Pravidla

Aegnor
24.12.2015 14:00
Fate - proč právě takové mechanismy?
Tož, před pár dny jsem se dal do diskuze s kamarádem ohledně Fate systému, v podstatě v tom systému nevidí smysl. Ovšem velký problém je v tom, že oba máme opravdu hodně omezené zkušenosti s tímto systémem (nahráno méně jak 10 hodin čistého času), tak bych rád zjistil, co mi k tomu řeknou odborníci systému znalí (Sirien např.)

Zpráva, která inicializovala celou diskuzi:
Píše:
Tak třeba ty hody, nechápu, proč fungují tak, jak fungují. Jakej to má smysl mít extra kostky s pluskama a mínuskama. Nechápu, čím to je o tolik lepší, než mít normální k6. Stejně tak jsem za celou dobu nepochopil skilly, neviděl jsem skoro rozdíl mezi normálním úspěchem a když hodím šíleně moc. Taky tam byl šíleně velkej range úspěchu. Stejně tak ty životy jsem nepochopil, proč zrovna fungují tak, jak fungují.


Kdybyste si někdo našel čas vysvětlit, proč jsou ty Fate mechanismy udělané tak, jak jsou (a jaké z toho plynou výhody etc), tak bych vám byl vděčný.

((Jo, pokud existuje nějaká vhodná diskuze, tak tam tenhle dotaz klidně přesuňte))
Autorská citace #42
17.3.2020 21:06 - LokiB
Jo, 1444 u nás je doba, kdy Země Koruny České se už 10 let snaží vyhrabat z marasmu po husitských válkách. Doba to není tak bouřlivá, jako před dvaceti lety, ale má to trochu ten přídech "doba je nejistá a váhy se mohou naklonit kamkoli", takže to dává potenciál pro postavy, pro nějaká rozhodnutí (teorieticky :))

Jsem si k tomu sepsal i takový nástřel popisu settingu pro hráče, aby se s tím seznámili :) ale není čas a síla to dotáhnout :(
Autorská citace #43
17.3.2020 21:12 - Šaman
drumlin: To je ale myslím pro Fate docela typické. Prostě pokud ho nevytvoříš ty, tak neexistuje seznam aspektů, seznam triků. Není jasně dané kdy nějaký aspekt vynucovat a kdy ne. Není ani dané kdy nějaky aspekt přidává stálý bonus (což bývají aspekty prostředí - jestliže jsem "v krytu", mohu mít bonus k obraně proti střelbě tak dlouho, dokud někdo nezařídí, že už v "v krytu" nejsem).

A vzhledem k tomu, jak je Fate univerzální, to ani není možné říci. Bude se to lišit hru od hry, žánr od žánru a setting od settingu. Aspekt "čarodějnice" bude vypadat jinak v té tvé hře, jinak v Zaklínači a jinak ve Třináctém válečníku (Vikingové s Banderasem). A všechno je to setting vycházející z evropského historického prostředí.
Autorská citace #44
17.3.2020 21:20 - drumlin
Loki Tak jsem to přečetl. Velmi hezký sloh.

1) Udělal jsi si předem jasně danou osnovu. Co chci sdělit?

2) Vzal jsi to podle mě moc ze široka. Nejdřív bych si jen napsal v pár odrážkách stěžejní body a ty dál rozváděl.

Tady příklad jak jsem to dělal já:
Popis světa léta páně 1420, jaro Sázava, hospoda na návsi
- Evropa je postapokalyptickým světem sužovaným 100letou válkou a zdecimována morovou pandemií 1357 – 1363. Pouze země koruny české jsou zcela nedotčeny těmito hrůzami, ne však na dlouho.
- Roku 1378 umírá největší z králů Karel IV. Vlády se ujímá jeho labilní syn Václav IV. Alkoholik a ochmelka.
- Slabost mladého krále vidí jako příležitost jeho bratr Zigmund, který plení zemi s Kumány.
- Před 5ti lety byl upálen Jan Hus. Vstoupivší do Nexusu zjevil se Žižkovi, Jeronýmu Pražskému, Jakoubkovi ze Stříbra, Prokopu Holému, Petru Chelčickému a PC se schopností Nexus, dále i dalším jako tehdy ještě 3leté Johance z Arku, atd.
- Zjevení Jana Husa: „Nešťastným bohatstvím, v němž církev tone, zjedovatělo a otráveno je téměř všechno křesťanstvo. Tak jako hejno krkavců snesli se na tuto zemi, aby vyklovali každé zrnko zlata a stříbra. Nemají slitování. Jejich srdce zjedovatěla touhou po bohatství. Se vším kupčí, všechno prodávají. Chceš pokřtít dítě? Zaplať! Chceš loupit a vraždit? Zaplať a bude ti odpuštěno. Ale pak, kdyby sám ďábel zaplatil, vstoupil by zpět na nebesa? A za peníze takto vydřené z chudého lidu koně krásné chovají, čeleď nepotřebnou drží, v kostky hrají a na své kuběny kožichy drahé věší. Zatímco Kristus pán chodil bos a neměl, kde by hlavu složil. Však poznejte se, vy zloději chudého lidu, neboť Bůh i lid vás vidí! Amen“
- Rok na to je upálen Jeroným Pražský, který také vstoupí do nexusu a ve zjevení volá po míru. To však nezabírá a roztáčejí se kola občanské války.
- Osobní strážce a velitel královské gardy Jan Žižka z Trocnova pod vedením Jana Želivského organizují Pražskou defenestraci 30. 7. 1419
- Václav IV. Uchýlený před husity do exilu umírá na mrtvici. Země se opět chce zmocnit jeho brat Zigmund.
- Husité zakládají svaté město Tábor

A z toho už jsem sesmolil 15 stran.
Autorská citace #45
17.3.2020 21:24 - drumlin
Dobře to udělal ten člověk co píše tu Omegu, tam vidíš jak jsou stále nějaké kapitoly sice nedodělané, ale z kontextu je jasné, že pevná kostra existuje. Jestli mi rozumíš co tím myslim...
Autorská citace #46
17.3.2020 21:26 - drumlin
Jinak ten Plot-Twist s tou Tmou, za mě - pecka!
Autorská citace #47
17.3.2020 22:25 - LokiB
drumlin píše:
1) Udělal jsi si předem jasně danou osnovu. Co chci sdělit?


Psal jsem to spíš jako setting, obecně k použití, než jako kroniku nebo základ kampaně. Takže osnovu jsem měl danou tím, jak obvykle bývá konstruovaný setting v Savage Worlds.
tedy včetně specifických Břitů, Použitých Settingových pravidel, použití schopností atd. ale je to moc práce. a žralo to moc času. navíc takovéto věci raději dělám ve více lidech, protože diskuse a tak ... ale zas se ne s každým shodnu, a pak někdy ty nápady druhých, které mi třeba zásadně neseděj, obtížně přijímám. což není dobrá kombinace :)

Ale kronika, jak jsi ji poslal, která tomu dává nějaké pevné body, je pro to taky dobrá.
Autorská citace #48
17.3.2020 22:32 - drumlin
LokiNo tak vždy můžeš ostatním říci: Hele lidi tohle je můj projekt, sem s vaší zpětnou vazbou S nikým se pak nemusíš shodnout. Navíc nikdy se nezavděčíš všem. Historie jasně ukazuje, že buď budeš jinej, nebo zmizíš z dějin jako pára nad hrncem (be different or die).
Autorská citace #49
17.3.2020 23:04 - Jerson
drumlin píše:
Dobře to udělal ten člověk co píše tu Omegu, tam vidíš jak jsou stále nějaké kapitoly sice nedodělané, ale z kontextu je jasné, že pevná kostra existuje. Jestli mi rozumíš co tím myslim...

Ten člověk jsem já, pokud bys chtěl nějaké myšlenky probrat, jsem ti k dispozici.
Autorská citace #50
18.3.2020 13:47 - drumlin
Jerson A hned bych na tebe několik dotazů měl?

1. Z prvního čtení pravidel mám dojem, že jsi se (podobně jako ve Fate) rozhodl řešit konflikty komplexně a ne jako je tomu třeba v D&D krok po kroku. Příklad: osoba A střílí na dvě jiné osoby B,C. Vyhodnotíte jako skupina jak ta situace přesně vypadá, pak určíte jaké se provedou testy a ty vyhodnotíte. Podle toho jak dopadly testy se zase celá skupina dohodnete na tom jak to vlastně bylo. Kdežto např. v tom D&D se vyhodnocuje (sice špatně, ale přece) výstřel, zásah, efekt, druhý výstřel, atd. Je to s Omegou tak, jak jsem uvedl v tom příkladu?

2. Velmi originální nápad s těmi kartami, jako nástroj pro vyhodnocování. Proč zrovna takhle?

3. Dělal jsi někde takový ten výcuc pravidel s odkazy do textu tvých pravidel. Jako třeba tady na D20.cz dělal Sirien o Fate? Mě to třeba strašně pomohlo.
Autorská citace #51
18.3.2020 15:21 - Gurney
drumlin píše:
Campaň se zabývá obdobím stoleté války a velkých morových ran. Nicméně se odehrává v království Koruny České. 1350-1450 ...

Je vidět, že toho máš hodně načteno a víš, co se v té dbě děje, ale upřímně, pro potřeby rpg bych doporučil se spíš zamyslet nad žánrem, o čem konkrétně ta hra má být, a co v ní postavy konkrétně budou dělat.

Jestli hraješ krvavou akční sword&sorcery, explorační hex/dungeoncrawl, vojenské tažení, prakticky-postapo příběh někde z vypáleného kraje nebo intriky v Pražských městech má na konkrétná podobu kampaně mnohem větší vliv, než jestli je zasazená do počátku husitských válek u nás nebo do Chmelnického povstání na Ukrajině. A podle toho bych si pak teprve vybral systém, který mi co nejvíc usnadní přípravu celé té kampaně... když například budu chtít, aby to bylo o lidech, co řeší nadpřirozeno a likvidují supernaturály, můžu rovnou vzít Hunter the Vigil, kde už je celá ta nadpřirozená ekologie vyřešená, a zasazení do českého středověku už je pak spíš detail.
Autorská citace #52
18.3.2020 15:23 - sirien
drumlin: napravo nahoře u příspěvků máš taková tlačítka. U svých příspěvků tam máš i takový bloček s tužtičkou, což umožňuje editovat příspěvek (vyhneš se pak psaní 3 postů v řadě).

Anyway.


Jak si to popsal bych ve Fate radil:

Snížit základní stres (popř. ho neumožnit zvýšit přes dovednosti). Naopak můžeš přidat následky, třeba +1 drobnej nebo +1 drobnej a +1 mírnej (o tom ještě viz níže). To strhne boje z pulpovýho ladění do drsnějšího realismu (menší buffer na chyby, rychlejc dojde ke "skutečným" zásahům, kratší, intenzivnější).

Následky bych asi nechal jak sou (popř. bych nějaké přidal - pokud jich ale přidáš víc, tak bych možná snížil jejich hodnoty), ale přidal bych k nim pár stavů, které by na sebe měly navázané nějaké další dílčí pravidla. Asi bych šel tak se dvěma stavy pro únavu (unavený / vyčerpaný), jedním pro krvácení (pro případy rozsáhlého krvácení, tj. proseknutí mečem ano, zásah šípem ne nutně atp.) Rámcově bych s tím asi pracoval jako s aspekty s tím, že pokud je postava pod vlivem stavu, tak to dává GM do ruky volná vyvolání / vynucení po dobu trvání stavu.

Zbraně a brnění bych asi jel podle toho odkázaného řešení pro historické zbraně jako triky vybavení, s tím rozdílem, že bych mezi zbrojemi a štíty možná prohodil pasivní obranu a volná vyvolání. To by mělo vytvořit adekvátní dojem "tankových plechovek" u do zbroje zakovaných válečníků. Místo hodnoty zbroje (snižující posuny zásahu) bych zbrojím možná dal že dávají čtverečky stresu navíc. (Ty zbroje a štíty jak tam sou sou nastavené spíš pro fantasy nebo "nadsazenější" pojetí historie - pokud stojíš o gritty realismus, tak se tyhle úpravy můžou hodit - ale asi je dobrý si to zkusit a pak poladit podle toho kde ten realismus bude vaše skupina cítit nejvíc.)

Typy postav (společenské třídy atp.) bych udělal stejně jako mám ve Star Wars udělané classy. (viz) Nebo podobně - některý volby co sem udělal pro SW sou dost účelně pro SW. Typicky asi neni nutný mít pro classu jeden jediný +4 skill a klidně se dá na +4 dát taky nějakej výběr ze dvou nebo tak něco. Classy co mě napadaj od oka:
- Šlechtic (vyšší šlechta, šlechtici vychovávaní k vládě atp.)
- Rytíř ("tvrdě" bojově trénovaní a vyzbrojení jedinci, válečná šlechta atp.)
- Měšťan (vyšší třída, obchodníci, řemeslníci, nižší městská šlechta...)
- Měšťák (nižší třída, chudina, pracanti, zloději...)
- Voják (vše-shrnující classa pro vojáky, žoldáky, ale i lupiče...)
- Venkovan (venkovská obdoba měšťáků)
- Klér (mniši, jeptišky, kněží...)

Jel bych s principem výlučnosti (viz SW), což by mělo poskytnout dojem stedověké "kastovnosti", kdy skutečně to kým někdo je určuje co je zač, co umí atd. Do začátku klasicky jeden trik od své classy. Pro každou classu bych nicméně navíc odvodil související původ (šlechtic - dvorský; měšťan - obchodní; měšťák - pouliční atd.), který by postavě dával možnost vzít si do začátku právě jeden trik z jiné classy popř. nahradit jednu dovednost z výběru classy dovedností z classy onoho původu.

To by mělo umožnit vyprofilovat různé nuance - postava šlechtice z italské v obchodě se orientující šlechty (původ: vyšší městský, bez ohledu na to, že jsou všichni narození do šlechtických rodin) bude odlišná od nějakého germánského šlechtice (původ - venkovský, i když má rodina sídlo v nějakém menším městě...) a obě budou odlišné od francouzského šlechtice (původ: dvorský) atd.

Základní koncept bych udělal tak aby aspekt spojoval classu i původ.


drumlin píše:
Za ty roky jsme prostě došli k tomu, že dynamika hry je přímo úměrná zábavě, čím víc se něco mechanicky řeší tím víc vázne propojení s dějem

Znáš roleplayingové Riddle of Steal? Both mechanics and story are weak. But story empowered by the right mechanics is strong. Trik je v tom najít ty správné mechaniky.

Píše:
celkem zajímavý systém BitD

Blades sou naprsto boží systém. Nicméně pro středověk by sis ho musel trošku upravit (popř. najít jeho středověkou alternativu - rodina BitD systémů se označuje jako "Forged in the Dark", tzn. chceš nějaký "středověký forged in the dark" systém)

Bohužel zatím to vypadá, že tenhle systém se u nás překladu nedočká :/

Píše:
Jak se ve Fate řeší situace kdy jeden meč je skvělá práce a druhý šunt

V základu nijak. Pokud to řešit chceš, tak to de řešit různě, záleží o co stojíš stylizačně a co vlastně chceš aby to vystihlo herně.
- mizerný meč může způsobovat -1 posun k zásahu (mizerný ostří, vyváženost...), buď obecně nebo třeba v interakci se zbrojí
- můžeš mít pravidlo, že se mizerný meč může zničit (např. pokud hodím 3 nebo 4 mínus a protivník spálí posílení atp.)
- může se to projevit na blue/red dice
- ...

Obecně HODNĚ záleží na tom, jaký se rozhodneš použít základní systém pro vyjádření zbraní a zbrojí.

Píše:
jak se řeší, že šavle je rychlá sečná zbraň, s kterou se bojuje zcela jinak než třeba s klasickou jednoručkou?

Stranou faktu, že se s nimi ve skutečnosti zas tak moc jinak nebojuje (jediná skutečně výrazně odlišná zbraňová "rodina" se kterou se fakt bojuje "zcela jinak" sou rapíry/kordy, jinak si to je dost podobné) - nijak, tohle je mimo rozlišovací schopnost Fate.

Pokud bys to FAKT chtěl řešit, tak by to asi nějak namodelovat šlo, ale zase - záleželo by, jaký by sis zvolil základní systém pro vyjádření zbraní a zbrojí. Některé systémy (ten historický co zmiňuju výš) umí rozlišit ty dvě zbraně samotné (v tomhle případě by každá mohla mít trochu jiná klíčová slova...), ale samotná schopnost postavy bojovat s jednou nebo druhou - nope. (Ono taky pokud stojíš o realismus, tak v těch bojových stylech takové rozdíly nejsou PLUS když se někdo učí bojovat, tak se obvykle neučí bojovat jen s jednou zbraní, takže...)
Autorská citace #53
18.3.2020 15:41 - drumlin
Gurney Hunter the Vigil říkáš... Hm a odkaz by nebyl? :-)

Má to být středověký apokalyptický noir s prvky tajemna. Postavy bojují o přežití ve válkou, morem a bezprávím zmítaném světě v období středověku, řeší záhadu, do které jsou vtaženi okolnostmi a ta má okultistický rámec.

Když nad tím tak přemýšlím, tak jen do jednoho žánru to určitě nezařadím. Jako například takový Umberto Ecco a jeho Jméno Růže...
Autorská citace #54
18.3.2020 16:00 - Aegnor
drumlin píše:
Gurney Hunter the Vigil říkáš... Hm a odkaz by nebyl? :-)

Storytellers "rodina" systémů. Známé spíš jako World of Darkness.

Existuje staré/klasické WoD (Vampire: the Masquerade, Werewolf: the Apocalypse ...). Nejnovější iterace je V5, ale je to čistě upířina.

Pak existuje nové WoD - univerzální systém podporující hororové urban fantasy.

No a teď vychází ještě druhá edice nového WoD, zvaná Chronicles of Darkness.

Hunter the Vigil je pak "větev", která se věnuje hraní lovců supernaturálna. Supernatural, Grimm ... you get the idea.

V podstatě stačí kouknout na CofD core (Chronicles of Darkness) a Dark Eras (příručka pro jednotlivé historické období, pár drobných změn v seznamu skillů atd), případně Mirrors (příručka různých ofiko hacků pro nWoD).
Autorská citace #55
18.3.2020 16:01 - sirien
drumlin: K Hunterům tu toho na Kostce paradoxně tak moc neni. Hunter je jedna z her z rodiny World of Darkness, "Vigil" konkrétně je 4. edice (nWoD). (viz články Storytelling v Kostce, Chronicles of Darkness v Kostce a pro 5. edici Vampire the Masquarade 5e v Kostce). Právě teď tuším probíhá Kickstarter pro 2. edici Vigil (tj. 2. edici 4. edice... moc to neřeš, od 4. edice dál sou ty edice WoDček trochu zamotaný)

Pro staré edice existovala série příruček Dark Ages (Dark Ages: Vampire, Dark Ages: Mage, Dark Ages: Hunter...) které převáděly WoD hry z jejich nativního moderního prostředí do středověkých reálií.


EDIT: nija'd

Aegnor píše:
Nejnovější iterace je V5, ale je to čistě upířina.

Ve skutečnosti zrovna o hunterech (resp. "Nové Inkvizici") tam toho je docela hodně.
Autorská citace #56
18.3.2020 16:07 - drumlin
sirien píše:
napravo nahoře u příspěvků máš taková tlačítka. U svých příspěvků tam máš i takový bloček s tužtičkou, což umožňuje editovat příspěvek (vyhneš se pak psaní 3 postů v řadě).


Jo rozumím, idea mých více postů se odvíjí od snahy oddělit různá témata, ale jestli vyžadujete, aby vše bylo v jednom postu, který reaguje na všechny, tak se samozřejmě přizpůsobím.
Autorská citace #57
18.3.2020 16:12 - Aegnor
sirien píše:
Ve skutečnosti zrovna o hunterech (resp. "Nové Inkvizici") tam toho je docela hodně.

Klidně se kouknu, ale mám pocit, že mechanicky tam hunteři moc podpoření nejsou. O což mi šlo - že mechanicky ti ten systém skvěle řekne, jak hrát upíry. Ale hraní za druhou inkvizici bude, asi ne nutně obtížnější, spíš ... ochuzenější?
Autorská citace #58
18.3.2020 16:13 - sirien
Píše:
jaké 3 posty v řadě

#44 - 17.3.2020 21:20
#45 - 17.3.2020 21:24
#46 - 17.3.2020 21:26

(taky 23+24, 28+29, 36+37, 39+40...)¨



EDIT: ono to neni vyžadovaný, ale pokud neni nějakej post fakt dlouhej (jakože několik obrazovek wall of text) tak je ten multi-posting takovej neelegantní (plus lidem zmatečně bordelí count novejch postů v přehledu aktualit).


EDIT2: Aegnor: jo tak. Jo no, mechaniky pro huntery ve V5 fakt nejsou, jen fluff z pohledu upírů.
Autorská citace #59
19.3.2020 10:00 - Jerson
drumlin píše:
Jerson A hned bych na tebe několik dotazů měl?

Odpověděl jsem ti v tématu o Omeze.
Autorská citace #60
19.4.2020 08:22 - Jarik
Fae vs Fac.
Co jsem myslel tom, že přístup nahrazuje vlastnosti.

Je to zjednodušení. Protože, když jsem chtěl řeším věci mazaně/chytře. Když jsem silny řeším věci rázně.

Je to fakt zjednodušení.
Autorská citace #61
19.4.2020 10:53 - sirien
Jarik: jenže to je zjednodušení, které je zavádějící a bohužel fakt špatným směrem, protože čtenáře může nasměrovat k tomu aby s přístupy zacházejí právě tak jak se s nimi zacházet nemá protože pak vůbec nefungují.

Takové zjednodušení je pak lepší nepoužít vůbec.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082237005233765 secREMOTE_IP: 3.86.235.207