Pravidla

sirien
28.2.2014 01:56
Fate Core (4e)
Tahle diskuse je určená přímo pro pokec o Fate (Core) jako systému popř. novinkách; další věci (FAE atp.) kdyžtak tam, kde patří :)

Dotazy pravidlům - možná nejdřív mrkněte do níže odkázaného FAQ článku

.

Zrcadlová diskuse k FAE (popř. "Rozcestí")
12.4.2017 19:18 - Šaman
Nechci už to moc řešit tady, protože nebezpečí nedorozumění je poměrně velké. Nechám si to na osobní setkání.

Problematické vidím to používání pohybu v rámci zóny. Když se tohle připustí, tak najednou vzniká velké pravidlové vakuum na spoustu případů.

Pokud se bude hrát tak, že "mimo dostřel" je aspekt, tak tento problém nevzniká. Společně s tím novým článkem je jasné, že střílet na někoho "mimo dostřel" nejde.

Domnívám se, že FC bylo dotažené a vybroušené s tím, že jen aspekty jsou validní. Jestli je něco herně důležité, je to aspekt. Jestli stojím za dveřmi, je to aspekt. Jestli jsem v krytu, je to aspekt.

Obsah toho nově zveřejněného článku docela souhlasí s upraveným pohledem na aspekty. Sice zavádí problém*, jak číselně tyto aspekty ohodnotit, ale zase umožňuje pomocí aspektu popsat i trvalé výhody, se kterými jsem si moc nevěděl rady.

* vlastně dva problémy. Ten druhý je, že správnou formulací aspektu mohu vytvořit něco, co se původně neočekávalo. Už jsme myslím někdy řešili "oslepení" chrstnutím obsahu sklenice někomu do tváře. Dokud mi to dalo jen jedno až dvě vyvolání zdarma, tak ta formulace nebyla kritická. Ale jestli "oslepenému" nedovolím střílet, dám tvrdé postihy na boj z blízka apod, pak to není možné docílit politím pivem. Je pak nutné aspekt přeformulovat třeba jen na "pivo v obličeji", což logicky není problém ani překonat, ani nebrání postavě být nebezpečná i bez překonávání. A po dvou kolech aspekt přestane mít smysl a půjde sám pryč, zatímco "oslepený" bude určitě vážnější.
12.4.2017 19:41 - Aegnor
Šaman píše:
jak číselně tyto aspekty ohodnotit

+2. Není to někde v příručce, že by bonusy měli být většinou +2, málokdy něco jiného?
12.4.2017 19:47 - Šaman
No, +2 je za vyvolání bodem osudu. Pak je fér, že je daná cena i výhoda. A situace se popíše tak, že onen aspekt opravdu výhodu dává. A o zbytek se postará osud (náhoda je nakloněná tém, kteři si ji koupí). Takže krytí za převrženým stolem za BO opravdu může způsobit, že kulka prolétne dřevem jako máslem, ale mimo.

Ale když se někdo kryje za gaučem, druhý za širokým sloupem a třetí v betonové skruži, tak logicky každému ten aspekt dává jiné výhody.
12.4.2017 22:51 - sirien
Aegnor píše:
Není to někde v příručce, že by bonusy měli být většinou +2, málokdy něco jiného?

Ne. Je tam napsáno, že pokud GM moc neví, tak má za aspekt dát +2, nicméně náročnosti a bonusy samotné jsou na úvaze GM. +2 je v matematice Fate taková standardní hodnota - dost na to, aby to bylo významné, ale ne tolik, aby to bylo nutně samo o sobě zásadní. +1 je drobnost co spíš zanikne a +3 už je bonus co druhou stranu nejspíš fakt zabolí.
13.4.2017 18:54 - Šaman
Z "Nefixlujte kostky":

Šaman píše:

Proto chci ve Fate sice nechat možnosti použití, ale zrušit obnovu.

sirien píše:

To je divnej nápad (rozpadnou se Ti počáteční triky, mimochodem). Spíš bych jí nahradil něčím jiným (viz System Toolkit, jsou tam 3 ilustrativní možnosti, docela dobré samy o sobě, dají se vymyslet i další).


Do toolkitu se podívám, ale proč by se měly rozpadnout triky? Zrovna ta rovnice "1 trik = 1 obnova" je věc nastavení, nikoliv systému samotného a i se to tam píše.

Problém vidím v tom, že každé sezení je ve hře 12 BO v rukou hráčů a podobné množství v rukou GM. To je strašně moc. Za prvé to znamená, že většina nízkých hodů se opravuje. A za druhé se před koncem sezení utrácejí všechny zbylé BO prostě proto, že příště hráci dostanou nové. A za třetí nikdy hráči nenavrhují vynucení aspektů na své postavě aby dostali BO, naopak se často vykupují.

Při zrušené obnově budou hráči získávat BO právě vynucováním, což do hry daleko více dostane jejich problémy. A to nejen z popudu vypravěče, ale i hráče.


A co se mi na obnově hodně nelíbí, že jednotka "sezení" nemá žádný vztah k fikci. Když budeme hrát celodenní hru o víkendu se třema dějovýma vrcholama, tak se stihne totéž, jako jindy za tři sezení v týdnu po večerech. Ale za tři sezení dostanou 4 hráči o 24 BO víc, než při tom jednom dlouhém hraní. To ty triky nerozbije? (Odpovím si sám - rozbije. Do dlouhých her je tedy lepší mít víc triků a menší obnovu, zatímco na krátké hry je lepší mít vysokou obnovu a tedy třeba 1 BO na hodinu hraní.)
13.4.2017 19:12 - LokiB
Píše:
A za druhé se před koncem sezení utrácejí všechny zbylé BO prostě proto, že příště hráci dostanou nové.


Tohle jsme řešili i v SW, že mi taky přijde divné vztahovat FP/Bennies k "sezení" ... ta frenetičnost na konci, aby se to použilo na něco málo pravděpodobného.
někdo řekne, že je to špatným vedením, že by se to nemělo stávat ... ok, beru.

nevím jak Fate, ale jiné systémy pro to mají volitelné úpravy ... jako třeba že se obnovuje maximálně polovina bodů (kdo chce vyčerpat vše, bude mít příště jen půlku, kdo si nechal půlku, bude mít vše, atd.) a podobně. Stále je to metaherní, jen to trochu tu občasnou frenetičnost na konci hraní oslabuje.
13.4.2017 19:29 - Aegnor
Šaman píše:
A za druhé se před koncem sezení utrácejí všechny zbylé BO prostě proto, že příště hráci dostanou nové.

Zajímavé, tohle by mě třeba nikdy nenapadlo dělat.
13.4.2017 19:32 - sirien
LokiB píše:
někdo řekne, že je to špatným vedením, že by se to nemělo stávat ... ok, beru.

To bys tentokrát neměl :) Tohle je spíš systémovej problém a narazilo na to hodně skupin napříč systémy co mají podobnou mechaniku.

Ono to dává určitou logiku z hlediska náhledu na hru jako na gaming event - ve smyslu "deme si zahrát RPG" jako "deme si zahrát deskovku", což docela souvisí se stylem hry který je docela typický v USA, ale v Evropě je naopak dost okrajový. Když deš na session s tím, že "hra potrvá 2-4 hoďky, otevřeme pivko a krekry, vybijeme pár monster, uděláme nějaké cool scény a GM to pospojuje nějakou příběhovou linkou", tj. v podstatě to z narativního hlediska hraješ jak počítačovou hru (psáno bez útočného nebo degradujícího podtextu), tak chceš mít na každém sezení refresh a nevadí Ti, když sezení zakončíš nějakou epic akcí (a GM naopak staví sezení tak, aby nějakou epic akcí končilo).

V Evropě máme víc příběhovou orientaci a ne každé sezení je nutně samostatné a nemusí končit akcí nebo clifhangerem jak díl seriálu a ten refresh tam pak začne blbnout, protože k takovému přístupu neni určenej. Pro Euro pojetí RPGček se pak mnohem víc než na session hodí vázat podobné refreshe například na příběhové milníky (což se třeba ve Fate přímo vybízí), popř. tu mechaniku prohloubit a navázat jí na něco jiného, co chceš ve hře vidět (viz ten Systém Toolkit, kde se např. navrhuje že dostaneš 1FP když odehraješ nějaký flashback (hodilo by se třeba do Person of Interest), nějakou charakterizační scénu atp.)
13.4.2017 19:33 - Šaman
Aegnor píše:
Zajímavé, tohle by mě třeba nikdy nenapadlo dělat.

Nemyslím to úplně doslovně ("zůstal mi BO, nehrál jsem na max"). Někomu zůstávají, když se jeho postava nedostala do náročných situací a dobře mu padalo.

Ale obecně ke konci sezení devalvují, takže když na začátku s nimi hráči šetřili na horší chvíle, tak na konci je rozhazují bez mrknutí oka.
13.4.2017 20:14 - LokiB
sirien: úplně nevím, co je to odehrát nějaký flashback ... už jsem toho přečteného zas hodně pozapomněl, ale zkusím to dohnat :)

a jinak se mi to teď stalo 2x ... v jedný seanci jim zbylo hodně bennies, tak i když už jsme končili, tak ještě teda zkusíme vylézt na hradby, jasně, v brnění, jo, to půjde ... hop hop ... dřív bych to býval utnul. teď jsem si řekl: když vás to baví, whatever, tak když to padlo, jste tam
a posledně už jim docházeli ... když tu konečně došli k bossovi ... tak někteří jako ještě končit nechtěli, ale další že až příště :) to už jsem raději dopředu avizoval, že ale nedostanou do příště všechno ... ale i tak. herní výhoda to je, no. ale co
13.4.2017 21:13 - Aegnor
LokiB píše:
sirien: úplně nevím, co je to odehrát nějaký flashback ...

odehrát nějakou součást minulosti postav/y, která do té doby nebyla známá.
13.4.2017 21:16 - sirien
Sem chtěl napsat "počkej si na příští díl Scénáristiky", ale Aegnor mi to zkazil :(
13.4.2017 21:17 - LokiB
Aegnor: jako jasně, tak nějak jsem si to přeložil ... jen nevím, jak to funguje při hře. Jsme uprostřed fajtu a hráč začne popisovat, co se mu kdy stalo v minulosti, a má to souvislost se současnou situací, aby něco získal?

"Blíží se k tobě tan velikej maník s obrovským kladivem" ... "To jsem takhle kdysi pracoval pár měsíců na stavbě metra. Mlátili jsme těma velkejma pajcrama do zdí, chápete, a byl tam jeden, co si furt dovoloval. Ale starej, Fred, znali jste starýho Freda?, asi ne, co, no nic, tak ten mě tehdy naučil, von to byl veterán ze stavařskejch stávek a demonstrací z předchozí dekády, že když má někdo kladivo a ty nic ... tak je lepší utéct." ... získaný FP použiju na vyvolání svého aspektu "Kdo uteče, vyhraje"
13.4.2017 21:21 - Aegnor
Sirien: mwhahahahahahá!

LokiB: No, když to sedí do dramatického plynutí příběhu. Můžeš mít flashback zatímco večer sedíte u ohně, ale klidně i v okamžiku, kdy enemák tvoji postavu kopne ze skály.
13.4.2017 21:25 - sirien
Aegnor píše:
Sirien: mwhahahahahahá!

Dobře, píšu si.... od-lo-žit dal-ší díl ho-ro-ru v Kos-tce o dal-ší tři mě-sí-ce...


Loki: well... bez ohledu na to, jak parodicky to zní, nemusíš být občas daleko od pravdy :) Jak píše Aegnor, jde o dramatické zasazení.
13.4.2017 21:30 - LokiB
sirien: ve skutečnosti mám pravdu vždycky, ale někdy to skrejvám :)
o tom, zda je to dobře dramaticky zasazený, někdo rozhoduje, nebo je to na hráčově posouzení?

BTW: jak jste pokročili ve fixlování kostek? jsem se do toho vlákna nedíval už 46 příspěvků, od toho mýho posledního, a řekl jsem si, že počkám aspoň do 50 :)
přešli jste k tomu, jestli utrácení žetonů není náhodou taky takové malé fixlování, které se snaží autoři zabalit do mechaniky, aby to nebylo tak okatý? :)
13.4.2017 21:41 - sirien
Ne, ale zrovna to tam z tohodle důvodu kritizuju, můžeš se jít přidat :)


Záleží na stylu a žánru hry. Máš to jak v seriálech/filmech. Flashbacky se většinou zařazují někam mezi dvě současná dění. Příklad: generic fantasy, přijíždíte k hradu, kde jedna z postav vyrůstala. Její hráč ohlásí flashback a popíše kus svého dětství, obvykle třeba nějakou konkrétní příhodu, čímž rovnou představí nějaké postavy, které tam může jít potkat, nějaké vztahy, které tam dřív měl atd. Může to být krátká charakterizační vložka kterou popíše nebo to může být celistvá scéna kde si osatní půjčí nějaká NPCčka (viz Scénáristika 13).
13.4.2017 21:55 - LokiB
Aha, to zní zajímavě. Taková pěkné zapojení hráčů. Sice to trochu rozbije GMovi jeho píseček, když tam něco nebude sedět ... a bude si to muset zapsat, aby to pak někdy nezapomněl, ale oživuje to.
Škoda jen, že to dělají hráči pro žetony :) to nemám rád
13.4.2017 22:09 - sirien
Tak ono když navážeš flashbacky k refreshi, tak ty scény pak většinou fungují spíš jako individuální kratší popisy/vyprávění a sou spíš charakterizační.

Nicméně osobně taky vazbu flashbacků k refreshi nemusim - sám mám mnohem radši vazbu refreshe k charakterizačním scénám (tak jako to je např. v Ashen Stars, kde si můžeš odpočinkem obnovit nějaké bodíky, ale pouze, pokud ten odpočínek popíšeš a řekneš tak tou scénou něco málo o své postavě).

LokiB píše:
Sice to trochu rozbije GMovi jeho píseček, když tam něco nebude sedět

Ani ne. GM taky nemá připravené všechno o všem, že jo, a často věci tvoří za běhu při hře. Kromě toho tu scénu může vždycky moderovat, kdyby došlo na nejhorší.
13.4.2017 22:18 - Aegnor
LokiB píše:
Sice to trochu rozbije GMovi jeho píseček, když tam něco nebude sedět

Ono zrovna tohle je asi technika, která není úplně pro tebe, resp. pro tvůj styl hraní (byl jsi to ty, kdo svůj styl definoval slovy "GM je vládce hry", že?).

LokiB píše:
Škoda jen, že to dělají hráči pro žetony :) to nemám rád

Jo, tohle docela chápu.

sirien píše:
Dobře, píšu si.... od-lo-žit dal-ší díl ho-ro-ru v Kos-tce o dal-ší tři mě-sí-ce...

:'(

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10195899009705 secREMOTE_IP: 3.235.199.19