Pravidla

sirien
13.11.2020 14:50
[DnD 5e] Boj pod vodou
Boj pod vodou, SRD

Když dobrodruzi pronásledují sahuaginy zpět do jejich domovů, zahání žraloky v prastarém vraku lodi, nebo se octnou v zatopené místnosti jeskyně, musí bojovat s nepříznivým prostředím. Pod vodou platí následující pravidla.

Když tvor, který nemá rychlost plavání (buď přirozenou, nebo poskytnutou magií), útočí na blízko zbraní, má nevýhodu k hodu na útok, pokud daná zbraň není dýka, kopí, krátký meč, oštěp nebo trojzubec.

Útok na dálku zbraní automaticky mine cíl mimo normální dostřel zbraně. Dokonce i proti cíli v normálním dostřelu má hod na útok nevýhodu, pokud daná zbraň není kuše, síť nebo vrhací zbraň podobná oštěpu (včetně kopí, šipky nebo trojzubce).

Tvorové a předměty, kteří jsou zcela ponoření do vody, jsou odolní vůči ohnivému zranění.


Zadržení dechu / Dušení, SRD

Tvor může zadržet svůj dech na počet minut rovný 1 + jeho oprava Odolnosti (minimálně 30 sekund).

Když tvorovi dojde dech, dokáže přežít počet kol rovný jeho opravě Odolnosti (minimálně 1 kolo). Na začátku jeho dalšího tahu mu klesnou životy na 0 a umírá.

Když ti dojde dech, nemůžeš si obnovit životy ani být stabilizován, dokud se znova nenadechneš.

Například, tvor s Odolností 14 může zadržet svůj dech na 3 minuty. Pokud se začne dusit, má 2 kola, aby se nadechnul, než mu klesnou životy na 0.
Autorská citace #21
13.11.2020 20:07 - sirien
Log: to nemělo znamenat že se pod vodou topěj v magickejch vrhacích zbraních, jako spíš že tam střelné zbraně nebudou mít tradici, takže pokud někdo bude mít magickou zbraň na dálku, tak bude spíš vrhací.

Anyway, já v tom třeba rozdíl vidim velmi zásadní - jedno mi přijde jako heroická nadsázka v rámci představitelnosti, druhé mi přijde jako a) bordel a b) pěstí mezi oči mojí představivosti. (taky c) podle typů zranění mi to přijde o dost přelhednější a snáz předatelný, než jmenovitym výčtem zbraní, kterej ale v důsledku neni o nic přehlednější, spíš naopak)

Log 1=0 píše:
Ne, žádné dělení pěti. Ano, učí se to na ZŠ. To objem kužele taky.

ale pls - objem kužele má nějaký zlomky a pí (1/3 v pi r^2 ? tak něco...), dělení pěti je na úrovni sčítání. Kromě toho jde o přesně 4 zbraně, takže ti to klidně předpočítám.

Jinak jako já tu spíš píšu co bych udělal v DnDčku - jestli stojí za to tohle upravovat v JaD si nejsem jistej.


Jarik: jakože spíš ne a kde jsme něco měnili jsme uvedli i původní řešení.
Autorská citace #22
13.11.2020 20:20 - Log 1=0
sirien píše:
dělení pěti je na úrovni sčítání

Ne není. Ano, bavíme se o základních matematických operacích, takže to není žádná tragédie, ale stejně, udržujme to stupidně jednoduché, zvláště u takovýchto okrajových pravidel.sirien píše:
jestli stojí za to tohle upravovat v JaD si nejsem jistej.

Já myslím, že ne, ale mne statut quo nemlátí do obličeje, i když jsem viděl patřičné Shadovo video.
Autorská citace #23
13.11.2020 21:30 - sirien
Necromancer píše:
je realistické, aby postava se silou 10 dokázala unést 70 kg zátěže bez jakýchkoliv omezení

Omezení máš k dispozici jako volitelné pravidlo.

Každopádně v tomhle směru je velký rozdíl mezi nadsázkou, kdy postava dokáže něco normálního, jen v trochu větší míře a mezi tím, když postava dokáže dělat něco, co je od pohledu naprosto WTF (bojovat pod vodou řemdichem nebo pod vodou vrhat šipky na patnáct metrů - nebo třeba pod vodou střílet z praku). Uznávám, že mezi těmito dvěma případy občas existuje určitá šedá zóna (např. skočit z prvního patra a jen tak běžet dál je spíš trocha nadsázky, skočit z pátého patra a běžet jen tak dál je WTF - kde přesně je hranice mezi těmito dvěma není úplně jednoznačné).
Autorská citace #24
13.11.2020 21:55 - Morlen
Jak vlastně ten boj pod vodou funguje? Protože v mý hlavě, jakmile je někdo potopenej ve vodě a rozmáchne se zbraní, tak hned plave nahoru.
Autorská citace #25
13.11.2020 22:19 - Corny
Morlen: Odhlédneme-li od toho, že to asi je zbytečný srovnávat s realitou, tak ono asi nemá cenu pod vodou se vůbec rozmáchávat, protože někoho smysluplně udeřit moc nejde s tím odporem, jaký voda dělá. Tj. by nezbývalo, než řezat nebo bodat.
Autorská citace #26
13.11.2020 22:29 - sirien
Morlen: předpokládám, že jde o pravidla pro situace kdy:

a) postavy získaly možnost dýchat pod vodou (kouzlo, předmět, lektvar...), což se v DnD zpravidla implicitně pojí s odolností proti souvisejícímu tlaku, takže postavy mají možnost proniknout do značných hloubek a fungovat tam.

b) postava skočí do vody a dobrovolně se ponoří do hloubky (nebo je do ní vržena a např. kvůli zbroji nemůže jen tak vyplavat) přičemž dojde k boji - např. chceš něco vyzvednout ze dna nebo vytáhnout topícího se kamaráda, ale pocestě Tě napadne mořská panna nebo žralok nebo pirát co skočil za tebou).

Varianta B je zábavná ještě v tom, že u ní můžeš aplikovat pravidla pro zadržování dechu a dušení. A TO je další naprosto luxusní WTF mechanika, která je blbě nadesignovaná jak herně (má naprosto nulový drama, prostě konstatuje odpočitatelnou výdrž) tak fakticky (jakože zadržení dechu je zjevně odhadnuté podle rekordů a naprosto nebere v potaz fyzicky namáhavé činnosti jako běh nebo - hh - boj pod vodou, které výdrž na jeden nádech logicky brutálně zkracují. To sem neřešil, ale klidně to do záhlaví přidám, ať to je komplet.

Pro situace kdy se pohybuješ někde u hladiny...

...heh, TEĎ mě napadá, že pro situace kdy se člověk pohybuje ne POD vodou, ale je ponořenej někam nad pás / po hrudník, ty původní pravidla skoro dávaj smysl. Až na to, že kontrolou v originálním znění zjišťuji že ne, skutečně se těmi původními pravidly myslí hluboko-podvodní boje.
Autorská citace #27
13.11.2020 22:42 - sirien
Takže, když už jsem se do toho zadržování dechu a dušení navez, tak rovnou tomu dám plnou pálku jízlivostí co sem u JaD přípravy hodil do komentářů pro ostatní...

Odolnost a délka zadrženého dechu:
+0 = 1 minuta = 10 kol / Akcí
+3 = 4 minuty = 40 kol / Akcí
+5 = 6 minut = 60 kol / Akcí

...ok, proč ne, checkoval sem to a vzhledem k tomu že Hodnota vlastnosti je nejen hrubá síla, ale i trénink v jejím používání, tak to docela odpovídá (jakože rekordy v zadržení dechu se pohybují kolem 20 minut, takže do 10 minut to je hustej, ale nijak epickej výkon)

Problémy jsou 2. 3.

Zaprvé, ta jistota, ach ta jistota. Představte si toho munchkina co se nadechne a pak si odpočítá čtverce na bojové mapě a pak GMovi suše oznámí, že vběhne do té hořící zakouřené stodoly, hodí si na záda orka, vyhodí ho z okna, aniž by se nadech znovu zapadne zpátky a chytne a vyhodí elfku, a aniž by se nadech vběhne zpátky a chytne a vyhodí ještě půlčíka a pak ještě vyběhne ven. Zdá se to nemožné? Haha!
- 1 kolo, běh, Pohyb 12. Sketa DM označí hořící stodolu za Těžký terén (cože? Proč?), takže to dá jen 6. To je pořád krásnejch kolik - 9 metrů za kolo. Řekněme, že sketa DM si vyžádá celé kolo na to hodit si svázené zajatce na záda (cože? jakto? Interakce s jedním předmětem je drobná činnost!) Tři rukojmí, tři kola. Odolnost +3, zbejvá mi jich... 37! TŘICET SEDM KOL BĚHU SE ZÁTĚŽÍ NA ZÁDECH, na JEDEN nádech.

...Zadruhé, vůbec to nebere v potaz co tou dobou dělám - na nádech se potopit je jedna věc, na nádech bojovat nebo běhat - viz výše.

Zatřetí to vůbec nijak nerozlišuje přepadové dušení (náhle mě někdo škrtí, náhle spadnu do vody...) a výdrž s rozdýcháním a hlubokým nádechem.

Každopádně, body dva a tři stranou - TŘICET SEDM kol běhu sprintem, půlka z toho s rukojmím na zádech.


Well. Ehm.
Autorská citace #28
13.11.2020 22:47 - ShadoWWW
Byl o tom jednou podcast s Crawfordem. Říkal, že tuto část schválně nechali volnou, protože každý má jiné představy a řešit to realisticky by vedlo k nechutně složité mechanice, nebo zdlouhavým hádkám. Autoři říkají, ať hráči klidně používají skripta, když budou chtít. Ale by default lze pod vodou bez omezení vyvolat i ohnivou kouli. Jediné omezení je verbální složka. Postava by měla mít dýchání pod vodou, jinak ji po seslání dojde vzduch a začne se topit. (A pak už nic s verbální složkou nesešle.)
Autorská citace #29
13.11.2020 22:58 - Log 1=0
ShadoWWW: Pokud byl ten podcast k tomuhle, tak je to od Crawforda strawman jak prase. Nejde o to, řešit skripta, ale mít dobrá pravidla.
1. Ta pravidla nejsou volná, naopak jsou dost specifická a konkrétní.
2. Já sám jsem v tomhle vlákně vytvořil zdůvodnění současného stavu, které dává smysl a je konzistentní se zbtkem ducha i pravidel DnD 5E.
3. Sirien vytvořil pravidla, která jsou uvěřitelnější a nejsou o moc komplikovanější (a to o moc by se dalo ještě zabrousit).

Připomínám, že 2. a 3. jsme udělali jen tak, ne jako náročné řešení složitého problému. Pokud profi tvůrce místo toho přijde s takovou výmluvou, tak je to dost ostuda.
Autorská citace #30
13.11.2020 23:03 - Morlen
Sirien: a co to dušení řešit nějak takhle:
+0 odolnost = 1 + 1d4 kol
+1 odolnost = 2 + 1d4 kol
+2 odolnost = 3 + 1d6 kol
+3 odolnost = 4 + 1d10 kol
+4 odolnost = 4 + 1d12 kol
+5 odolnost = 5 + 1d12 kol

Protože čím větší mají postavy odolnost, tím větší maj tu neměnnou jistotu a bonusovou šanci. Spíš mě zajímá váš názor, jestli je to fér a nebo ne.
Autorská citace #31
13.11.2020 23:11 - LokiB
přijde mi, že tyhle mechaniky jsou v DnD hlavně barevnost a dotvoření. Cílem pro autory nebylo mít složitější dramatická pravidla pro tyto situace, které jsou v reálné hře velmi výjimečné.
Jestli v JaD budou lepší jednoduchá pravidla pro toto, tak to vadit nebude.

Otázka - to co sirien výše navrhl, je to nějak podstatně odlišné?
Ad kuše - jste si jistí, že kuše má v reálu pod vodou takovou efektivitu, jakou navrhujete?
Autorská citace #32
13.11.2020 23:15 - Log 1=0
LokiB píše:
jste si jistí, že kuše má v reálu pod vodou takovou efektivitu, jakou navrhujete?

Za sebe říkám: Ne, a je mi to jedno.
Autorská citace #33
13.11.2020 23:27 - sirien
ShadoWWW píše:
Říkal, že tuto část schválně nechali volnou

Sem si jistej, že to říkal.

Sou to kecy - volný to nenechali, napsali tam naprosto tvrdou mechaniku. Nikdo nechce aby pravidlo bylo realistické, stačí aby dávalo smysl a bylo herně zajímavé a zábavné. To jejich neni ani jedno - je to línej odfláklej design na kterej se vybodli a když je na to někdo upozornil, tak samozřejmě, že radši řekne něco takovýhleho než aby to přiznal.


Morlen: tak moc to zas zkrouhnout nemůžeš, protože kompatibilita a tak, ale jo, něco podobnýho sme tam hodili. Ta mechanika co tam máme je zábavnější, konkrétní čísla si v ní už kdyžtak každej doladí triviálně sám.
Autorská citace #34
13.11.2020 23:28 - LokiB
bral jsem to tak, že jste se vysmáli nerealističnosti původních pravidel (i když nerealističnost nebyla jediným důvodem nahrazení), tak mi přišlo, že stejnému označení budete chtít vyhnout. jestli je to jedno, ok
Autorská citace #35
13.11.2020 23:37 - efram
sirien píše:
Sou to kecy - volný to nenechali, napsali tam naprosto tvrdou mechaniku. Nikdo nechce aby pravidlo bylo realistické, stačí aby dávalo smysl a bylo herně zajímavé a zábavné. To jejich neni ani jedno - je to línej odfláklej design na kterej se vybodli a když je na to někdo upozornil, tak samozřejmě, že radši řekne něco takovýhleho než aby to přiznal.



Tak ještě, že je tady někdo, kdo to za něj nejen vyřešil, ale i lepe ví co Crawford zamýšlel a kde vlastně veřejnosti lhal. Pokud si to chcete houserulovat prosím, ale bez toho mesiášství.
Autorská citace #36
13.11.2020 23:39 - sirien
Loki: hele, klíčové je, zda dává smysl / je představitelné, že kuše vůbec střílí pod vodou. Pokud ano, tak kolik dostřelí a jak je už jen otázka nějakého ladění nadsázky (viz co sem psal Necromancerovi výše).

Je ale rozdíl mezi tím řešit kam až dostřelí kuše a tím prohlásit, že pod vodou můžeš střílet prakem a vrhat sekery.

Jakože nikdo se nesnaží být realistický - a dokonce ani uvěřitelný. Snažíme se to udělat tak, aby pravidla nešla čelně přímo proti suspension of disbelief.
Autorská citace #37
13.11.2020 23:46 - Morlen
Sirien: koukal jsem na net a dá se sehnat kuše, která docela dobře střílí. Je otázka jestli nějaké podvodní rasy v D&D mají něco podobného. Mám na mysli nějakou vystřelovací strunu nebo tak něco.
Autorská citace #38
13.11.2020 23:52 - sirien
efram: přesně tak, co by bez nás hráči dělali - naštěstí tu sme a ty chyby pro hráče opravíme. A neboj, v Jeremym žádného mesiáše nespatřujeme, klidně v tvrzení o záměrné nepravdivosti jeho slov budu pokračovat.
Autorská citace #39
13.11.2020 23:54 - Corny
Sirien: Je fakt, že střelbu kuší pod vodou si dovedu představit a nějak si v hlavě sešrotovat, že není úplně k ničemu, byť na druhou stranu vím, že realita je úplně jiná a nanejvýš tak z půl metru by mě to lehce zranit mohlo; na rozdíl od toho vrhací sekera pod vodou je až moc okatý nesmysl, přestože by to nefungovalo asi z těch samých důvodů, proč by správně neměla fungovat střelba kuší. Ono je to asi jako s palnými zbraněmi pod vodou, kdy nás hollywood naučil představovat si tu efektivitu trochu někde jinde, než je skutečnost.
(Pro zajímavost video, co to docela dobře ilustruje)
Autorská citace #40
13.11.2020 23:56 - sirien
Corny píše:
přestože by to nefungovalo asi z těch samých důvodů, proč by správně neměla fungovat střelba kuší.

střelba z kuše má funkční princip používaný i u vystřelovacích harpun - prostě máš tenký špičatý projektil a vrazíš do něj spoustu energie v krátkém impulzu. Ty dosahy... whatever, to už je nějaká nadsázka.

Vrh sekerou je mimo protože a) nejsi schopem provést pohyb kterým bys sekeru hodil, voda Tvojí ruku zastaví, b) sekeře nedáš dostatečnou energii a c) sekera má naprosto nepoužitelnej tvar a ohromnej odpor.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078861951828003 secREMOTE_IP: 18.227.190.93