Pravidla

Lethrendis
19.1.2020 18:27
Autorská citace #21
19.1.2020 22:09 - York
ShadoWWW píše:
Říká se, že sudé edice SR jsou ty lepší.


Tak to se říká špatně, protože třetí je se slušným náskokem nejlepší.

Nechci vám kazit radost z dokončenýho projektu, spíš si tak všeobecně posteskávám nad osudem výbornýho RPGčka. Bejvala to moje srdcovka, ale popravdě třetí edici v konkurenci současnejch her už nemá moc smysl hrát a ty novější tomu moc nepomáhaj. Vzhledem k informacím ze zákulisí se ostatně není moc čemu divit.

Ale tak třeba to někoho osloví, svět Shadowrunu rozhodně stojí za to.


sirien píše:
Efektivně SR1-5 měly kvalitativní průběh pyramidy - stoupání do 3 a pak klesání do 5.


Čtvrtá edice není nějak zásadně horší než třetí. Problém je, že nebýt zásadně horší nestačí, protože svět se dál točí a všechny ostatní hry se posouvají. Takže přestože věřím, že šestka nebude zásadně horší než čtyřka, oproti aktuální konkurenci to je pořád propad dolů. A nejhoší je, že dokud se kompletně nevyměněj lidi, kteří do toho mohou mluvit, tak fakt není naděje na zlepšení.
Autorská citace #22
19.1.2020 22:14 - Lethrendis
Jinak pokusil jsem se to zhodnotit v recenzi, za nějaký čas se tu taky objeví. Domnívám se, že i přes spoustu nedostatků je zjednodušená šestá edice lepší než pátá, a pokud bude dobře fungovat akce (a nevidím důvod, proč by neměla), pak dokonce o dost. Jestli to usmířilo některé zhrzené fandy, těžko říct.

Ale tu a tam chodím na SR fórum a tamní osazenstvo třeba v sekci hauserulů navrhuje jen drobné změny, často změny v řádu slovíček. Takže to vypadá, že to hráči docela přijali, ty změny Hrany. A nepamatuju si, že by se tam objevili takoví hateři, jako na Redditu.
Autorská citace #23
19.1.2020 22:22 - exi
Koukám, že nejsou aktivní odkazy směřující na jiný stránky v dokumenty (viz str. XY) To může znamenat buď, že je tam nějaký renonc, nebo ty odkazy nebyly dělaný přes cross-reference. Pokud je to druhý důvod, doporučuju ti, Siriene, podávat se na tohle. Odkazovaný odstavec pak můžeš přesunovat, jak chceš, a propojení se ti nerozbije (navíc ho jde vyhledávat fulltextově ve vyhledávacím poli -> šetří to čas při jeho dohledávání). Číslo stránky navíc pak funguje jako hypertext. Tady už se s tím asi nemá smysl patlat, ale do budoucna se to může hodit.
Autorská citace #24
19.1.2020 22:24 - sirien
Exi: přesně tak, reference stránek v textu sou plain text; neměl sem nějak energii to dostudovávat.

Vzhledem k tomu, že se výhledově plánuje
a) errata
b) re-design do paralelní A4 sazby (pro tisk)
...tak si to asi ještě donastuduju a případně předělám.

Za odkaz určitě díky.
Autorská citace #25
19.1.2020 22:35 - exi
jasně, jen tím chci říct, že to nění nějakej fancy gimmick, ale šetří to čas jak prase a ještě je to funkční.
Autorská citace #26
19.1.2020 22:49 - Lethrendis
Yorku, tenhle Tvůj pláč mi připomíná ty z Redditu. Já osobně to považuju spíš za nalomený brand, než za popis reality.

Čtvrtou edici jsem nehrál, takže nemůžu posoudit. Nicméně pátou už považuju za slušnou hru a šestá je ještě o krok dál. Někteří lidé by asi chtěli pro SR nějaká extravagantně geniální pravidla na zcela jiném základě. Nicméně autoři to vedou cestou klasické hry, což ale nemusí být nutně špatně. DnD5E jsou nejpopulárnější a přitom jsou klasikou všech klasik. Spoustě lidem prostě vyhovovala přesně ta složitost 5E, kterou tomu jiní vyčítali. Někteří hráči si zkrátka potrpí na taktické orgie. Víš čemu hráči věnovali třeba stránku dohadů? Tomu, jaké staty a výhody má dávat zaměřovač. Tím chci říct, že nikdy se nezavděčíš všem.

Ale... mně osobně ten kompromis a zjednodušení 6E oproti 5E docela vyhovuje.
Autorská citace #27
19.1.2020 23:02 - York
Lethrendis píše:
Nicméně autoři to vedou cestou klasické hry, což ale nemusí být nutně špatně.


To by určitě nebylo špatně, kdyby to opravdu byl posun v danym směru, podobně jako byla 3. edice jednoznačnej posun oproti druhý. To se ale neděje - čtvrtá byl pokus o restart, kterej přinesl víc novejch problémů než řešení. Pátá zas přinesla další skopičiny, místo aby adresovala problémy čtvrtý. Podle dostupnejch informací v tom šestá pokračuje. Ta hra se prostě pořád plácá na místě, místo aby se vyvíjela a zlepšovala.
Autorská citace #28
19.1.2020 23:08 - ShadoWWW
Ale i tak mám z toho dojem, že dnes už se přes to všechno vyplatí hrát spíš 6E než 2E. Staromilci se samozřejmě najdou vždy, ale pro mainstreamového hráče...?
Autorská citace #29
19.1.2020 23:15 - York
ShadoWWW: To asi jo, no. Už jen proto, že shánět teď sourcebooky pro druhou nebo třetí edici bude pro novýho hráče docela problém.
Autorská citace #30
19.1.2020 23:21 - Lethrendis
Ve druhé, která vyšla česky, toho máme v partě nahráno zdaleka nejvíc, celé roky kampaní. No a přitom měla bugy přímo v soubojovém jádře. Trojka tohle řešila, ale jinak to byla evoluce.

Zlom nastal u čtyřky, kterou prostě část hráčů nepřijala (a s překvapením čtu, že York říká, že nebyla horší, než třetí). Zaprvé tam byly některé novoty, třeba pevné CČ a tak. Také se na tom ale podepsaly věci zákulisní, finance, problémy a spory autorského teamu. To se pak s gustem ventilovalo ven.

Ale pak už je to zase lepší. Pětka rozvíjí čtvrtou a šestka zase pátou. Evoluce.
Autorská citace #31
19.1.2020 23:25 - Log 1=0
Lethrendis píše:
Někteří lidé by asi chtěli pro SR nějaká extravagantně geniální pravidla na zcela jiném základě.

Myslíš na enginu Blades in the Dark? S trochu komplexnějším soubojákem a magií? Jo to bych docela chtěl. Ale je mi jasné, že by asi nebylo úplně fér, říkat tomu Shadowrun.
Autorská citace #32
19.1.2020 23:30 - York
Lethrendis píše:
York říká, že nebyla horší, než třetí


York říká, že nebyla zásadně horší. Některý problémy v jádru druhý a třetí edice vyřešila, místo nich ale přidala nový, který druhá a třetí neměla.

Kdyby to vyšlo v opačnym pořadí, tj. nejdřív čtvrtá a pak třetí, asi bych to viděl dost podobně s tím, že ale třetí edice má pořád problémů míň a funguje ve výsledku líp.


Lethrendis píše:
Pětka rozvíjí čtvrtou


To možná rozvíjí, ale neřeší problémy přímo v jádře čtvrtý edice a naopak přidává nový. To není cesta k lepšímu designu.


edit: Ono to je jedno, tady to stejně nevyřešíme. A ostatně jsme tohle kolečko točili už ve chvíli, kdy ses do toho překladu pouštěl. V konečnym důesledku i přeto, že bych komukoliv určitě doporučil spíš třetí edici, je asi lepší přeložit šestou. Jednak proto, že překlad třetí už existuje, ale hlavně proto, že 3e je už dlouho mrtvá hra. Takže ať už v dobrym nebo ve zlym, Shadowrun teď bude reprezentovat šestá edice.
Autorská citace #33
19.1.2020 23:37 - Lethrendis
Tak jaké to má zásadní problémy, přes které nejede vlak? Schválně by mě to zajímalo, až to budu hrát.

Nejen mě na 5E vadila asi nejvíc ta obsáhlost. Potřebovalo to prořezat, což se také stalo. Udělal jsem souhrny pravidel a prakticky kompletní 6E se v souhrnech vejde na 6 stránek, respektive tři listy papíru. To bys u starších edic nezvládl ani jako.
Autorská citace #34
20.1.2020 00:20 - LokiB
Log 1=0 píše:
Myslíš na enginu Blades in the Dark


Fakt se ten engine hodí na všechno? Jsem si pravidla Blades koupil, pročítám je. Je to zajímavé, koneckonců hra, co jsme v tom hráli na Dálavě měla potenciál, ale že bych v tom chtěl hrát zrovna cyberpunk ... nevím. Možná bych po vyzkoušení změnil názor, podle pouhého čtení pravidel mi to tak nepřišlo.
Autorská citace #35
20.1.2020 00:39 - sirien
Lethrendis píše:
Někteří lidé by asi chtěli pro SR nějaká extravagantně geniální pravidla na zcela jiném základě.

Ono i "klasická" pravidla se dají udělat dobře nebo špatně, takže kritiku bych rozhodně nechápal nutně jako touhu po tom, aby to bylo nějak "extravagantní".

LokiB píše:
Fakt se ten engine hodí na všechno?

Ne. Ale zrovna na tohle jo, protože fakticky to je tentýž žánr (jen v hodně jinym settingu). Popravdě některejm lidem Blades ve zkratce představuju jako "Shadowrun mixlej s Gangama New Yorku v post-post-apo alchemy-punkovym světě.
Autorská citace #36
20.1.2020 00:56 - LokiB
Ok, může být.
Mi přišlo, že Blades jsou hodně orientovaný na tu gangovost, vylepšování skupiny, jejího zázemí, boj o území, střet s rivalama.

Shadowrun jsem měl vždycky víc spojenej s realizací runů, kdy družina typicky nedokáže soupeřit s korporací na úrovni moci, a ani se o to nesnaží, ale v rámci runu ji dokáže hitnout, splnit úkol a zmizet.
Přičemž samotná hra je hodně taktická, s počítáním bodů na každou akci v kole atd.
Ale je možné, že v reálném hraní je Shadowrun dnes jiný, než si představuji hlavně podle her a některých knížek.
Autorská citace #37
20.1.2020 06:38 - Lethrendis
Sirien a LokiB: SR lze samozřejmě hrát i na pouliční úrovni a bývá to docela zábavné, ale mainstream, alespoň podle toho, co píšou na fóru, to hraje jako klasické runy, jak to píše LoiB. Přičemž hodně lidí se zaměřuje na "cinematic-fu".

To je i autory zamýšlený a podporovaný směr. Na konci prosince vyšly další knihy a oznámené jsou ještě další. Ještě jsem v nich nelistoval, ale je to fluff pro Seattle a kniha zápletek. Odhaduju, že moc daleko od klasiky to nebude.
Autorská citace #38
20.1.2020 07:57 - Aegnor
LokiB píše:
Mi přišlo, že Blades jsou hodně orientovaný na tu gangovost, vylepšování skupiny, jejího zázemí, boj o území, střet s rivalama.

Blades docela jo. Forged in the Dark ne (systémy postavené na jádru BitD). :-)
Třeba Scum & Villainy nemá vůbec gangy (myšleno takové ty "pomocné" gangy, samozřejmě že má Crew - hráčskou družinku), boj o území, teoreticky ani střet s rivalama.

Na co FitD rozhodně není vhodný je gun-porno, komplexní soubojovej systém a pevně definovaný kouzla pro magii.
Autorská citace #39
20.1.2020 08:01 - Log 1=0
LokiB píše:
Mi přišlo, že Blades jsou hodně orientovaný na tu gangovost, vylepšování skupiny, jejího zázemí, boj o území, střet s rivalama.

I v Shadowrunu ty nguyeny musíš za něco utratit.

LokiB píše:
Shadowrun jsem měl vždycky víc spojenej s realizací runů, kdy družina typicky nedokáže soupeřit s korporací na úrovni moci, a ani se o to nesnaží, ale v rámci runu ji dokáže hitnout, splnit úkol a zmizet.

Však to i Blades. Ono i když to má promakaný downtime, tak to pořád hraješ spíš v akci (OK, to už taky domýšlím, hrál jsem jen one-shot a neviděl jsem to v praxi).
LokiB píše:
Přičemž samotná hra je hodně taktická, s počítáním bodů na každou akci v kole atd.

Ano, míra zaměření na bojovou taktiku je největší (a hodně velký) rozdíl. Ale nevěřím, že by se to nedalo doplnit (říkal jsem "hra na enginu BitD" ne "refluff BitD", to by asi taky bylo hratelné, ale nebylo by to ono).

A i když Sirien říká, že při představování Blades Shadowrun zmiňuje, u nás to nezmínil, a stejně jsem si na Shadowrun vzpomněl a naskakoval mi při většině mechanik. Takže tak.
Autorská citace #40
20.1.2020 08:26 - Corny
Taky bych souhlasil, že zrovna Blades mi na Shadowrun sedí docela jako dělaný. Věci jako boj o turf a moc mezi frakcema lze docela přestavět, aby odpovídaly konceptu (místo gangu je prostě shadowruní crew, místo boje o turf se může bojovat o street cred, místo soupeření s megacorporacema se může soupeřit s jinými frakcemi mezi shadowrunnery), případně je lze zcela vypustit (a ostatně, i v Blades je řada frakcí, které prostě postavy ve většině případů asi moc neohrozí, pokud se za tím vysloveně nebudou hnát). Docela se těším na pěkný tématický hack. Samozřejmě je ale hodně důležité, co si člověk pod tím Shadowrunem představuje, jestli víc tu omáčku kolem (svět, premisa, atd. - což je třeba důvod, proč bych Shadowrun hrál já a co by určitě šlo ve FitD enginu udělat) nebo víc ty "systémový" aspekty spojený s tím klasickým systémem (třeba to jak funguje boj, atd. přičemž zrovna systém byl vždycky to hlavní, co třeba mě od Shadowrunu spíš odrazovalo).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086359977722168 secREMOTE_IP: 3.238.233.189