Pravidla

York
29.7.2013 10:35
Neoficiální DrD 1.9 PPZ PH (alfa)
Autorská citace #1
29.7.2013 10:37 - York
FAQ

O co jde?
- Jde o téměř kompletní (až na úvodní Jarikovo dobrodružství a kapitoly Úvod do hry a Hraní postavy) předělávku pravidel pro začátečníky - průvodce hrou Dračího doupěte 1.6.

Co bylo cílem?
- Mým cílem bylo naportovat pravidla a prostředí DrD 1.6 na systém Dakary. Settingové prvky jsem měnil co možná nejméně (najdete tam přesně stejné rasy a povolání jako ve starém Dračím doupěti, až na výjimky stejná kouzla a schopnosti, atd.), herní systém je kompletně vyměněný.

Je to stále class&level systém?
- Ano, ale postavený na dovednostním základu.

Co je ve zkrácené verzi?
- Základní pravidla, schopnosti a kouzla pro první úroveň. Mělo by tedy podle ní jít vytvořit postavy a odehrát provolevlové dobrodružství.

Proč to vzniklo?
- Různě po netu se dají najít sáhodlouhé diskuse na téma, jak by asi předělávka starého dračáku do trochu modernějšího kabátu mohla a měla vypadat. Já jsem přestal diskutovat a napsal jsem to.

- Jedním z cílů bylo také zjistit zájem o předělávku starého dračáku ze strany hráčů (zatím se zdá, že je hodně malý) a ze strany Altaru (nulový).

- Dalším cílem bylo testování herního systému Dakary, a to jednak hraním (což se z části daří), dále konfrontací s jiným, existujícím systémem a v neposlední řadě šlo o pokus získat feedback a připomínky (což se též docela podařilo).

Proč to sem dávám?
- Nepočítám s tím, že by tu o předělávku Dračího doupěte byl zájem, ale když už to vzniklo, tak bych byl rád, aby se vědělo, že něco takového existuje. Samozřejmě by mě příjemně překvapilo, kdyby se to přece jen někomu hodilo a líbilo.

Co s tím plánuju dělat dál?
- Vzhledem k aktuálnímu malému zájmu zatím neplánuju předělávat další příručky, získané zkušenosti a části textu využiju při pokračování práce na Dakaře. Případné připomínky ale samozřejmě zohledním a nalezené chyby opravím (už proto, že až na tvorbu postavy jde o systém Dakary).
Autorská citace #2
29.7.2013 13:10 - Alnag
Prolétl jsem extrémně zběžně a zatím jediná myšlenka, která mne napadla je - "proč proboha profibody"? Přišlo by mi daleko elegantnější řešení to vyřešit formou slotů (tomu, co má DnD jako featy nebo jiné hry jako různé traity apod.), což

a) nutí autora trochu víc přemýšlet nad vybalancovaností schopností postav (a nikoliv toto rezignovaně hodit na hráče)
b) zjednodušuje matematiku a ruší jeden mezikrok v tvorbě
Autorská citace #3
29.7.2013 13:20 - Me-dea
Celkem chápu, že chceš testovat Dakaru a že tímhle převodem jsi ukázal, jak robustní jádro tvého systému je.

Také je jasné, že snad každý, koho by jsi se zeptal bude mít na úpravy DrDo jiný názor. Já si například myslím, že by stačilo odladit pár bugů (hlavně kouzel) a vyladit herní mechanismy při zachování class & level základu. Tak jako tak se obávám, že tvá snaha vyjde vniveč. Podle mě jednou z největších předností DrDo bylo (a je) minimum hráčských voleb ohledně tvorby a vývoje postavy. Díky tomu mi přišlo DrDo mnohem příjemnější pro začátečníky (kterými jsme tehdá byli) než nějaký sklil based systém, který již vyžaduje mnoho přemýšlení nad tvorbou a vývojem postavy. Kouzelníky jsme brali jako postavy pro chytré hráče, co si rádi vybírají z kouzel a zbytek pro ty, co mají před sebou raději rovnou a jednoduchou cestu vývoje. Koneckonců mít mnoho možností je někdy spíše na škodu.

Dakaru jsem si prošla, když jsi ji sem onehdá dával a bohužel mě moc nezaujala. Vypuštění vlastností mi přijde jako zmenšení hloubky postav o jeden rozměr (vlastnosti jako nadání a předpoklad; dovednosti jako výcvik, znalosti a praxe; a pak samozřejmě ještě featy a pohyby). Jinak je tvůj systém samozřejmě velmi robustní a hodně toho snese (stejně jako každý lepší skill based systém).

Osobně mám skill based systémy ráda. Ale nemám s nimi moc dobré zkušenosti při hře s nováčky. Většinou, i s pomocí, mají problém rozhodnout se, co by měla jejich postava umět. Hlavně vůbec mít představu, co by takový dobrodruh mohl potřebovat. Samozřejmě vždycky můžeš připravit nějaké postavy na výběr nebo novému hráči s tvorbou pomoct. Class & level systémy bývají ale o dost lepší v tom, že nový hráč jasně vidí, z čeho si vybrat.

No, to jsem se ale nějak rozkecala ... :-).
Autorská citace #4
29.7.2013 13:33 - Shako
Rychle jsem to proletel. Nejsem si uplne jisty, kolik toho z puvodního dracaku 1,6 zbylo.
Tak namatkou:
- povolani jedou na profibodech (takze uz je vlastne lepsi je zrusit a mit to rovnou SB misto C&L)
- tabulka zbrani je jina a i puvodni zbrane maji jine cisla
- na pasti se hazi k6
- ohniva hlina stoji magy na vyrobu
- alchymista vypada hodne prekombinovane (proc tolik predpokladu pro kazdy predmet, ktery muze vyrobit)
- hodne optimisticke pojmenovani na 1,9 (ehmm, to znamena, ze uz dalsi verze nebude, tedy spis dalsi verze budou 1,9 jen A, B, C..)


Takze pro lidi, co znaji puvodni pravidla je to nepouzitelne resp. stejne pouzitelne jako jakykoliv novy system (ktery musi cely precist).
Pro lidi, co to nikdy nehrali je to jen dalsi system, ktery se vali nekde na internetu. Je pochybne kvality a nikdo mu moc nerozumi.


Sila DrD 1.5/1.6 je imho v tom, ze se nemusi zadne pravidla nacitat, protoze vsechny zasadni pro dobrodruzstvi pouzitelne parametry cehokoliv vsichni znaji zpameti (nebo je po chvilce hledani daji dohromady). V tomhle pro me tento pokus o dalsi 1.x verzi naprosto selhava.
Autorská citace #5
29.7.2013 13:39 - York
Alnag píše:
Proč proboha profibody?

Protože je to nadstavba nad dovednostním systémem.

Alnag píše:
Přišlo by mi daleko elegantnější řešení to vyřešit formou slotů.

Asi by to šlo i tak. Nicméně jak už jsem psal, zatím nevím o nikom, koho by to zaujalo natolik, že by to chtěl zkoušet hrát a vydatelné to pochopitelně není kvůli autorským právům. A tahle úprava by se týkala čistě té class&level nadstavby, v Dakaře bych ji nejspíš nevyužil, takže s tím teď asi experimentovat nebudu. Nicméně pokud se ti chce to předělat, určitě se nebudu zlobit.


Me-dea píše:
Tak jako tak se obávám, že tvá snaha vyjde vniveč.

Co se vlastní předělávky dračáku týče, tak asi ano. Ale už teď jsem díky tomu získal mohonásobně více feedbacku, než před tím za mnohem delší čas na pravidla Dakary, takže toho určitě nelituju.

Me-dea píše:
Díky tomu mi přišlo DrDo mnohem příjemnější pro začátečníky (kterými jsme tehdá byli) než nějaký sklil based systém, který již vyžaduje mnoho přemýšlení nad tvorbou a vývojem postavy. Kouzelníky jsme brali jako postavy pro chytré hráče co si rádi vybírají z kouzel a zbytek pro ty, co mají před sebou raději rovnou a jednoduchou cestu vývoje. Koneckonců mít mnoho možností je někdy spíše na škodu.

Jedna ze změn oproti dračáku je v tom, že všechna kouzla a všechny schopnosti mají požadavek na úroveň, takže i kouzelník a alchymista si vybírají z výrazně menšího počtu schopností (viz ta zkrácená verze). Trochu to vyvažuje to, že máš na výběr víc dovednostní.

Každopádně plná pravidla Dračího doupěte obsahují dovednosti taky. A v téhle verzi není problém dát začátečníkům ke každému povolání pevně napuntíkovanou sadu dovedností pro postavu na první úrovni - pak si prostě jen vybereš rasu a povolání, opíšeš si pár čísel a pokud jsi kouzelník, tak si k tomu vybereš třeba dvě kouzla ze čtyř.
Autorská citace #6
29.7.2013 13:47 - York
Shako píše:
- ohniva hlina stoji magy na vyrobu

Popravdě už nevím, jestli jsem tím něco sledoval (udělat z ní trochu méně spotřební předmět), nebo jsem se jen přehlédl při opisování. Každopádně alchymista v této verzi pravidel nemá pevný počet magů na úroveň, takže požadavek na magické suroviny pro výrobu není tak omezující, jako ve starém dračáku.

Shako píše:
- alchymista vypada hodne prekombinovane (proc tolik predpokladu pro kazdy predmet, ktery muze vyrobit)

Protože by jinak stačilo mít Alchymii na jedničce a mohl bys vyrábět úplně všechno. Alternativně by šlo mít tam jen požadavek na hodnocení dovednosti a zrušit požadavek na úroveň, pak by to ale zas bylo jinak než všechny ostatní dovednosti. Tohle je zrovna jedna z dost komplikovaných otázek k rozhodnutí.

Shako píše:
- hodne optimisticke pojmenovani na 1.9 (ehmm, to znamena, ze uz dalsi verze nebude, tedy spis dalsi verze budou 1.9 jen A, B, C..)


Ale kdeže, pokračování může být 1.10, 1.11... :)
Autorská citace #7
29.7.2013 14:18 - Me-dea
York píše:
Každopádně plná pravidla Dračího doupěte obsahují dovednosti taky. A v téhle verzi není problém dát začátečníkům ke každému povolání pevně napuntíkovanou sadu dovedností pro postavu na první úrovni - pak si prostě jen vybereš rasu a povolání, opíšeš si pár čísel a pokud jsi kouzelník, tak si k tomu vybereš třeba dvě kouzla ze čtyř.

Dovednosti v DrD byly podle mě až od pokročilých a byla to zcela volitelná nadstavba, stejně jako systém únavy. Samozřejmě mohu pevně napuntíkovat volby pro nováčky, ale to znamená věnovat dost času přípravě. Jak říkám, ano, funguje to. Ano, je to použitelné. Pokud ti šlo o přilákání větší pozornosti, protože ji tvému systému nikdo moc nevěnoval, uspěl jsi. Ale pro mě tohle prostě nemá to kouzlo jednoduchosti, že je to snadno uchopitelné pro začátečníky. Skus si prosím na chvíli představit zcela novou skupinu hráčů a především zcela nového GM, který nemá žádné zkušenosti. A určitě sám uvidíš, proč je lepší některé systémové prvky odsunout do rozšíření / dodatků a proč dělat lite verze pro začátečníky.

Add: Možná by jsi mohl prvních několik úrovní připravit a s mechanikami vývoje postavy hráče seznamovat postupně a dát někde bokem poznámku typu: "Pokud jsi již zkušeným hráčem, rozděl si místo toho 9 profibodů dle vlastního uvážení."
Autorská citace #8
29.7.2013 15:09 - York
Me-dea píše:
A určitě sám uvidíš, proč je lepší některé systémové prvky odsunout do rozšíření / dodatků a proč dělat lite verze pro začátečníky.


Však já s tím souhlasím. Všechna rozšiřující pravidla by asi mohla být až v příručce pro pokročilé a v PPZ by klidně mohly být jen pevně nabodované postavy. Pravidla pro pokročilé ve verzi 1.9 nicméně neexistují, takže je to zatím takhle. Případně by takhle šla upravit ta zkrácená verze, teď je to spíš narychlo ořezaná verze pro ty, kdo se chtějí podívat, o čem to asi tak je, než cíleně psaná quickstart rules.
Autorská citace #9
29.7.2013 15:28 - Shako
York: Porad nechapu, koho by mel system zaujmout/pro koho je urceny - krom notoricke ctenare novych systemu.
Autorská citace #10
29.7.2013 15:45 - York
Shako píše:
York: Porad nechapu, koho by mel system zaujmout/pro koho je urceny - krom notoricke ctenare novych systemu.


Co se týče předělávky dračáku, tak jak jsem psal už v úvodních FAQ - jedním z cílů bylo zjistit, jestli ještě jsou hráči, které by taková předělávka mohla zaujmout.

Co se týče systému, tak je určen hlavně pro hráče, kteří podobně jako já mají rádi middleschool systémy (Shadowrun, ADnD, atp.), ale něco jim tam vždycky chybělo (třeba variabilnější souboj, robustnější propojení oldschool přístupu k řešení herních situací s middleschoolovým dovednostním přístupem, a podobně). Takových hráčů není až tak málo, různě se s nimi v diskusích potkávám. Většinou mají podobné záčátky jako já a hrají podobným stylem. Někteří z nich našli něco podobného jinde (třeba Quentin v oldschoolu), nebo hrají podle vlastního, ale nedotaženého systému. Tohle je prostě jedna z variant.

Až tak úponě totiž nesouhlsím s tvrzením, že kdo hraje podle svého těžce ohouserulovaného systému, tak nechce a nepotřebuje nic jiného. Samozřejmě existují i poměrně hodně dotažené domácí systémy, ale většina z nich je docela hodně děravá nebo věčně rozpracovaná a musí se podle nich hrát tak nějak "s citem". Hrát podle odladěných a ucelených pravidel poskytuje trochu jiný zážitek ze hry a to je přesně to, co bych těmto hráčům chtěl časem nabídnout.
Autorská citace #11
30.7.2013 14:06 - ShadoWWW
York píše:
Co se vlastní předělávky dračáku týče, tak asi ano. Ale už teď jsem díky tomu získal mohonásobně více feedbacku, než před tím za mnohem delší čas na pravidla Dakary, takže toho určitě nelituju.

(povzdechnutí) Nejsi jediný, kdo využil jméno Dračák ke svým designérským experimentům. (Nic proti tobě.)

York píše:
Protože je to nadstavba nad dovednostním systémem.

Spíš než nadstavba nad dovednostním systémem mi to přijde jako přestavba na dovednostní systém. A to je možná ten kámen úrazu, protože starý Dračák byl old-school systém a nové reinkarnace old-school systémů se snaží spíš od dovedností ustupovat. A slaví s tím úspěch.

York píše:
Co se týče předělávky dračáku, tak jak jsem psal už v úvodních FAQ - jedním z cílů bylo zjistit, jestli ještě jsou hráči, které by taková předělávka mohla zaujmout.

A zjistils...?
Autorská citace #12
30.7.2013 14:42 - chrochta
Píše:
Jedním z cílů bylo také zjistit zájem o předělávku starého dračáku ze strany hráčů


Minimálně jednoho by zaujala. Na velmi, velmi letmý pohled to vypadá docela dobře.
Autorská citace #13
30.7.2013 15:20 - York
ShadoWWW píše:
Nejsi jediný, kdo využil jméno Dračák ke svým designérským experimentům.


Dlouho jsem se tomu bránil, ale když to Bouchi oficiálně povolil... Holt v dnešní době nikdo nebere ohledy na to, že na něco bereš ohledy. Prostě se buď prosadíš, a nebo ne. Taky z toho nemám radost...

Druhá věc je, že jsem skutečně trochu doufal, že by se ta předělávka dračáku mohla chytnout. Bez toho bych do toho asi nešel.

ShadoWWW píše:
A zjistils...?


Zjistil jsem, že je jich výrazně méně, než bych čekal (zatím se mi různým způsobem ozvalo něco pod desítku lidí s tím, že se na to výhledově plánují podívat, nebo že se na to podívali a zaujalo je to - tedy jinak než čistě z "omgcotozaseje" důvodů).

Druhé zjištění je, že to má hodně pomalou dynamiku, tedy že dlouho trvá, než se dotyční dostanou k tomu, aby se na to skutečně podívali, natož to zkusili. Pravděpodobně to souvisí s tím, že dračákové kampaně (případně kampaně ve hrách podobného stylu) jsou dlouhodobá záležitost a skupina typicky nebude mít zájem zkoumat nový systém v průběhu něčeho rozehraného. Takže nějaké skutečně relevantní výsledky se dají čekat nejdřív za několik měsíců - a po tu dobu by samozřejmě bylo vhodné zájem udržovat.

chrochta píše:
Minimálně jednoho by zaujala. Na velmi, velmi letmý pohled to vypadá docela dobře.


I to potěší :)
Autorská citace #14
30.7.2013 17:17 - Me-dea
Ráda bych se oficiálně přihlásila do skupiny "omgcotozaseje". :-)
Ale teď vážně, každá snaha se cenní.

Obávám se, že výrok "později se na to podívám" nebo "později to zkusím" ohledně p&p rpg bude to samé, co výrok "my se vám ozveme" ohledně nového zaměstnání.
Autorská citace #15
30.7.2013 17:32 - York
Zásadní nedostatek samozřejmě je, že za mnou není oficiální vyjádření Altaru, že nějaký revival starého dračáku plánuje. A já se ostatně ani "omylem" netvářím, že by to tak třeba i mohlo být. Takže tenhle test nejspíš nemá moc velkou vypovídající hodnotu.
Autorská citace #16
30.7.2013 18:21 - ShadoWWW
Jestli to dotáhneš do nějaké smysluplné podoby, tak tě zase můžu ujistit, že si tvou hru občas někdo najde i po letech. Pamatuju se, jak jsem dělal amatérský překlad jedné deskové hry. Nikdo o to v tu chvíli neměl zájem (žádné ohlasy). Po pár letech mi však začaly sem tam chodit děkovné emaily, že jsem to tehdy udělal. :)
Autorská citace #17
30.7.2013 18:45 - chrochta
to York: Tak mne napadlo - upozornil jsi na to lidi z www.dracidoupe.cz?
Autorská citace #18
30.7.2013 19:00 - York
chrochta píše:
upozornil jsi na to lidi z www.dracidoupe.cz?


Nemám tam účet a tamější registrační proces je dost děsivý, nicméně někdo z RPG fóra tam údajně odkaz na starší verzi postoval. Update by určitě neuškodil.

edit:
Tak po delším úsilí se mi to podařilo vygooglit. Tamější fórum je jedna dlouhá nudle, takže už to dávno zapadlo. Kromě Fafrina tam k tomu nikdo nic nenapsal, takže to nejspíš nikomu jinému nestálo ani za nahlédnutí.
Autorská citace #19
30.7.2013 19:20 - ShadoWWW
Zkus se domluvit s tamním adminem, ať hodí zprávu na hlavní stránku.
Autorská citace #20
30.7.2013 19:41 - York
Yashamaru (reaguju na smazaný příspěvek, omlouvám se, pokud si jméno pamatuju špatně):

Ono je to trochu jinak. První verze vznikla tuším někdy v květnu a tu jsem nikde nešířil, ostatně jsem ji nedával ani sem. Něco málo jsem podle těch pravidel odehrál, celkem dost hodně cenného feedbacku jsem získal na RPG fóru a z větší části jsem to přepracoval. Oslovit trochu širší publikum zkouším až teď s novou verzí.

Co se serveru dracidoupe.cz týče, tak stejně uvažuju spíš o tom, že požádám někoho, kdo tam je aspoň trochu známý. Přece jen je to uzavřený komunitní server (viz ta naprosto odrazující registrace) a příspěvek od známého jména má imho větší šanci, že mu někdo bude věnovat pozornost.

Oslovit nějakého admina asi taky není špatný nápad.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20296502113342 secREMOTE_IP: 3.229.122.219