Tak hlavně aspects are always true. Vlastní aspekty sou cool a vždycky poruce, ale mnohdy se Ti mnohem víc hodí, aby vznikla nějaká skutečnost, s níž je potřeba se potýkat.
Pokud někoho CAčkem zaklíníš za žebřiňák, tak dotyčného prostě zablokuješ, dokud ten aspekt nepřekoná, což je taktická výhoda, kterou z aspektu postavy vytěžíš těžko.
Jinak z mojí zkušenosti je to rozdělení cos popsal takové výkladově teoretické, ale v praxi tam pak je dost šedých zón.
Zaprvé scéna může být popsaná relativně detailně, takže si do ní už celý žebřiňák moc nedomyslíš (něco menšího třeba i jo) a zároveň bych byl daleko tomu tvrdit, že hráči např. DnD nemůžou být zvyklí na to scény dotvářet sami stejným způsobem (třeba
tenhle článek k věci se tu válí už skoro deset let a byl původně napsaný cíleně pro hráče DnD).
Zadruhé když popíšu scénu, tak tam můžu zmínit třeba 5 nebo i 10 věcí, které můžou, ale taky nemusí být významné v závislosti na tom, jak se dění vyvine a to rozdělení situačních aspektů mezi ty co to prostředí a akce v něm definují a ty, které věci dokreslují je mnohdy víc hypotetické než reálné. Ostatně můj vlastní odklon od pojetí "aspects first" k "aspects on fly" začal v momentě kdy sem si (dost brzo) všimnul, že obvykle půlka předpřipravených aspektů zůstane ležet bez číhokoliv zájmu na stole, zato se hráči chytí jiných věcí, z nichž vznikne jednou tolik dalších aspektů, mnohdy významných. Možná to je tím, že mívám u her kreativní hráče, ale prostě sem došel k názoru, že nebudu zbytečně zahazovat svojí práci s aspektama co se nevyužijou, když pak stejně vznikají jiné.
A mnohdy to jsou i aspekty, které Ti zpětně přijdou významné. V G+ komunitě někdo nedávno dával krásný příklad s bojem na střeše v zimě, kde jsou nějaké výrazné prvky a je tak po straně zmíněno, že to tam je nějak namrzlé, jen v rámci dokreslení popisu. A pak se toho někdo chytne a udělá z toho CAčkem situační aspekt a náhle máš boj na *Namrzlé střeše z čehož se stane takřka nejvýraznější aspekt celé scény, která měla být původně o něčem jiném (např. o schovávání se za *Mnoha různými komíny a o propadávání *Střešními okny).