Pravidla

York
5.11.2014 20:44
Generic fantasy hra na enginu Dakary
Zkrácená verze (20 stran)
Plná verze (69 stran)


Omlouvám se všem, koho obtěžuje velký počet mých příspěvků v této vývojové diskusi. Doufám, že vzhledem k featuře Kostky umožňující vypnout odběr příspěvků z konkrétních diskusí (zelená ikonka v pravém horním rohu záhlaví diskuse) to nebude nepřekonatelný problém.
Autorská citace #1
5.11.2014 20:52 - York
Tenhle projekt vznikl zhruba před měsícem v reakci na diskusi na RPG fóru o (ne)dostupnosti DrD-like hry v češtině. Pokus o předělávku Dračího doupěte se neujal a vzhledem k vlastnictví práv Altarem to beztak byl příliš svazující projekt. Odklonit se od Dračího doupěte umožňuje ničím se nevázat.

Úvodní představu definoval PetrH:

PetrH píše:
nechci delat drd. Ale hledam vhodnou alternativu co splni:
Drd pristup - jeskyne, povolani, par statu, genericka 4ka. / zadne boosty typu hobil lupic 21/5 extra magic kus 10/+5 a pod. Proste vzit tlupu na 5 tym levelu a jit se podivat, co xe to v tech horach je...
Cesky
Levelovani/ zlepsovaňi.
Na 10 a4 by se mechaniky mely vejit ne? Pocitam:
Vyhodnoceni zkousky /pasti, dovednost atd/
Hod na utok
Hod na obranu
Kouzleni
Pohyb
Ucen i/levelovani


Na základě toho jsem stanovil koncept takto: Pokusím se sepsat hru na enginu Dakary podle vašich přání. Tu citaci bych vzal jako základ, takže začnu několika pevně danými body:

• Generic fantasy
• Zatím bez návodu, jak hrát RPGčka
• Celkově se to vejde do 10 stran A5
• Hra bude obsahovat úrovně, povolání a atributy
• Vyhodnocovací systém Dakary

Pokud chcete hru, která se do tohohle rámce nevejde, nepište to sem, založe na to jiné téma. Všechno ostatní je negotiable.

Kromě toho je mým hlavním cílem zapojit do tvorby další lidi - kromě systému skoro nic nevymýšlím sám, zapojuju návrhy od přispěvatelů do diskuse. A přesně proto to dávám i sem (úplně hned jsem to neudělal proto, že vést diskusi současně na dvou serverech je dost ubíjející).
Autorská citace #2
5.11.2014 20:55 - York
Postupně bych z toho výhledově rád udělal kompletní, plnohodnotnou hru. Zkusím průběžně dát dohromady nějaký stručný how-to-play text (v klasickém stylu, nikoliv bez přípravy) a doplnit příklady (hlavně k boji a sesílání kouzel). A kromě toho chybí alespoň ukázkový bestiář.

Takže:

• Jakých pět až deset nejtypičtějších potvor vás napadá a co by měly umět?
Autorská citace #3
5.11.2014 20:56 - York
eerieBaatezu píše:
Taková totální klasika: Kostlivec, Skřet, Vlkodlak, Drak, Medvěd.

Udělat bych trochu víc, ať to má styl.

Za nemrtvé Kostlivce, Ghúla nebo Zombii a Ducha.
Za humanoidy Skřeta, Zlobra nebo Ogra.
Za dlaky by stačil ten Vlkodlak.
Draka nevím, protože to není moc nízkolevelová příšera, tak jen jednoho na ukázku. To samé třeba Upír je dost klasika, ale spíš na vyšší levely.
U zvířat Koně, Vlka, Medvěda.
Ostatní stvoření bych dal Grifa, Jednorožce a Víly.


Obyčejná zvířata (kůň, vlk, medvěd) asi není třeba moc rozebírat, mají prostě nějakou Nebezpečnost, útok a obranu - to už v pravidlech je. Víc bych k nim asi ani nepsal, přijde mi to trochu pod úroveň čtenářů vysvětlovat, že medvěd má zuby a čtyři tlapy ;-)

Humanoidi používají vybavení stejně jako hráčské postavy, můžou mít Nebezpečnost (což je jednodušší) nebo atributy a odbornosti jako hráčské postavy. Osi by bylo fajn uvést konkrétní příklady - třeba skřeta s dřevěným štítem, improvizovanou zbrojí a rezavou šavlí a skřetího náčelníka s trochou lepší výbavou - ideálně něco ve stylu balíčků startovní výbavy pro hráčské postavy (tj. aby tam nebyla jen ta výzbroj, ale i pár věcí, co nosej po kapsách a tak).

Otázka je, jestli nějak víc rozepisovat, jak se takové pronárody chovají. Možná bych to ani nedělal a nechal mluvit jen ty balíčky startovní výbavy - když se ve hře objeví skřet s rezavou šavlí ve zbroji sešité z kusů kůže, tak je celkem jasné, že nepatří ke gardě místního krále a dost to i vypovídá o tom, jak žije. Stejně tak když uvedeme obyčejného skřeta, náčelníka a šamana, tak to samo o sobě dost říká o tom, jak je organizovaná skřetí společnost. Takový nepřímý pocit by mohl nakopávat fantasii Vypravěče a při tom neomezovat. (A navíc to bude velice stručné, což je fajn.) Co vy na to?

Samozřejmě by se hodily nějaké zvláštní schopnosti - třeba dvě tři kouzla pro skřetího šamana?

Jak se liší zlobr od ogra?


K nemrtvým: Už víme, že kněz je dokáže odvracet. Jak ale nemrtví vznikají? Je možné je vytvářet a postavit si z nich armádu? Pokud vznikají samovolně, jak je možné dalšímu samovolnému vzniku nemrtvých zabránit? (To si skoro říká o další schopnost pro kněze, například nějaké vysvěcení místa).

Jak je to se zranitelností nemrtvých? Sluneční světlo? Stříbro? Svěcená voda?

K dlakům: Co je lykantropie zač? Je to nemoc? Dá se léčit? Přenáší se to kousnutím? (libovolným, nebo je k tomu třeba potřeba nějaký rituál?) Nebo jinak? Nebo je to nějaké prokletí?


K drakům: Jak píšeš, to je hodně vysokolevelová potvora. Možná by šla nějaká wyverna, nebo nějaká menší dračí forma...


Jsou gryfové prostě divoké šelmy? Je možné je ochočit, případně na nich létat?

Víly a jednorožci - kde a jak žijí, jaké mají schopnosti? Jsou to tvorové z nějaké magické říše, nebo žijí normálně ve světě kolem? (I když to by možná bylo lepší neříkat, ať tím Vypravěč není svázaný).

eerieBaatezu píše:
:arrow? Popisy

Vlastně se mi dost líbí jak se ptáš. Tohle přesně by šlo napsat i pro Vypravěče k jeho inspiraci. Na druhou stranu, aby to pak ladilo k pravidlům. Ale to se dá udělat vágností. Kouzlo prostě odstraní lykantropii, ať už je to nemoc nebo prokletí. Co to bude záleží na světě a Vypravěči.

Úspornost je dobrá věc, ale vem si, že to otevřou děti okolo 10 let a žádný popis tam nebude. My víme, co všechno si porůznu u příšer představit, ale pár návodných vět by asi neškodilo.

:arrow? Příšery

Zlobr je dračákovský a Ogre dýendýčkovský $D

Nebezpečnost je super v tom, že si člověk nemusí pamatovat milion věcí.

Víc variant bytostí, co se mohou různě ozbrojovat a mohou mít různé ranky, bych udělal. Stejně tak bych jim dal jejich vlastní kouzla a schopnosti.

Zranitelnosti to chce. Nemrtví jak píšeš. A taky nějaké imunity, ať je to zajímavější. Takové vysvěcení může zabránit oživení nemrtvého na dané půdě, existujícím může dát postihy při hodech a nějak je odpuzovat.

Víly a jednorožci zase otázka, jak moc rigidní pravidla dělat. Buďto jsou to normální, přesto třeba vzácnější než zvířata, obyvatelé klasického fantasy světa a nebo jsou z magické říše, ale tím se možná ten svět trochu odkouzlí, jakože na to, abys měl fantasy svět, vlastně potřebuješ jiné dimenze.

Griffona by mělo jít ochočit. Ale nějakým elfím NPCčkem, aby měli hráči pocit, že je to cool, ale ještě na to nemají. $D
Autorská citace #4
5.11.2014 21:05 - York
Ještě bych dodal, že původně plánovaný rozsah jsem sice překročil (i v té zkrácené verzi, které ho měla splňovat - ale zase je v ní všechno včetně schopností a kouzel), ale stále platí, že v první fázi bych rád dotáhnul do rozumného stavu "příručku pro začátečníky", tedy jakousi Basic verzi.

Další věc je, že jedním z cílů je "snadná modovatelnost" - ne nutně systému, ale spíš jednoduché přidávání nových potvor, povolání a schopností do stávajícího frameworku.
Autorská citace #5
5.11.2014 21:12 - York
K povoláním: Koncept je takový, že případná další povolání budou nezávislá na té základní čtveřici, tedy nebude se specializovat až od určité úrovně jako v DrD. Novým povoláním je ale možné přiřazovat i existující schopnosti či odborností, tím vlastně vznikne specializace stávajícího povolání. Tj. například hraničář nejspíš dostane pár existujících schopností od válečníka a pár nových.
Autorská citace #6
5.11.2014 22:20 - chrochta
Víly a jednorožce zatím neřešit, místo nich radši harpyji a zkusit rozšířit varianty u humanoidů - skřetí stopař, trollí ranař atd.
Autorská citace #7
5.11.2014 23:07 - York
chrochta píše:
místo nich radši harpyji a zkusit rozšířit varianty u humanoidů - skřetí stopař, trollí ranař atd.


Co by měli umět?

BTW ta základní příručka by měla být malá, tj. spíš pár příkladů různých potvor, než se hned snažit vyčerpat všechny varianty skřetů a tak.

edit:
A ty potvory by taky měly být pro prvních pár úrovní ;)

eerieBaatezu píše:
Skřet

Zbabělost - Už po polovině ubrané kondice utíkají z boje.

Nenávidění sluneční světla - Před denním světlem se snaží ukrýt stůj co stůj.

Skřetí Šaman

Kouzla:

Roj pavouků (1 kolo, Šamanova vlastnost + 1k6 proti Obranosti nebo Postřeh? Tohle mě mate + 1k6 cíle)
V boji zblízka se Šaman nadechne a ze svých dlaní vyfoukne roj pavouků, kteří přistanou na soupeři. Pokud se soupeři nepodaří uhnout, má po jedno kolo postih k hodům jako je rozdíl při hodu na seslání, pavouci ho koušou a obtěžují.

Bláto (1 kolo, 0 + 1k6, dosah 10 sáhů)
Pod cílem se objeví blátivá kaluž, do které zabředne do půli lýtek. Pokud v ní stojí má postih -2 na obranu. Pokud z ní uteče, má celé kolo postih -1, protože bláto je těžké a uplělo mu na botách.

Ork

Zuřivost - Po prvním zranění mají bonus +1 ke zranění.

Nesnášenlivost sluneční světla - Postih -2 k hodům na denním světle.

Orčí Šaman

Kouzla:

Rudo před očima (1 kolo, udržování, obtížnost 0 + 1k6)
Šaman udělá prsty pobarvené ruky orkovi přes obličej čáry a ukáže směrem k nepřátelům. Oči orka zrudnou krví a vrhne se ukázaným směrem s cílem zničit opozici. Dokud nepadne do bezvědomí, nemá postihy za sníženou kondici k bojovým hodům, avšak každé kolo utrpí zranění za jeden bod kondice.

Černý oheň (1 kolo, udržování, Šamanova vlastnost + 1k6 proti Obranosti nebo Postřeh + 1k6 cíle)
Ze země nebo stěny jako by se otevřela žhnoucí výheň. Vyvalí se rudé plameny a černý dým. Pokud cíl neuskočí je zraněn s bonusem +3 a na jedno kolo oslepen kouřem, postih -2 k hodům. Šaman se může rozhodnout kouzlo aktivně udržovat, nemůže však dělat nic jiného. Z pece se ale po úvodním zášlehu valí jen dým a to do vzdálenosti 3 sáhů a způsobuje štípání a kašlání, postih -2 všem, kteří v něm stojí.
Autorská citace #8
6.11.2014 20:47 - York
chrochta píše:
Víly a jednorožce zatím neřešit, místo nich radši harpyji


Co zajímavého by mohla harpie umět?
Autorská citace #9
6.11.2014 21:28 - Vojtěch
Zvěstovat zkázu, ovládat vítr, odnášet lidi a házet je z výšky na zem?
Autorská citace #10
6.11.2014 21:43 - York
Vojtěch píše:
odnášet lidi a házet je z výšky na zem?


Potenciální instakill není moc dobrá lowlevelové schopnost, pokud teda zrovna nehraješ DCC :)
Autorská citace #11
6.11.2014 21:57 - ShadoWWW
Nebyla Dakara dovednostní systém bez vlastností? Nebo si to špatně vzpomínám?

Podle mě by bylo lepší použít v základu 5 (či 6) zažitých základních vlastností, než vymýšlet nové. Pathfinder i D&D prokázali, že se na nich dají stavět dobrodružství v pohodě. V Česku se neustále předělávají vlastnosti (DrDo, DrD+, Jeskyně a draci, tato hra aj.), ale nevšiml jsem si, že by to něčemu prospělo. Pokud nechceš použít těch klasických 5 (DrDo) či 6 (DnD), tak je imho lepší nepoužívat žádné.

A pak tam (pro mě) vidím jeden problém designový. Spousta sčítání a odečítání malých bonusů a postihů. V tomto se mi líbí, jak posunula pátá edice D&Dčko (i když to částečně začalo už u 4E), a ještě výrazněji je to vidět u Fate Core. Méně počítání oprav typu +1 a -1 apod. a větší variace na házení kostkou a různé druhy dice poolů. Tam podle mě bude směřovat další vývoj oblíbených mainstreamových her a je to také jeden z důvodů, proč bych se už asi nikdy nevrátil k pravidelnému hraní DrDo či DrD+.
Autorská citace #12
6.11.2014 22:18 - Vojtěch
York: Tak ony prý unášeli jen záporáky, co se protivili bohům
Autorská citace #13
6.11.2014 22:20 - York
ShadoWWW píše:
Nebyla Dakara dovednostní systém bez vlastností? Nebo si to špatně vzpomínám?


Dakara je v tomhle ohledu stavebnice, prohození dovedností za atributy zvládá úplně stejně jako třeba Fate.

ShadoWWW píše:
Pathfinder i D&D prokázali, že se na nich dají stavět dobrodružství v pohodě.


Nejde o to, jestli se na nich dá nebo nedá stavět dobrodružství, ale jakou funkci mají v rámci systému. Není to samoúčelná změna z důvodu, že "těchle pět atributů je lepších", nebo tak něco. Prostě některá herní využití tradiční pro DnD tady nejsou a naopak tu jsou jiná.

ShadoWWW píše:
A pak tam (pro mě) vidím jeden problém designový. Spousta sčítání a odečítání malých bonusů a postihů.


Malých jak v čem, +1 v tomhle systému má výrazně vyšší vliv než v DnD. Tam jsi potřeboval bonus alespoň +5, abys to pořádně pocítil (změna šance o 25%). Tady na to stačí bonus +2, když se pohybuješ s obtížností blízko svým schopnostem.

Osobně si myslím, že tohle je otázka chuti, postihy a bonusy jsou léty ověřená funkční mechanika.

edit: A když to povedeš do extrému, tak budeš sice moci hrdě oznámit, že ve hře nemáš žádné tabulky a žádné postihy ani bonusy - ale budeš z toho mít DrD II ;-)

Vojtěch píše:
York: Tak ony prý unášeli jen záporáky, co se protivili bohům


Dost pochybuju, že by nevyužily svůj nejsilnější útok, když by se je banda snaživých dobrodruhů snažila povraždit ;)
Autorská citace #14
6.11.2014 22:27 - Vojtěch
Pokud by jim to šlo. Taky mohou mít dost síly na odnesení jen provinilce, protože spolupracují s elementály na základě božského mandátu a běda jim toho zneužít.
Autorská citace #15
6.11.2014 22:33 - York
Vojtěch píše:
Pokud by jim to šlo. Taky mohou mít dost síly na odnesení jen provinilce, protože spolupracují s elementály na základě božského mandátu a běda jim toho zneužít.


To by asi šlo, ale pak je na místě otázka, proč to vůbec v pravidlech zmiňovat, když se to do hry nedostane. V nějakém kompletním bestiáři proč ne, ale mezi zhruba deseti ukázkovými potvorami v pravidlech pro začátečníky?

BTW jaký by byl tvůj "top 10" seznam low level potvor? :)
Autorská citace #16
6.11.2014 23:20 - Vojtěch
Do klasické low level fantasy S&S? Pominu-li lidi, tak tam MUSÍ být
1. pozůstatek dávné civilizce (ještěří/hadí lidé)
2. agresivní primitiv (skřet/ork/opočlověk/kanibal)
3. nemrtvý(kostra/zombivec)
4. šelma (vlk/menší kočka jako jaguár/velký pavouk)
5. lidožravá bestie (veleještěr/tygr/krokodýl/raptor)
6. pohyblivý běs (obří netopýr/pterodaktyl/velký dravec/žralok/červ)
7. oživlý předmět (golem/hodinový stroj/pohybující se stůl)
8. živel
9. nižší démon (klidně nehmotná posedlost)
10. velké zvíře (bizon/kůň/kapustňák/los)

Domnívám se, že by i ukázkový bestiář se základními staty a pár dodatčnými vlasnostmi k přidání mohl udělt fakt solidní základ.

Třeba pro vlka vezmi základní staty šelmy a použij jich víc a útoky koordinuj. Pro sněžného levharta použij šelmu přidej nenápadnost a útok ze zálohy, nebo druhý útok...

Takhle bys variabilitou pár prvků mohl udělat hodně odlišných potvor.
Autorská citace #17
6.11.2014 23:37 - York
Vojtěch: Díky, zní to rozumně.

V některých věcech funguje engine Dakary trochu netradičně, například chování různých šelem není třeba popisovat speciálníma mechanikama, zvládne to defaultní systém. Tygr na tebe může skočit (bonus za připravenou fintu), srazit tě k zemi a pustit se s tebou do zápasu (akce srážení k zemi, následně pravidla pro zápas). Vlci tě strhnou k zemi (srážení k zemi) a zbylí využijí toho, že jsi v nevýhodné pozici (bonus na útok na ležícího protivníka), atp. Není to teda úplně všechno v základních pravidlech (konkrétně zápas tam není), ale i tak se s tím dá celkem vyhrát, aniž by bylo třeba vymýšlet nové mechaniky pro běžné šelmy. Samozřejmě je ale asi na místě tohle napsat do popisu potvory.
Autorská citace #18
6.11.2014 23:56 - Vojtěch
Tak celá odlišnost je v tom, nakolik to řeší systém mechanicky. Pokud hodně, jako třeba Pathfinder, tak se nechají udělat kratičké teplates nebo vlastnoti, co se vrší na sebe. Pokud je to na popisu, tak už si, maje základ, doděláš téměř cokoli.
Autorská citace #19
7.11.2014 14:47 - chrochta
Omlouvám se, že reaguji až teď.

Harpyje: Zpívá. Klidně několik různých účinků - očarování, strach, ochromení.
Skřetí lovec: Skřet. Rozumí si jen s některými zbraněmi (používá je při lovu), nenosí zbroj (překážela by), umí stopovat, připravovat léčky, organizovat přepady, je schopný samostatné činnosti - prostě záškodník.
Zlobří mlátička: Zlobr. Surovec, který si v boji věří a má hromadu zkušeností ze rvaček a šarvátek, ve kterých si vymlátil mezi ostatními zlobry své postavení.
Autorská citace #20
7.11.2014 16:45 - York
Jersonova poznámka na RPG fóru mě přivedla k této úvaze: Wild West k volbě ras (trpaslík, elf, člověk) namítnul, že "zase sklouzávám k tolkienovské klasice". Ve skutečnosti to tolkienovské vyznění nemá, k tomu by bylo potřeba mnohem víc atmosféricky laděných textů. Ale ta souvislost na čistě faktické úrovni tam nepochybně je - a já ji vidím spíš jako devizu, než chybu. A to proto, že tolkienův svět je už dneska sám o sobě archetypem, určitým etalonem žánrové čistoty. Když bych k tomu přidal třeba mechanické lidi, tak každému čtenáři automaticky zabliká rudý vykřičník a začně se shánět po vysvětlení, protože je jasné, že něco takového k té první trojici přece vůbec nepatří.

Zato dokud nic takového neudělám, tak vlastně ani vůbec nemusím trpaslíky a elfy popisovat, protože v téhle kombinaci spadají do "univerzálního podvědomí" - stejně tak není třeba popisovat, co je to člověk nebo kůň.

Přitom tím, že tam exaktní popisy nebudou, nechávám volný prostor k vlastní interpretaci.

Z toho důvodu by možná nebylo od věci se tohohle držet i při volbě potvor v začátečnickém bestiáři. Dokud tam budou skřeti, orkové, zlobři a obří pavouci, tak jsme pořád doma - zapadá to do známého schématu a byť nikde není řečeno, že se děj odehrává ve Středozemi, tak automaticky naskakují příslušné představy. Když se tam hned zkraje objeví harpie, tak bude problém - to je potvora ze starořecké mytologie, tedy úplně jiný svět a najednou se ta představa bortí stejně, jako v případě toho mechanického člověka.

Co si o tom myslíte?

edit: Pravda jsou tu nemrtví a kněží se schopností nemrtvé odvracet, takže to až tak čistý Tolkien taky není. Ale to pořád není natolik rušivý element, jako by byla třeba ta harpie.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.068555116653442 secREMOTE_IP: 3.236.171.68