Pravidla

ShadoWWW
22.9.2016 16:51
Autorská citace #1
22.9.2016 16:51 - efram
Děkuji za překlad. Jsem trochu v rozpacích z následujícího.....Píše:
Můj bojovník útočí magickým dlouhým lukem a nemagickými šípy. Berou se jeho útoky jako magické?
Útoky magickou zbraní na dálku jsou magické, i když střely nejsou magické. Tento bod byl vyjasněn v erratech pro Průvodce Pána jeskyně.


přijde mi to nějak proti srsti....
Autorská citace #2
22.9.2016 17:01 - LokiB
efram: no, tak si to představme, že magický luk předává svou magičnost i šípu, když z něj vylétá a po dopadu do cíle ji ztrácí.
čistě metaherně ... starat se ještě o magické šípy, aby měly potřebné vlastnosti pro boj s nestvůrami ... to byl vždycky dost opruz, když to bylo vyžadováno
Autorská citace #3
22.9.2016 17:18 - efram
uznávám, že tvé vysvětlení má určitou logiku......přesto jsem vždy měl pohled že magičnost luku je o nečem jiném než magičnost šípů......
Autorská citace #4
22.9.2016 17:25 - sirien
Kdysi sem nad tím přemýšlel v rámci Exalted, tak ze srandy (je tam jiný kontext, Exalted sou dost řízlí fyzickou i nefyzickou alchymií) a došel sem k závěru, že celý problém s "magický luk dává magický útok nemagickou střelou" vychází z toho, že se člověk dívá na "magický luk" z perspektivy technologického světa.

V paradigmatu vědy a technologie je střelec jeden objekt, zbraň je druhý objekt, střela je třetí objekt a cíl je čtvrtý objekt. Při střelbě pak střelec interaguje se zbraní (relace o1-o2) aby zbraň přiměl vystřelit střelu (relace o2-o3) aby střela zasáhla cíl (relace o3-o4).
Tudíž pokud má na cíl (o4) působit magie, pak tato musí být přítomna ve střele (o3), protože střela je jediný další objekt, který v daném scénáři interaguje s cílem.

Jenže z pohledu magie a alchymie je tohle kravina. Základem magických tradic jsou připodobnění, vůle, záměry, koncepty a abstraktní vazby.

Magií vládnoucí střelec (Exalt pálící charmy) může dát magickou podstatu všemu, co vstupuje do dění - jeho magie se sveze skrze jeho záměr přes všechno, s čím pracuje - zbraň a střela jsou jen prostředky, které donesou kouzlo k cíli.

Magická zbraň není technologicky zdokonalený kladkový kul z kompozitních materiálů. Je to zbraň kterou někdo očaroval s nějakým záměrem. Samotné uchopení té zbraně činí to co se kolem ní děje magickým. Střelec má záměr s cílem, zbraň propojuje střelce a cíl, střela opět jen nese kouzlo.

Můžeš na to koukat mysticky jakože ta zbraň propojuje všechny objekty do jedné magické interakce (šíp se stane součástí kouzla luku).
Můžeš na to koukat thaumaturgicky jakože zbraň obsahuje kouzlo a šíp který z ní vyletí je jen prostředkem, který svým dopadem zbrani sdělí, kam má své kouzlo poslat (kouzlo luku zasáhne cíl ihned po samotném šípu)
Můžeš na to koukat jako na enchantment (luk nakrátko předá kouzlo střele)
...atd.

Každopádně pokud se bavíme o magii a ne o nějaké SF technologii, pak rozhodně nemá smysl tvrdit, že by to bylo nějak "nelogické" - naopak, z pohledu většiny magických tradic to dává smysl velmi dobře.
Autorská citace #5
22.9.2016 17:43 - LokiB
Ono jde i o to, že to funguje u různých "materiálů" různě ... když budeš používat stříbrnou šipku nebo kulku proti vlkodlakům, tak tak nějak intuitivně bereš, že aby cíl zranilo stříbro, nestačí, aby byl ze stříbra luk. Teď z hlavy nevím, jestli v 5E je to takhle u stříbra.
Podobně třeba s adamantium.
No a od toho už je jen krůček, abys stejně bral i magickou podstatu magické zbraně.

jestli to je, nebo není logické, to bych opravdu neřešil. hráč i autor pravidel si dokáže obhájit "logicky" obojí :)
Autorská citace #6
22.9.2016 17:50 - Babaj
to je podobny jako se divat na neviditelne svetlo :-)

Btw jak se koukate nebo resite problem roznute lampy v drzeni neviditelneho tvora.. potazmo tvora znviditelneho neviditelnosti :-)

****************
Tvor, kterého se dotkneš, se zneviditelní, dokud kouzlo
neskončí. Cokoliv cíl nese, je neviditelné, dokud to neodloží.
Kouzlo skončí pro daný cíl, pokud zaútočí nebo
sešle kouzlo
****************
Autorská citace #7
22.9.2016 18:01 - sirien
Motáš dohromady různé věci. I u vlkodlaka platí úplně totéž - pokud mám magický luk, prostě ho zasáhnu magickým lukem.

To, jak moc je vlkodlak zranitelný zásahem z magického luku a jak moc lepší/stejné/horší to pro něj je než zásah stříbrem už je jiná diskuse.
- Možná, že magie je pro vlkodlaka stejně špatná, jak stříbro (a při hustém kouzle i horší)
- Možná, že magie je pro vlkodlaka menší problém, než stříbro, ale větší, než běžná zbraň
- Možná, že jsou vlkodlaci v daném světě fakt hustí a mají imunitu na všechno včetně magie vyjma pouze, jedině a výslovně stříbra.


Tahle diskuse je velmi dobře propraná kvůli WoDčku, kde se tohle brutálně řešilo ohledně možností interakce mágů s upíry (kůl v srdci a slunce) a mágů s vlkodlaky (stříbro). Mágové ve WoD jsou extrémně přizpůsobiví a dokáží svá kouzla formovat a tvarovat naprosto nehorázným způsobem (v poměru k DnD kouzelníkům - i relativně začínající mág z WoD má v DnD termínech repertoár minimálně mnoha desítek kouzel, která si může na fleku cucat z prstu) a přitom tam je velmi důležité, jak přesně vlastně magie toho kterého mága funguje.

Kvůli různým crossoverům se začaly záhy vynořovat otázky typu "může mág napodobit efekt stříbra pro vlkodlaka?" popř. "může mág vytvořit efekt slunečního světla proti upírovi?"
Problém byl vždycky tentýž - mágové mají nepřeberně způsobů, jak zmíněného dosáhnout. Mávnout rukou a vytvořit světlo o intenzitě slunečního je dost triviální. Transmutovat libovolný kov na stříbro je už těžší, ale taky to pořád není nic nedohledně složitého. A pro všechny běžné potřeby je každá jedna z možností kterou mágové mají platná.

Problém nastává v tom, že upíři a vlkodlaci samotní jsou v podstatě magičtí a jejich slabiny vůči Slunci a stříbru nejsou tak "triviální" - nejde jen o Slunce nebo stříbro jako takové. Tj. mágové mohou využít nepřeberně způsobů k tomu, aby vytvořili sluneční světlo nebo stříbro a všechny jsou funkční, ale jen některé z nich splňují magické podmínky druhé strany - tj. jen některé z nich budou fungovat tak, aby u upírů a vlkodlaků spustili žádaný efekt.


V DnD s lukama to je totéž. Luk prostě pošle magickou střelu. Co ta střela udělá s cílem už není otázka na ten luk, ale na ten cíl.
Autorská citace #8
22.9.2016 18:04 - sirien
Babaj: ale to je ovšem záludná otázka :D

Říct, že nevidíš tvora, ale vidíš světlo, protože zneviditelníš hmotu, ale ne energii, se nabízí, ale je to stejně magicky pochybné jako tvrdit, že magický luk nemůže provést magický útok bez magické střely...

Jako bylo by to vtipné, kdyby neviditelná postava nesla neviditelné světlo.

Zábavná otázka pak je - vidí neviditelná postava samu sebe? Protože pokud ne, neviděla by ani vlastní světlo...
Autorská citace #9
22.9.2016 18:06 - ShadoWWW
Babaj: Pokud se to vezme čistě technicky, tak zneviditelnění kouzlem znamená, že tě kouzlo přesune do světelného spektra, které je pro ostatní (i tebe) neviditelné. Dle popisu kouzla když něco vezmeš, tak to kouzlo přesune do tohoto spektra taky. Navíc i když jsi neviditelný, tak stále nevidíš sebe ani to, co držíš a máš na sobě, protože ani tvůj zrak neregistruje danou vlnovou délku.

To znamená, že když takhle vezmeš světelný zdroj, tak ten se zneviditelní a pro tebe i všechny ostatní přestane svítit (protože svícení je taky světelné spektrum určité vlnové délky). Je to, jako by tvá baterie přestala vysílat vlnovou délku svitu žárovky (světelné diody) a začala vysílat vlnovou délku třeba infračerveného nebo ultrafialového záření. I když by pořád vyzařovala, tak bys to přestal vidět, protože danou vlnovou délku tvé oko nevidí.
Autorská citace #10
22.9.2016 18:17 - sirien
DnD. Kouzlo. Světelného spektra.

To je přesně ten typ magie, kterej nemám vůbec potřebu hrát (pokud zrovna nehraju technokrata / technomága ve WoDčku) a ze kterého mi je děsně smutno v jakékoliv fantazy literatuře.

Bavíme se o kouzle neviditelnost. Ne o náramku který dokáže kolem těla vytvořit supersilné EM pole které silou 0.5 Tesla zkřiví světelné paprsky.
Autorská citace #11
22.9.2016 18:23 - LokiB
sirien: slovo "motas" si nech zaramovat :P
popisoval jsem, proc NEKOMU muze prijit LOGICKE, aby bylo potreba magickeho sipu, k tomu, aby zasah byl magicky.
protoze INTUITIVNE se muze zdat, ze u stribra to tak preci funguje ... obycejna kulka vystrelena ze stribrne pistole podle nazoru MNOHA vlkadlakovi neublizi.

Velka pismena jsou schvalne, abys to pochopil i ty. Ze SPEKULUJU o duvodech, ktere mohou nekoho vest k nazoru, bez magicke strely nemuze byt zasah magicky.

Ze ty do toho motas magy a jejich schopnost v WOD delat neco ... coz je pro DnD naprosto irelevantni, to uz je holt tvuj problem. Ja se drzel puvodniho tematu a to magickeho luku a sipu v DnD ...
Autorská citace #12
22.9.2016 18:51 - Babaj
:-)) docela by mne na to zajimala i odpoved primo tvurcu :-)) my to hrajem uz roky system nesystem.. ze je zneviditelnen zdroj ale svetlo jkao takove ne... tedy kuprikladu vejdete do jeskyni prostory a ta je osvetlena bez viditelneho zdroje svetla..... Zda se ze je tu nekdo neviditelny co nevidi potme :-)) asi clovek :-))
Autorská citace #13
22.9.2016 19:09 - Gurney
Kdysi jsem četl (ale nevím jestli to nebylo od Jamese Maliszewskiho, což je někdy takový dost romantizovaný pohled na začátky celého hobby), že Arneson s Gygaxem se koukali na magic-usery z herního pohledu jako na povolání, které mění celkem otřesné výkony v normálním (dobrodružném) životě za možnost párkrát denně udělat cheat v pravidlech. Z pohledu herního světa by pak docela dobře odpovídalo tomu, že vlastně cheatují realitu. A pravidla (resp. jak se dál vyvíjela) tomu docela napovídají - za nejdrsnější kouzlo se obvykle považuje Wish, aka možnost pokusit se změnit realitu přesně pdle svého přání, nikoli už zaběhnutými a vyzkoušenými způsoby, jaké představují nižší kouzla.

Pokud podle stejného principu jednají magické předměty, pak je jedno co se lukem střílí - luk upraví okolní realitu tak, aby zvýšil pravděpodobnost zásahu a aby na šíp nepůsobily běžné imunity na zranění (nemagickými) zbraněmi.

ShadoWWW: Jenže když vezmeš v úvahu, že v D&D základem věcí nejsou ani tak molekuly, jako spíš elementy, které jsou sestaveny takhle...

...a existuje třeba radiant damage, tak se nabízí otázka, jestli světlo není prostě element, který má tendenci se objevovat se v blízkosti ohně (stejně jako jej běžně doprovází kouř a popel, případně magma). Že držíš v ruce lucernu s neviditelným ohněm by pak těžko zabránilo světlu zjevit se tam ze sféry záření.
Autorská citace #14
22.9.2016 20:13 - Aegnor
LokiB píše:
Ze ty do toho motas magy a jejich schopnost v WOD delat neco ... coz je pro DnD naprosto irelevantni, to uz je holt tvuj problem.

Sirien použil magii ve WoD jako příklad, pomocí kterého ukazoval pointu...

LokiB píše:
bycejna kulka vystrelena ze stribrne pistole podle nazoru MNOHA vlkadlakovi neublizi.

To máš pravdu. Protože vlkodlakovi ubližuje stříbro, ne nějaká magie "uzavřená" ve stříbru. Stříbro není samo o sobě nijak magické, je to prostě nějaký kov.

Proto ani mně ten příklad s vlkodlakem nějak nedává smysl ve spojitosti s původním dotazem.

Mícháš dohromady materiál a magické očarování. Zatímco materiál je prostě materiál a sám o sobě nemá žádné nadpřirozené schopnosti*, tak očarování je samo o sobě magické a nedá se na něj nahlížet stejně jako na materiál.

*Schopnost typu "stříbro zraňuje vlkodlaka" je schopnost vlkodlaka, ne stříbra.
Autorská citace #15
22.9.2016 20:19 - Merlin
Beru to tak, že nemagický šíp dostane při použití v magickém luku, dočasnou energii (okouzlení), magická vlákna se zpřetrhají po zásahu cíle (cílem je i dopad na zem po minutí), případně okouzlení vydrží jen XY vteřin
Autorská citace #16
22.9.2016 20:37 - Babaj
jojo vlakna magie maji tendenci po zamotani se narovnavat do sve puvodni matrice .-)
Autorská citace #17
22.9.2016 20:37 - efram
Myslím si, že pravdu mají oba směry vysvětlení a příklad s vlkodlakem a stříbrem není od věci. Rovněž se na celou věc dá dívat tak že nositelem zranění je právě šíp a ten způsobuje tu devastaci a naopak luk (může a nemusí) být očarován ve smyslu přesnosti. Tedy zvyšuje šanci na zásah. Tím ovšem nepopírám, že luk je ta část co dává energii šípu a tím způsobuje a podílí se i na devastaci cíle. Mě osobně přijde logičtější, že je očarován šíp (ten proniká do těla). Samozřejmě pokud není luk taková specialita, že vlastně vystřeluje přímo magickou energii formovanou po výstřelu do podoby šípu. Tětiva je pak vlastně magický spouštěč té energie.
Autorská citace #18
22.9.2016 20:58 - A15
Add neviditelnost světla - v 3,5e to je u kouzla řečeno explicitně.

Light, however, never becomes invisible, although a source of light can become so (thus, the effect is that of a light with no visible source).
Autorská citace #19
22.9.2016 21:17 - Babaj
to mi v 3,5 nejak unikla tahle formulace .-))
Autorská citace #20
22.9.2016 21:36 - sirien
LokiB: ahá! Promiň, mě vůbec nenapadlo, že bys dával na jednu hromadu KOUZLO a ZRANITELNOST, zejména mezi RPGčkaři :p


efram píše:
Mě osobně přijde logičtější, že je očarován šíp (ten proniká do těla).

Pokud to toužíš brát takhle technicky (technologicky), pak je šíp takřka irelevantní, protože to co je zničující a co mu dává jeho sílu je kinetická energie, která mu je udělena lukem. Takže šíp může být obyčejný jak chce, protože energie výstřelu kterou nese vychází z magického luku.

Gurney píše:
Že držíš v ruce lucernu s neviditelným ohněm by pak těžko zabránilo světlu zjevit se tam ze sféry záření.

No prosim, to je konečně argumentace na magické úrovni :)
Autorská citace #21
22.9.2016 22:16 - efram
Píše:
Pokud to toužíš brát takhle technicky (technologicky), pak je šíp takřka irelevantní, protože to co je zničující a co mu dává jeho sílu je kinetická energie, která mu je udělena lukem. Takže šíp může být obyčejný jak chce, protože energie výstřelu kterou nese vychází z magického luku.



nezapomeň na tvar hrotu (má svůj podíl na zranění)....jo je jasné odkud se ta klasická kynetika bere.
Autorská citace #22
23.9.2016 09:34 - Jerson
ShadoWWW píše:
Pokud se to vezme čistě technicky, tak zneviditelnění kouzlem znamená, že tě kouzlo přesune do světelného spektra, které je pro ostatní (i tebe) neviditelné. Dle popisu kouzla když něco vezmeš, tak to kouzlo přesune do tohoto spektra taky. Navíc i když jsi neviditelný, tak stále nevidíš sebe ani to, co držíš a máš na sobě, protože ani tvůj zrak neregistruje danou vlnovou délku.


K tomuto bych doplnil, že podle popsané logiky nemůže neviditelný jedinec vidět ani okolo sebe, protože jím záření z jiných zdrojů musí procházet bez zeslabení. A tak mi o dost zajímavější přijde neviditelnost, na kterou musíš být buď nahý, nebo mít na sobě jen tenké oblečení z přírodních materiálů, které se dá počítat jako tvá vlastní kůže, a vedle toho potřebuješ kouzlo, které ti jako neviditelnému umožní vidět, a zároveň způsobí, že jsou vidět tvé oči (pokud je nezavřeš). Pořád je to dost hustá magie s řadou možností, ale má svá omezení, která donutí mágy (a jejich hráče) přemýšlet a připravovat se.

K magické střele - už jste někdy slyšeli hlášku "Tahle kulka nese tvé jméno!" Ve válkách se požehnávaly zbraně včetně děl, ale pokud chtěli vojáci nějak (placebo efektem) uškodit nepříteli, směřovali svou "magii" na střely, nikoliv na zbraně. Nápisy na projektilech, nápisy na pumách nebo raketách. Pokud nějaké jméno, nápis, obrázek a podobně nesla zbraň, případně její hlaveň, bylo tím spíše zamýšleno, aby pracovala spolehlivě a vždy se trefila, ale účinek v cíli byl standardní.

Tedy realita je předobrazem spíše pro magii skrytou ve specifických střelách, které se samozřejmě nedají chrlit po desítkách nebo dokonce tisících - střelu "se jménem nepřítele" nikdo nikdy nevystřelil z kulometu nebo samopalu, ale opakovací pušky, do které ji předtím vložil, nebo revolveru (a možná pistole).
DnD má problém v tom, že na rozdíl od reality jedna střela na zabití pojmenovaného (a tedy důležitého) nepřítele prakticky nikdy nestačí, tedy ne, pokud je nepřítel nezraněný nebo jen lehce zraněný, takže by to asi bylo třeba řešit nějakým houserule, které by zvyšovalo účinek magické střely.

To co píše Sirien o magii dává smysl, ale mě osobně je prosti srsti magie, která se metá rychlostí samonabíjecí pušky a která do jím vytvořeného paragigmatu (o tom jak mág působí na cíl, a do magického působení zahrnuje všechny zainteresované objekty) moc nesedí.
Autorská citace #23
23.9.2016 10:15 - ShadoWWW
Jerson píše:
DnD má problém v tom, že na rozdíl od reality jedna střela na zabití pojmenovaného (a tedy důležitého) nepřítele prakticky nikdy nestačí


V DnD existují magické popravčí šípy (nebo šipky), které se štěstím dají nepřítele na jeden zásah - v 5E dávají dodatečné zranění 6k10 (+ normální zranění jako obvykle). Pokud je to megahustý záporák, například prastarý drak nebo démonický kníže, tak ho tím nedáš na jednu ránu, ale to u takových záporáků je příběhově pochopitelné. Souboj s takovým záporákem má být megahustý minimálně hodinový souboj s vyčerpáním všech zdrojů a osudem visícím na vlásku na obou stranách konfliktu.
Autorská citace #24
23.9.2016 10:19 - Vojtěch
Kombinuj ještě alespoň s lukem proti XY a true strikem ;)
Autorská citace #25
23.9.2016 10:54 - Dungo
No když vemu ten případ magického luku a nemagického šípu a k tomu s tou pistolí a stříbrnou kulkou, tak ten případ je podle mě hodně podobný ne? Vždy u obou jde o zranitelnost. Magičnost luku se taky řeší jen kvůli nezranitelnosti tvora nemagickými zbraněmi. To same s tou kulkou a vlkodlakem. Ten je zase zranitelný stříbrem. A pokud budu mít stříbrnou zbraň a obyčejnou kulku, tak mu stejně neubliží, max. kdyby zbraň byla celostříbrná a byla by tu šance že kulka při výstřelu sedřela z vnitřku hlavně trochu stříbra, tak by měla potencionálně šanci napáchat nějaké škody, proto se to řeší stříbrnými kulkami. A tak samo luk, který je magický, ale stříli nemagické šípy, pořád střílí nemagické střely, takže tvor nezranitelný nemagickými útoky by podle mě měl být stále nezranitelný takovým šípem. A je podle mě jedno, jestli jde o materiál nebo magické očarování zbraně, která projektil vystřelí. Max, kdyby si přišel a prásknul s tím magickým lukem toho nezranitelného tvora po hlavě, tak by dostal nějaký dmg :D
Jasně, ženu to do extrému, podle mojí logiky. Ve skutečnosti bych tohle neřešil že jo. Prostě napsali, že utoky magickým lukem jsou magické tak jsou magické, jen řeším to že je škoda, že autoři nenapsali, podobné vysvětlení jako merlin s tím očarováním na pár vteřin při útoky magickou zbraní na dálku. Tím by řešení tohodle odpadlo ;)
Autorská citace #26
23.9.2016 11:09 - Vojtěch
Většinou se magický účinek střel dřív vysvětloval přes auru na tom luku, která pak vedla střelu až k cíli. Na + něco zbraních to jako vidět není, ale v zásadě to bylo stejné jako u různých flaming luků atd. Nejde na to nahlížet jako na zaměřovač na luku ale jako na skutečnou mystickou výpomoc kdy střela je postrkována k cíli krvežíznivým vrahem prorůstajícím dřevem luku ;)
Autorská citace #27
23.9.2016 11:22 - Dungo
Právě, proč to takhle hezky nevysvětlí v pravidlech, hned ta základní magická zbraň chytá lepší rozměr. Lepší než, jooo máš +1 zbraň co dáva magické útoky. I pro ty postavy by znělo lépe, kdyby přes historii poznali, že tu zbraň používal nějaký slavnější lučíšník a tím pádem se část jeho duše vlila do luku a pomáha majiteli být lepším lučišníkem :) Třeba v Dole je hezky vysvětleno proč je Rubač +1. Je tam vysvětleno jak jméno tak i proč dává maximální dmg do rostlin a dřevěných předmětů :)
Autorská citace #28
23.9.2016 11:30 - Vojtěch
Jo, to má asi být ten fluff, co si máš dodat k těm předmětům a proč už tentokrát nemají ceny.
Autorská citace #29
23.9.2016 12:21 - Jerson
ShadoWWW píše:
Souboj s takovým záporákem má být megahustý minimálně hodinový souboj s vyčerpáním všech zdrojů a osudem visícím na vlásku na obou stranách konfliktu.

Já mám s hodinovými souboji problém, ale to je dané spíše prostředím, ve kterém hraju. Každopádně asi nemám co bych dodal, oficiální odpověď je zřejmá, tak vlastně není co řešit.
Autorská citace #30
23.9.2016 13:38 - Merlin
Dungo píše:
Právě, proč to takhle hezky nevysvětlí v pravidlech, hned ta základní magická zbraň chytá lepší rozměr.


protože to můžeš jednoduše popsat jako DM? Než se nechat vést za ruku?
Autorská citace #31
23.9.2016 13:56 - LokiB
Možná to vyznělo zmotaně, pak se omlouvám ... já v zásadě řešil situace, kdy jde o zranitelnost příšery. Dřív to bývalo přímo na nezranitelnost (DrD/ na Damage Reduction "magic weapon" ... což je v funkčně ekvivalentní Damage Reduction Silver.
V 5E ma třeba werewolf: Damage Immunities bludgeoning, piercing, and slashing damage from non magical weapons that aren't silvered.

V ADND 2E měl werevolf: Special Defenses: Hit only by silver or +1 or better magical weapon

Takže buď stříbrné, nebo magické ... imho stříbrný luk a normální šíp nestačí (můžu se plést, nehledal jsem to). Že stačí magický luk a normální šíp je neintuitivní. Že si to dokážu fluffem magického vlákna ospravedlnit, je jiná věc :)
Autorská citace #32
23.9.2016 14:09 - Vojtěch
Stříbrný luk + normální šíp nestačí, protože sříbrný != magie. Je to jen materiál, na který jsou někteří tvorové alergičtí. Tedy s ním musí příjít do kontaktu, aby to fungovalo.
Autorská citace #33
23.9.2016 14:12 - LokiB
Vojtěch: ano. a úplně stejně si to můžeš vysvětlit i u té magie ... že jsou alergičtí na magii, která se jich musí dotknout.
Hele, já neříkám, že to nejde vysvětlit tak i tak, jakožto sofista jsem schopen zastávat kterékoli stanovisko a hádat se s ostatními, že nemají pravdu :)
Tady jen říkám, že je to na první pohled divné a musí se hledat dodatečné fluff vysvětlování, proč by se při imunitě na magii a stříbro měly šípy chovat odlišně. Toť vše.
Autorská citace #34
23.9.2016 14:16 - sirien
Jerson: to je docela zajímavá poznámka o těch "střelách se jménem". Zase trochu jiná "magická tradice", v tomhle případě mnohem lidovější než to, co sem popisoval já, nicméně rozhodně validní věc.

Ohledně toho jak moc je cool aby luk chrlil magii takovým a onakým způsobem - Ty máš tendenci všechno nahlížet z pohledu her co sám hraješ, což je stylově dost úzká záležitost. Já styly střídám. V DnD na to neřeknu popel, v Exalted to budu naopak přímo očekávat, ve WoD budu čekat, že to zdaleka nebude tak snadné (bezpečné, laciné...), v nějakém low style fantasy nebo urbanfantasy by mě to rušilo. Generalizovat bych se to neodvážil.

Dungo píše:
No když vemu ten případ magického luku a nemagického šípu a k tomu s tou pistolí a stříbrnou kulkou, tak ten případ je podle mě hodně podobný ne? Vždy u obou jde o zranitelnost.

Ne úplně. U magického luku může jít o mrtě magických efektů od různých save or prone, save or charmed, save or whatever, popř. o různé elementální údery, o různé další efekty (každý do 10 stop od zasaženého cíle dostane lightning cantripem) atp.

Pak máš otázku té zranitelnosti, která už je na straně "příjemce".


Jinak jeden další point k zamyšlení - osobně nevidim až tak moc rozdíl mezi lukem co dá magický útok nemagickou střelou a třeba postavou co dá magický útok nemagickou zbraní. Jen v tom prvnim případě to pro tu postavu někdo předpřipravil do luku a v druhém to způsobí at will sama, ale princip je v podstatě tentýž.
Autorská citace #35
23.9.2016 14:20 - Aegnor
LokiB píše:
Tady jen říkám, že je to na první pohled divné

Naopak, dává to smysl. Stříbro je prostě materiál a jde na něj použít klasická logika a selskej rozum. Magie je magie a jako taková (nebál bych se říct i by-definition) se vymyká "běžné" logice a selskýmu rozumu.

Chápu, že tě to rozhazuje, protože chceš, aby všechno fungovalo na naprosto stejném základu.
Autorská citace #36
23.9.2016 14:23 - LokiB
sirien: co si (v kontextu DnD) představuješ pod "třeba postavou co dá magický útok nemagickou zbraní" ... resp. jak ten magický útok nemagickou zbraní dá?
Magická postava/nestvůra (ze své podstaty magická) dává magický útok i nemagickou zbraní. Kupříkaldu taková Deva v DnD.
Autorská citace #37
23.9.2016 14:35 - Vojtěch
LokiB píše:
ano. a úplně stejně si to můžeš vysvětlit i u té magie ... že jsou alergičtí na magii, která se jich musí dotknout.


Jenže u té očarované zbraně máš přímo napsané, že to očarování se přenáší na munici. Je to přímo součást toho očarování v pravidlech a je jedno, jakou kolem toho patláš omáčku. (str. 140 překladu třeba - dost dobře nechápu, co na tom chtějí dovysvětlovat). U materiálu to tak není.
Autorská citace #38
23.9.2016 14:35 - sirien
Loki: Musel bych si teď projít PHBčko a mrknout na různé Warlocky, Paladiny a podobnou havěť, abych Ti řekl jak přesně to je v 5e, ale co pamatuju, tak v DnD je poměrně dlouhá tradice schopností které říkají věci jako "ke svému běžnému útoku způsobíš XdY radiant damage", což se obecně bralo jakože se útok jako celek stává magickým.

Tj. např. normálně si tak šermuješ s paladinem, spoléháš se na svojí magickou zbroj co Ti dává rezistenci proti nemagickým útokům a paladin najednou zařve "ve jménu božím zhebni!" a při dalším zásahu z místa dopadu vytryskne záře a Tvoje zboj praskne jakoby byla zasažená magickým mečem (i když meč zůstává nadále naprosto nemagický a není ani nijak krátkodobě očarovaný).
Autorská citace #39
23.9.2016 14:39 - LokiB
Aegnor: no, já myslím, že i autoři chtějí, aby to fungovalo co nejvíce na stejném základu, protože jim to zjednudušuje vývoj a nemusí řešit spory hráčů :)
ale holt ne vždycky to jde.
Tady to jde celé na vrub mechanice magických předmětů, jejich ceně a oblibě u hráčů DnD (historicky). Hráči by prostě hůř nesli, kdyby měli magický luk, který by ale, narozdíl od magického meče, nefungoval tak úplně proti příšerám s magickou ochranou, kdyby zároveň neměli magické šípy.


off-topic1: Pak do toho taky vstupuje ekonomie výroby/shánění a ničení šípů atd. a jejich nevýhoda oproti melee zbraním ... Což nedokázali/nechtěli v pravidlech reflektovat jinou výhodou zbraní na dálku (bez které by se luky v reálu asi moc nepoužívaly) - tedy šanci zabít "celkem snadno" nepřítele než se k tobě vůbec dostane, aby tě ohrozil.

Takže aby hráče-lučištníky nenaštvali, tak to vyřešili takto ... inu, prostě tomu tvému "hernímu vysvětlení jak funguje magie" nevěřím :)

off-topic2: byl Bardův Černý šíp magický? Býval by stačil i obyčejný šíp, kdyby měl Bard víc štěstí? :)
Autorská citace #40
23.9.2016 14:41 - Dungo
Merlin: Ale já neřešil, to že maji napsat co přesně jim k tomu mám říct za balast ;) jen tam mohli dát tu zmínku, že u kouzelné věci by nebylo od věci k ní vytvořit příběh proč se z ní stala kouzelná věc :) asi sem natvrdlý, ale tohle mě třeba nikdy nenapadlo. Svým způsobem sem si to představoval, že z pásu vyjíždějí +1 meče a z druhého +1 sekery. Nenapadlo mě, že i ty low lvl magické předměty by měli mít nějaké backstory :) to je celé :)
Autorská citace #41
23.9.2016 14:50 - Aegnor
Dungo píše:
. Svým způsobem sem si to představoval, že z pásu vyjíždějí +1 meče a z druhého +1 sekery.

To si pleteš, to je 4e. :-)

LokiB píše:
Hráči by prostě hůř nesli, kdyby měli magický luk, který by ale, narozdíl od magického meče, nefungoval tak úplně proti příšerám s magickou ochranou, kdyby zároveň neměli magické šípy.

Myslíš jako třeba ADnD, kdy můžeš mít magickej luk +5, ale pokud nemáš šípy aspoň +1, tak máš smůlu?

LokiB píše:
inu, prostě tomu tvému "hernímu vysvětlení jak funguje magie" nevěřím

Teď nevím co přesně myslíš. Nevěříš tomu, že magie se prostě vymyká selskýmu rozumu?

LokiB píše:
off-topic2: byl Bardův Černý šíp magický? Býval by stačil i obyčejný šíp, kdyby měl Bard víc štěstí? :)

Bardův černý šíp bych označil za relikvii (viz nWoD). Stačil by jakýkoliv luk.
Autorská citace #42
23.9.2016 14:53 - LokiB
sirien: jo takhle. že to tedy není jen ten útok nemagickou zbraní, ale doprovodíš ho nějakou schopností, která je jako spell-like / supernatural ability v podstatě.
Tak třeba v Pathfinderu má inkviiztor Bane ... Bane (Su): At 5th level, an inquisitor can imbue one of her weapons with the bane weapon special ability as a swift action.

Takže tam se asi v danou chvíli stane zbraň zároveň kouzelnou (nebude už nemagická pro potřeby imunity).
Jestli to má v DND v jiných edicích jiné povolání jinak si teď neuvědomuju.
Autorská citace #43
23.9.2016 14:53 - Vojtěch
LokiB offtopic2: Pravděpodobně stačil. Taky by stačil obyč. meč, kdyby se Šmak rozvaloval na zlatě a neměl tak lehké spaní. Díra na holou kůži hned u srdce byla jasná, jenže u Tolkiena se neřešila jen magická imunita, ale také osud,resp. komu je co souzeno vykonat. Černý šíp byl AFAIK pouze Bardův šťastný šíp, který se mu nikdy nezlomil a vždycky ho pak našel. Tedy mohl být zrovna tak magický, jako lehce cinklá kostka.
Autorská citace #44
23.9.2016 14:55 - LokiB
Aegnor píše:
Teď nevím co přesně myslíš. Nevěříš tomu, že magie se prostě vymyká selskýmu rozumu?


néé, nevěřím tomu, že popis v pravidlech o tom, jak zbraň nabije střelu magickou mocí po dobu letu až do zásahu, má jiný účel, než aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
tedy že je to podfuk autorů na hráče, aby si zjednodušili návrhářskou práci :)
Autorská citace #45
23.9.2016 14:56 - Aegnor
Well, to ale není vysvětlení ode mě.
Autorská citace #46
23.9.2016 14:58 - sirien
Dungo: magické manufaktury vznikly někdy koncem druhé a kolem třetí edice, kdy se z efektu magic itemů stala natvrdo uvažovaná součást postavy (systém, resp. adventures a později různé rady a tabulky v DMG atp., začal předpokládat, že na určitém levelu máš určité množství předmětů s určitou silou). To začalo vést k brutální inflaci magických předmětů, což si vynucovalo jeden ze tří efektů:
- buď se hra začala topit v magických enchanterech v každé druhé vesnici
- nebo ze sebe musel DM začít ždímat nepřeberné množství dávných magických impérií, jejichž pozůstatky se stále válí v každé druhé rozvalině
- nebo ses musel smířit s tím, že ten svět je jedno velký magický smetiště for no bloody reason (Forgotten realms FTW!)

Čtvrtá edice šla ještě dál a udělala z toho absolutní peklo (průměrná i low level postava na sobě měla víc magie než kolik na sobě my dneska nosíme elektroniky - kdyby byla magie jen lehoulince radioaktivní, všechny postavy by spojeným efektem svého vybavení nejpozději do 30 let věku zemřely na rakovinu) - a nešlo se tomu vyhnout, ty bonusy cos z toho dostával byly natvrdo vepsané do systému, do encounter tables, do monster v Monster manualu.
To mělo za následek, že se z toho stal hroznej nepřehlednej bordel kde si bez online aplikace nedokázal udělat ani 1th level postavu a kde zkušenej hráč udělal postavu co měla doslova 3x větší bonusy než postava kterou udělal začátečník. Problém magické inflace proletěl stropem a vesele mířil do stratosféry. Magické předměty byly brané takřka jako tuctová výbava, měla v pravidlech uvedené ceny a šla koupit pomalu na každém druhém bleším trhu jakoby se nechumelilo.


Autorský tým 5e se velmi rozumně rozhodl, že celému tomuhle bordelu je potřeba udělat velmi razantní konec a v podstatě to položil na špalek a sejmul popravčím mečem +5 (který následně rituálně roztavil v nejbližší sopce).
- DnD 5e je postavené tak, aby postavy stály na schopnostech a ne na itemech
- Itemy sou postavené tak, aby i když je máš nepřebily vliv schopností
- Všechny ceníky byly roztrhány a zahozeny a byly naopak nahrazeny doprovodnými kategoriemi znějícími jako "uncommon", "rare", "legendary" sloužícími k naznačení toho, že tyhle věci se fakt neválí všude okolo
- DMové jsou nabádáni k tomu, aby každý byť slabý magic item měl nějakou vlastní alespoň malou storku v pozadí
Autorská citace #47
23.9.2016 15:00 - Merlin
Dungo: někde v DMG je tuším popsáno, že každý mag. předmět je originál a měl by ho DM opatřit nějakým příběhem (pro zjednodušení nebo zhoršení je tam tabulka "vlastností a minulosti" předmětu)
Autorská citace #48
23.9.2016 15:01 - sirien
Loki: obdobnou schopnost má v 5e Witch hunter. Nicméně to není to co sem myslel. Jak sem psal, nevím jak přesně v 5e, ve 4e rozhodně byly schopnosti co tvořily magický útok aniž by jakkoliv působily na zbraň samotnou.


Ohledně toho vlka co se nažere a kozy co zůstane celá - ano, pokud nadále uvažuješ ve vědecko-technologickým paradigmatu. Pokud se přepneš do nějakého magičtějšího, kde se věci nechovají podle zákonů fyziky, tak bys mohl třeba naopak dát autorům DnD kredit navíc. Ale to asi nemá smysl řešit.
Autorská citace #49
23.9.2016 15:15 - LokiB
sirien: a z to, co udělali v 5E s magickými předměty, jsem jim neskonale vděčen. nesnáším doteď závislost postav na magických předmětech. koncept existence magických předmětů je zajímavý, ale prostě 3x/PF a 4E byly v tomhle pro mě hnusné.
Sláva těm, kdo stáli za rozhodnutím pro 5E!

Ad schopnosti ... 4E jsem přečetl a přeskočil, takže tam si to už nepamatuju. Chápu, co máš na mysli.

ad koza a vlk: no já spíš uvažoval prismatem herního vývojáře, jehož oumysly jsem za tím viděl. a jak jsem psal (mylně Aegnorovi), to magičtější paradigma tam imho přichází zpětně, nikoli předem. ale máš pravdu, ve výsledku je to jedno.
Autorská citace #50
23.9.2016 15:27 - Merlin
LokiB píše:
sirien: a z to, co udělali v 5E s magickými předměty, jsem jim neskonale vděčen. nesnáším doteď závislost postav na magických předmětech. koncept existence magických předmětů je zajímavý, ale prostě 3x/PF a 4E byly v tomhle pro mě hnusné.
Sláva těm, kdo stáli za rozhodnutím pro 5E!


magické předměty dávám tak, že jsou postavy rády za každý, který se jim dostane do ruky a váží si ho. Velké překvapení bylo u jednoho hráče, který "zblblý" 4e v jednu chvíli začal popisovat ostatním hráčům co dělá ta věc co našli. Když jsem mu naznačil, že budu rád, když nebude v DMG hledat mag. předměty, že je dávám a popisuji tak, aby postavy vyzkoumaly co je to zač a měly z toho radost, tak se vyjádřil, že si projížděl předměty, aby věděl co si má koupit ve městě. Tak jsem mu řekl, že obchod s mag.předměty neexistuje..prostě si to nekoupí...a jeho věta...já si chtěl našetřit na nějakou +1..tak jsem mu vysvětlil, že se musí oprostit od starých návyků a doufat, že jeho postava někde najde nějaký runami popsaný zaprášený meč...:)
A najednou je rád i za obyčejný, zdobený meč...či utrácí za postříbření atd. :) a každý mag. předmět co najdou je velkou oslavou
Autorská citace #51
23.9.2016 15:31 - Dungo
Sirien, LokiB: tyo sem četl asi ve 12 letech knížku, kde hlavní postava měla kouzelný luk a zahodila ho do moře na konci prvního dílu s tím, že každá magický očarovaná zbran, dělá z vlastníka otroka, který ji potřebuje k tomu, aby dobře bojoval a že takový otrok nechce být, že chce světu ukázat co dokázal vlastní silou :) to se mi mrtě moc libilo :)
Autorská citace #52
23.9.2016 15:39 - sirien
LokiB: V tom se shodneme, taky mi přijde zajímavější hrát hustou postavu než postavu co nese hustej equip. Byla to jedna z věcí, co mě na 3e/4e DnD fakt hodně iritovala.

Ono u 4e v té přestřelené inflaci hodně hrálo roli to plánované a nakonec nerealizované propojení s MMO RPG, se kterým ta hra pak měla fungovat úplně jinak. V důsledku to ale prost skončilo jako ultimátně destilované zlo.

Jinak ono to ze strany komunity dostávalo sodu docela dlouhodobě - ne všichni si na to zvykli a i lidi co to přijali na to dost mrmlali, navíc to je těžce v rozporu s feelingem oDnD a ADnD, takže to že to tak brutálně zatnuli byla od autorů docela logická volba. Ale mohli to udělat i umírněnějc - sám sem ale rád že našli odvahu a zatnuli to dost nekompromisně ve velkym.
Autorská citace #53
23.9.2016 15:51 - LokiB
sirien: já zas moc postav v 3.5 nehrál, protože jsme většinou hráli dlouhodobé kampaně. ale u jedné jsem si vyžebral Vow of Poverty z Book of Exalted Deeds ... jako není to čisté, mohl jsem se obejít i úplně bez magických věcí "beznáhrady" ... akorát v tom světě by to prostě byla bohužel konečná. takže takhle byla postava sice "slabší", ale stále schopná přežít, a mně přišla o dost snesitelnější, než nosit ten radiokativní odpad na sobě.
a když to byl half-ork monk/ninja/cleric/swordsage (neptej se proč) ... tak k tomu asketický život celkem patřil

Na magických věcech mi hlavně vadí ta generika ... zbraň +1, +2, nebo výběr z 8 druhů schopností, takže každá druhá zbraň dává Haste, vrací se do ruky nebo dává oheň/mráz/... je to takové děsně bezinvence

když si GM s magickým předmětem pohraje, aby byl zajímavý, aby měl smysl, a zajímavě fungoval ... tak s tím problém nemám. koneckonců to bude ozvláštnění příběhu. však nakonec GM s hráčema tu zábavu můžou vytvořit dle libosti
Autorská citace #54
23.9.2016 17:15 - Lurker
V mým světě teda magický manufaktury mám. A to doslova. Fabrika, kde desítky 1.-5. úrovňovejch kouzelníků a kněží bouchaj den za dnem magický +1 meče, léčivý lektvary a hůlky magických střel. Není to teda _úplně_ běžný, a produkujou výhradně pro armádu jistýho velkýho impéria, ale je tam.

Vzhledem k tomu, že každej člen družinky umí aspoň trochu kouzlit (bard, paladin, ranger, Eldrith trickster), tak vlastně magická manufaktura není vůbec nic divnýho. Spíš by byl divnej opak.
Autorská citace #55
23.9.2016 17:23 - LokiB
Lurker: otázka je, jestli schopnost kouzlit má nějakou přímou souvislost s výrobou magických předmětů.

+ V DnD 3.5E na to byl poměrně jednoduchý postup, přes schopnost wizarda a featy.
u jinejch povolání to moc jednoduchý nebylo

Druhá otázka je, kam to vede ... u nás taky byla nejdřív doba kamená, pak měděná, pak bronzová, pak železná, pak ocelová ... pak asi titanová nebo jaká :) taky si to můžeme představit jako postupná plus ...
v okamžiku, kdy je to použito k nastínění jednostranné převahy "vyspělejší civilizace", tak to třeba smysl dává.
v rámci konfliktu se pak mohou být i zábavné questy s cílem na tyto technologie .

V okamžiku, kdy to bude dále rozšířeno po celém světě, když mají všichni zbraň aspoň +1 a všichni aspoň brnění +1 a i příšery se přizpůsobily ... , tak nakonec stačí několik +X škrtnout a může se začít od začátku :)
Autorská citace #56
24.9.2016 01:11 - sirien
Lurker: když po tom toužíš, tak jako vpohodě. Jenom teda mám podezření, že bych jako vládce/vojevůdce dokázal najít mnohem efektivnější využití pro takové množství magiků než výrobnu mizernejch +1 zbraní. Resp. pokud by mi už zbylo dost podobných individuí na manufakturování +1 mečů a léčivých lektvarů, tak by to znamenalo, že mám ve skutečnosti mnohem rozsáhlejší zdroje magiků, které už nasazuju někde úplně jinde (a mám jich takové hafo a tak silných, že mi těch pár loserů co manufakturuje meče nerve žíly).

Jediná výjimka co mě napadá by byla že bych stál proti nějakému super-evil impériu a moji nepřátelé by byli něco ve stylu legie nemrtvých nebo jiných bytostí co jsou blbě zranitelné běžnými prostředky, ale jinak...

LokiB píše:
V okamžiku, kdy to bude dále rozšířeno po celém světě, když mají všichni zbraň aspoň +1 a všichni aspoň brnění +1 a i příšery se přizpůsobily ... , tak nakonec stačí několik +X škrtnout a může se začít od začátku :)

Ne tak úplně. To je jako tvrdit že vývoj zbraní a brnění v realitě byl nula od nuly a proto se dodnes války vedou face-to-face.

Výsledné poměry se sice moc nezmění, ale:
- změní se podoba věcí
- a svět se rozdělí na ty co si mohou dovolit jít do toho naplno a na ty, co ne
Autorská citace #57
24.9.2016 16:56 - Jerson
Po době ocelové byla krátká doba hliníková a pak doba plastová, takže s tím postupným zlepšováním to není úplně tak jisté :-)

S nudností bonusů u magických zbraní souhlasím - já to řešil tak, že v magických zbraních (tedy artefaktech) byla duše nebo otisk části duše nějakého slavného bojovníka, který nositeli propůjčoval své bojové schopnosti, svůj styl boje, ale taky své pocity při boji, názory a chování, tím víc, čím silnější jeho duše a tím i zbraň byla. A nositel pak používal místo svého hodnocení bojové dovednosti hodnocení, které mu dávala zbraň. Takže zbraň 6 dávala dovednost boj mečem 6 každému, kdo ho vzal do ruky. Mělo to výhodu, že magické zbraně nepřelézaly limit normálních postav, a opravdu dobří bojovníci nemuseli použít magické zbraně vůbec, pokud nechtěli, a nebyli o nic méně schopní. A taky uživatelé magických zbraní museli mít silnou vůli, jinak je zbraň předělala k obrazu svému. Ale jak psal Sirien, hrál jsem prakticky jen jeden typ fantasy světů.
Autorská citace #58
24.9.2016 18:17 - LokiB
Jerson: má to své výhody a nevýhody, že s danou zbraní byl opravdu každý stejný ... to pak právě bude válečníka štvát, že celý život dře, nic jiného neumí, ale s jednou a tou stejnou zbraní umí každý nýmand bojovat stejně jako on. nalezení správné zbraně se tak stane důležitější než výcvik. za cenu toho, že ti do života kafrá nějaká duše.

s postupným zlepšováním to nebylo jisté ... nicméně dobu hliníkovou ani dobu plastovou zatím nikdo oficiálně nevyhlásil, takže se jimi nemusíme zabývat :)
plus z hlediska zbraní na blízko se tyto materiály kór moc neprojevily. zůstaňme tedy dále u doby titanové.
Autorská citace #59
25.9.2016 22:39 - Jerson
LokiB píše:
že s danou zbraní byl opravdu každý stejný

Nebude, protože pořád bude záležet na vlastnostech, to zaprvé. A zadruhé když ten kdejaký nýmant tu zbraň odloží (či spíše o ni přijde, protože ji dobrovolně nebude chtít odložit), tak bude zase mizerný bojovník, zatímco profík nespoléhající na magické zbraně může vzít jakoukoliv zbraň a bude pořád dobrý. A zatřetí - ten kdo používá magickou zbraň si nemůže zvýšit svou bojovou dovednost, protože ji nepoužívá. Takže ho válečník bez magické zbraně dříve či později předežene. Začtvrté se magická zbraň musí "nabíjet", obvykle tak, že je třeba s ní někoho zabít, když už je vytažena. To vede k řadě dalších komplikací, nebo k nutnosti dávat zbrani "pít svou krev", pokud byla vytažena a nikoho nezabila.
A to že ti do života - tedy do boje, který se stává ústřední části tvého života - kafrá nějaká zbraň je dost zásadní problém, protože máš zbraň s vlastním vědomím, kterou dobrovolně necháš ovládnout své tělo. A když nebudeš dělat to co chce na zbraň a nedokážeš jí udržet na uzdě, tak tě nemusí poslouchat, v horším případě tě může sama zabít, aby našla vhodnějšího nositele.

LokiB píše:
icméně dobu hliníkovou ani dobu plastovou zatím nikdo oficiálně nevyhlásil, takže se jimi nemusíme zabývat :)

Doba plastová byla zpětně vyhlášena s rozšířením bakelitu a žijeme v ní oficiálně. Většina věcí - ať z hlediska ceny nebo počtu - se vyrábí z plastů. Z titanu se toho vyrobí naprosté a nezajímavé minimum. Pokud potřebuješ nějaké oficiální vyhlášení, tak dobu titanovou nevyhlásí nikdo :-)
(a kdo mluvil jen o zbraních nablízko? :-) )

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1230731010437 secREMOTE_IP: 3.239.57.87