Pravidla

Harug
25.4.2015 22:36
Universální pravidla
Dotaz je prostý - znáte někdo aktuální pravidla RPG, která se dají použít universálně? Tj pro sci-fi or Fantasy a podobně.
Autorská citace #1
25.4.2015 22:47 - Harug
A nebo dobrá pravidla pro sci-fi (chceme zkusit Star craft theme )
Autorská citace #2
25.4.2015 22:49 - sirien
Fate

TLDR vysvětlení pravidel v článku

Překlad základních pravidel


EDIT: fantasy i sci-fi prvky pro Fate se pak dají intuitivně dotvořit podle System Toolkitu nebo se můžeš inspirovat v tematických implementacích typu Age of Arthur (fantasy), Diaspora (sci-fi) (obě zmíněné jsou 3. edice oproti aktuální a přeložené 4. edici, nicméně logika převodu 3 -> 4 je poměrně jednoduchá)
Autorská citace #3
25.4.2015 22:53 - sirien
to be fair jsou i další systémy, samozřejmě, záleží na dalších požadavcích co máš - jak moc chceš aby to bylo pravidlově hutné, dramaticky / gamisticky orientované... máš tu základní d20 system, Tri Stat dX... sice archaismus jak kráva a už bych je nedoporučil skoro pro nic, ale pořád žijí i GURPS...

technicky vzato, GUMSHOE jsou také univerzální ve smyslu v němž si je uvedl, ale žánrově už tak moc ne - hodí se převážně pro systémově lehčí hry s nějakou formou investigace, pátrání nebo odhalování něčeho.
Autorská citace #4
26.4.2015 00:16 - York
Čas zprogagovat si svůj oblíbený systém? :)

Otázka je dost nešťastně položena. Univerzálních systémů ve smyslu, jaké zvládají settingy, je hromada. Neexistuje ale univerzální systém pokrývající všechny možné styly hry. Jde tedy spíš o to, jakým způsobem tě baví hrát - hodně pravidlově, málo pravidlově, máš rád mechaniky, které řídí běh příběhu, nebo nemáš, chceš, aby měli hráči příběhové pravomoce, nebo nikoliv, chceš hru připravovat sám a mít nad ní plnou kontrolu, nebo ti naopak vyhovuje společná improvizovace? Atd, atp. Dále jsou systémy podporující různé žánry (viz třeba to vyšetřování v případě GUMSHOE, neustálý survival v případě dvojky, příběhy připomínající filmové scénáře v případě Střepů snů, atd.).

Asi by se dal sestavit dotazník, z nějž vypadne doporučení na vhodný systém ;-)
Autorská citace #5
26.4.2015 06:43 - Vojtěch
Dodávám Savage Worlds a Entropic Gaming System třeba.

Jinak je tu na Sci-fi třebas Void.
Autorská citace #6
26.4.2015 10:42 - Jerson
Pokud nechceš číst moc dlouhá pravidla, tak třeba Čas pro hrdiny
Autorská citace #7
26.4.2015 12:59 - sirien
Pravda, CPH rozhodně taky validní alternativa...

Pro snazší posouzení - kdysi jsem někde psal, že Fate a CPH jsou si efektivně dost podobné, rozdíl je v tom, že Fate funguje ve víc abstraktní a dramatické rovině, CPH víc v konkrétní a fikční rovině.

Pokud chceš jednoduchá pravidla která dokáží pojmout kdeco co je zrovna poruce, tak tohle jsou podle mě aktuálně top možnosti.
Autorská citace #8
26.4.2015 17:35 - Harug
Napsal jsem to nepřesně, pravda;

Potřebujeme hlavně bojový systém, protože hráče čeká spíše válečná kampaň. Ideálně bez povolání, spíše s rozdělováním schopností a dovedností (ale není nutno). Chceme hrát vesmíry Starcraftu, WH40K a podobné. Takže energo - zbroje, kulomety, laserové pušky, a tak dále.
Autorská citace #9
26.4.2015 18:38 - ShadoWWW
Herug: A co jste hráli doteď? Jsou nějaké hry, co vás baví a nějaké, co vás naopak nebaví?
Autorská citace #10
26.4.2015 19:00 - sirien
Hm. Nějaká d20 system variace by mohla sloužit, problém je, že čím víc toho člověk po d20 chce, tím méně univerzální se stává mi přijde - mnoho věcí tam pak má víc a víc vlastních mechanik.

Fate v základu obsahuje soubojový systém který není příliš hutný, ale je velmi funkční - a v místní diskusi k Fate lze dohledat odkazy ke zdrojům, jak jej učinit o hodně podrobnějším (čtvercové bojové gridy, detailní řešení zbraní...), aniž by přitom ztratil univerzálnost.

CPH tenhle support přirozeně nemá, na druhou stranu ho tu lze konzultovat přímo s autorem (Jerson)


(jinak Starcraft, WH a podobné - to je z pohledu moderních 3 gen abstrahujících univerzálních systémů jako CPH nebo Fate docela bezproblémový rozsah. Pro 2 gen - GURPS, d20 - to taky není problém, ale znamená to větší množství mechanik s konkrétními implementacemi, u GURPS samozřejmě víc než u moderněji designované d20)
Autorská citace #11
26.4.2015 19:17 - Quentin
Autorská citace #12
26.4.2015 19:35 - sirien
Quentin: nechceš nám napsat recenzi, nebo rovnou pravidla v Kostce? :)
Autorská citace #13
26.4.2015 20:48 - Quentin
Ani ne, hráli jsme to sice několikrát, ale vždycky jen krátkodobě. Je to vesměs middleschool (představ si WoD nebo Shadowrun), akorát je to svižnější a jsou v tom grandiózní boje ("shaken" stav vytváří super popisy a situace)
Autorská citace #14
26.4.2015 21:28 - Harug
Hráli jsme DnD, WotD.
Autorská citace #15
27.4.2015 13:10 - ShadoWWW
Pak doporučuji mrknout na Ashen Stars. Stylově je podobný WotD, ale přijde mi systémově vyladěnější (v jádře má GUMSHOE). Pokud raději něco ve stylu D&D, pak doporučuji inspiraci v Gamma World, co vyšel v roce 2010 na systému 4E, nebo Star Wars Saga Edition (systémově něco mezi 3.5 a 4E), nebo D20 Modern. D20 Modern je ale už obstarožní, takže ho doporučuji jen v případě, že máte rádi D&D 3e (či 3.5). D&D 5e má taky svou moderní variantu (článek navazuje na materiály v DMG), ale tu doporučuji jen v případě, že máte rádi pátou edici (hádám ale, že jste hráli jinou edici).
Autorská citace #16
27.4.2015 14:01 - sirien
Quentin píše:
middleschool

proč používáš termín, který bez závorky nic neřekne a obsah závorky přitom termín nepotřebuje? :p
Autorská citace #17
27.4.2015 14:20 - Sparkle
Fate 4e má scifi aplikaci Mindjammer. http://mindjammerpress.com/mindjammer/
Autorská citace #18
27.4.2015 14:39 - sirien
Sparkle: ok... to je supercool... víc cool na pohled než rebuild Diaspory... a taky si to mohla zmínit v diskusi k Fate někdy dřív, aby mě to nezaujalo teď když mi zbejvá tejden do odevzdání diplomky, jak se mám teď soustředit na práci, když vim, že tam někde venku je tohle?
Autorská citace #19
27.4.2015 15:30 - ShadoWWW
sirien: Má to jen 502 stran. To dáš za jednu přestávku. ;-) A vypadá to suprově!
Autorská citace #20
27.4.2015 19:27 - Gurney
Nebudu vypisovat všechny SF systémy, protože ve skutečnosti je jich strašně moc (a univerzálních ještě mnohem víc), místo místo toho dodám podstatně užší výběr těch co jsem hrál nebo mě něčím zaujaly...

Start Without Number
Jednoduchý d20 systém s velmi rychlu tvorbou postav (tak do dvaceti minut, pro úplné nováčky do půl hodiny), který ale přitom obsahuje všechno důležité nebo charakteristické pro SF, od popisu technologií různé vyspělosti, přes artefakty z lepších časů a psioniku, po souboje vesmírných lodí. Settingem jsou trosky kdysi mocného lidského impéria, který po několika staletích temna znovuosídlují dávnou katastrofou odříznuté civilizace, přičemž místo podrobného popisu jednotlivých planet obsahuje základní příručka náhodné generátory, pomocí kterých si GM může svůj ideální kout vesmíru velmi rychle sám sestavit. Neměl by ale být nejmenší problém v tom hrát i jiný SF svět/vesmír a odsouzence v power-armorech, vyslanými diktátorskou vládou do boje proti vesmírným broukům, to zvládne v naprostém klidu. Možná bych jen dal postavám na začátek tak 10 HP k dobru nebo rovnou začínal na 3-4 úrovni, protože na poměry dnešních rpg jsou začínající postavy hodně křehké, ale jinak je to asi nejvíc ready-to-go možnost zahrát si SF, obzvlášť pokud už jste někdy hráli D&D nebo jakýkoli d20 systém. Základní příručka zdarma (navíc je zdarma i několik menších rozšíření), v angličtině.

Diaspora
Na FATE systému postavená SF. Relativně hard SF, slušelo by se poznamenat - lodě co vypadají jako přerostlá ISS, "military grade" výbava a zbraně, které jsou prostě lepší než jejich civilní obdoby, faster-than-light pohon, co hrdiny povozí po pár blízkých soustavách, ale cestu z jedné hvězdokupy do jiné už moc nedává. Každopádně ta hra řeší všechno od tvorby vlastní sluneční soustavy přes takové ty nudné klasiky jako tvorba postav až ke starostem jako "jak donutit naši přerostlou družici, aby vymanévrovala a rozstřílela svůj protějšek a přitom vést planetární invazi". Každopádně pro mě jedna z nejzajímavějších mutací Fate, už proto že právě SF jsme ve Fate hráli nejvíc.

Traveller (Mongoose verze)
...aneb jak se říká "proč brát kopie, když je tu originál"... a na obou výše zmíněných hrách je vidět, že si z Travellera lecos vzaly. Fandom obvykle přísahá na "edici" vydanou vydavatelstvím Mongoose Publishing, která updatuje jedno z nejstarších SF do 2k6 + příslušná vlastnost VS obtížnost systému moderního střihu. Co zůstalo je zábavný generátor hráčkých postav, ze kterého vypadávají charaktery s vlastní historií a vazbami na okolní vesmír (tuším že narozdíl od dřívějších edic postava nemůže umřít už v chargenu), pravidla pro lodě, obchod, mimozemšťany, výbavu s různými technologickými úrovněmi... Setting hraje na strunu zlaté doby SF - známý vesmír ovládany galaktickým neofeudálním impériem ne-nepodobným Římské říši... převážně ovládáným, protože faster-than-light cestování má svoje limity a vzdálenější kouty vesmíru mají nejen svoje vlastní pravidla, ale i svoje vlastní (anti)hrdiny... prostě Asimovova Nadace nebo Star Citizen jak vyšitý, kluci a holky v power-armorech už tam taky jsou, už chybí jenom nějaký ten zergling rush... Krom toho, kolik rpgček má vlastní metalové album ?

Ashen Stars
...o kterých se asi nemá smysl rozepisovat podrobně, když je tu sirienova recenze. Nicméně hodí se dodat, že narozdíl od výše uvedených her to není úplně žánrově neutrální systém. Ashen Stars jsou oproti tomu založeny spíš na vyšetřování, resp. na "vyšetřování" v podobě jakou představuje naprosto typicky Star Trek - tj. Kirk/Piccard/Janeway&spol doletí k nějaký planetě, ta neodpovídá (a měla by), tak se vydaj na povrch zjistit co se děje a tak dál. A v příbezích podobn struktury (víceméně kdekoli se řeší nějaká záhada) ten systém opravdu září. Oproti tomu, ve Star without number se dá začít hrát kampaň a teprve pak se rozhodut jestli bude o prolézání dungeonů co zbyly po starověkých civilizacích nebo si postavy založí vlastní korp a budou bojovat o vliv v sektoru (ve skutečnosti ta hra docela počítá s tím, že hráči začnou s prolézáním dungeonů v nejrůznějších podobách a propracují se k lidem co hýbou vesmírem).

Jinak ještě nabídnu jedno řešení a sice cestu nejmenšího odporu - pokud už hrajete třeba D&D a vyhovuje vám, úplně nejsnazší a nejrychlější je prostě "přefluffovat" co už v něm je. Tj z luků se stanou (projektilové/laserové/magnetické/sonické/doplň-vlastní-cool-technoblábol) pušky (z kuší plazmové - musí se přebíjet/chladit mezi výstřely), z magických itemů hi-tech military-grade výbava (z těch drsnějších mimozemské artefakty), z plátovek power-armory, z čarodějů psionici/technomágové, z orků rasa agresivních vesmírných... orků... A co je fakt silně proti zamýšlenému duchu prostě neexistuje. Možná to bude mít nějaké drobné vady (něco jako převaha rangerů, protože všichni budou dělat charaktery pro boj na dálku? ale nakonec, čemu to vadí, vesmírnému průzkumníkovi je ranger stejně bližší...) a chce to holt trochu dobré vůle ode všech zůčastněných, ale ideální možnost pokud chcete začít hrát co nejdřív.

EDIT (protože výše popsané mám rozepsané od víkendu)...

Harug píše:
Potřebujeme hlavně bojový systém, protože hráče čeká spíše válečná kampaň. Ideálně bez povolání, spíše s rozdělováním schopností a dovedností (ale není nutno). Chceme hrát vesmíry Starcraftu, WH40K a podobné. Takže energo - zbroje, kulomety, laserové pušky, a tak dále.

Tak to možná zkus kouknout na WH 40k rpgčka, ideálně Only War od Flight Fantasy Games. Ta hra má naprosto všechno co jsi právě vyjmenoval, je bez povolání (jsou tam dost volné archetypy postav typu weapon specialist, commander, medic, ... které ale obvykle jenom poskytují některé, všem postavám dostupné schopnosti, za xp-slevu; snad jediná vyjímka jsou psionici, kteří jsou jediní s přístupem k psychickým schopnostem), postavená na nakupování dovedností a talentů za expy. Obviously je to o (badass) veteránech imperiální gardy, ale nevidím důvod proč by v tom nefungoval Star Craft (power-armory a jiné hardcore hračky tam tuším ve výbavě jsou). Nehrál jsem to, ale lidi co v tom pár sezení odehráli si stěžovali hlavně na to, že odolní nepřátelé (ork) se dají pomocí obyčejných laserů sundat jen se štěstím a i tak těžko a pomalu.

sirien píše:
Quentin píše:
middleschool

proč používáš termín, který bez závorky nic neřekne a obsah závorky přitom termín nepotřebuje? :p

Naprosto přesně moje první (wtf) reakce :) Krom toho, kdybych byl hnidopich dodám že WoD a Savage Worlds mají společný víceméně jenom že jsou to dovedností systémy a možná že určitá skupina lidí ani jeden z nich nebude hrát, protože jejich pán a spasitel řekl, že si tím poškodí mozek :)

Quentin píše:
jsou v tom grandiózní boje ("shaken" stav vytváří super popisy a situace)

No my jsme v tom zrovna nedávno hráli fantasy a po asi pěti kolech boje, kdy byli téměř trvale shakened skoro všichni kdo bojovali nablízko (nepřátelé i PC) se z shaken se stal oblíbený running joke. Imho dostat se do shaken stavu je neuvěřitelně snadný, z něj to jde naopak jen pomocí fate pointů/beníků, ale hlavně nemám pocit že by to jedné nebo druhé straně nějak pomáhalo - všichni jsou shakened a čekají až nebudou a až nejsou (a to může chvilku trvat) doufají že dají soupeři shakened dřív než on jim. A zdrhat je blbost, protože je to za příležitostný útok s velkou šancí na skahened kondici. Na konci sezení všichni básnili o tom, jak awesome jsou klasický D&Dčkový HPčka...

...ale lidi co v tom předtím hráli modern setting říkali, že to hezky simuluje že lidi obvykle přestanou dělat cokoli děkají a jdou obvykle k zemi když po nich někdo začne střílet, ale přitom mnohdy ani nedostanou zásah.
Autorská citace #21
27.4.2015 22:33 - Vojtěch
Jako Sci-fi speciály a ne univerzály je třeba také zmínit Numeneru, Cthulhutech, A time of War. Poslední dva v sobě mají Battle Armor a Cthulhutech Mi-Go by se snadno nechali předělat na Zergy IMO.
Autorská citace #22
29.4.2015 23:16 - York
No dobře, když už se tahle diskuse linkuje i odjinud a Jerson mě předešel co by první self-propagátor, tak si taky dovolím jeden link:

Hra bez přípravy


Stejně je to zvláštní doba, když se na diskusním serveru o RPG musím osýchat doporučit hru jen proto, že jsem zrovna jejím autorem ;-)
Autorská citace #23
29.4.2015 23:31 - sirien
...zatímco Jerson neni a já jako překladatel se nepočítám, co? :p

(náhodou - od doby, co Dakaru nepostuješ úplně všude kde je příležitost ale jen do relevantních témat - třeba sem - už myslím nikoho nijak moc neruší ;) Propagace je fajn, ale musí znát míru)
Autorská citace #24
30.4.2015 00:19 - Gurney
York píše:
Stejně je to zvláštní doba, když se na diskusním serveru o RPG musím osýchat doporučit hru jen proto, že jsem zrovna jejím autorem

Divná to milénia, ve kterých uměřenost je ctností...
Autorská citace #25
30.4.2015 08:29 - Quentin
Tohle je krapet přitažené za vlasy, ale nedávno jsme v tom hráli modelky v dnešním New Yorku, takže bych to klidně za univerzální považoval :D

http://www.onesevendesign.com/dw/world_of_dungeons_1979_bw.pdf
Autorská citace #26
14.5.2015 13:04 - Naoki
Nechci zakládat nový téma tak to tady zOTuju:
znáte nějaký dobrý RPGčko na cca hodinku kde se může začít hrát bez dlouhého vysvětlování a je vhodné pro nováčky? Chci zkusit v sobotu dát s kamarády
Autorská citace #27
14.5.2015 13:07 - ShadoWWW
Co Kouzlem a mečem?
Autorská citace #28
14.5.2015 13:24 - Quentin
Naoki: Rozhodně Dungeon World. Stačí když si to načteš ty. Hráči mají skoro všechny informace na character sheetech. Nehrál jsem to nikdy s úplně nedotčenejma začátečníkama, ale i lidi po dlouhejch pauzách se chytali bez problémů.

Ale chce to spíš dvě až tři hodiny, aby to stálo za to.
Autorská citace #29
14.5.2015 13:29 - Gurney
Já jsem tímhle způsobem používal klasický FATE (2e). Napsal jsem si dopředu krátký seznam dovedností a před hrou jsem jenom vysvětlil aspekty a nechal hráče, aby si každý tři vymysleli (obnovovaly se po každé scéně, takže tři úplně stačily, ... tohle je zároveň nejdelší část tvorby postavy, když se někdo fakt nemůže rozhodnout tak je dobré mu poradit aspekt který se víceméně kryje s nějakým d&d classem nebo nějakým klasickým hrdinským archetypem - "elfský hraničář" nebo "pirátský kapitán"). Pak si každý podle seznamu vybral jednu dovednost, ve které chce vynikat (+4), dvě ve které chce být fakt dobrý (+3) a tři ve kterých je "jenom" dobrý (+2).

Žádné experimentální mumbo jumbo, funguje to přesně jako drtivá většina rpgček (pokud by někdo z nich pak chtěl hrát něco dalšího), přitom to ale člověku dá ten pozitivní prvotní dojem, že může hrát víceméně cokoli.
Autorská citace #30
14.5.2015 13:32 - Quentin
Jn, Fate2e je dobrej starter. Učili jsme to děti na MDDM a taky docela bez problémů i na hodně krátké hry. Doporučuju rovnou tu zjednodušenou variantu z Příběhů Impéria (nebo rovnou celé PI, včetně settingu)
Autorská citace #31
14.5.2015 13:53 - Gurney
Setting Příběhů není problém, ale že tam není pevný seznam skillů je zbytečná komplikace navíc - není se při té tvorbě postavy o co opřít, vyvolává to (oprávněně) otázky čím se dovednosti vlastně liší od aspektů a pamatuju si někdo měl tehdy chvilku problém vymyslet si už ty aspekty, zatěžovat ho ještě vymýšlením dovedností by tu přípravu asi dsot protáhlo.

Navíc seznam dovedností je jeden z fakt silných a přitom nenápadných GMovských nástrojů k určení žánru a celkového stylu hry, pokud se ho zbavíš, minimálně se to vyžaduje nějaká vysvětlení navíc (neber si "Boj nožem v Londýnských uličkách", tohle je pulpová hra a tvoje dovednosti by měly mít širší využití... "Boj" je zase trochu moc obecné, definuj to přesněji a nazvi to poetičtěji...)
Autorská citace #32
14.5.2015 14:50 - York
Naoki píše:
RPGčko na cca hodinku


Na hodinu a pro nováčky? To bych hrál zcela bez pravidel.
Autorská citace #33
14.5.2015 15:51 - sirien
Naoki: FAE. Nebo Fate Core s Freeport sadou 6 dovedností zrcadlících DnD atributy.

(upřímně nechápu, co s tim Fate 2e furt máte za nostalgicky fixovanou posedlost - 4e nabízí úplně totéž, když chcete a máte tam rovnou možnost navázat na další věci, pokud máte zájem. CA lze pro začátečníky z kraje ignorovat nebo sloučit s O a detaily kdyžtak rozvést pozdějc když bude zájem)
Autorská citace #34
14.5.2015 16:00 - York
Sirien: Když to bereš takhle, tak v zásadě můžeš vzít libovolný systém, který znáš, použít z něj jen to, co zrovna budeš potřebovat a prostě hráčům říkat, co mají házet.
Autorská citace #35
14.5.2015 16:19 - Sparkle
Mně se osvědčilo taky FAE (nahrazení přístupů z FAE atributama z Freeportu nemám na oneshotu pro nováčky vyzkoušeno), s tím že pro úplný nováčky na krátkou hru vyhodíš stunty, a aspekty dáš tak dva: high concept (kde jim můžeš nabídnout několik hrdinských archetypů viz co píše Gurney) a trouble (to si většinou hráči dokážou sami vymyslet a budou z toho mít zábavu). Když si pak osahají systém, po hodině až dva hraní, můžeš nějak nenásilně přidat jeden jednoduchý stunt (ve zbrojnici jste každý našli jeden předmět, který vám dá na určitý typ akce +2, vyberte si jaký).
Autorská citace #36
14.5.2015 16:39 - ShadoWWW
Pokud bych chtěl s nováčky hrát odlehčený Fate, tak bych taky raději sáhl po FAE než po Fate 2e. Jsou na něm vidět větší designérské zkušenosti; je designově kompaktnější, a když hráče zaujme, snadno přejdou na komplexnější verzi Fate 4e.
Autorská citace #37
14.5.2015 17:43 - sirien
York: To těžko, protože to co píšu je do Fate přímo vepsané a je to o tom jak se ty edice liší - resp. přesněji řečeno jak se neliší tak, jak si kdekdo myslí.

Sparkle: To není nahrazení; Freeport nemá přístupy, jsou to dovednosti - tj. zachází se s tím jako s dovednostmi, ne jako s přístupy (odpovídají na "co?", nikoliv na "jak?")
A je to pro nováčky lepší, protože skilly a pojetí Fate Core je pro ně z mojí zkušenosti uchopitelnější, než přístupy a hard-aspektové pojetí FAE, to se hodí spíš pro hráče co už s RPG nějaké zkušenosti mají a umí se zorientovat v těch vazbách.

Jinak osobně dávám většinou 3 aspekty - HC, T a pak třetí podle volby hráče aby si to dostylizoval. Se stuntama se obvykle na první hře naopak spíš netrápim (leda bych tvořil předpřipravené postavy, pak bych tam třeba tak jeden dal do začátku).
Autorská citace #38
14.5.2015 17:49 - York
sirien píše:
To těžko, protože to co píšu je do Fate přímo vepsané a je to o tom jak se ty edice liší - resp. přesněji řečeno jak se neliší tak, jak si kdekdo myslí.


Tím jsem nechtěl říct, že by to ve Fate nešlo, ale naopak že to můžeš udělat s libovolným systémem, který dobře znáš.
Autorská citace #39
14.5.2015 17:54 - sirien
Technicky ano. Rozdíl je v tom, že u Fate ve skutečnosti dojde pouze k optické, nikoliv věcné redukci - tj. rozdíl mezi tou zjednodušenou a tou plnou verzí bude dost malý. U jiných systémů - zejména u rules heavy systémů - to tak dobře fungovat nebude.

Např. rozdíly mezi d20 a True20 nebo mezi GURPS a GURPS Lite jsou dost zásadní a je tam spousta chybějících mechanik které jsou docela významné. U Fate při zjednodušení k téhle redukci nedojde.
Autorská citace #40
14.5.2015 18:00 - York
Ty ale v zásadě nemusíš zjednodušit systém, stačí ti zjednodušit rozhraní mezi systémem a hráčem.

"Hoď si tolika kostkama, kolik máš stupeň dovednosti."

...bones are rolling...

...you are calculating results...

"Ok, ustřelil jsi mu hlavu. Co děláš dál?"


edit: BTW takhle přesně fungovala ukázková hra Astrálního doupěte :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10289788246155 secREMOTE_IP: 3.81.221.121