Pravidla

Maelik
23.12.2019 13:52
Autorská citace #1
23.12.2019 13:52 - Maelik
Nějaké názory?
Autorská citace #2
23.12.2019 14:22 - Log 1=0
Tak je vidět, že sis s tím dal práci. To je překlad, nebo tvoje dílo?

Na druhou stranu mám pochybnosti, jestli byla ta práce vynaložena správným směrem. Osobně silně pochybuji, že je bylinkaření tak oblíbená část hry, aby byl důvod používat takový složitý subsystém. Navíc postavený na náhodném generování efektů. Vztah k případnému příběhu vidím nulový. Budu x hodin něco dělat a dostanu random boosty. Jako neuráží to svou existencí, ale smysl v tom až tak nevidím.
Autorská citace #3
23.12.2019 14:38 - Maelik
Log 1=0 píše:
To je překlad, nebo tvoje dílo?

Celkově je to moje dílo, i když samozřejmě to jediné co můžu nazývat svým je ten systém generování rostlin, protože nějakých systémů na sběr a zpracování rostlin se po internetu válí desítky, takže ten můj je v zásadě jen další mutací téhož.

Log 1=0 píše:
Osobně silně pochybuji, že je bylinkaření tak oblíbená část hry, aby byl důvod používat takový složitý subsystém.


Celé to začlo tím, že jeden z hráčů řekl, že jeho postava bude cestou pátrat po bylinkách. Už ani nevím jak to dopadlo, nicméně mě to vedlo k tomu abych si našel nějaký systém na přesně tohle téma. Ne že by jich nebylo dost, ale většina (včetně sirienovy oblíbené Dael) obsahovala 100 stránkové herbáře plné kytek co dělají v zásadě stále to samé, jen z jedné uděláš lektvar co vyléčí 5 životů, t tamté za 10, apod. Takže jsem si řekl, že by se to snad dalo udělat lépe.. a vedlo to k tomuhle.
Autorská citace #4
23.12.2019 14:54 - York
Žák: "Mistře, řekni mi něco o bylinkách."
Mistr: "Strana krychle mraku tinktury podávané inhalačním způsobem se dá zvětšit za cenu zvýšení SO o 2 za každý sáh délky strany krychle."
Žák: "o_o"


Prostě DnD ;-)
Autorská citace #5
23.12.2019 15:22 - Maelik
York píše:


Musíš rozlišovat rovinu mechanik a rovinu příběhu. Ten rozhovor by proběhl spíš nějak takhle:

Žák: "Mistře, řekni mi něco o bylinkách."
Mistr: "Z bylinek se většinou připravují odvary, ale není zas tak složité je připravit jako mrak, který unikne z láhve jakmile ji odzátkuješ, nebo v ní je nejmenší prasklina, a každý kdo se v tom mraku nadechne, jako by vypil ten odvar.
Žák: "Jak velký se dá udělat ten mrak?"
Mistr: "Jak velký chceš, ale čím větší mrak, tím obtížnější je tu směs připravit."
Autorská citace #6
23.12.2019 18:53 - Tarfill
Maeliku,
souhlasim s Logem. Ackoliv jde videt kus odvedene prace (snaha se pocita), myslim, ze zrovna pro system DnD 5e je tento clanek zbytecny. Osobne si myslim, ze by se to mohlo zuzitkovat vice v systemu jako je treba DrD2 a jemu podobne, kde je jiny pristup k mechanikam ucinku...
Autorská citace #7
23.12.2019 19:27 - Maelik
Tarfill píše:
myslim, ze zrovna pro system DnD 5e je tento clanek zbytecny.


Proč přesně? Jako, jasně, postavy mají kosit gobliny a ne sbírat kytičky.. ale tak nějak si neumím představit, že by ten jistý hráč, kvůli kterému jsem tohle dělal, byl jediný na světě, který chtěl hrát bylinkáře.

Tarfill píše:
zuzitkovat vice v systemu jako je treba DrD2 a jemu podobne, kde je jiny pristup k mechanikam ucinku...


Tohle bych taky prosil rozvést, neb jsem DrDII nikdy v ruce neměl.
Autorská citace #8
23.12.2019 20:33 - sirien
Dael a 3k+ likes souhlasí spíš s Maelikem.
Autorská citace #9
23.12.2019 21:19 - ShadoWWW
Já myslím, že to může oslovovat cílovku hráčů, co chtějí bylinkařit ala DrD hraničář (respektive DrD druid). Mohl by z toho po rozšíření klidně vzniknout zajímavý obor hraničáře. Nebo bych v tom viděl uplatnění do ne-magických světů. (Něco ve stylu: vezměte si povolání z AiME + toto bylinkářství.) Je to totiž docela zajímavá alternativa ke klasické DnD magii.

Po pravdě jsem přesně o něčem takovém uvažoval už v roce 2014 a podruhé v době, kdy jsme s Gurneym dělali na JaD. Nikdy jsem to ale nedodělal do takhle ucelené podoby.
Autorská citace #10
23.12.2019 22:03 - Tarfill
No,
když vidim, jak dneska mladý lajkujou kdeco, tak zrovna lajky jako takový jsou pro mě pro hodnocení podřadné. Čímž nijak neshazuju práci Maelika nebo Dael, prostě jen říkám svůj názor.

Co se týče tohoto článku, určitě se najde někdo, komu se to bude líbit. Myslím si však, že z hráčů DnD to bude velmi malé procento, tudíž by ta snaha mohla vyjít zbytečně (neosloví to tolik hráčů, kolik by mohlo). Což ale právě u jiného systému by mohlo jít lépe (např. již zmíněné DrD2).

A proč ne?
Dokážu si to ještě představit v určitých situacích na velmi nízkých úrovních třeba první, druhé. Zde hráči nemají ještě tolik schopností a kouzel či pozic kouzel, aby měli k dispozici takový účinek, který by mohly bylinky plně vynahradit.
V některých případech by skutečně mohlo nastat, že postavy budou chtít / muset / potřebovat nějaké tinktury uvařit. Pak ale přichází spousta proměnných:

- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"Je zima, nic neroste, vše je pod sněhem, zkus se obrátit na nějakého místního bylinkáře / mudrce / alchymistu, jestli nemá něco sušeného na prodej..."

- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"To máš blbý, jsme zrovna na poušti / v rozlehlém podzemí a fakt skoro nic tady nejni..."

- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"OK, hoď si kostkou. Hmmm, po x hodinách jsi nenašel nic jakožto protijed, akorát možná nějaký bejlí na kašel..."

- "Chci se projít ven a najít nějaké bylinky na..."
"OK, hoď si kostkou... výborně, našel jsi to, co jsi hledal... a po nějaké době jsi dokonce úspěšně uvařil jed, cos chtěl..."
"Fajn, použiju ho na tohodle člověka..."
"Hoď si kostkou... á, neuspěl jsi, protivník přehodil nastavený SO a tinktura je v hajzlu..."

Zrovna bylinky jsou docela konkrétní disciplínou a ačkoliv Ty sám píšeš, že o sběr se může pokusit v podstatě kdokoliv, tak já jako GM bych tam měl podmínku, že nejdříve dostanou originál podobu té bylinky k dispozici. Kdyby mi někdo řekl jen: jdi do lesa a nasbírej tam něco, co se podobá tomuhle a tomuhle a má to takové a takové květy, listy apod, tak by musel být buď v bylinkářství / přírodě zdatný, nebo by měl hned nevýhodu na hledání.

Na nízkých úrovních postavy nejsou dlouho. Pokud se hraje aktivně, během pár hodin sezení jsou na třetí úrovni a pak již účinky bylin nahrazují regulérně kouzla.
Na vyšších úrovních je pak bylinkaření jako dovednost pro HP téměř zbytečná. Na co nemají postavy kouzla, na to budou mít peníze a seženou si potřebné hotové lektvary za nejbližším rohem, nebo ten jed prostě vstřebají, protože na něj mají dostatek životů...

Shrnuto podtrženo,
myslím, že pro epické hraní na hrdiny, kam DnD patří, je bylinkářství okrajová záležitost. Na druhou stranu pro hrdinské hraní a hry dlouhodobě na nižších úrovních, by toto mohlo zaujmout více hráčů.
Samozřejmě, pokud by se z toho stalo regulérní povolání, jak uvedl Shadowww, získalo by bylinkářství úplně jiný rozměr...
Autorská citace #11
23.12.2019 22:11 - Maelik
Tarfill píše:
Je zima, nic neroste, vše je pod sněhem, zkus se obrátit na nějakého místního bylinkáře / mudrce / alchymistu, jestli nemá něco sušeného na prodej..."


A to, že je zima se hráč dozvěděl až teď? Snad už na začátku děje, ne?

Tarfill píše:
"To máš blbý, jsme zrovna na poušti / v rozlehlém podzemí a fakt skoro nic tady nejni..."


"Běžné účinky jsou, nepříliš překvapivě, relativně běžné, což znamená, že v kterékoliv krajině se dá najít nějaký zástupce flóry, který daný účinek má."

Je jedno jestli je to sedmikráska, kaktus, nebo lišejník. V libovolném prostředí kde něco roste, se dá najít i něco co se dá zpracovat.
Autorská citace #12
23.12.2019 22:18 - Tarfill
Maelik píše:
V libovolném prostředí kde něco roste, se dá najít i něco co se dá zpracovat.

Proto jsem taky psal "skoro nic tu neroste." ;-)
Otázka spíš je, jestli třeba díky řídkému porostu nebude mít hledající nevýhodu k hledání a jestli dokáže najít skutečně tolik materiálu, kolik potřebuje.
Samozřejmě, tohle je zrovna dost subjektivní příklad. Chtěl jsem tím ale naznačit, že prostě vynaložené úsilí nemusí odpovídat výsledku a hráči třeba radši rovnou zvolí jiné řešení...
Autorská citace #13
23.12.2019 22:25 - Maelik
Tarfill píše:
Otázka spíš je, jestli třeba díky řídkému porostu nebude mít hledající nevýhodu k hledání a jestli dokáže najít skutečně tolik materiálu, kolik potřebuje.


Pokud uspěje v hodu, tak dokáže. Neúspěšný hod může zanmenat že nic nenašel, něco sice našel, ale množství, které nestojí za řeč, případně sice dostatečné množství, ale mimo vhodnou dobu na sklízení (viz Čarůvky).

Tarfill píše:
Chtěl jsem tím ale naznačit, že prostě vynaložené úsilí nemusí odpovídat výsledku a hráči třeba radši rovnou zvolí jiné řešení...


To je ovšem pravda o jakékoliv akci, kterou hráči provedou.
Autorská citace #14
23.12.2019 22:33 - Tarfill
Maelik píše:
To je ovšem pravda o jakékoliv akci, kterou hráči provedou.

Přít se s Tebou nehodlám.
Napsal sis o názor a dostal jsi ho. Dál se zařiď jak chceš... ;-)
Autorská citace #15
23.12.2019 22:38 - Maelik
Tarfill píše:
tak já jako GM bych tam měl podmínku, že nejdříve dostanou originál podobu té bylinky k dispozici. Kdyby mi někdo řekl jen: jdi do lesa a nasbírej tam něco, co se podobá tomuhle a tomuhle a má to takové a takové květy, listy apod, tak by musel být buď v bylinkářství / přírodě zdatný, nebo by měl hned nevýhodu na hledání.


To zní jako celkem dobré rozšíření.

Když už jsme u toho, možná by stálo za to tam taky dát to omezení z toho Daelina herbáře (tj. v Bylinkářské soupravě jsou jen tři flakonky na lektvary. Víc je nutné dokoupit.)


Tarfill píše:
Samozřejmě, pokud by se z toho stalo regulérní povolání, jak uvedl Shadowww, získalo by bylinkářství úplně jiný rozměr...


Well.. nejsem proti, ale na povolání je myslím třeba poněkud více než jedna minihra.
Autorská citace #16
23.12.2019 22:42 - Maelik
Tarfill píše:
Přít se s Tebou nehodlám.
Napsal sis o názor a dostal jsi ho. Dál se zařiď jak chceš... ;-)


Však jo, názor je názor. Mě by jen zajímalo, kde vidíš rozdíl mezi

Píše:
"Chci na něj hodit Naváděcí blesk"
"Ok hoď si..á, neuspěl jsi, nepřehodils jeho OČ, pozice kouzla je v hajzlu..."




a


Píše:
"OK, hoď si kostkou... výborně, našel jsi to, co jsi hledal... a po nějaké době jsi dokonce úspěšně uvařil jed, cos chtěl..."
"Fajn, použiju ho na tohodle člověka..."
"Hoď si kostkou... á, neuspěl jsi, protivník přehodil nastavený SO a tinktura je v hajzlu..."


Protože ty ho tam narozdíl ode mě zřejmě nějak vidíš.
Autorská citace #17
23.12.2019 23:06 - Log 1=0
Aby bylo jasno, já nemám nic proti pravidlům pro bylinkaření.
Jen bych čekal, že to bude X (5-15) bylinek s danými účinky (nic extra, něco, co člověk očekává od bylinek), s DC na jejich nalezení, když je hledáš cíleně a max 1 k% tabulkou, když jdeš naslepo do lesa. Tohle je docela složitý generátor věcí, který je pravda obecnější, ale je dost složité se v něm vyznat.
Autorská citace #18
23.12.2019 23:39 - Maelik
Log 1=0:

Well, co se týče malých účinků, jako zmírnění kašle, lepší zažívání, vyvolání potratu, uvolnění ucpaného nosu, apod. těch by se našlo.. jenže je to D&D, a tam se tyhle věci se neřeší. Resp. postavy hráčů je neřeší. Kdy se naposledy nějaké dobrodružství točilo kolem toho, že postavu trápí zažívání?

Pokud se jedná o to, že je v tom trochu obtížné se vyznat.. jakékoliv návrhy k přeformulování, které to zpřehlední jsou vítány.

Jinak k% tabulek je na internetu hafo, většinou dělené podle zeměpisných šířek, nebo nadmořské výšky, přičemž všude najdeš v podstatě ty samé efekty, jen s jiným fluffem. Tenhle systém měl tohle zjednodušit. Když jde postava naslepo na bylinky, není nutné listovat aktické horské prostředí, nebo tropickou deltu. Prostě hodíš podle jedné (tří, počítáme-li fluff) tabulky a víš cos našel.
Autorská citace #19
23.12.2019 23:45 - Tarfill
Maelik píše:
Mě by jen zajímalo, kde vidíš rozdíl mezi...

...myslíš všeobecně účinkem nějakého jednokolového útočného / omamujícího / zraňujícího kouzla a bylinek? Rád svou představu nastíním.

Pokud beru všeobecně kouzla, tak mám většinou k dispozici několik pozic denně k seslání. Ano, samozřejmě čím vyšší úroveň kouzel, tím méně pozic, ale pokud nemám žádný problém, automaticky se mi každý den po dlouhém odpočinku nějaké pozice doplní. Po dlouhém odpočinku, automaticky. Pokud sešlu na někoho takové kouzlo, většinou se odehraje pouze jeden záchranný hod. Beru teď v potaz jednokolové okamžité účinky. Jeden záchranný / útočný / ověřující hod na účinek. V situaci, kdy mám běžně brašničku na suroviny nebo ohniskový předmět.

Pokud beru bylinkářství, musím uspět hned v několika hodech - hod na nalezení, hod na uvaření, případně hod na ověření účinku (jed, uspání apod.). Tedy dva až tři hody. V případě potřeby nějakého nikterak speciálního účinku kdy je SO ještě poměrně reálné. Osobně tomu textu rozumím tak, že na jeden úspěch mohu nasbírat hned třeba deset dávek, pokud budu sbírat třeba deset hodin, což mi přijde trochu divné, ale budiž.
V situaci, kdy mám bylinkářskou soupravu a vhodné prostředí / roční období.
Sranda je, že si sice může třeba při vaření tinktury další přípravou snížím SO, ale při případném dalším ověřování mi to bude zase chybět, protože to protivník snadněji podhodí. Statisticky tedy musím uspět ve více hodech, aby se mi tinktura povedla.

V tomto prostém statistickém srovnání vychází tedy bylinkářství hůře, než prosté kouzlo.


Těch detailů je tam trochu víc a nemá asi smysl to rozepisovat nějak obsáhle. Pouze příklady:
- V případech některých survival dobrodružství, kdy kouzlící postava přijde o ohniskový předmět i brašničku se surovinami, se sběr bylinek jeví jako vhodná alternativa, o tom žádná. Ačkoliv potřeba bylinkářské soupravy je též svazující. Ale těchto situací zase nebude mnoho.
- Léčivé účinky tinktur se mi jeví jako poměrně slabé účinkem, nebo těžké na výrobu pro přehoz SO (třetí a čtvrtý stupeň). Na nízkých úrovních OK, ale při vyšším počtu životů mě osobně nějakých pět dočasných životů moc nerozhází. Podle pravidel se kostky životů doplňují denně dostatečně rychle na to, abych se v rámci krátkého odpočinku vyléčil sám a nemusel hodiny běhat po lese abych měl šanci uvařit něco pro pět dočasných životů. Opět neplatí pro zvláštní survival případy, kdy postavy nemají čas regenerovat, ale budou to opět pouze málo časté situace.
- Sedativa jsou pro mě osobně poměrně nezajímavé účinkem, trochu mě zaujaly pouze stimulanty, ačkoliv opět účinek vs statistika podmínek a šance neúspěchu mi to stále háže trochu do propadu pro bylinky...
Autorská citace #20
23.12.2019 23:54 - Tarfill
Maelik píše:
A to, že je zima se hráč dozvěděl až teď? Snad už na začátku děje, ne?

Jo, na začátku, pak ale hned od začátku taky ví, že je až do jara bez šance... ;-)

Maelik píše:
To zní jako celkem dobré rozšíření.

Na jednu stranu rozšíření, v praxi to ale bude jen další omezení, což Ti plusové body asi moc nepřihraje...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082486867904663 secREMOTE_IP: 3.90.33.254