji dej jinému povolání.
Autorská citace #18
16.3.2013 11:27 - noir
Jsou nejméně dvě Themes, které dávají něco jako companiona. Doporučuje Fey Beast Tamera, ten sedí dokonale, když se lehce přefluffuje... A dokonce je na webu WIzardů zcela legálně a zcela zdarma: http://www.wizards.com/dnd/files/excerpt_20111028.pdf
Autorská citace #19
16.3.2013 11:50 - Vojtěch
A nebo vzít čoklíka jen jako asistenta, co to moc nevytrhne, ale o to je hrdinštější. Brát ho jako předmět co dovede dát aid another do skillu, nebo útoku, nebo něco přinést jako mage hand párkrát za den a jinak bude stranou. Takhle vedený vořech Punťa se moc neplete do mechanik, a na mapě a při tom umí stopovat, plížit se, výhružně vrčet, nosit věci a tak dál.
Autorská citace #20
16.3.2013 12:40 - Gurney
Martial Power 1 píše:
Wolf

The wolf category includes predatory canines and doglike creatures, from mastiffs to timber wolves to jackals.

WOLF STATISTICS
Ability Scores: Strength 14, Constitution 14, Dexterity 14, Intelligence 6, Wisdom 14, Charisma 6
Size: Medium
Speed: 7 squares
Defenses: AC 14 + level, Fortitude 12 + level, Reflex 12 + level, Will 13 + level
Hit Points: 14 + 8 per level
Attack Bonus: Level + 4
Damage: 1d8
Melee Basic Attack: Bite; level + 4 vs. AC; 1d8 + Strength modifier damage.
Combat Advantage: When a wolf has combat advantage against a target, the wolf gains a bonus to damage rolls against the target equal to the wolf’s
Wisdom modifier.
Trained Skills: Endurance, Perception


(malému, méně "vlkovitému" psovi by asi bylo vhodné ty staty snížit)
Autorská citace #21
16.3.2013 20:16 - hadrian
Alnag: Překlad by byl prima.
Autorská citace #22
17.3.2013 08:44 - Beltar
Já bych ho dovolil klidně zdarma. Pokud by ho chtěl nadefinovat tak, že mu bude přinášet výhody důležité pro hru, tak ať zaplatí featem. Pro boj bych ho ingoroval, stejně by mu ho hrozně často zabijeli.
Autorská citace #23
17.3.2013 10:16 - Naoki
familiar feat od wizarda? tam řeší pěkně situaci v boji s pasivní/akticní formou
Autorská citace #24
18.3.2013 08:35 -
Začínám si tady z toho dělat poradnu :-) Nicméně tohle ještě potřebuji; Máme povolání s počátečním zbraňovým omezením (řekněme že neumí meče) a vezmeme si k tomu jako dualclass válečníka - bere se pak zmíněná postava že mečem umí nebo se to musí doučit přes feat?
Autorská citace #25
18.3.2013 09:22 -
A ještě dodám - snažím se více najít o bonusech spojených s tvorbou postavy jako jsou například Témata, ale nejsem schopen zjistit ani jaké publikace je obsahují. Z toho mála co jsem pochopil se jedná o bonusy a postihy upravující vlastnosti povolání tak, aby to více odpovídalo požadavkům hráče.
Autorská citace #26
22.3.2013 11:10 - kin
Témata pokud se nepletu začali v Dark Sunu, a pak dál je rozvíjeli hlavně Dragony. Osobně je mám hodně rád, dodají postavě zase nějaké nové herní možnosti/atmosféru.

U multiclassu záleží jaký použiješ, pokud přes feat tak tu schopnost bojovat s mečem nedostane, musí si vzít feat (a nebo to domluvit s DM, ať mu to povolí i tak) ale pokud si vezme hybrid povolání (PHB3)tak dostane weapon proficiency obou povolání sečteno, ale armor proficiency pouze těch, které se u obou povolání překrývají.

Potom je ještě ten z posledního Dragonu, ale zatím jsem ho nečetl, takže nevím.
Autorská citace #27
22.3.2013 15:56 - ShadoWWW
Tak jsem se na to díval a je to IMHO docela povedené - viz strana 26.
Autorská citace #28
23.3.2013 00:20 - hadrian
ShadoWWW - Díky :-). CHB s tím zatím nejede. Ale je to zajímavý a mě se to líbí. Bez featu tě to pustí k jiným schopnostem a záleží jen na DM, jestli a jak to omezí. příběhový hráč okem zavadí, powergamer zbystří a listuje.

Jako DM bych byl ochoten to zkusit. Možná pro začátek s omezením na pouze jedno sekundární povolání (viz strana 27).
Autorská citace #29
28.3.2013 21:07 - hadrian
No, tak myslím, že to nakonec v CB nebude. Čet sem na wizardím fóru věc, která mě nenapadla a díky "hlavě 22" by fungovala. Vychytávka - každej level, kde postava nedostává žádnou schopnost je level wardena. Vlastně to může být test na munchkiny. :-D
Autorská citace #30
28.3.2013 21:13 - Alnag
Je to zařazené jako Unearthed Arcana a ta myslím není do CHB přidávána, nebo jo?
Autorská citace #31
28.3.2013 21:28 - hadrian
Ne, máš pravdu, Unearthed Arcana se nepřidává (nebo o tom nevím), ale tak nějak sem doufal... Navíc by to asi bylo pak už dost složité, protože teoreticky může dle dragonu 421 mít postava jako sekundární povolání úplně všechna ostatní. Je s podivem, že vůbec v CB jde dělat hybridy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10243201255798 secREMOTE_IP: 3.21.106.69