Pravidla

Autorská citace #1
23.12.2014 03:17 - sirien
Přepsal jsem názvy na CZ a hlavně jsem opravil tu chybu se zařazením Freeportu mezi Přístupy namísto mezi Dovednosti. Adekvátně jsem přepsal i okolní texty, omlouvám se za zmatky.

(pozdějc ještě dopřepíšu terminologii tak aby byla všude první čeština a angličtina až za ní v závorce)
Autorská citace #2
23.12.2014 03:43 - Gurney
Jen tak btw Constitution má v DnD (ze kterého Freeport vlastnosti evidentně vychází) zaklíčovaný český překlad (Odolnost)
Autorská citace #3
23.12.2014 05:20 - sirien
já vim, ale víš přece, jak to je se mnou a vztahem k termínům co se lacině podbízej dračákystům... to ShadoWWWovo DM->PJ a AC->OČ sice respektuju jako aspekt konvertovací snahy, ale podporovat to nehodlám :)

(je pravda, že zrovna tohle není tak hroznej případ jako jiné, ale mě prostě to slovo "odolnost" vůči slovu "constitution" z nějakého důvodu prostě nesedí... výdrž teda taky neni nějak epicky awesome, ale irituje mě míň)
Autorská citace #4
10.7.2016 19:56 - sirien
Potřeboval bych sadu přístupů pro Star Wars setting/žánr (primárně stylizovaný podle filmů). Nemá někdo nějaké nápady? (počet cca 5-9, ideálně 6-8)
Autorská citace #5
16.7.2016 09:31 - Gurney
A musí to být přístupy? Si nemůžu pomoct, ale stejně mi pořád jako solidnější přijdou dovednosti nebo alespoň vlastnosti.
Autorská citace #6
16.7.2016 11:14 - sirien
yup, se SW dovednostma problém nemám :)
Autorská citace #7
16.7.2016 11:53 - Gurney
...konkrétně přemýšlím nad tím, jak vhodný je pro SW tenhle seznam dovednostní (vlastností):

Weapon Skill
Ballistic Skill
Physique
Agility
Intelligence
Willpower
Fellowship

Sice v SW by měl na jednu stranu umět trochu bojovat každý, ale ono když bereš postavy čistě na základě staré trilogie, tak je tam docela dost významných postav, u kterých není úplně důvod se domnívat, že by byly super dobré v boji, protože to vyvažují někde jinde - Palpatin a Yoda tam spolu trapně nebojují na lightsabery jako chvíli v E III, ale skrz svoje učedníky (nemluvě tedy o tom, že jsou nepochybně strašně badass co se týká použití Force), stejnětak Leia není zrovna elitní voják, ale jen tak btw mimo záběr překecá armádu domorodců, aby se přidali k povtalcům.

EDIT: hodnoty asi +3, +2, +2, +1, +1, +0, +0 ... případně pokud bys chtěl zajistit, že každá postava bude alespoň jednu z těch bojových vlastností mít alespoň na +1 tak +3, +2, +2, +1, +1, +1, +0 (to je spíš takový nastavení "nová triologie", kde i Padmé nakonec docela obstojně střílí)
Autorská citace #8
16.7.2016 12:54 - Demonica
Tady je par napadu:
Agresivne
Silou
Nasilne
Vojensky
Takticky
Diplomaticky
Na posledni chvili
Zrucne
Precizne
Zodpovedne
Pratelsky
Stylove
Autorská citace #9
16.7.2016 13:04 - Dukolm
Světle , Temně , Imperiáálně a Rebelsky :-D
Autorská citace #10
22.2.2017 14:29 - sirien
doplnil sem do článku seznam dovedností co sem použil pro Star Wars
Autorská citace #11
23.2.2017 02:53 - Šaman
Zajímavé. Něco jako ty Freeport dovednosti chci použít v jednorázovkách při učení Fate. Jen kdo není odkojen DnD nerozlišuje příliš mezi inteligencí a moudrostí.
Místo moudrosti mám V/V - víra/vůle. Pro kněze a paladiny je to víra a funguje jako moudrost - tedy jejich nejdůležitější vlastnost.
U postav, které nemají vazbu na bohy, označuje tato vlastnost vůli. Domnívám se, že oběma typům umožňuje například obranu proti strachu, provokaci, nebo stresu. Někdo to ustojí kvůli víře, někdo kvůli silné vůli.


Ještě mě napadla jedna "vlastnost" - štěstí. A ta by byla rovna aktuálnímu počtu FP :)
Když má hráč plnou ruku FP, budou mu věci vycházet lépe i bez jejich pálení. Když si jako GM nebudu jistý, zda jsou okolnosti vhodné, či nikoliv, hodí se na štěstí. (Dejme tomu že nějaký obřad je možné provést jen při úplňku, ale tato věc není předmětem hlavního příběhu, takže GM je jedno, zda úplněk bude, či ne. Hod na štěstí. Obtížnost se může krátce prodiskutovat, ale obecně má pravdu GM. A hod není možné dopovat pomocí FP - není to akce postavy.)

Od této úpravy si slibuji více šetření s FP, než jak je u nás zvykem. Kombinace poměrně vysoké obnovy (všichni mají 3) a poměrně krátkých sezení u nás vedla k inflaci FP a když jde 5 hráčů do jediného většího boje večera s 15 FP, tak jich je prostě moc.
Autorská citace #12
23.2.2017 03:04 - sirien
Šaman píše:
kdo není odkojen DnD nerozlišuje příliš mezi inteligencí a moudrostí

Rozdíl vysvětli tak že Intelligence pokrývá schopnost deduktivního a analytického myšlení a zúročení naučených faktů, zatímco Wisdom pokrývá schopnost intuitivního úsudku a zúročení vlastní zkušenosti.

Víra/Vůle je divná dualita. Osobně bych to asi přepsal na Conviction / Přesvědčení.


Ad Štěstí - na to se nehází, na to aby byl úplněk kdy se mi zrovna hodí se ty fate pointy utrácí.

Pokud máš problém s vysokou obnovou na krátká sezení, tak doporučuju buď Obnovu prostě snížit nebo přejít na nějakou alternativu Obnovy ze System toolkitu (vázat ji na milestone místo na session, vázat jí na nějaký typ scény atp.)
Autorská citace #13
23.2.2017 03:07 - Aegnor
Šaman píše:
Jen kdo není odkojen DnD nerozlišuje příliš mezi inteligencí a moudrostí.

Inteligence je vědomost, že rajče je ovoce. Moudrost je rozhodnutí nezačlenit rajče do ovocného salátu.
Autorská citace #14
23.2.2017 03:28 - sirien
classic :D

Jde to ale demonstrovat i jinak, že.

Inteligence je vědět, že Frankenstein nebyl monstrum.
Moudrost je vědět, že Frankenstein byl monstrum.

Sheldon je inteligentní, ale není zrovna moc moudrý. Penny není moc inteligentní, ale určitě je z té party nejmoudřejší.

Frank je chytrý, ale není moudrý. Wayne není ani chytrý, ani moudrý. Guy je chytrá, ale není moud... hm. Tohle asi neni zrovna dobrá banda k demonstraci rozdílu. Ale docela dobře ukazuje, jak vypadá skupina, co si dala Wisdom jako dumb stat.


Obecně je dobré mít postavy, co jsou chytré, ale nejsou moudré. Moudré postavy sou nudné, protože se obvykle vyhnou problémům a blbostem. Chytré postavy udělají blbosti, které by nikoho jiného nenapadly a problémy žehlí tím, že vyrobí nějaké nové. Vlastně - high Int a low Wis je takový RPG hráčský default, když nad tím tak přemýšlím...
Autorská citace #15
23.2.2017 03:31 - Šaman
Inu, to ale většina základních vlastností.
Obratnost má stejně tak hadí žena, jako precizní hodinář. Klidně bych mohl zavést šikovnost.
Charisma je taky jak krása, tak přesvědčivé řečnictví.
Takže schovat většinu mentálních schopností pod inteligenci mi nijak nevadí. DrD way.

Co ale v těch vlastnostech chybí je vůle. Čím se budu bránit provokaci, strachu, nebo odolávat přesvědčování? Vůlí. Pokud má ale někdo silnější víru, než vůli, může použít tu. Náboženského fanatika jen tak nepřesvědčíš pomocí logických argumentů, ani ho nezastrašíš. Byla to víra, nebo vůle, co pomohlo rytíři Eyckovi z Denesle překonat strach a pustit se do souboje s drakem?
Ono by to asi mohlo být přesvědčení, i to slouží k určení míry souznění s bohem, ale přesvědčení je často vnímané jako 'alignment'. V tomto případě by to ale bylo spíš to nejsilnější, co postavě dodává motivaci. Víra, pomsta, vojenský výcvik, některé filosofie,….
Autorská citace #16
23.2.2017 03:45 - sirien
Šaman píše:
Čím se budu bránit provokaci, strachu, nebo odolávat přesvědčování?

DnD oficiálně? Charisma (shrnuje veškerou sílu osobnosti atp.)

Neoficiálně? Právě Wisdom.

Ono obojí má určitou logiku - Charisma vychází z úvahy že ten atribut shrnuje veškerou sílu osobnosti jak co do přesvědčování, tak co do přesvědčení a zápalu a samozřejmě se sebejistotou. Wisdom vychází z úvahy, že ti, kteří jsou myšlenkami při zemi a jsou zakotveni v realitě a zkušenosti a dokáží si všímat detailů a číst mezi řádky jsou těžcí na zmanipulování.

Taky se dá použít různé staty pro různé situace podobně, jako třeba GUMSHOE (a po jeho vzoru já ve Fate SW) nerozeznává lhaní jako takové jako dovednost ale považuje jí za aspekty jiných sociálních dovedností, které lhaní v nějaké formě zahrnují - tzn. lhaní nemá vlastní stat ale váže se k jiné dovednosti podle kontextu užití.

V téhle logice budu jako "vůli" používat Intelligence, když se mě někdo bude snažit zblbnout v "racionální" diskusi lacinou rétorikou, Wisdom, kdy se mě někdo bude pokoušet vyprovokovat, urazit atp. a Charisma, když se mě někdo bude pokoušet zastrašit.


Ono já sice chápu, že je intuitivní mít na takovéhle věci konkrétní stat, ale občas je ve skutečnosti výhodnější to rozdělit právě podle nějaké takovéhle logiky, protože to umožní vytvořit přirozenější interakce a dá to postavám možnost mít jiný typ vůle který se projeví v jiných situacích - budeš mít válečníka, který se před nikým neroztřese, ale bude snadné ho vyprovokovat, kněze, který bude mít sebekontrolu ledovce, ale půjde ho zblbnout lživými nebo zkreslenými argumenty a čaroděje, kterého vživotě nepřiměješ, aby sežral nějakou intriku, ale kterého zastrašíš ranou do stolu a pořádnym křikem. Což všechno dává smysl, ale když z toho uděláš jeden stat, tak tuhle rozmanitost ztratíš.


(pokud se Ti nelíbí "přesvědčení" jako slovo, tak třeba "odhodlání")


EDIT: btw., Charisma (alespoň ofiko DnD) nemá žádnej vztah ke vzhledu postavy, jde skutečně o její vnitřní (duševní) kvalitu.
Autorská citace #17
23.2.2017 08:41 - LokiB
Píše:
Inteligence je vědomost, že rajče je ovoce. Moudrost je rozhodnutí nezačlenit rajče do ovocného salátu.


zajímavé je, jak se v RPG v potřebě zjednodušení někdy terminologie odchyluje od běžné lidské zkušenosti :)
V tlupě náctiletých lidí na autobusové zastávce bys imho inteligenci normálně neměřil otázkou na to, zda je zelené rajče / žlutý meloun ovoce či zelenina. To prostě někdo bude vědět a někdo to vědět nebude ... je to znalost. I proto se u běžných inteligenčních testů otázka na zařazení rajčete většinou nedává. Taxonomie rostlit/zvířat není úplně založena na schopnosti dedukce a analytického myšlení. Byla ve vícero kulturách odlišná a různí lidé a psolečnosti se ji snažili s větší či menší úspěšností sjednotit, aby se dorozuměli.
Stejně tak je to s tím Frankensteinovo monstrem.

S tou moudrostí je to už běžné zkušenosti bližší ... v klasickém informační teorii v rovně: data-informace-znalosti je opravdu moudrost tím, co člověku umožňuje aplikovat vlastní nabyté znalosti na nové zpracování dat do informací. Není to ovšem vlastnost vrození, z principu věci je získávaná. Ano, někdo pro ni má větší předpoklady.

Píše:
Wisdom vychází z úvahy, že ti, kteří jsou myšlenkami při zemi a jsou zakotveni v realitě a zkušenosti a dokáží si všímat detailů a číst mezi řádky jsou těžcí na zmanipulování.


tady ovšem moudrost kombinuje hned tři běžné pojmy/postupy: být myšlenkami při zemi, být ukotven v realitě, všímat si detailů ... a z toho implikují obtížnou zmanipulovatelnost.

davy rolnictva / dělnictva za různých revolucí a pod vlivem nejrůznějších věrozvětů tuto zkušenost úplně nepotvrzovaly. jedinci splňovali předpoklady, leč moudrost nebyla a zmanipulovatelnost ano.

Píše:
Rozdíl vysvětli tak že Intelligence pokrývá schopnost deduktivního a analytického myšlení a zúročení naučených faktů, zatímco Wisdom pokrývá schopnost intuitivního úsudku a zúročení vlastní zkušenosti.


Imho by tu lépe sedělo rozdělení na Intuici a Moudrost, protože jejich spojení není tak pevné. S vyšší moudrostí se zvyšuje intuice, ale také můžeš mít intuici bez základní (životní) moudrosti, jako vrozenou schopnost.

No nic, to byla jen ranní vsuvka :) Pro hraní je pochopitelně užitečné si tu barvitost postavy zjednodušit do nemnoha statů. Jen mi někdy přijde, že se pak mezi lidmi trochu matou pravé významy slov.
Autorská citace #18
23.2.2017 09:27 - Aegnor
LokiB píše:
davy rolnictva / dělnictva za různých revolucí a pod vlivem nejrůznějších věrozvětů tuto zkušenost úplně nepotvrzovaly.

To protože inteligence davu je rovna polovině IQ nejhloupějšího člena.
Autorská citace #19
23.2.2017 10:04 - Gurney
Šaman píše:
Jen kdo není odkojen DnD nerozlišuje příliš mezi inteligencí a moudrostí.

V DnD pojetí je Inteligence je hlavně schopnost učení, paměť a encyklopedické znalosti. Proto ji potřebují Wizardi, kteří musejí ta kouzla držet v hlavě, než je použijí. Moudrost je hlavně vnímavost a vůle.

Nebo taky jinak - vysoká Inteligence to dovolí nadrtit se na brutální zkoušku za jeden večer. Oproti tomu vysoká Moudrost je nejít předtím dva dny chlastat a nenechat si všechno na poslední noc. (Charisma je dojít na zkoušku a působit, jakože víš o čem mluvíš, i když máš totálně prázdno)

Nicméně je fakt, že třeba ve SF, kde se nerozlišují různé druhy magie (a pokud tam nějaké já, pak ji obvykle zastupují spíš nějaké psychické síly) mám raději když se na místo Moudrosti používá Vůle, s tím že hledání a všímání si věcí pak spadne pod Inteligenci. Než mít vůle/víra, radši bych měl jen Vůli a dával bonus za neochvějnou víru tak dlouho, dokud ji postava projevuje bez ohledu na to, jestli je to pro ni výhodné nebo ne.

Šaman píše:
Charisma je taky jak krása, tak přesvědčivé řečnictví.

Charisma v D&D nemá s krásou nic společného. To bude až jeden z úžasných vynálezů DrD.

Loki: nepochopils narážku:
Autorská citace #20
23.2.2017 11:21 - Šaman
Gurney píše:

Tak tohle dává smysl až na jedno - ten překlad "moudrost".

Moudrost znamená v reálu znalosti. Případně trochu selského rozumu, empatie a znalostí dohromady. A zkušenost.

Ale že by moudrost třeba chránila před závislostmi, tak tento pojem rozhodně nevnímám. Vím, že nemám nechávat věci na poslední chvíli, ale stejně to dělám, protože lenost. Vím, že po pátém pivu se mám zdekovat, a nikdy navíc nezačít panákovat, protože jinak bude následující poledne krušné. Ale je to vůle, která mě může donutit říct "je to tu super, ale v nejlepším se má přestat"…

I když jak o tom tak přemýšlím, tak "moudrost" má mnoho významů. Od "znalosti" až po "životní zkušenosti".
Jenže velmi vysokou moudrost má v DnD každý sedmnáctiletý ministrant, který uvažuje o dráze kněze. A to přece neznamená, že už všechno zná, vždy ví jak se zachovat nejvhodněji a nic ho nerozčílí.

Slovo vůle mi pořád připadá nejvhodnější. (Nikoliv jako náhrada moudrosti, tu nahrazovat nechci, myslím, že ji v systému ani nepotřebuji).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086264133453369 secREMOTE_IP: 3.140.188.16