Pravidla

Tobotobitobo
28.12.2018 20:58
mystický ohniskový předmět
čo to je ?

sorry za blbe otazky ale idem hrat svoju prvu hru DnD a som PJ.
Autorská citace #1
28.12.2018 21:37 - Log 1=0
Předmět, který je součástí výbavy postav sesílající kouzla, případně se dá koupit (jako zbraně, zbroje atd.)
Je to kouzelnická hůlka, hůl, žezlo, křišťálová koule, případně možná ještě něco.
K čemu to je: Nahrazuje to surovinové složky u kouzel.Tj. pokud je v kouzle napsáno, že potřebuješ větévku ze stromu zasaženého bleskem, tak s mystickým ohniskovým předmětem ho nepotřebuješ. Musíš to držet v ruce, ale nebrání to v magických gestech.
POZOR: Pokud je u té suroviny v kouzle uvedena cena, nefunguje to.
Mezi magickými předměty jsou různé "zlepšováky" ale tím tě nebudu teď mást.
Pomohlo?
Autorská citace #2
28.12.2018 22:00 - sirien
Nejsem si teď úplně jistej timhle:

Log 1=0 píše:
pokud je v kouzle napsáno, že potřebuješ větévku ze stromu zasaženého bleskem, tak s mystickým ohniskovým předmětem ho nepotřebuješ


...měl sem za to, že ohniskové předměty nahrazují jen "generické" surovinové složky (tzn. když je u kouzla uvedeno, že vyžaduje "nějaké" surovinové složky), ale pokud zaklínadlo vyžaduje složky které:
- jsou drahé (mají uvedenou cenu)
- nebo jsou specificky jmenované
- (nebo obojí)
...tak takové nahradit nelze.

(ale možná se teď pletu)
Autorská citace #3
28.12.2018 22:08 - Log 1=0
Nic jako "generické surovinové složky" neexistuje.
Kouzlo buďto vyžaduje surovinové složky-a pak jsou v rámci popisu kouzla jmenovány.
Nebo je nevyžaduje-a pak není co řešit.
Drahé (s uvedenou cenou), nahradit nelze, což píšu dodatečně, ale zato s nápisem pozor.
Autorská citace #4
28.12.2018 22:21 - Tobotobitobo
a može ten ohniskovy predmet nahradit napr. svatý simbol alebo odštěpek slídy?
Autorská citace #5
28.12.2018 22:35 - Log 1=0
Teď moc nechápu, na co se ptáš.
Ohniskový předmět nahradí odštěpek slídy v roztříštění, nebo kde to je. Přesně k tomu slouží.
Opačně to nefunguje.
Svatý symbol ne něco jako "ohniskový předmět pro klerická a paladinská kouzla" nejsou vzájemně zaměnitelné.
Autorská citace #6
28.12.2018 22:46 - sirien
Log 1=0 píše:
Kouzlo buďto vyžaduje surovinové složky-a pak jsou v rámci popisu kouzla jmenovány.

aha, ok. (Přiznám se, že sem to nikdy nějak moc neřešil... celý koncept surovinových složek mi osobně přijde místy trochu divnej, zejména u mejch oblíbenejch sorcererů.)
Autorská citace #7
28.12.2018 22:52 - ShadoWWW
Když ty sesílací ohniskové předměty zrušíš, tak to má rázem slovanskou atmosféru ala Čáryfuk, ;) kde není problém s pálením pozic kouzel, ale se sháněním surovin.
Autorská citace #8
29.12.2018 08:29 - shari
Tobotobitobo:
Jak už psali ostatní, Ohniskový Předmět (Focus) nahrazuje materiální složky kouzla, které nemají uvedenou cenu (třeba ten odštěpek slídy).
Podle svého Povolání pak postavy používají různé typy OP - co kdo může používat je napsané u každého povolání v podsekci "Sesílací Ohniskový Předmět" (Spellcasting Focus).
- Mystický OP (Arcane Focus) - pro čaroděje, kouzelníky, černokněžníky
- Druidský OP (Druidic Focus) - pro druidy
- Svatý Symbol (Holy Symbol) - pro paladiny, kleriky
Bardi jsou pak speciální sněžné vločky a jako Ohniskový Předmět používají svůj hudební nástroj.

Takže ne, Mystický OP za Svatý Symbol normálně nahradit nemůžeš. Na druhou stranu dokázala bych vymyslet situaci, kde by to dávalo smysl a jako DM bych to povolila:
- nějaký "bůh vědění, poznání a magie" by mohl mít nějaký z těch Mystických OP jako svůj symbol, tudíž by ho klerik tohoto boha mohl používat
- postava byla od malička vychovávána na klerika, ale moc jí to nešlo a tak se stala čarodějem/kouzelníkem, ale svatý symbol toho boha, pro kterého byla vychovávána, jí pomáhá v soustředění, takže to používá jako svůj Mystický OP

sirien:
To je... zajímavá poznámka. O těch surovinách jsem nikdy moc nepřemýšlela, ale je fakt, že to dává smysl spíš pro wizardy a druidy, než pro sorcky...
Autorská citace #9
29.12.2018 09:47 - efram
shari píše:
sirien:
To je... zajímavá poznámka. O těch surovinách jsem nikdy moc nepřemýšlela, ale je fakt, že to dává smysl spíš pro wizardy a druidy, než pro sorcky...


bylo by možné vaši úvahu více rozebrat?

můj názor:
- pro složky u sorcerera = surovinové složky podporují a jsou potřebné k seslání kouzla. nemají vliv na to jak manipuluje S s předivem magie. Jsou potřebné až k "vypuštění" kouzla
- proti složkám u sorcerera = to, že všichni používají vlastně stejný systém využití mat. složek má takovou divnou pachuť generičnosti.
Autorská citace #10
29.12.2018 10:23 - shari
efram píše:
bylo by možné vaši úvahu více rozebrat?

OK, pokusím se. Ale psaní úvah mi nikdy nešlo a navíc je tohle dost subjektivní pohled na magii v D&D a sorcerera (neboli čaroděje).

Sorcerera, podle toho, co jsem si přečetla v PHB a dalších materiálech, vnímám jako postavu, která tu magii ovládá intuitivně. A občas i tak úplně neovládá a vymkne se mu z rukou - proto je mi dost sympatická Wild Magic, ale hrát bych se to neodvážila.

Oproti tomu, pokud pro seslání kouzel potřebuješ něco konkrétního (odštěpek slídy, kapku krve, špetku železného prachu...), tak už je to takové formalizování té magie. Což je naprosto super pro wizarda, který ta kouzla studuje, aby je seslal přesně tak, jak by to mělo být. Jenže sorcka tyhle formálnosti nezná, neví, kolik toho železného prachu potřebuje, aby to kouzlo proběhlo správně, ale intuitivně sevře svůj Ohniskový Předmět, který jí pomůže se soustředit a ono to funguje. Což mě zas přivádí na myšlenku, že u sorcky by jako OP spíš fungovaly předměty s nějakou citovou vazbou - prstýnek od babičky, střep z oblíbené vázy a podobně.

EDIT: Ještě bych asi měla doplnit, že z hlediska herní vyváženosti mi to smysl dává. Asi by mě nebavilo, kdyby některé classy musely používat a shánět materiál a jiné ne - pokud by neměly jiná omezení. Celá ta úvaha je spíš z... "lore" pohledu.
Autorská citace #11
29.12.2018 10:51 - ShadoWWW
Ono je to hlavně kvůli té herní vyváženosti. Jinak ofiko pohled na čaroděje je v 5E takový, že zatímco kouzelník musí nastudovat, jak správně artikulovat a gestikulovat, aby ovlivnil předivo (tím správným způsobem) a seslal kouzlo, tak čaroděj to dokáže intuitivně. Přesto ty surovinové složky jsou potřeba kvůli tomu, že právě jimi je nutné předivo ovlivnit pro seslání konkrétního kouzla (až už víš jak, protože to máš nastudované, nebo proto, že to víš intuitivně).
Autorská citace #12
29.12.2018 10:52 - ShadoWWW
Bard je v tomto trochu jako čaroděj, že ovlivňuje předivo taky intuitivně pomocí svých básní a skladeb.
Autorská citace #13
29.12.2018 11:38 - sirien
Základní rozdíl sorcerera a ostatních je, že magie sorcerera je vrozená a vychází (mnohdy doslova) z jejich krve. Sorcerer se teoreticky nikdy nic neučil, nikdo mu nic nevysvětloval.

Jak by vůbec věděl co za surovinu použít?
Znamená to zde sorcerer třeba ovládá hromadu kouzel navíc, jen o tom neví, protože nikdy nepotkal jejich složky?

Nedává to smysl. Navíc to ani moc nesedí s logikou té classy, kde v podstatě nejde ani tak o sesilatele jako spíš o napůl nadlidskou/nelidskou postavu u níž kouzla fungují jako variabilnější schopnosti povolání (viz Mike 1 a Mike 2, viz můj dřívější rozbor.
Autorská citace #14
29.12.2018 12:09 - efram
sirien píše:
Jak by vůbec věděl co za surovinu použít?

intuitivně ?
Autorská citace #15
29.12.2018 12:22 - LokiB
efram: Jistě si to tak lze vysvětlit, ale je to vysvětlení v některých případech tak trochu účelové a těžkopádné.
Jedna věc je intuitivně rozevřít dlaň, na které se shromažďuje magie, fouknout a vyvolat hurikán. Nebo (dle popisu kouzla) vzít virguli a skrze ní cítit definované cíle.

Ale něco jiného je vzít stříbrný prášek v definované ceně a rozsypávat ho v kruhu pro vytvoření ochrany. To už moc lidí jako intuitivní spíš nevezme. Nebo shánět hadí jazyk a plástev medu. Jo, když budeš chtít, tak i tam si tu intuici, podobnou intuici mravence, který ví, co má kde sebrat s zanést do mraveniště, najdeš.
Autorská citace #16
29.12.2018 12:40 - sirien
efram: takový třeba diamantový prach je určitě něco k čemu přijdeš intuitivně, taková běžně se vyskytující surovina. Zvlášť třeba pro sorcerera z nějaké divočiny.
Autorská citace #17
29.12.2018 12:45 - malkav
sirien: Sorcerer z divočiny ho ani nesežene, obávám se ... resp. může ho sehnat, protože drahokamů je více druhů a může žít v lokalitě, kde se nacházejí (vltavíny, pyropy, smaragdy ...). Přirozený sorcerer se může pokoušet o použití magie k nějakému kouzlu, ale tak nějak cítí, že mu něco chybí a pokud se setká s potřebnou surovinou, může mu přijít přirozené, že "hele zrovna tohle by mohlo fungovat". A kolik toho použít? No řece přiměřeně.

EDIT: pardon "diamantový" prach jsem přehlédl, resp. po přečtení si zapamatoval drahokam :) I tak prostě křovák bude takový prach shánět mnohem hůř, než bohatý učenec ve velkoměstě. Dostupnost nemá podle mě moc společného s tím, jestli ho napadne/naučí se použít.
Autorská citace #18
29.12.2018 12:54 - LokiB
malkav píše:
Přirozený sorcerer se může pokoušet o použití magie k nějakému kouzlu, ale tak nějak cítí, že mu něco chybí a pokud se setká s potřebnou surovinou, může mu přijít přirozené, že "hele zrovna tohle by mohlo fungovat". A kolik toho použít? No řece přiměřeně.


Jo, to je to účelové a těžkopádné vysvětlení, které jsem měl namysli :)

EDIT: nevím, proč mi to systém označil jako od siriena. opraveno
Autorská citace #19
29.12.2018 13:06 - sirien
To psal malkav, ne já

A taky mi to přijde lámané přes koleno

Sorcerer barbar chudák třeba nebude moct použít půlku svých kouzel, protože u něj v horách prostě není diamantový prach, nerostou tam duby, nejsou tam mořské mušle... Zjistí vůbec někdy že umí kouzlit? Tohle je to jak se má projevovat spontánní vrozená magie? Zní mi to spíš jako násilné roubování wizarda a naprosté ignorování podstaty sorcerera jako classy.
Autorská citace #20
29.12.2018 13:12 - malkav
sirien: To ale komentuješ něco úplně jiného, než já. Já jsem dal nějaký konstrukt toho, jak může přijít přirozený sorcerer na to, že něco funguje jako katalyzátor. Prostě tak nějak pochopil, jak to funguje a že "tohle" může pomoct usměrnit energii nebo tak něco.

LokiB: Jj, to jsem psal já, sirien je v tom nevině :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080562829971313 secREMOTE_IP: 3.14.6.194