Pravidla

sirien
18.11.2020 16:41
[DnD 5e] Délka soubojů
Pro všechny co hrají DnD 5e:

- Kolik kol trvá váš obvyklý souboj?
- Jak moc se to ve vašich hrách liší (malé bojůvky, velké bossfighty...)?

- Hrajete podle modulů nebo domácí dobrodružství?
- Hrajete "optimálně" (tj. takticko-gamisticky) nebo ne? Má to vliv?

...a když už jsme u toho - jak dlouho cca trvá jedno kolo boje v herním čase (tj. minutách co uplynou u herního stolu) a na kolik hráčů?

Pokud se rozjede diskuse, tak se prosím nenech odradit k tomu napsat svá čísla bez ohledu na to o čem se zrovna diskutuje, díky :)
Autorská citace #1
18.11.2020 17:34 - LokiB
U nás jsem to počítal a vycházelo to takto, co se času na jedno kolo týče:

PC: od 0,5-3 minut (záleží na hráči a možnostech psotavy), v průměru jsem počítal 1 minutu jak min na hráče
NPC: 0,5 minuty na prostá NPC, 1 minuta na skupinu NPC jednající společně, 3 minuty na bosse

podle počtu kol pak v boj trval strašně dlouho, 20 minut o málo kolech a protivnících, hodinu a půl při hodně kolech a složitých protivnících

někteří hráči hrají hodně takticko-gamisticky, DM typicky ne

malé bojůvky se od bossfightů lišily jen v tom, že u malých bojůvek byla uvolněnější atmosféra :)
Autorská citace #2
18.11.2020 17:40 - sirien
Loki: ok - a kolik ty souboje měly běžně kol? (To je klíčová část mojí otázky - kolik to trvalo minut je spíš doplňková záležitost)

...z toho co píšeš to vypadá že souboj na 3 kola považuješ za krátký, zatímco bossfighty... se blížily cca 10 kolům?
Autorská citace #3
18.11.2020 19:29 - Tarfill
Siriene,
hodně záleží na tom, s kolika protivníky se hraje.

*) Družina na osmé úrovni a náhodné setkání se dvěma fomoriany - za tři kola bylo hotovo a družina se skoro nezadýchala.

**) Družina na sedmé úrovni dobývá komplex tří budov a střetne se se skupinou podobně silných kleriků a jejich pomocníků - tak to zabere klidně dvě tři hodiny času. V kolech boje těžko říct - obě strany taktizují, boj se neodehraje pouze na jednom místě a jsou kola, kdy probíhá pouze vyčkávání, pohyb apod, protože se střídá terén, NPC utíkají a mění pozice, ztráty jsou postupné, je to dlouhé...

***)
družina tří členů na první úrovni přepadne 4 ropušáky v jejich svatyni společně s obří ropuchou a nebojeschopným šamanem. Boj trvá asi čtyři pět kol, než přijde na řadu obří ropucha. Čtyři ropušáci mrtví, družina po zapojení ropuchy vyřazená / na ústupu.

****)
družina na druhé úrovni napadne tábor ropušáků (cca 11 protivníků plus jedna obří ropucha) v úzké mezeře mezi provizorní palisádou. Boj trvá více než hodinu, v kolech asi 8-9?

Fakt je těžké to spočítat, protože já beru jako souboj spíš jeden celek, než jednu místnost apod...

Chceš popsat ještě něco víc?

Edit:
Z většiny her mám souboje očekávané a náhodná setkání jsou minimální. Skoro pravidelně máme většinu jedno session jen o plánování útoku a většinu druhé session o dobývání daného území...
Autorská citace #4
18.11.2020 19:41 - malkav
Velmi hrubým odhadem, protože jsem to popravdě nikdy neměřil:
- jsou sezení u kterých se na boj nedostane vůbec, protože se mu třeba důkladně vyhýbáme;
- osobně moc netaktizuji a spíš hraju tak, jak věřím, že by se postava zachovala;
- znám hráče, kteří počítají, ale ani ti moc netaktizují - může být způsobeno pravidly, pod kterými hrajeme;
- nevybavuji si snad žádný boj, který by trval déle než 5 kol;
- a potenciálně nejzkreslenější informace o délce boje v reálném čase - do půl hodiny.

Ten reálný čas bude asi dost zkreslený, pokud je díky zajímavým popisům a efektům to střetnutí příběhově zajímavé, pak u stolu čas vůbec nevnímám. Stejně tak je otázka, co ještě spadá do sou/boje a co jsou mezičasy (plížení a změna pozice, nadbíhání, míření ...).
Autorská citace #5
18.11.2020 19:58 - sirien
Tarfill: klidně se rozepiš jestli chceš, ale vpohodě, představu mám poměrně jasnou.

malkav: tzn. chápu dobře že "běžnej" boj má u vás cca 3 kola?


Dodatečná otázka - hrajete podle modulů nebo domácí dobrodružství?
Autorská citace #6
18.11.2020 20:07 - LokiB
sirien píše:
ok - a kolik ty souboje měly běžně kol? (To je klíčová část mojí otázky - kolik to trvalo minut je spíš doplňková záležitost)

...z toho co píšeš to vypadá že souboj na 3 kola považuješ za krátký, zatímco bossfighty... se blížily cca 10 kolům?


Více méně, 3 - 5 ty krátký (beru na úrovních 1-2), dlouhý (heroický, např. 2 low level postavy + jeden pomocník proti deseti low level nájezdníkům s bossem) měl kolem 15 kol.

v minulých edicích se nám ten boj s úrovněma moc na kola neprodlužoval, ale bylo víc bojů těch "dlouhejch" (krátkejch dost ubylo), v 5E nevím, tam jsem se na vyšší levely nedostali.
a obecně se s vyšší úrovní prodlužoval i čas jedné postavy na kolo (víc možností u spellcasterů je zlo :))

sirien píše:
Dodatečná otázka - hrajete podle modulů nebo domácí dobrodružství?


Domácí kampaně, pouze.
Autorská citace #7
18.11.2020 20:30 - Tarfill
V podstatě vše, co jsem kdy v DnD hrál, bylo z vlastní dobrodružství z mojí hlavy.

Jednou jsem zkusil schválně odehrát Rudou ruku zkázy a bylo tam toho boje tolik, že to za chvíli všechny nudilo.

Jako hráč mám zkušenost se Ztraceným dolem ve Phandalinu a došlo brzy k TPK, takže jsme se daleko nedostali.

Moduly bych jako hráč velmi rád vyzkoušel, jako GM bych si určitě v každém našel něco, co bych si ale musel předělat, protože s čistě americkým pohledem na dobrodružství nesouhlasim...
Autorská citace #8
18.11.2020 20:30 - Jerson
Zažil jsem v DnD 5e dva boje, všechno postavy na první úrovni proti adekvátním nepřátelům, a bylo to asi osm nebo deset kol, pocitově hodně dlouho, půl hodiny určitě. Žádné velké taktizování, jen útoky na nejslabší nepřátele.
Autorská citace #9
18.11.2020 21:12 - malkav
sirien: Nevím jestli jsem schopný rozlišit běžné boje od boss-fightů. Ony se u nás ty boss-fighty v pravém slova smyslu asi ani nevyskytují.
Autorská citace #10
18.11.2020 21:17 - Jezus
Začali jsme novou kampaň s novým (jakože opravdu čerstvým :-) ) GM, tak to zkusím sledovat. Zatím jsme měli jen jeden velice rychlý souboj - spíš takovou šarvátku.

Jsme čtyři na třetí úrovni a tři nebo čtyři protivníky (teď si nejsem jistej) jsme vyřídili ve dvou kolech, ale jak říkám, byla to spíš taková potyčka.

Z předchozí kampaně (vysoká úroveň postav, většinou přesila nepřátel) si pamatuju docela dlouhé souboje. V průměru tak hodinové, možná i delší.
Autorská citace #11
18.11.2020 21:50 - efram
Pokud mohu dát svůj úhel pohledu:
1. délka soubojů se pohybuje, odhadem, pocitově, statistiku si moc nevedu (část jsem dovodil ze zápisků), cca 3-10 kol. nejčastější je boj cca +/- 5 kol. Výjimkou jsou ty desetikolové souboje. Tuším nastal asi 2x, a jedem dlouhodobou kampaň.
2. vnímání času je hodně zkreslené. Odhaduji, že zřejmě není delší půl hodiny. Nicméně jde o opravdu zkreslený údaj, protože se snažíme souboje prokládat popisy a akcemi (netvrdím, že vždy, ale celkem na to dojde často)
2A co se týče boss fightu, tak nějak přímo nejedeme tímto stylem. Dost vyhrocených situací hráči vyřešili jinak, případně se jim bezpečně vyhnuli, kličkují, maskují se, mizí ve stínech - srabi!!
3. pravidla máme základní 3 příručky, ale nezakazuji hráčům použít cokoliv co dokresluje jejich postavu z jiných příruček, jen chci vědět co a proč (co k tomu vede hráče, že to používá). Z toho mi vlastne plyne, když se teď nad tím zamýšlím, že využíváme vola a xanatara, ale opravdu okrajově
Autorská citace #12
18.11.2020 22:23 - sirien
efram: díky; ale u toho bodu 3 jsme se asi nepochopili - jaké používáte rozšířující příručky je teď jedno, otázka je, zda dobrodružství, které hrajete, je modul (Descend into Avernus, Tomb of Annihilation, Curse of Strahd...) nebo jestli to je vaše domácí dobrodružství (vymyšlené vaším DMem).

Jde mi (i) o to porovnat zda se liší délka bojů ve skupinách co hrají podle ofiko modulů a ve skupinách co hrají věci vymyšlené vlastním DMem - při průzkumu tématu na internetech se mi zdálo, že ano, ale nevim jestli to je jen zdání nebo ne.


malkav: jasně, boss-fightem sem myslel třeba velkýho protivníka (drak, obr, zřící aj.), ale v podstatě sem tím měl namysli jakýkoliv fakt velký souboj ve kterém jde o hodně a síly nepřátel jsou značné.


Jezus: díky. Hodinové souboje - to znamená tak 5-8 kol? Cca hrubym odhadem?
Autorská citace #13
18.11.2020 22:36 - Jezus
jj, 5-8 kol by mohlo odpovídat. Hráli jsme Kobky šíleného mága a "normální" souboje bych řekl, že byly tak kolem 4-5 kol, (ale je možný, že si to blbě pamatuju a byly o fous delší).

8-10 kol pak byly "bitvy" s přesilou drowů, démonků, pavouků a podobně. Těch nebylo moc, trvaly dlouho, ale po pravdě - stály většinou za to :-)

Teď jedeme jakýsi prolog do Jinotaje Ledové panny, tak to zkusím postupně hlásit :-)
Autorská citace #14
18.11.2020 23:22 - cyrasil
Píše:
Jde mi (i) o to porovnat zda se liší délka bojů ve skupinách co hrají podle ofiko modulů a ve skupinách co hrají věci vymyšlené vlastním DMem - při průzkumu tématu na internetech se mi zdálo, že ano, ale nevim jestli to je jen zdání nebo ne.



V tom pripade bys mel imho do zadani doplnit o informaci jestli jedou souboje tak jak jsou v dobrodruzstvich (kde se casto jede na smrt nepratel) nebo si je upravuji (at uz co se celkoveho CR tyce nebo prave pudu sebezachovy nepratel), napr. vzhledem k velikosti skupiny.
Autorská citace #15
18.11.2020 23:25 - efram
Jedeme vlastni tvorbu...vlastni svet, vlastni pribehy
Autorská citace #16
19.11.2020 00:03 - sirien
cyrasil: moje working theory je, že to ve skutečnosti nehraje až tak moc roli. Navíc pochybuju že by si ty souboje nějak aspoň trochu neupravil každej.

efram: dík.
Autorská citace #17
19.11.2020 09:08 - MarkyParky
Odpovídám jako GM.

Kolik kol trvá váš obvyklý souboj?
Běžné encountery jednotky až nízké desítky kol.

Jak moc se to ve vašich hrách liší (malé bojůvky, velké bossfighty...)?
- Výplňovky, jde má družina jasnou převahu nebo dobrý nápad, tak řádově 2-3 kola.
- Vyrovnané boje tak kolem 10 kol.
- Bossfighty třeba ke 20.

Nezřídka skipneme konec boje, pokud je jasné, kam se ubírá, i kdyby ještě nebyly dopižlaná HPčka.

Hrajete podle modulů nebo domácí dobrodružství?
DnD5E výhradně podle modulů, ale zároveň nonstop hotfixuju jejich logiku a všudypřítomné frustrační postupy.

Zároveň se ale snažím respektovat nastavení obtížnosti a vždy mi cukají koutky, jak ty encountery "vybalancované" na power-level postav jsou totálně rozlítané jak vůči aktuálnímu stavu postav, tak vůči oficiálnímu návodu k nastavení obtížnosti.


Hrajete "optimálně" (tj. takticko-gamisticky) nebo ne? Má to vliv?
Družina hraje optimálně na úrovni fikční taktiky a těžce suboptimálně co se týká mechaniky.

Vliv to má velký, a tak se snažím:
* ve hře zhodnocovat víc fictional positioningu, aby se to kompenzovalo a dobré nápady se projevily
* pojímat rozhodování a taktiku potvor hodně simulacionisticky a klidně s nimi dělat taky suboptimální mechanická rozhodnutí, pokud je tím vykreslím tak, aby se na úrovni fikce hráči mohli něčeho chytit a něco dělat či využít. A obráceně, nebojím se na hráče navalit OP featuru potvory, pokud tomu dají ve fikci smysluplnou příležitost.

Jak dlouho cca trvá jedno kolo boje v herním čase (tj. minutách co uplynou u herního stolu) a na kolik hráčů?
To je dost relativní.

I. Když přijde kolo "máš to za 7", tak klidně minutu celé kolo 4 hráčů + všech NPC.
II. Když přijde kolo, kde se víc popisuje - ať už pro radost z popisu, kvůli složitější akci ve fikci nebo protože se dělá něco mechanicky složitějšího, tak si klidně 2-3 minuty zabere jeden hráč nebo skupina NPC.

A převažuje u nás II. nad I.

EDIT: A ještě jako doplňující informaci - nepoužíváme průměry, máme větší vliv náhody.

Hráči mají naházená HPčka.
Potvorám nahazuji HPčka.
Používáme proficiency dice na obou stranách.
Atd..
Autorská citace #18
19.11.2020 09:09 - RoVan
za hry kde jsem DM:
- většinou 4-5 kol, stejně tak u single-bossfightů a větších bitev (bossfight + nějakcí jeho minioni) maximálně 10
- část hráčů hraje gamisticky (v jedné skupině 2z5, v druhé a 2z4) ostatní hrají neoptimálně
- s délkou v reálném čase to vidím stejně jako Loki
- boje kde, jsou větší sázky nebo vyeskalovaná situace jsou zpravidla v reálném čase delší (hráči více taktizují bez problémů ty 3 minuty na kráče)
- jedna skupina domácí kampaň, druhá oficiální (pro nepřátele používám většinou střední hodnotu HP)
Autorská citace #19
19.11.2020 09:20 - Log 1=0
Sice je zbytečné, abych odpovídal, ale ať tu nestraší jen ta obří numera.

1-3 kola, prakticky vždy. Občas to přeteče k 3-5, ale to je spíš výjimečné, víc jsem zažil jen jednou za život.

Délka v reálném čase 10 minut až půl hodiny, závisí hlavně na levelu.

Moduly, souboje gamisticky.


A nic proti ničemu, ale na Markyho čísla nevím jak se dostat, kdybych se o to snažil.
Autorská citace #20
19.11.2020 10:29 - LokiB
Log: nechci to sirienovi plevelit, tak to kdyžtak můžeme probrat jinde ... ale zkus si představit, že se hráč kouzelníka rozmýšlí 2 minuty jaké kouzlo sešle, a 3x krát si to rozmyslí, když už to skoro měl, ale pak si něco uvědomil. představ si, že hráč válečníka drží v ruce 15 vteřin kostky, než je hodí a pak na ně minutu kouká, než výsledek intepretuje do "útok 15, ne vlastně 16, sorry 17, zapomněl jsem na X, hmm, teda vlastně 16, mám tenhle postih" ...

takže třeba i tak ;) (což není markyho případ, tam mají jistě hráče lépe vybavené :))

a co se týče počtu kol ... asi jedete víc boje družina proti počtem málo silou hodně protivníkům. když je to naopak, tak než je pobijou ...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093051910400391 secREMOTE_IP: 54.208.238.160