Pravidla

sirien
31.3.2016 17:18
Přesvědčování na jiný systém
...
Autorská citace #21
1.4.2016 00:41 - sirien
MArky: add: tu mojí tezi můžeme klidně dál rozebírat asi tady: http://www.d20.cz/diskuze/pravidla-diskuze/51796.html
Autorská citace #22
1.4.2016 10:41 - Quentin
MarkyParky píše:
Odmítáš hry, která mají sice na počátku strmou, ale následně odměňující křivku učení.

Tohle samozřejmě není pravda. Příklad za všechny může být třeba Burning Wheel.

Drd2 je stabilně složité a nemotorvné od zakoupení knihy až po rozpad herní skupiny. Žádná velká odměna (nezískatelná v obdobných hrách) se na konci neskrývá.
Autorská citace #23
1.4.2016 10:54 - MarkyParky
Quentin píše:

Žádná velká odměna (nezískatelná v obdobných hrách) se na konci neskrývá.

Jen počkej, rukavici jsi hodil a já jí zvednul. Budeš trpět v nekonečných mukách, dokud nevysvobodíš bratříčka z kláštera podruhé a ...

Chybí tu nějakej hrozně evil smajlík...
Autorská citace #24
1.4.2016 11:00 - Quentin
MarkyParky: I kdyby jsi dokázal, že se pletu a drd2 je stejně svižné a napínavé jako odnd nebo savage worlds, stejně bys ho neměl vnucovat začátečníkům. Já bych jim Burning wheel taky necpal. Uznej alespoň to.
Autorská citace #25
1.4.2016 11:06 - MarkyParky
Nesmím, nebo v tomto vlákně je to zapovězeno a už jsem tu 2x dostal sprďana .... :D
Autorská citace #26
1.4.2016 11:27 - York
Quentin píše:
I kdyby jsi dokázal, že se pletu a drd2 je stejně svižné a napínavé jako odnd nebo savage worlds, stejně bys ho neměl vnucovat začátečníkům.


Ať už kdokoliv uzná cokoliv, fakt je, že na Dvojce dneska začátečníci začínají, prostě proto, že to je jediná dostupná hra v češtině s názvem "Dračí doupě", kterou na pultech najdou.

Jediná možnost, jak s tím něco udělat, je asi pohnout s psaním a vydáním JaD. (To teda nevyřeší ten název, ale aspoň to bude nějaká alternativa, kterou informovanější prodejci budou moci nabídnout).
Autorská citace #27
1.4.2016 17:09 - Jerson
Lidé na DrD často začínají jen proto, že mimo RPGF a D20 se slova "RPG" a "Dračák" používají jako synonyma. Je to podobné, jako by někdo slyšel o deskových hrách, natrefil na šachistu a když začal hrát šachy, tak by se mu někdo pokoušel vysvětlit, že by si mohl zkusit zahrát třeba Warhammer, přičemž dotyčný začínající po půlhodině vysvětlování řekne "takže je to něco jako šachy?"
Spousta hráčů dračáku si odnese pocit, že je to prostě unikátní styl hry včetně prostředí, nabízených povolání, použitých kostek a podobně, takže si pak myslí, že vlastně cokoliv jiného se hraje stejně jako dračák, a nevidí důvod pro změnu.

Jinak alternativa samozřejmě je a jmenuje se Rozcestí. Jen by asi bylo třeba ji prodávat spolu s nějakým settingem.
Autorská citace #28
1.4.2016 17:34 - York
Jerson píše:
Jen by asi bylo třeba ji prodávat spolu s nějakým settingem.


To by ale pak nesplňovalo ty požadavky, které jsi na hru pro začátečníky kladl teď nedávno na RPG fóru. Když chceš, aby ve hře šlo odehrát úplně cokoliv, tak tam nemůžeš mít konkrétní setting. Když tam ale nebudeš mít konkrétní setting, tak se to asi nebude moc dobře prodávat...
Autorská citace #29
1.4.2016 17:37 - Aegnor
York: Kniha "pro první hraní" (obsahující aplikaci pravidel na konkrétní setting) a k tomu druhá kniha pravidel (obsahující pouze pravidla bez jakéhokoliv fluffu)?
Autorská citace #30
1.4.2016 17:40 - York
Aegnor píše:
Kniha "pro první hraní" (obsahující aplikaci pravidel na konkrétní setting) a k tomu druhá kniha pravidel (obsahující pouze pravidla bez jakéhokoliv fluffu)?


Jo, no. O něco takového se teď snažím. A v podstatě i ten Fate to takhle má.

Akorát teda furt nevím, jaký setting zpracovat. Generic fantasy je teď už asi nesmysl, když brzo vyjdou JaD.
Autorská citace #31
1.4.2016 17:48 - ShadoWWW
Lidé na DrD začínají proto, že je to nejdostupnější systém, na který nejsnáze najdou spoluhráče.
Autorská citace #32
1.4.2016 18:13 - sirien
York píše:
To by ale pak nesplňovalo ty požadavky, které jsi na hru pro začátečníky kladl teď nedávno na RPG fóru

Splňovalo.
Jerson chtěl, aby systém dokázal obsáhnout ony požadavky. Pokud budeš mít systém, který to zvládne, se settingem, který je specifický, tak to pro Jersona není problém - prostě pozměníš setting (hej, holčina chce hrát vlkodlaka, přihodíme vlkodlaka...) nebo rovnou hru přeneseš do jiného (hej, hočina chce hrát barmanku co závodí v autech, tak deme hrát Fast and Furious, whatever...)

Efektivně to znamená mít univerzální systém (Fate, CPH atp.) s nějakou settingovou lokalizací - takovéhle systémy jsou pak k té lokalizaci netečné.

Já osobně jsem kdysi vážně uvažoval o tom, že by se udělala verze CPHčka kde by se k pravidlům přidalo 3-5 nastřelených settingů (popis prostředí + poznámky o tom, co s pravidly v daném prostředí), např. fantasy, historický, urbanfantasy a sci-fi nebo tak něco. Nakonec jsme se k tomu s Jersonem nedostali a dneska bych spíš přemýšlel o tom, že kdybych do toho měl jít, tak se radši zkusím dohodnout se Skavenem a udělal bych nějakou verzi Fate k tomuhle (dost textu z core booku jde sesekat...)
Autorská citace #33
1.4.2016 18:59 - Vojtěch
Pfff... ani nemá zlé emotikony...



Autorská citace #34
1.4.2016 22:09 - Jerson
ShadoWWW píše:
Lidé na DrD začínají proto, že je to nejdostupnější systém, na který nejsnáze najdou spoluhráče.

Ano - na DrD 1.6, na DrD nebo i DrD+. Všechno se jmenuje Dračák, navzájem je to spolehlivě nekompatibilní, od všeho existuje hromada domácích úprav úměrná době, po kterou je systém na trhu a nováček nemá šanci poznat rozdíl.

Nicméně existuje ještě jedna velká (či spíše obří) skupina, která hraje bezsystémově, po netu. Už dvě měsíce se snažím získat nějaké bližší informace a musím říct, že z pohledu dlouholetého hráče klasických stolních RPG je to Terra inkognita.

York píše:
To by ale pak nesplňovalo ty požadavky, které jsi na hru pro začátečníky kladl teď nedávno na RPG fóru. Když chceš, aby ve hře šlo odehrát úplně cokoliv, tak tam nemůžeš mít konkrétní setting. Když tam ale nebudeš mít konkrétní setting, tak se to asi nebude moc dobře prodávat...

Myslel jsem to tak, že by si běžný hráč koupil dvě příručky - Pravidla pro hráče, a Setting. Pravidla by byly jedny, settingů by bylo několik, aby si mohl vybrat.
Autorská citace #35
1.4.2016 22:33 - ShadoWWW
Něco jako D&D a jeho settingy, respektive D20 systém? :-p A nemusíme chodit daleko do historie, o tom celém je DMs Guild či The Cypher System Creator Program, nebo i ten Fate Core a jeho program "Powered by Fate".

Autorská citace #36
1.4.2016 22:39 - sirien
Jerson píše:
existuje ještě jedna velká (či spíše obří) skupina, která hraje bezsystémově, po netu. ... z pohledu ... klasických stolních RPG je to Terra inkognita

když ten výrok takhle proškrtám, tak ani ne; literární RP je relativně známá věc, jak ten čistě bezsystémový tak ten využívající vlastní rámcové mechaniky (které nejsou úplně identické s "našimi" play-by-post transfery "běžných" systémů do textové hry).

Dokonce vím i o tom, že si minimálně dvě takové skupiny u nás takhle vydali minimálně po jedné knížce každá (tj. vzali odehrané, zeditovali to a hodili do tisku - obvykle tak vznikají relativně hezky čtivé věci, potkal jsem víc kratších formátů... narozdíl od klasických povídkových zápisů jde opravdu o spoluautorskou kolaborativní tvorbu).

Anyway, zase až tak moc výjimečné to není, jen to je teď díky soc. sítím přístupnější a je to občas nechutně zdlouhavé... možná ne ze začátku, ale po nějaké době pak už jo.
Autorská citace #37
24.4.2016 00:02 - Gurney
sirien píše:
Přesvědčování na jiný systém...

...je spíš otravné :)

Nějak mi čím dál víc přijde, že přesvědčovači to sice myslí dobře, ale kolikrát jim nedochází, že z pohledu běžného hráče mezi těmi systémy není zas takový rozdíl a skupina chce hlavně hrát, ne řešit systém. Krom toho si nemyslím, že lze systémy nebo hráče rozebrat na součástky a jednoduše říct, že tenhle systém bude sedět tomuhle hráči (což by mimochodem samo o sobě bylo k ničemu i kdyby to šlo, protože to neřeší že ten hráč má taky nějaké spoluhráče a čistě z pohledu statistiky není moc pravděpodobné, že ti mají stejné chutě jako on). Spíš bych použil analogii s jídlem - člověku co řekne, že má rád asijsou kuchyni a ostrá jídla, lze doporučit kuře vindaloo, ale to nezaručuje, že mu bude chutnat. Proto se k jakékoli radě typu "rozhodně potřebuješ systém XYZ" stavím dost zdrženlivě.

Dle mého je mnohem užitečnější a friendly přístup ukazovat spíš zajímavé GMovské techniky a triky (typu třeba zásady jako jak přistupovat k tvorbě dobrodružství a vyprávění celkově), případně jednoduché mechanické fígle, použitelné v podstatě v jakémkoli systému (tím myslím třeba příběhotvorné ikony z 13th Age). Nebo prostě těm lidem ukázat na OG nějaký jiný systém a nechat je, aby se sami rozhodli jestli jim to přijde jako takové zlepšení (pokud vůbec), aby to stálo za to investovat čas a energii do přechodu na něco jiného. A pokud nějakou skupinu fakt chcete mermomocí přesvědčit aby začala hrát XYZ, tak jim nabídněte že jim budete dělat GMa - imho alespoň trochu zdatní GMové jsou natolik žádaným zbožím, že je hráči rádi naberou do party i s jakýmkoli alespoň trochu funkčním systémem.

...ale je fakt že co poradit těm zmíněným lidem, kteří mají problém s DrD2 bych moc nevěděl - zahraniční autoři se svoje indie hry obvykle snaží spíš odlišit a zdůraznit, že co dělají je něco jiného, u nás se naopak totálně alternativní hra snaží vypadat jako že má něco společného s českou variací na D&D. Asi ideálně nějak neinvazivně říct, že spoustě skupin takto úzce zaměřená hra prostě nesedne a není na tom vůbec nic divného. A pak jim asi doporučit ať napíšou Charlesovi nebo Maugirovi, jak to hrají? protože těm to (co jsem slyšel) funguje, a u obou dvou věřím, že dokáží konkrétně vysvětlit (narozdíl od pravidel samotných nebo všech oficiálních diskuzí) proč a jaké to má výhody a nevýhody, bez zbytečné teoretické masturbace.

sirien píše:
Já osobně jsem kdysi vážně uvažoval o tom, že by se udělala verze CPHčka kde by se k pravidlům přidalo 3-5 nastřelených settingů (popis prostředí + poznámky o tom, co s pravidly v daném prostředí), např. fantasy, historický, urbanfantasy a sci-fi nebo tak něco.

To je sice cool a určitě validní možnost, jen nejsem zcela přesvědčen, že je to lepší než udělat například jeden opravdu promyšlený SF setting s ready-to-go startovním sektorem, počátečním dobrodružstvím a tučným dodatkem věnovaným vesmírným lodím nebo mimozemšťanům a jejich artefaktům.

A jako lead designer máš omezené zdroje a i když máš důvěru, že systém i tvůj tým by zvládl kteroukoli možnost, obvykle se musíš rozhodnout, jestli vaše další příručka bude Book of Spirits (aneb něco co prohlubuje váš stávající setting a umožní v něm hrát něco trochu jiného) nebo Cyberpunker: the Hustling (úplně nový setting včetně souvisejících pravidel, který může přilákat nové lidi, ale taky jím tříštíš stávající hráčskou základnu, což se ti časem může vymstít).
Autorská citace #38
24.4.2016 10:23 - York
Gurney: Hmm, asi jsi mi pomohl pojmenovat moje stávající dilema. Systémově mám sice celkem jasno, ale settingově moc ne.

Dlouho pro mě byl jasnou první volbou Shadowrun, ale to je jednak špatná volba pro vlastní tvorbu (práva vlastní někdo jiný) a navíc už to tak úplně neplatí, protože se v něm obtížně vypráví improvizované příběhy (respektive dají se v něm vyprávět stejně jako kdekoliv jinde, ale není to pak klasický Shadowrun ve stylu "zadání mise / plánování / akce / shrábnutí odměny").

Něvědět jistě, co vlastně chci vytvořit (co se týče settingu), je celkem zásadní chyba...
Autorská citace #39
24.4.2016 13:18 - Jerson
Výchozí setting je jednoduchý, pokud má jít o systém přístupný pro nováčky. Ale nevím, jestli mám energii se do takových věcí pouštět.
Autorská citace #40
24.4.2016 14:29 - Gurney
Jerson píše:
Výchozí setting je jednoduchý, pokud má jít o systém přístupný pro nováčky.

Sry, teď jsem asi úplně nepochopil jak to myslíš - že výchozí setting pro nováčky by měl být jednoduchý na proniknutí/pochopení (a/nebo na hraní) nebo že je jednoduché ho udělat?

York: Tak si třeba udělej vlastní Shadowrun, s blackjackem a děvkama, stejně jako už to udělali jiní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084367036819458 secREMOTE_IP: 3.235.243.45