Pravidla

Lethrendis
19.1.2020 18:27
21.1.2020 18:35 - Jerson
Aha, OK. Já měl dojem, že v době kdy Shadowrun vyšel se takové věci už zkoušely a když jsem si nedávno četl, co všechno jsme tu měli v roce 2020 mít a co nemáme, říkal jsem si přesný opak - totiž ze se tvůrci Shadowrunu v předpovědích sekli prakticky ve všem. :-)
Nicméně není to pro mě tak moc nosné téma a moje znalosti jsou jen kusé, ostatně jsem už psal, že chci počkat na překlad šestky, abych si přečetl, co se v tom fiktivním světě mělo od roku 1999 všechno stát. (Pamatuju si hlavně studenou fúzi, přitom o k té horké máme pořád stejně daleko jako dřív - do třiceti let tj bude :-))
21.1.2020 19:26 - Lethrendis
Ohledně vývoje společnosti a technologie měli původní autoři až nebezpečně přesný odhad. Jen ta magie se jim nějak nepodařila, si pamatuju, jak jsme před rokem 2011 s kámošema vyhlíželi Probuzení :))

Jinak koho zajímá časová linie, tak hodně rozpracovaná je zde. I když je více verzí. Těch různých příruček a knih už je příliš mnoho.
21.1.2020 19:56 - hulka
JJ, Tu stranku mam v oblibenych zalozkach.
21.1.2020 20:08 - sirien
Jerson píše:
k té horké máme pořád stejně daleko jako dřív

Nebo taky ne, že. Samozřejmě, informace o reálnym pokroku nemají šanci umenšit Tvé tradičně skeptické mrmlání, ale říkal sem si, že to může někoho zaujmout...

Jinak autoři SR byli s predikcí vývoje docela trefný, ve skutečnosti. Zvlášť když vezmeš v úvahu, že a) psali hru a ne futurologistickou studii, b) se potřebovali propracovat do určitého k realitě a jejím predikcím se jen velmi volně navázaného pre-definovaného koncového stavu a c) museli udržet nějaké žánrem diktované odskoky - např. drátové technologie, kterých se SR zřekl až později když už tenhle obraz budoucnosti u nové generace hráčů vytvářel až příliš velkej rozkol - popravdě v tomhle směru estetika kyberpunku dlouho chladla jak pohozená mrtvola, i když to dost možná bylo tim že ten žánr samotnej šel na dlouho do pozadí - v podstatě jediná slušná wireless kyberpunková vize co se mi vybavuje je až nedávnej Altered Carbon; nicméně na poslední vývoj kyberpunku nejsem moc expert, tak mi možná v mezičase něco uniklo.
22.1.2020 09:21 - LokiB
Koukal jsem, že Hero Lab od podzimu už podporuje Shadowrun 6E (tedy ne v češtině ;)), což některým skupinám a GMům dává podporu pro správu hry. Jak vím, že v mnoha případech není elektronická podpora hraní oblíbená, pro mě jsou situace, kdy jsem ji velmi ocenil :)
22.1.2020 09:36 - hulka
Nevím jestli se to tu již nepsalo, ale docela dobrej generátor je Genesis. Teď je ve verzi 6 a je free.
22.1.2020 09:36 - Jerson
sirien píše:
Samozřejmě, informace o reálnym pokroku nemají šanci umenšit Tvé tradičně skeptické mrmlání, ale říkal sem si, že to může někoho zaujmout..

Tyhle informace znám, nicméně v podobě článků vypadají stále takto (1. díl) a takto (2. díl) - doporučuji podívat se zejména na tučný nadpis na závěr.
Jinak řečeno, optimisticky lze očekávat první fůzní elektrárnu v roce 2050. V té době můžeme být ještě všichni naživu, takže to můžeme probrat :-)

Zkusím vypíchnout pár bodů z předpovědí obou typů, jak docela přesné, tak úplně mimo, bez hodnocení důvodů, proč k nim ne

1) Indiánská otázka - pokud vím, ani v době rovných práv dnešní doby a propagování menšin se vůbec neobjevila. Zato jsou akcentovány otázky různých jiných menšin.

2) zbraňová otázka v USA i jinde ve světě směřuje k většímu omezování držení zbraní soukromými osobami i agenturami, i když se tyto agentury používají více v zemích Třetího světa, kde nosí Kalašnikov i malé děti.

3) Další nejhorší nehoda v jaderné elektrárně ve Fukušimě souvisela se zemětřesením. Nešlo o druhý Černobyl, ale stejně to byloa havárie na stupni 7. Nicméně se ji podařilo relativně dobře ustát, V současnosti největší hrozbou pro životní prostředí není lidmi produkovaná radioaktivita, ale běžný odpad, zejména plastový.
Další havárie v jaderných elektrárnách byly jen menší, a mutace způsobené radioaktivitou v rámci celého organismu fungují pořád mizerně.

4) Severní Korea vyhrožovala jadernými zbraněmi tak dlouho, až (zřejmě) přišla o celý výzkum. Nicméně tyhle zbraně se vyskytují jinde na světě, ale kromě omezených testů k jejich využití stále nedošlo. Na druhou stranu se používají chemické zbraně. (Tady je docela dobře vidět strach z radioaktivity, který byl v 80. letech obvyklý a zřejmě větší než teď.)

5) MIR se s meteoritem nikdy nesrazil, ale zase do něj nabourala zásobovací loď. Vv roce 2008 už byl sedm let pohřbený na dně moře.

6) Nikdy nedošlo k pokusu o obsazení odpalovacích zařízení, a speciálně indiáni snad nepáchají žádné organizované teroristické činy (v dnešní době, v druhé polovině 20. století by se něco našlo). Nicméně útok na USA podnikli muslimští teroristé, záměr byl podobný jako u indiánů v SR.

7) IRA je stále aktivní a v roce 2009 provedla útok na britské vojáky, i když ne tak rozsáhlé, jak jsou popsány v SR (zde v roce 2011)

8) Japonsko nezískalo žádný zásadní velký vliv ani v USA, ani jinde ve světě (opět celkem obvyklá obava na přelomu 80. a 90. let), nicméně ho v tomto celkem slušně zastoupila Čína (se kterou historie SR moc nepočítá)

9) Hong Kong je stále víc začleňován do běžných struktur Čínské společnosti spíše než že by se mu dařilo udržovat odlišnost. O nezávislosti nemůže být ani řeč.

10) Na středním východě padla řada vlád, či spíše diktátorů, a to zásahem zvnějšku.

11) Solární mikrovlnné satelity nejsou na pořadu dne, ani v Japonsku. Naproti tomu soukromé společnosti jsou celkem úspěšné v kosmickém výzkumu.

12) AI automobily se zkouší s rozpačitými výsledky a vývoj rozumných samořitelných aut to ještě několik let potrvá.

13) CD jsou už dnes mrtvé, v roce 2050 je nikdo nebude znát. Kapacita disků už teď přesahuje vše, co se objevilo v SR 2e. Drátové napichování počítačů k terminálům mimo domov nikdy nenastalo, vše se řeší bezdrátově.

14) Pokusy s lepším způsobem zaměřování zbraní probíhají, stejně tak implantáty umožňující přímé ovládání počítačových systémů.

15) Operační systémy stále umožňují přístupy přes ikonky, aniž by se hroutily, velké korporáty jsou schopné fungovat na zoufale neefektivních IT a u některých to zřejmě ještě deset, možná i dvacet let vydrží.

16) Fúzní elektrárny by v 50. letech 21. století možná už mohly fungovat, studená fúze je zatím fyzikální utopie.

17) Ozbrojené drony dálkově řízené i ovládané UI se pomalu stávají realitou.

18) Všudypřítomné kamery teoreticky umožnující automatické sledování (a prakticky vyžadující lidskou obsluhu) jsou také realitou.

19) Beznábojnicové zbraně jsou v opatrném vývoji, ale ještě několik desítek let budou preferované klasické nábojnicové zbraně s různými doplňky.

20) Už nevím. Nechtěl jsem jít o moc dál za rok 2020, protože řadu věcí nemám jak porovnat. Celkově bych řekl, že cca třetinu věcí odhadli docela dobře, třetina se v nějaké formě stala také, i když jinde a jinak, a třetina byla úplně mimo. Což je opravdu celkem dobrý výsledek, o nic horší než pokusy o kvalifikované předpovědi na základě vědeckých poznatků.
22.1.2020 10:16 - Lethrendis
Jersone, ty to bereš jako futurologickou studii, ten fluff je přitom víceméně literární fikcí.

Samozřejmě vždycky, když tam napsali nějakou konkrétní událost, tak se museli seknout. V čem ale projevili už na konci osmdesátých let neobyčejný instinkt, je celkové směřování společnosti (postupný přechod od individuálních lidských práv k totalitě řízené pomocí IT), a vývoj některých (vlastně hodně) technologií, ty se pak upřesňovaly v dalších edicích, od 4E je třeba Matrix bezdrátový. No a cokoliv, co má něco společného s magií, je literární nadsázka, s tím souvisí i indiáni a tak podobně.

Můžeme se bavit o tom, jak přesní byli různí autoři sci-fi ve svých předpovědích a pitvat Clarka, nicméně Shadowrun je 1) RPG a 2) sci-fa.
22.1.2020 10:20 - LokiB
Jerson píše:
3) Další nejhorší nehoda v jaderné elektrárně ve Fukušimě souvisela se zemětřesením. Nešlo o druhý Černobyl, ale stejně to byloa havárie na stupni 7. Nicméně se ji podařilo relativně dobře ustát, V současnosti největší hrozbou pro životní prostředí není lidmi produkovaná radioaktivita, ale běžný odpad, zejména plastový.


Tohle je věc ale nepredikovatelné ... co se hrozby týče. Zatímco plastový odpad ti nehrozí zamořit velké území během jednoho dne či týdne, tak u jaderných elektráren toto reálně hrozí. Reálně ve smyslu, že k tomu technicky dojít může, u plastu ne.

Jerson píše:
19) Beznábojnicové zbraně jsou v opatrném vývoji, ale ještě několik desítek let budou preferované klasické nábojnicové zbraně s různými doplňky.


Tady mi přišlo, že ten vývoj již byl (bude i nový, na jiných principech, ale obecně již byl), zbraně na takovéto střelivo existují, ale reálně se nepoužívají a vývoj byl spíše zastaven (HaK?)

Indiánů je stále málo (oproti jiným etnikům) a mají speciální zacházení (rezervace) ... ale je zajímavé sledovat, jak se poměrně dramaticky jejich počet zvyšuje
Celý systém indiánských rezervací bude v budoucnu jistě podroben zkoušce a uvidíme, jaký bude výsledek.
22.1.2020 10:26 - Lethrendis
LokiB: Indiáni v SR (abych to furt vracel k tématu) úzce souvisejí s magií, protože dle loru ji coby příslušníci přírodního národa vyznávali celou dobu, jen prostě začala fungovat. Takže měli náskok, a díky němu moc rozbít USA.

Je otázkou, nakolik jsou současní indiáni v amerických rezervacích přírodním národem, ale to je už fakt jiná otázka. Kámoš mi popisoval turistickou návštěvu rezervace - prý totální pytlíkový alkoholismus + kasina + suvenýry.
22.1.2020 11:00 - Jerson
Lethrendis píše:
Jersone, ty to bereš jako futurologickou studii, ten fluff je přitom víceméně literární fikcí.

Však jsem to psal z pohledu literární fikce, jen jsem u některých věcí nedokázal rozlišit, zda mělo jít o vlastnost technologie nebo nějaký cílený záměr vyšší entity. Teď mluvím třeba o všech těch jaderných nehodách, které působí jako lidská selhání, sabotáže, nebo prostě celkovou nebezpečnost oné technologie.

A naopak mi vyšlo, že se někdy trefili celkem dobře v rozmezí plus mínus dvou let, třeba u Fukušimy - jaderná elektrárna poškozená při zemětřesení. Takový odhad bych třeba nečekal, vzhledem k tomu, že se tyhle elektrárny staví na nejstabilnějším dostupném podloží.

LokiB píše:
Tady mi přišlo, že ten vývoj již byl (bude i nový, na jiných principech, ale obecně již byl), zbraně na takovéto střelivo existují, ale reálně se nepoužívají a vývoj byl spíše zastaven (HaK?)

Právě - vývoj byl a zastavili ho, přičemž se jím pár firem lehce zabývá, ale mezi civilní a polomilitaristické uživatele se takové zbraně ještě dlouho, dlouho nerozšíří, i kdyby je armády zavedly.

Btw. to co mi v SR chybí dnes jsou 3D tiskárny na všechno možné, protože už teď je možné tisknout konstrukce z různých základních materiálů a v roce 2050 a později už dost možná nebude problém si různá zakázaná zařízení vyrobit doma v profi kvalitě.

Ještě jsem zapomněl rozebrat simulované sensorické vjemy jako základní druh zábavy (alespoň ve 2e to tak bylo) - nenašel jsem, kdy tahle technologie měla být vyvinuta ve světě SR, ale v realitě se s tím v různých formách experimentuje už dlouho a mezi běžné uživatele to nejspíše do konce našich životů nepronikne. A nejspíše to bude čekat i 3D zobrazování, i když to se naopak může využívat v průmyslu.
22.1.2020 11:26 - York
Jerson: Alternativní historie v Shadowrunu je skutečně alternativní, nikdy to neměla bejt předpověď budoucnosti. Nemá tudíž moc smysl konstatovat, že jako předpověď budoucnosti to nefunguje. To samý platí o technologiích.

Přesnost předpovědí, o kterých mluvíme, se týká vývoje společnosti.

(Když to budeme dostatečně opakovat, třeba to konečně zaregistruješ...)
22.1.2020 11:50 - Šaman
York: S tím, že SR se podařilo dobře odhadnout budoucnost ale začal o pár stránek dřív někdo jiný. A pár dalších mu pak dávalo za pravdu. Od té doby se pak vine tahle diskuze.
22.1.2020 11:59 - York
Šaman: Projdi si to, prosím, ještě jednou, jsou to jen poslední dvě stránky.
22.1.2020 12:13 - Jerson
York píše:
Přesnost předpovědí, o kterých mluvíme, se týká vývoje společnosti.

O tom jak moc sedí vývoj společnosti moc mluvit nemůžu, protože v USA ani v Číně nežiju, a v našich SR hrách se tyhle aspekty ani moc neprojevovaly, takže nemám co srovnávat.

York píše:
Shadowrun je občas až nechutně realistickej (respektive původně to byl neuvěřitelně přesnej odhad toho, kam směřujeme), jen se je třeba dívat na správný místa na Zeměkouli.


Některé aspekty SR bych v reálném světě mohl najít, ale třeba nevím, zda SR popisuje ekvivalent kreditního systému, který Čína zavádí - tady si myslím, že realitě už teď silně předčila herní vize z roku 2050 - a naopak stále existuje hodně míst, kde se společnost vyvíjí téměř opačným směrem. Navíc zrovna v Číně se nedá mluvit o korporacích jako takových, když jde o silný vládní systém, který naopak firmám které z vládních regulací příliš vyrůstají hezky šlápne na krk, někdy i doslova. Navíc zrovna tyhle Čínská myšlenka pochází nejpozději z roku 1949, kdy byla vložena do roku 1984, a se současným stavem tam někteří také nachází dost paralel, a jiní méně.

Takže s tvým tvrzením o neuvěřitelně přesném odhadu směřování nás - (btw. jsou to to ti "my"?) můžu jen těžko polemizovat, a ani to nechci dělat.
Tak či onak moje reakce se netýkala výhradně výše tvého zmíněného postu, ale třeba i Lethrendise

Lethrendis píše:
Ohledně vývoje společnosti a technologie měli původní autoři až nebezpečně přesný odhad.

a zrovna u té technologie mi ten odhad přijde velmi, velmi slabý, v některých věcech (zejména kyberpunkových) silně přeceněný, a v jiných silně podceněný (běžná technologie).
22.1.2020 12:14 - sirien
Všimli ste si, že Jerson naopak chválí, že ty předpovědi sou až nečekaně přesný, že jo?
22.1.2020 12:25 - Jerson
Siriene, pst, zkazíš překvapení :-)
22.1.2020 13:54 - Lethrendis
Siriene, však tohle také není nějaká ostrá pře, spíš taková společná kontemplace nad odhadem budoucnosti v SR :)

U technologie mi přijde ten odhad právě docela dobrý. Tak namátkou: Kybernetika se rozvíjí přesně tím směrem, zrovna nedávno jsem četl článek o kyberprotézách. Ten punk si dej do uvozovek, myšlenka, že by zrovna vyvrženci společnosti měli nejmodernější vychytávky mi přijde zcestná. Drony na všechny způsoby jsou už dnes realitou. Samořídící se vozidla budou v dohledné době. Značky RFID už jsou. Různé senzory už jsou (v 80. letech nebyly). Elektronické identity taktéž.

Asi nejzajímavější je Matrix, ten prošel od 3E na 4E v SR velkou změnou - od 4. edice je bezdrátový, prolíná se s fyzickým prostorem a je možné do něj nahlížet buď ve vylepšené, nebo virtuální realitě. Domnívám se, že to není tak zcestné. Virtuální realita se už vyvinula a překvapilo by mě, kdyby další krok nebyl vytvoření senzorického rozhraní k jejímu ovládání - to už se mimochodem také rozvíjí, různé senzory pohybu očí a tak.

Btw na název Matrix mají ochrannou známku.

Jinak docela elegantně shrnutá je timeline opět i v té 6E, je to tam na několik stránek popisu.
22.1.2020 14:32 - LokiB
Lethrendis píše:
Btw na název Matrix mají ochrannou známku.


tak ochranných známek na Matrix je poměrně dost :)
ale je fakt že FASA má tu "na hraní" ...

sirien píše:
Všimli ste si, že Jerson naopak chválí, že ty předpovědi sou až nečekaně přesný, že jo?


Popravdě, všiml ... ale Jerson to dokáže to textu celkem skrýt, takže to místy vypadá, jako nesouhlas :D

Jerson píše:
Btw. to co mi v SR chybí dnes jsou 3D tiskárny na všechno možné, protože už teď je možné tisknout konstrukce z různých základních materiálů a v roce 2050 a později už dost možná nebude problém si různá zakázaná zařízení vyrobit doma v profi kvalitě.


Tato tematiky se mi líbila v Diamantovém věku od N.Stephensona. Taková modernější varianta 3D tiskáren :)

Lethrendis píše:
Indiáni v SR (abych to furt vracel k tématu) úzce souvisejí s magií, protože dle loru ji coby příslušníci přírodního národa vyznávali celou dobu, jen prostě začala fungovat. Takže měli náskok, a díky němu moc rozbít USA.


Jj, znám SR lore. Ale teda v jejich magii se holt autoři netrefili ;) Spíš mi šlo o to, že indiáni mají celkem specifické postavení v US společnosti a bude zajímavé sledovat, kam se to posune třeba tak během 50 let.
22.1.2020 14:38 - Jerson
Lethrendis píše:
Asi nejzajímavější je Matrix, ten prošel od 3E na 4E v SR velkou změnou - od 4. edice je bezdrátový, prolíná se s fyzickým prostorem a je možné do něj nahlížet buď ve vylepšené, nebo virtuální realitě.

Zrovna ta virtuální realita mi přijde úplně mimo. V 80. a 90. letech to byl fenomén, který se objevoval ve filmech (Tron nebo Trávníkář) jako i hudebních videoklipech, ale naštěstí tenhle boom zase ustal a toto pojetí virtuální reality vzal s sebou, protože bylo příšerné. I když ne úplně, Ready Player One s tím v některých záběrech taky experimentuje, protože to vypadá cool (a protože to napsal člověk, který ujížděl na technologii a kultuře 70. a 80. let), ale pořád je to jen velmi okrajová oblast zájmu.

To co svět Shadorunu podle mě úplně minul na úrovni společenské a technologické jsou počítačové hry, které dost výrazně začaly zasahovat do kultury. Nevím jak moc se jim věnují pozdější edice, ale ve 2e a tuším že i 3e o nich není ani slovo, i když by asi dost zásadním způsobem ovlivnily podobu Matrixu, když by vypadal tak jak by vypadal. (Btw. řešil někdy Shadowrun existenci filmu Matrix? :-) I když tuším odpověď.)
A s tím souvisí existence internetu, na kterém fungují prakticky všichni, ale který mi ještě v polovině 90. let přišel ze zpětného pohledu jako podceněný co do možností, které začal poměrně rychle nabízet. I když tam je to složité, protože Matrix byl vlastně popsaný jako místo k hackování, ve kterém se Deckeři (a nikdo jiný) pohybuje od uzlu k uzlu a propátrávají je jako počítačovou obdobu dungeonu, což se s realitou nikdy nepotkalo. I když to bych autorům Shadowrunu nevyčítal - rozšíření počítačů a nástup internetu jsou obecně dva body, ve kterých sci-fi dané doby těžce pohořely, protože je nikdo nedokázal předpovědět (tady prodával jak jsem četl, neověřoval jsem, jestli se to přeci jen někomu nepodařilo.)

Ty samořídící vozidla jsem zmiňoval - otázka je, zda fakt budou, nebo se ukáže odhad autorů SR mnohem přesnější, a ještě v roce 2050 budou řídit ne moc spolehlivě a zastavovat kvůli každé nejisté situaci, takže budou vhodné jen na dálnice a jiné omezené komunikace, ale každý druhý řidič bude lepší než auto s AI :-) To je zrovna jedna z technologických předpovědí, která by se do reality mohla trefit dost přesně, pokud tedy za 30 let ještě bude existovat individuální automobilová doprava. Ale v USA snad ano :-)

Jinak naprostý krok stranou (určitě vědomý) jsou zbraně s elektronickými featurami, a ještě navíc připojené k internetu. Nápad třeba na elektronické odemykání pomocí otisku prstu jsou už docela staré, stejně jako různé zaměřovače po drátu, ledacos se vyzkoušelo, ale prakticky nic z toho se nevyužívá kvůli řadě komplikací a hlavně kvůli odporu střelců samotných. Pokusy o elektronizaci boje ručními zbraněmi s individuálně působícími střelci vůbec nepočítají, ti naopak potřebují celé zázemí, letecký průzkum a spolupráci. Tedy použitelné bylo bylo velkými korporacemi, ale určitě ne obdobou Shadowrunnerů, tedy bandou spolupracujících individualistů. I když za třicet let se toho může pořád dost změnit.

Na opačné straně jsou materiály pro pancíře, které se už teď dají vyrobit jako celkem nenápadné a ohebné a při nárazu odolné, jen je výroba složitá. Ale oblečení neprostřelitelné běžnými zbraněmi dost možná není sci-fi už teď. Což by zase SR pancířům celkem hrálo do karet, až na utajitelnost, která zřejmě v realitě bude vyšší.

A pak jsou takové srandy jako zařízení umožňující vidět přes zeď, které jsem tuším v SR viděl jako nějaký nejnovější výkřik techniky, a které už dneska soukromníci vyvinuli.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21372723579407 secREMOTE_IP: 3.234.245.125