Pravidla

sirien
2.2.2015 17:43
(new) World of Darkness system
...nWoD (+Mirrors, God Machine...)
Autorská citace #61
12.10.2017 12:43 - sirien
Nachtrose píše:
Ebon: mno, zalezi, kolik mas tecek ve sfere casu ;-)

That's the spirit! :)

Ebon Hand píše:
sféra času má své jisté kouzlo

...kdyby jen jedno.

Nicméně taková malá rada - různé sféry sednou různým hráčům - zejména těm co sou v Mage noví - různě a než se vrhneš po hlavě do nějaké sféry jen protože umí např. vrátit čas, je dobré se zamyslet, jak "kreativní" s ní budeš umět být, zejména co do jejího používání v podobě "jednodušších" popř. skrytých (neparadoxních) kouzel. Ono než narvat 4 tečky (ne, že by váš limit nebyl 3) do nějaké sféry jen protože má na 4. úrovni jen protože tím získáš jeden cool efekt ale jinak moc nevíš co s ní je lepší dát po 2 tečkách do 2 sfér, s nimiž si schopný intuitivně pracovat.

Ebon Hand píše:
Vůbec po hře musím říct, že nějak potřebuji víc sfér.

A to sem vám jich už tak narval o třetinu víc, než byste měli mít (a dvojkový Arete k tomu)
Autorská citace #62
12.10.2017 13:03 - Ebon Hand
Já nic měnit nebudu, zatím s tím mám málo odehráno a se svým výběrem jsem byl spokojený. Herně mi to přišlo dost intuitivní na vkládání i ovládání a už před hrou mě napadli nějaké schémata využití, které mám ještě v rukávu. :-) Spíš to je taková úvaha. Po první hře musím konstatovat, že Time má své kouzlo a je lákavý. Na druhou stranu, nemůžu mít všechno. A podobně mě lákají i další sféry, které nemám. :-)
Autorská citace #63
12.10.2017 13:12 - Dukolm
Mě přišlo že dost zálěží i na rozložení sfér mezi hráči. Protože domluva na začátku nabouraná pro 4 hráče nabouraná 5 Tarfillem mě trochu trochu mimo. A nebo že jsem měl štětí že mi sféry které jsem měl hlavní prostě nesedly.

Třeba sféra na 1 mi přišla dost neužitelná a ten skok mezi 1 a 2 je hodně velký. Nebo mě pak nenapadá k čemu lze 1 využít.
Autorská citace #64
12.10.2017 13:50 - sirien
Dukolm píše:
Třeba sféra na 1 mi přišla dost neužitelná

V zásadě platí, že by si noví hráči měli v Mage brát právě 1 sféru na 3* právě z tohodle důvodu - ty "silnější" efekty jsou o hodně zřejmější co do toho kdy a k čemu je můžeš použít, takže Ti usnadňují "něco dělat" hned ze začátku té hry.

Zároveň jsou ale tak "křiklavé", že strhávají pozornost od 1* a 2* efektů, takže když má začátečník těch 3* sfér víc (nebo kdyby měl dokonce 4* sféru), tak to v součtu bude kontraproduktivní, protože se bude pořád upínat na tyhle vysoký levely co nabízí "přímá" řešení, což ale efektivně hrozně ztěžuje proniknutí do té hry. U zaběhlých RPGčkařů je ten efekt ještě větší než u úplných RPG začátečníků, protože 3+* sféry umožňují taková ta "tradiční" kouzla která hráči znají z jiných her a ta "slepota" resp. "tunelové vidění" se tím dál zvětšuje. Když se naučíš používat 2* a pak i 1* efekty, tak se tím zároveň naučíš z 3+* efektů vyždímat násobně víc.

S tím, jak se Mage učíš hrát, Tvoje potřeba vysokých sfér průběžně klesá - zaběhlí hráči si klidně vytvoří postavu, která má sféry jen na 2* a nemají problém takovou hrát vedle postav s 3* sférami. Hráči co do Mage pronikli hluboko zvládají dokonce hrát postavu, která má minimum i jen 2* sfér nebo dokonce pouze 1* sféry a hrát jí vedle postav s 3* sférami (což sem mimochodem viděl odehrané i v praxi v jedné kronice, Honza si takhle vytvořil mága co začínal na 6x1* sférách vedle postav co začínaly s 3* sférama a fungoval naprosto na pohodu).


To že nováčci mají problém s 1* a 2* sférami má obecně dva hlavní důvody:

1) ten super-volnej kreativní způsob kouzlení kdy sféry dávají jen hranici možností vyžaduje dost specifickej herní mind-set. Ze začátku prostě míjíš možnosti jejich použití aniž by sis toho vůbec všimnul, protože Tě vůbec nenapadne v dané situaci o nějakém kouzle vůbec přemýšlet. Hraní Mage je z velké části o tom naučit se vidět magii pokud možno všude.

2) Dost využití 1* a 2* sfér se váže na nějaké detaily WoD settingu. Rozhodně to neznamená "všechna využití" ani že by nováček nemohl najít dost svých využití, ale prostě když víš, jak to universum funguje, tak to je snazší - ostatně půlka těch sfér (Spirit, Entropy...) je s tím přímo provázaná.

...a aby toho nebylo dost, tak se na tohle samotné nemůžeš ani 100% soustředit, protože Tvojí pozornost průběžně odebírá ještě uvažování o paradoxu, které Ti sestřelí spoustu "očividných" efektů a mnohem víc ještě uvažování o paradigmatu, kdy často narazíš na fakt že Tě napadne kouzlo, ale nevíš, jak ho provést.

Když se v Mage zaběhneš, tohle v podstatě zmizí - paradox se pro Tebe stane věc kterou vyhodnocuješ intuitivně a paradigma Tě přestane omezovat, protože místo toho abys přemýšlel v posloupnosti "kouzlo které chci - moje paradigma" začneš přemýšlet v posloupnosti "moje paradigma - kouzla která se mi nabízí". Tenhle mindset Ti rovnou odstraní první problém, protože když na hru nahlížíš perspektivem paradigmatu, tak se ta kouzla začnou nabízet sama a druhý problém prostě odezní s časem jak do světa té hry pronikneš.

Tam, kde si začátečník zavařuje mozek s tím, aby vymyslel aspoň jedno 3* kouzlo které by mu pomohlo zkušený hráč okamžitě vidí různé možnosti pro 2* a občas i 1* efekty jen tak z reflexu. Dodneska si živě pamatuju scénu, kdy v jedné ukázkovce pro nováčky seděla parta 4 mágů v autě před (nijak nechráněným, úplně obyčejným) rodinným domkem a snad 20 minut přemýšleli (a diskutovali), jak se dostat dovnitř přes zavřené dveře (ano, každá jedna ta postava měla minimálně čtyři možnosti, jak to udělat a nejsnazší pro všechny bylo prostě tak nebo onak projít vchodovýma dveřma).

...což je důvod, proč na Mage nemůžu tvořit předpřipravené postavy - paradigma si hráč prostě musí vždycky vytvořit sám sobě na míru.


Tohle všechno způsobuje, že Mage mají dost pomalou učící křivku a vživotě sem nepotkal nikoho, kdo by do nich pronikl instantně. Některým to jde snáz, jiným hůř, ale prostě to není GURPS nebo třeba i Vampire ke kterým přijdeš a pojmeš to hned co pochopíš, jak se co hází a i ty nejnadanější nováčci které sem viděl do toho zvládali pronikat jen určitou rychlostí.


Já sem vám dovolil víc 3* sfér, protože sme šli hrát na poměry Mage fakt extrémně krátkej one-shot bez jakékoliv předchozí přípravy. Což se podepsalo i na tom, že to pro vás bylo očividně těžší hrát - ty postavy co jste měly jsou v podstatě relativně drsné rychlokvašky. Já sice dokážu vycucat pracovní paradigma postavy z prstu během minuty, ale když jdou i (zejména) zkušenější hráči hrát Mage, tak se tvorbě postav - tzn. paradigmatu - věnuje klidně celá jedna session plus mezičas mezi hraním, což taky věci dost usnadní.


Dukolm píše:
Mě přišlo že dost zálěží i na rozložení sfér mezi hráči.

Ani ne (resp. maximálně tak na pohled). Hodí se pokrýt všechny/většinu sfér, ale spíš kvůli tomu aby ten cabal neměl otravná omezení daná tím, že něco prostě nemá k dispozici, než kvůli rovnováze postav.

Věcmi hodně zamíchají paradigmata a navíc i povahy těch postav - efektivně by nebyl problém hrát ani cabal co by jel na stejnejch sférách (až na to, že by efektivně pokryl jen třetinu vesmíru a musel by si tak vystačit bez dvou třetin možností. Na druhou stranu, jejich společné rituály by měly fakt brutální šťávu...)

Ebon Hand píše:
Po první hře musím konstatovat, že Time má své kouzlo

Jako jo no, když Tarfil chytnul 6 damage na první dobrou a grapple k tomu z kompletního překvápka, tak mít možnost to vrátit zpátky a přepsat by rozhodně nebyla od věci :D
Autorská citace #65
12.10.2017 14:04 - Tarfill
sirien píše:
...chytnul 6 damage na první dobrou a grapple k tomu z kompletního překvápka...

Jojo, v tuhle chvíli jsem měl docela stažený půlky. Ačkoliv jsem pak byl ochoten se v následujících kolech sám obětovat, v prvním momentě toho útoku jsem se dost divil a chtěl z toho vyváznout ve zdraví...
Autorská citace #66
12.10.2017 14:21 - Naoki
Píše:
Dukolm píše:
Mě přišlo že dost zálěží i na rozložení sfér mezi hráči.

Ani ne (resp. maximálně tak na pohled).

Si pamatuju, že když jsme hráli oneshot Mage psolu, tak jsi se hrozně smál jak jsme strašně powerplay družina: všechny sféry rozdělené mezi hráče (všichni si vzali 2x 3*) a jediná sféra co se dublovala byla Life :P
Autorská citace #67
12.10.2017 14:46 - sirien
No, WoDčko neni DnDčko, když to schytáš, tak to jakože fakt schytáš :) Zvlášť, když Tě napálí něco fakt silnýho (starší nebo bojovej upír, vlkodlak, trénovanej lidskej zabiják...)


Mi připomělo legendární storku co koluje v komunitě hráčů Mage (nikdo vlastně netuší, jak moc je pravdivá, ale je fakt hezká): Jednomu ST takhle jeho hráčská skupina mágů začala strašlivě vyjebávat s upírama a jemu to začalo lézt na nervy a chtěl jim ukázat, že to "implicitní příměří" které se snaží různí supernaturálové mezi sebou udržovat není úplně bezpředmětné a že jako ani mágové si z upírů nemůžou dělat úplně dobrej den. Poté, co zkusil obvyklé upíří triky (nepřímé útoky, intriky, podrývání atp.) a tyto byly odraženy nějakou tou osudovou a další magií a situace dál gradovala mu už ruply nervy a řek si, že teda ok, napálí své hráče natvrdo.

Fikčně se rozhodl, že knížeti města ruply nervy a dal si zavolat upířího zabijáka a vyhlášeného mage-slayera a poslat ho aby PCčka prostě povraždil - a ST se to rozhodl odehrát fakt natvrdo. Vzal si sourcebook Vampire a poctivě si vytečkoval postavu upíra na XP levelu postav tak, aby vytvořil smysluplného, ale skutečně krutě efektivního zabijáka mágů. Následně si domyslel jeho MO, vytvořil mu plán spočívající v likvidaci kabalu prudkým úderem a následným pozdějším "dočištěním přeživších" atd. a když si hráči fakt nedali ani přes další náznaky a varování voraz, tak se rozhodl tento plán uvést ve hře v život.

Ke hře se tou dobou přidala nová hráčka, která Mage moc neznala a vytvořila si postavu Extatičky (Cult of Extasy - ti mágové co kouzlí ze změněných stavů vědomí, emocí atp.) s trojkovou sférou prostoru.

Nastala očekávaná scéna. Kdesi v nějaké uličce si upír, skrytý za mystické bariéry atp. stínící ho před divinacemi a zakrývající ho ve vláknech osudu atp. na postavy pěkně počíhal, počkal, až projdou okolo a skočil jim do zad s jasným záměrem odpálit svojí dvojkovou Presence (Dread Gaze), tím odlikvidovat skupinovou kooperaci a racionální jednání a začít to likvidovat od těch, co to ustojej.

A tak si takhle upír skočí z druhého patra, hlasitě dopadne postavám za záda, postaví se do děsivé pózy, rozpřažené ruce s pařáty, hubu plnou tesáků, rudě zářící oči, aureola temnoty a strachu, ve stylovém černém plášti, ověšený hrozivě působícími zbraněmi... ST si dá fakt kurevskou práci aby to popsal tak sugestivně, jak jen dokáže, zaprvé kvůli atmosféře a zadruhé aby tím hráčům ospravedlnil ten likvidační efekt, který to má mít...

...hodí si to a chce začne popořadě řešit výsledek v pořadí, jak tam ty postavy stojej. A nejblíž k němu stojí právě ona Extatička, která šla ve skupině jako poslední. Postava ten roll totálně failne, hráčka naprosto unešená hrůzostrašným popisem strachem přikovaná k židli - ale ještě než ST stačí říct a vysvětlit mechanický efekt úspěšné Presence, hráčka náhle naprosto procítěně a plným hlasem vykřikne "ANTARKTIDA!"

Celý stůl se zarazí a kouká na ní, chvíle ticha, a následně se ST trochu zmateně zeptá: "Cože?" a hráčka zděšeně hektickým hlasem prohlásí: "Netušim, co to je, ale ať je to cokoliv, chci aby to teď hned bylo na Antarktidě." Chvíle dalšího zaraženého ticha, ST zvažuje možnosti a dojde mu, že bez ohledu na gamistickou stránku mechanik hry a disciplíny Presence, potom, co věnoval neskutečný čas a úsilí super děsivému popisu nemá žádnou možnost hráčce Extatičky tohle kouzlo odmítnout a tak řekne "ok, hoď si". Po rychlém ujasnění úprav (nějaké to odečítání Blood potence z dicepoolu a řešení toho jaký vliv má v tuhle chvíli fast casting atp.) vezme hráčka kostky do ruky a začnou se dít příšerné věci - jedna nula za druhou, na stole najednou leží exeptional success jak z učebnice. Jeden jiný hráč se tak mimovolně zamyslí a prohlásí: "Antarktida... tam je touhle dobou půl roku trvající den, samej led a žádná země, co?"

...a to je storka o náhlém, nečekaném skonu upířího superzabijáka mágů.

Storka už neříká nic o tom, jak hra pokračovala, ale živě si dokážu představit výraz ST tiše trhajícího charsheet svojí vymazlené zabijácké NPC.


note: led a země - jedna častá upíří disciplína umožňuje se zavrtat do země, což je jejich oblíbený způsob, jak krizově řešit náhlé setkání se slunečním světlem nebo úsvitem co je zastihne v divočině - na ledu to nicméně nefunguje.


EDIT: ah, a samozřejmě jako u každé dobré storky i poučení: neděste a nemučte Extatiky. Mají to rádi.
Autorská citace #68
19.12.2017 15:03 - Ebon Hand
Zahrajeme o svátcích nějaké ty Mágy/Huntery?
Autorská citace #69
19.12.2017 20:18 - Colombo
Rád bych...
Autorská citace #70
14.2.2018 13:24 - Ebon Hand
Pro správné naladění na Dálavu jedna trochu starší Hunterská fotka. :-)

Autorská citace #71
23.1.2019 22:54 - Shako
Vyšlo: Changeling: the Lost Second Edition

Nenašel jsem aktuálnější diskuzi, kde se to řešilo a k oživení 5E oWoDu to imho nepatří, byť tam někde iho byla poslední diskuze k edicím WoD. Ale pokud jsem to pochopil, tak to Paradox zase zaříznul. Takže už zase máme jen druhou edici CoW a případného Changeling the Dreaming 5E se nikdy nedočkáme...
Autorská citace #72
24.1.2019 00:14 - sirien
jo, tady to je asi správně.

Já nevim no, mě poslední dobou WoD přivádí do deprese. Boží Masquarade 5e bylo utopené v demonci která podráží my faith in humanity, což odepsalo mou naději na konečně správnou edici Mage (která narozdíl od oWoD nebude filozoficky přepolitizovaná, plná metaplotu a dimenzionálního stargate a narozdíl od té nové... a nebude mít ideálně vůbec nic z té nové), 2nd ed CoD se zdaj jít spíš odnikud nikam...
Autorská citace #73
24.1.2019 09:23 - Aegnor
sirien píše:
Já nevim no, mě poslední dobou WoD přivádí do deprese.

A není to správně? Přece jenom je to World of Darkness, ne World of Sunshine ...

sirien píše:
2nd ed CoD se zdaj jít spíš odnikud nikam...

Pravidlově je podle mě základní příručka CofD posunutá správným směrem. A metaplot se v základní příručce objevuje pouze v popisu fungování jedné entity (dohromady asi 6 odstavců) a pak vlastní kapitole, kterou vůbec není potřeba číst.
Autorská citace #74
24.1.2019 11:12 - York
Aegnor píše:
A není to správně? Přece jenom je to World of Darkness, ne World of Sunshine ...


To sice ano, ale tak trochu bych čekal, že World of Darkness bude ta hra, nikoliv process jejího dalšího vývoje...
Autorská citace #75
30.1.2019 08:37 - Gurney
Taky mě mrzí, že je to s V5 takhle varchlaté a prostě nevydrželi ignorovat pár lidí, kteří by si za týden, dva našli nějaké jiné téma, nad kterým by se mohli pohoršovat. Tím víc, že V5 je místy docela chaoticky napsaná a mnohde by potřebovala nějaká upřesnění, ale v jádru fakt dobrá. CofD je spíš taková dost slabá náplast, fluff sice skvělý (skoro bych tomu řekl "jak měl nWoD vypadat od začátku") ale jinak je to spíš taková sbírka pravidel, která pro příběhově laděnou hru (což tak nějak automaticky předpokládám, že má WoD být) nikdo nepotřebuje. Ale vkládám docela naděje do Modiphia, že s tím časem dokáže něco provést, jejich jiné " high profile" rpgčka (Star Trek, Conan, Doomtrooper) vypadají skvěle a zjevně se jim docela daří.
Autorská citace #76
30.1.2019 23:08 - Shako
Gurney píše:
...ale jinak je to spíš taková sbírka pravidel, která pro příběhově laděnou hru (což tak nějak automaticky předpokládám, že má WoD být) nikdo nepotřebuje.


Tédle kritice moc nerozumím. Prosím uveď nějakou edic WoDu, kde pravidla byla určena pro příběhově laděnou hru, když si to chtěl hrát "as written" a ne "vzal si si fluff a pár pravidel, zbytek jsem zahodil...". Jinak řečeno, kde se CoD odklonil od nWoD nebo oWoDu?
Autorská citace #77
30.1.2019 23:23 - sirien
Shako: V5?
Autorská citace #78
30.1.2019 23:40 - Shako
sirien píše:
Shako: V5?


Souhlasím, že CoD je víc robustnější než V5. Ale jak se sakra mohla edice CoD odkolnit od V5, když CoD je o pár let starší než první beta testy V5? Tedy CoD nijak nenavazuje na V5. Naopak V5 si mohlo říct, že CoD zabrala ten původní segment trhu a oni to zkusí jinak...

Jo, ještě si umím představit, že se dá CoD vyčítat, že je víc robustní než nWoD, ale imho pořád je to zjednodušení oproti tomu, jak fungovalo oWoD v kterékoliv edici (mimo páté).
Autorská citace #79
30.1.2019 23:48 - Aegnor
Shako píše:
Ale jak se sakra mohla edice CoD odkolnit od V5, když CoD je o pár let starší než první beta testy V5?

Podle mě Sirien reagoval na "Prosím uvěď nějakou edici WoD ...". :-)
Autorská citace #80
1.2.2019 09:44 - Gurney
Shako píše:
Prosím uveď nějakou edic WoDu, kde pravidla byla určena pro příběhově laděnou hru, když si to chtěl hrát "as written" a ne "vzal si si fluff a pár pravidel, zbytek jsem zahodil...".

Já bych řekl, že v kontextu své doby vlastně všechny. Když vyšla první Maškaráda, tak bylo v kurzu nabobtnalé AD&D 2e, GURPS a Shadowrun. Vedle nich VtM bylo docela jednoduchou hrou (jakkoli se to dnes zdá divné) s mechanikami pro podporu RP (Humanity, Nature, Demeanor). Když vychází nWoD a VtR (2004) rpgčkový svět jede na D&D 3e, a pořád ještě Shadowrunu a GURPSech, rok předtím vyšla prakticky neznámá první edice FATE, kolem je podobně neznámý Sorcerer, superkomplikovaný Burning Wheel (pokud ho chceš počítat do "příběhových her") a vlastně jediná rozšířenější věc, co by v tomhle ohledu obstálo i dnes, je v té době Over the Edge.

Oproti tomu ve chvíli, kdy se všichni začínaj snažit dělat méně komplikovaná pravidla, která tak nějak předpokládají, že nejste idioti, co se zhádají nad každou pitomostí, a vše nemusí být nutně kodifikované v nějaké hrozné bichli, vychází nWoD 2e/CofD, které dělá přesně tohle skrz nářez specifických kondic, kterých přibývá s dalšími rozšířeními pro supernaturály. Paradoxně v době, kdy to samé i DnD (5e) seškrtá asi na deset (? teď nevím přesně popravdě) obecných. Zbylé změny oproti nWoDu (1e) jsou spíš houserules, některé vyloženě vytažené z Mirrors a pár dalších handbooků pro 1e.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06680703163147 secREMOTE_IP: 54.226.226.30