Pravidla

Autorská citace #1
14.6.2018 13:05 - Dukolm
Díky za překlad. Jen určitě není na škodu a spíš doporučuji vypravěči, si před hrou přečíst ty oficiální RPG pravidla aby měl přehled o tom jak svět funguje.
Autorská citace #2
14.6.2018 13:28 - sirien
Tak na to technicky stačí znát ty komiksy, ne? (...říkám jako někdo kdo nečetl ani jedno - btw. moc díky Shakovi za poskytnutí ofiko překladového klíče k termínům)
Autorská citace #3
14.6.2018 13:35 - Shako
sirien píše:
Tak na to technicky stačí znát ty komiksy, ne?


Ta příručka je mnohem plnější, jak obsahem nových informací, tak souhrnem/popisem světa. Plus je tam pro GM spousta nápadů, na kterých můžeš stavět jednotlivé překážky nebo se i inspirovat pro celé zápletky. Ale i tam je stále spousta bílého místa.
Pokud komiksy, tak zatím nejzajímavější zdroj jsou legendy, které taky nejsou podle "kánonu", ale různí autoři tam sází své nápady, jak by ten svět mohl vypadat.


Jinak díky za překlad - až to přečtu přidám ještě nějaké postřehy. Případně doplním překlady, když uvidím kontext. ;-)

Doplnění po přečtení článku:

Článek je zjevně psán pro znalce fatu a neznalce MG rpg. A já jsem na tom přesně opačně, tak je to pro mě občas trošku kostrbaté. A pak mi připadá zmatečný ten popis přijímacího rituálu do hlídky (ale to asi není chyba překladu). Celkově dobrý. Nejvíc by mi na této konkrétní konverzi vadili dovednosti, takže ty bych si musel předělat, aby byli víc podobné původním pravidlům.

Konečně vidím nějakou konverzi do Fatu. Teď bych ještě rád viděl nějaké hráče, co to ve Fatu fakt hrají. A pak bych ideálně ještě chtěl vidět hráče, kteří to hráli v obou pravidlových variantách a rozhodli se pro Fate. Protože pořád poslouchám, že to všichni hrajou ve Fatu. Ale upřímně nikoho neznám (o všech, co to kdy hráli, tak vím, že dle původní pravidel). Navíc moje pracovní teorie říká, že lidi, kteří to hrají ve Fatu nikdy nehráli v původních pravidlech. Prostě znají Fate a líbil se jim svět, tak si udělali nějakou konverzi MG do Fatu, což bylo jednodušší než se zkoušet a učit se nová pravidla. ;-)
Autorská citace #4
16.6.2018 12:43 - sirien
Shako píše:
Článek je zjevně psán pro znalce fatu a neznalce MG rpg.

Ve skutečnosti mi přijde že je psán pro "neznalce MG a velmi letmé znalce Fate", protože upřímně se tam ve skutečnosti ani nic moc převratnýho nepíše a to co tam fakticky je by šlo shrnout do krátkého diskusního postu:

- MG funguje velmi dobře (i) když ho hrajete podle Fate
- Do Základního konceptu přihoďte nějakou tu hodnost v Hlídce, barvu pláště nebo aspoň barvu srsti
- btw. barva pláště by měla nějak odpovídat povaze postavy, protože podle toho jí ten plášť přiděluje její mentor poté co postava projde příjimacím rituálem Hlídky z Ouška na Hlídkaře.
- z dovedností vyhoďte Řízení a zbytek nechte bejt (vážně, zkoušel sem tam dát Jezdectví nebo Přežití, ale ani jedno nefunguje - v settingu MG je Jezdectví spíš sociální skill nebo Atletika a různé aspekty Přežití je lepší hrát přes ostatní dovedností, protože to aspoň podpoří team-play)
- v případě přístupů použijte varuantu z Gods and Monsters: Chrabrý, Jemný, Chytrý, Mocný Moudrý Hbitý
- triky sou triky. Pro základní bonusovky můžete použít MG terminologii a přidávat tam "-wise" (/ "znalost")

...kdokoliv kdo Fate zná maličko víc z tohodle pochopí všechno, co potřebuje, zbytek textu je v podstatě balast (možná až na tu malinko zajímavou polemiku o úpravě skill listu a ten hiearchickej výčet hodností).


Důvod proč sem to překládal je, že a) to má hrozně cool obrázky, b) chci v dohledné době přeložit ještě jednu věc co na to navazuje a c) mi to jako celek přijde poměrně inspirativní a cool vzhledem k publikaci MG v češtině tak sem si řikal že stojí za to udělat kolem toho trochu větší fuzz než jen jeden diskusní post.

Shako píše:
Navíc moje pracovní teorie říká, že lidi, kteří to hrají ve Fatu nikdy nehráli v původních pravidlech.

Pokud se nepletu tak SEB znal oboje a nakonec šáhnul po Fate... ale jistej si už po těch letech nejsem (resp. SEB rozhodně četl oboje a skoro určitě i hrál BW dřív někde jinde; nicméně jak znám SEBa tak obratem nejpozdějc po první session překroutil herní systém - ať ten nebo ten - k obrazu svému padesáti různejma hackama a house rulama)

Já to hrál podle MG RPG s Tebou a kdybych to měl hrát znovu tak naprosto najistotu šáhnu ihned po Fate a o tom osekanym BW nebudu chtít slyšet. A to ani ne tak nutně kvůli lásce k Fate (systémů znám víc a učim se je tak rychle jak přede mě GMové bez vysvětlení čehokoliv hází charsheety, že...) ale kvůli tomu že i ten osekanej BW je IMO pro hru typu MG brutálně crunchy: Soubojovej systém (původně stavěnej pro epické fantasy duely...) je v MG jedno gigantický, překombeně zbytečně složitý WTF (a to sem ho v průběhu toho prvního souboje dokonce pochopil - přesto, WTF) a i mimo souboj mi tam ty mechaniky věcí přijdou křečovitý.

Tzn. primární není "hrát to podle Fate" ale "rozhodně to nehrát v MG Burning Wheel" - z toho se logicky vynoří otázka "ok, a v čem to teda hrát?" a teprve tady se objeví Fate, protože a) zvládá s rozumným přiblížením původnímu významu převzít z MG BW ty mechaniky, které tam budu chtít nějak zachovat (zejm. ty osobní traity postav), b) je přesně tak jednoduchej jak pro hru typu MG chci a c) je dramaticky orientovanej, což je přesně to co MG příběhům odpovídá.

Teoreticky bych to samozřejmě dokázal hrát v prakticky libovolnym lite systému, ale Fate k tomu lite základu dokáže dodat i přidanou hodnotu správného typu.
Autorská citace #5
19.6.2018 00:23 - Shako
sirien píše:
o má hrozně cool obrázky,


Njn, největší kouzlo myšáků.
I Comics centrum trošku spoléhá na to, že rpg příručku prodají i jako "encyklopedii" ke světu Myší hlídky.


sirien píše:
Já to hrál podle MG RPG s Tebou a kdybych to měl hrát znovu tak naprosto najistotu šáhnu ihned po Fate a o tom osekanym BW nebudu chtít slyšet.


Ten příběh, který jsme hráli (česky: Potíže v Travnatém jezeře) spolu, jsem hrál asi pětkrát, možná šestkrát. A nemyslím si, že je ten nejlepší na demonstraci pravidel. Hrával jsem ho hlavně, protože je rychlý (vleze se do 4 hodinového GC formátu, včetně vysvětlení pravidel a světa). A dobře představuje ten svět - demonstruje nepřehlédnutelný a (ne)řešitelné problém, což dává možnost vyniknout hrdinství hlídky. Mechanicky si myslím, že extrémně náročný a šance na vítězství jsou spíš malé (pokud někdo nezahraje "Almiho kombo" tap nature při fintě proti obraně). S každou skupinou jsem to hrál trošku jinak a ten průběh je téměř vždy zcela rozdílný (i díky příběhovým zvratům po jednotlivých hodech, což je krásná pravidlová žáležitost). Ale ze strany hráčů je to imho spíš o nápadech (které minimálně vyřadí hlavní "esa" v rukávu soupeře) a interakci (RP) s obyvatelstvem. Toho si z té naši hry moc nepamatuju - šli jste spíš mechanicky po hlavní úkolu (a mám pocit, že pár nápadů bylo hodně obskurních). Taky jsem na vaší skupince jsem naposled zkoušel, zda má smysl hrát na oneshotech soubojový systém a definitivně jsem došel k závěru, že nemá - od té doby to zásadově nedělám (a ani ho nevysvětluji). Byť ten souboják má v těch pravidlech své místo, tak na oneshoty se prostě nehodí. Určitě je to i moje chyba - tušil jsem, že tamější sestava bude zvědavá na pravidla (na OG je spíš většinový účastník "zajímá mě svět, pravidel jen nutné minimum"). Ale místo vysvětlování soubojáků na tomhle příběhu jsem měl zařadit něco jiného - ala průzkum Temnovřesu, kde ty souboje zařadím klidně dva, ať to pořádně zažijete. Někdy to můžu zkusit napravit. ;-) Ale do čtyřech hodin se prostě nedá dostat všechno - musím dělat nějaké kompromisy. Proto na GC většinou hrávám jeden 4h blok a jeden delší. Příště dáme něco delšího. ;-)

Já s tím mechanickým systémem nemám problém - z pohledu GM je tam mnoho pěkných berliček. Ale chápu, že to někdo zvládne vést i jinak. A slibuju, že někdy vyzkouším ten Fate a dám vědět. I když se mi ho pořád zoufale nechce studovat. A z těch OG žádnou ucelenou představu o fungování Fatu nemám.
Autorská citace #6
19.6.2018 14:28 - Lomax
Zdar a sílu,

také jsem chystal nějaké věci (překlady) pro hru v prostředí MG, ale ještě jsme se s naší skupinkou ke hře nedostali. Pokud by to někoho zajímalo a využil by z toho něco tak to najde na MouseGuard. Opakují se tam i některé věci uvedené v tomto článku :( Hru jsem plánoval ve FAE, tak tam mám i pár poznámek k pravidlům.

Píšu to do TiddlyWiki (všechny ty stránky jsou jedno HTML).

Hodně věcí jsem také čerpal z Mouse_Guard_Wiki.

Tak už jen doufám, že si to v brzké době zahraji.
Autorská citace #7
19.6.2018 14:39 - Shako
Lomax píše:
okud by to někoho zajímalo a využil by z toho něco tak to najde na MouseGuard.


Hmm, přečtu si.

Lomax píše:
Hodně věcí jsem také čerpal z Mouse_Guard_Wiki.


Jj, tadle wiki je dobrá. Ještě se dá něco najít na ofiko stránkách, zejména obrázky+popisy postav a mapy.
Autorská citace #8
20.6.2018 00:01 - Dukolm
Po přečtení celých pravidel na kratší hru bych asi vybral Fate úpravu ale na delší kampaň bych určitě spíš zvolil originální pravidla protože poskytnou lepší zázemí jak vypravěči tak rozvoji postav. Uvidím ještě po odehrání aspoň jednoho myšího roku dle originálních pravidlech.
Autorská citace #9
20.6.2018 12:44 - MarkyParky
No, mě teda tahle konverze do Fate přijde taková polovičatá. Jakože zkonvertuje pouze vyhodnocování a tvorbu postav a tváří se, že tím vyřešená celá hra.


Třeba na první pohled v tom textu chybí implementace té dramatické houpačky "tah Vypravěče" a "tah hráčů". Nebo vývoje myšáků.

Přitom Fate má nástroje, jak to řešit - třeba nějak svázat Obnovu se završením tahu hráčů, místo se sezením. Nebo popsat zákonitosti milníků v Mouseguardím příběhu.


Další věc je třeba ten pocit "jsem ve vleku předchozích rozhodnutí", který originální vyhodnocování vyvolává. Ona jeho implementace se skrze BW podle mě subjektivně moc nepovedla, protože odtrhává mechaniku a fikci. Ale pokud má být port do Fate lepším řešením, tak by měl nějakou featuru se stejným feelingem nabídnout. A ne to prostě odignorovat.

Za mě je to spíš "Návod, jak si zahrát Fate na téma MouseGuard", než "Návod, jak přenést MouseGuard do Fate", protože když vezmu tohle bez dalšího, tak se ten zážitek u stolu se bude od originálního MG dost lišit.
Autorská citace #10
20.6.2018 13:01 - sirien
MarkyParky píše:
No, mě teda tahle konverze do Fate přijde taková polovičatá.

Jak sem psal, mě ve skutečnosti nepřijde ani polovičatá - přišlo mi to zajímavé spíš jako inspirace než kvůli věcnému obsahu.

Ve Fate, zejm. v System Toolkitu, je mrtě věcí co by se do Myšáků mechanicky nějak hodily ale tady nejsou ani zmíněný. Např. pravidla pro velikost (scale). Nebo bych možná uvažoval i o pravidlech pro jednotky (protože myší hlídky jsou v podstatě polovojenské/vojenské jednotky).

Tzn. ten Tvůj pohled na to co to je sdílim. Vzhledem k tomu že ale fakt nejsem expert na Burning Wheel a i myšáckej BW-lite znám spíš z rychlíku než co jinýho tak si netroufám navrhnout cokoliv moc víc. Možná se časem dostanu k tomu si myšáky přečíst a pak možná...

MarkyParky píše:
tak se ten zážitek u stolu se bude od originálního MG dost lišit.

Nebude. Většině lidí co dou hrát myšáky sou mechaniky ukradený a game-preference tvoří malou část jejich zážitku. Myšáky deš hrát protože prostě si chceš zahrát ty cool myšky z obrázků (popř. protože chceš hrát se svejma dětma nebo protože Tvojí přítelkyni při návrhu hraní myšáků začnou úplně zářit očíčka :D ) a narativní preference tam bude hodně převažovat (v závěsu s dramatickou a/nebo simulační).

Osobně bych řek že to jestli budu mít u hry hromadu obrázků cool myšiček nebo dokonce myšákovský figurčičky s pláštíkama and stuff* a jestli se mi na stole přitom budou válet MG komiksy a MG pravidla atd. bude mít na herní zážitek valé většiny hráčů (jak co do kvality tak co do podoby) 10x větší váhu než to jestli to hraju v Burning Wheel, ve Fate, v TriStatu nebo bez pravidel.



* všímáš si, Shako? Já se učim! :D
Autorská citace #11
20.6.2018 14:31 - Shako
Lomax píše:
také jsem chystal nějaké věci (překlady) pro hru v prostředí MG, ale ještě jsme se s naší skupinkou ke hře nedostali. Pokud by to někoho zajímalo a využil by z toho něco tak to najde na MouseGuard. Opakují se tam i některé věci uvedené v tomto článku :( Hru jsem plánoval ve FAE, tak tam mám i pár poznámek k pravidlům.


Zběžně jsem to prošel - vcelku dobrý. Chybí tam "nové" (CZ) názvy. Kdysi jsem se pokoušel o něco podobného, včetně překladů lokací... Až to zase potkám, tak to celé zahodím a budu řešit max zápisy ze svých her a svůj "kánon".

MarkyParky píše:
Za mě je to spíš "Návod, jak si zahrát Fate na téma MouseGuard", než "Návod, jak přenést MouseGuard do Fate"


Tady se shodneme - zdá se, že i se Sirienem. A v podstatě to samé do nějaké míry vyjadřuje i Dukolm.

Za mě je to pořád volba mezi oneshotem/OG a (mini)kampaní.

sirien píše:
(popř. protože chceš hrát se svejma dětma nebo protože Tvojí přítelkyni při návrhu hraní myšáků začnou úplně zářit očíčka :D )


Osobní zkušenost? Protože moje žena si vybrala raději western (na GC). :-D

sirien píše:
Osobně bych řek že to jestli budu mít u hry hromadu obrázků cool myšiček nebo dokonce myšákovský figurčičky s pláštíkama and stuff*


Doplňky fungují a vtáhnou do hry víc než pravidla - to je určitě pravda.
Všímám, kvituju. ;-)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13279104232788 secREMOTE_IP: 54.166.141.12