Pravidla

Necromancer
22.2.2021 09:05
[DnD 5e] Nejhorší kouzlo?
Tak mě tak napadá, co je podle vás nejhorší kouzlo v D&D 5e?


Věcně výkladová diskuse o působení kouzel

Game/Story/Plot breaking kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Oprava (Mending)kladné body2
Určení (Identify)kladné body4

Nejzbytečnější / Nejslabší kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Čarodějnický blesk (Witch bolt)kladné body8
Ochrana proti čepelím (Blade ward)kladné body9
Přesný úder (True strike)kladné body13
Stvoř nemrtvého (Animate dead)kladné body1
Roj sněhových koulí (Snilloc’s snowball swarm)kladné body3
Melfův kyselinový šíp (Melfs acid arrow)kladné body3
Najdi pasti (Find traps)kladné body3

Zmatlaná (blbý zápis/design) kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Přivolej [bytosti] (Summon / Conjure)kladné body12
Přání (Wish)kladné body4
Určení (Identify)kladné body4
Spektrální zeď (Prismatic wall)kladné body4
Spektrální sprška (Prismatic spray)kladné body2
Zemětřesení (Earthquake)kladné body2
Ovládni vodu (Control water)kladné body2
Magická střela (Magic missile)kladné body1

Kouzla co jsou WTF nebo by neměla být

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Tajemný výšlech (Eldritch blast)kladné body18
Zlomyslný výsměch (Vicious mockery)kladné body2
Přání (Wish)kladné body2
Stvoř jídlo a vodu (+stvoř n.z. vodu)kladné body4
Dobrůvka (Goodbery)kladné body15
Autorská citace #1
22.2.2021 09:12 - shari
Co přesně myslíš tím "nejhorší"?
- Nejzbytečnější?
- Příliš slabé pro svůj základní stupeň?
- Příliš WTF?
- něco jiného?
Autorská citace #2
22.2.2021 09:49 - Necromancer
shari píše:
Co přesně myslíš tím "nejhorší"?

To je námět na diskuzi. :-)

Ale teda samozřejmě řekni klidně jedno z každého oboru.
Autorská citace #3
22.2.2021 12:32 - LokiB
do kategorie "špatných", ze kterých bych vybíral to "nejhorší", spadají také kouzla příliš univerzální a nadužívaná :) v tomhle je ovšem 5E oproti některých starším edicím přeci jen trochu lepší.
Autorská citace #4
22.2.2021 15:24 - Xeth
Za mne je jedno z nejhorších Přání/Wish. Kategorie WTF.
Autorská citace #5
22.2.2021 15:48 - sirien
lol. Přání je za mě jedno z nejlepších a navíc "signature" kouzel DnDčka.

Jediné co mi na něm vadí je ta naprosto stupidně udělaná gamistická "pojistka" s hrozbou ztráty možnosti jeho seslání, ta je fakt hodně WTF.


Já sem momentálně poněkud zaujatej, ale osobně bych s velmi velkou chutí nominoval všechny Summon/Conjure ("vyvolávací") kouzla, protože jejich mechanika a celkovej design mi přijdou jako a) debilita a b) autoriská rezignace na snahu udělat to dobře a naprosté odfláknutí věci. Místo toho, aby autoři prostě vyvážili Stupeň proti specificky popsanému efektu (a proti konkrétním bytostem v Bestiáři, kterých se to týká), tak implementujou naprosto učebnicově ucho-jebací mechaniku kdy kouzlo udává nejvyšší Nebezpečnost přivolaných tvorů - nicméně o všem rozhodne DM: jak co přijde za tvory, tak s jakou celkovou Nebezpečností.

Jasně, že příčetnej DM nebude šmejd a nechá hráče ať si minimálně +- vybere a dá mu tam tu maximálku - ale stojí za pozornost že pokud hráč sešle Vyvolání 5. Stupně a DM mu tam nechá zjevit jednu bytost s Nebezpečností 1/8, tak je RAW všechno v pořádku. (Když sem tohle při práci na kouzlech v JaD zjistil, tak sem málem praštil hlavou do svýho skleněnýho stolu.)

EDIT: o tom, že ta kouzla sou bordel co do své síly a rozházení po Stupních ani nemluvě, ale to je už širší problém DnD 5e Kouzel který se týká i některých jiných - například Investitures pokud se nepletu, což je dost WTF, protože to pa kefektivně říká, že některé elementy jsou "lepší" než jiné... ale to už zabředáváme do designu systému a ne jednotlivých kouzel samotných a tim to tu nechci Necromancerovi bordelit.
Autorská citace #6
22.2.2021 16:05 - Gergon
No vidíš, tak to já vždycky žil a hrál v pocitu, že hráč který vyvolává si vybere co vyvolá. Přišlo mi to logické, ale je pravda, že v pravidlech to tak není, asi změním svůj přístup, přijde mi to občas vtipné, že hráč nebude vědět co přesně vyvolá =) samozřejmě nebudu svinit, ale trošku zábavy to vnést do hry může =)
Přání/Wish mi přijde jako skvělé kouzlo, pokud se s ním umí pracovat. Protože teoreticky reflektuje mocná kouzla mágů, kteří už dokáží pracovat s magií podle sebe - v Dračáku původně už taky mohli mágové na vysoké úrovni tvořit vlastní kouzla (pokud si to pamatuju dobře) a tohle je v podstatě to stejné, akorát kouzelník netvoří konkrétní jedno kouzlo, ale splétá Tkanivo tak jak potřebuje - podle svého přání. Přijde mi to podobné jako když dáte začátečníkovi omalovánku pro děti a čím je lepší, tím složitější omalovánky dostává a tím víc pastelek má k dispozici a na mistrovské úrovni mu dáte čistý papír a všechny barvičky at maluje co chce =)
Autorská citace #7
22.2.2021 16:12 - shari
sirien píše:
všechny Summon/Conjure ("vyvolávací") kouzla

S tímto výběrem naprosto souhlasím. To, že se dají hrát takhle WTF způsobem, jen potvrzuje můj názor na ně. Jinak je nemám ráda proto, že vytváří chaos a zasekávají už tak zdlouhavé souboje.

A ještě bych přidala kouzlo Identify. Jako DM si u tohohle kouzla můžu vybrat, jestli hráči o magických předměnech nikdy nebudou vědět nic (nedám jim perlu), nebo budou vědět všechno (dám jim perlu). Nic mezi tím. Z pohledu hráče je to sice pohodlné, ale popravdě jsem preferovala, když v jedné kampani DM omylem (asi) usoudil, že to tu perlu spotřebuje, tak jsme pro našeho warlocka sháněli perly, aby nám identifikoval věci.
Autorská citace #8
22.2.2021 16:53 - krytah
O výhru v kategorii nejzbytečnější trik všech dob se perou:

Blade Ward
(Odolnost na fyzické poškození do příštího kola, ale stojí to akci, takže člověk skoro nic jiného neudělá. Navíc podobný efekt budou mít odpoutání+pohyb/uhýbání.)

True Strike
(Za akci dostanu výhodu na další útok... není pak lepší útočit 2x? Jasně vyjímečně, pokud nechci minout nějakým silným kouzlem, ale kromě toho...)

Co myslíte, který z nich je horší? :D
Autorská citace #9
22.2.2021 16:57 - LokiB
True Strike je nedílná součást vícero komb :)
Autorská citace #10
22.2.2021 16:58 - Gergon
odpoutání a pohyb ti nepomůžou pokud je bestie stejně rychlá jako ty a ty chceš přežít jedno kolo než doběhnou kolegové, takže mi to zbytečné nepřijde, na jedno kolo se kouzelník posílí, protože útěk nemá smysl a bodnout do bestie dýkou zase třeba nemá účinek. popravdě si pamatuju dost situací, ve kterých závisel osud celé družiny na jediném životu a jediném kole souboje, takže mít něco co mi dá na jedno kolo odolnost a ještě na veškeré fyzické poškození považuju za věc co chci mít po ruce.
výhoda na útok je super pokud má bestie vysoké AC a potřebuješ ho překonat. navíc pokud můžeš třeba k této akci poslat nějaké kouzlo jako bonusovou akci, tak už se to vyplatí.

oba dva triky si dokážu docela dobře představit v boji jako užitečné prvky.
Autorská citace #11
22.2.2021 17:43 - sirien
Blade Ward vyhrává, protože výměnou za akci dává jednokolovou pasivku, což je z principu horší než když za akci posílim další akci (byť ve většině případů nesmyslně málo). V podstatě to je stejně nudné a nezajímavé využití akce jako Plná obrana v libovolném systému (v DnD 5e Akce/Manévr "Uhýbání").

True strike má navíc situační využití, která co jsem si všim si lidé často neuvědomují, protože nejsou až tak častá/zjevná. Třeba když jsi v základu stižený Nevýhodou, tak se může vyplatit Utočit jednou bez Nevýhody než dvakrát s Nevýhodou (typicky pokud musíš hodit 15, tak házet jednou s 1/4 šancí je lepší než házet dvakrát s 1/16 šancí). Problém je, že podmínky True strike tohle z velké části negují (fakt, že to působí jen na sesilatele samotného, fakt, že cíl musí být do 6 sáhů, takže to nejde použít při střelbě na Dlouhý dostřel atp.) - pořád se to ale může vyplatit třeba když na nižších Úrovních nechceš proplýtvat kouzlo 1. nebo 2. Stupně které se vyhodnocuje hodem na Útok (vim, že až tak moc jich neni, ale nějaká existují a postava se na ně dá stavět).
Autorská citace #12
22.2.2021 18:48 - cyrasil
Sirien: k tem conjure XY kouzlum (sage advice):

Píše:
When you cast a spell like conjure woodland beings , does the spellcaster or the DM choose the creatures that are conjured?

A number of spells in the game let you summon creatures. Conjure animals, conjure celestial, conjure minor elementals, and conjure woodland beings are just a few examples.

Some spells of this sort specify that the spellcaster chooses the creature conjured. For example, find familiar gives the caster a list of animals to choose from.

Other spells of this sort let the spellcaster choose from among several broad options. For example, conjure minor elementals offers four options. Here are the first two:

One elemental of challenge rating 2 or lower
Two elementals of challenge rating 1 or lower

The design intent for options like these is that the spellcaster chooses one of them, and then the DM decides what creatures appear that fit the chosen option. For example, if you pick the second option, the DM chooses the two elementals that have a challenge rating of 1 or lower.

A spellcaster can certainly express a preference for what creatures shows up, but it’s up to the DM to determine if they do. The DM will often choose creatures that are appropriate for the campaign and that will be fun to introduce in a scene.
Autorská citace #13
22.2.2021 19:04 - Aegnor
Cyrasil: to nijak nerozporuje to, co sirien píše. Nebo to minimálně nevidím.
Autorská citace #14
22.2.2021 19:33 - cyrasil
No a pisu snad nekde, ze to ma rozporovat? Spis naopak to ukazuje ze designersky zamer byl vicemene to, jak by to sirien hral.
Autorská citace #15
22.2.2021 19:39 - Kosťa
s vyvolávacíma kouzlama souhlasím a dodám že jim ve své nepoužitelnosti kraluje (aspoň za mě) conjure minor elementals protože vyvolají náhodej roj různých slabých elementálů a navíc se seílá celou minutu, prostě trapas, jinak zarazilo mě že tady není crown of madness jež je za mě naprosto na prd a power wolrd kill u kterýho mi dycky připadalo že je určnej svým disainem na zabíjení postav.

Jinak ještě přidám z těch horších kouzel jsou lightning bolt, call lightning, aganazars scorcher, snowball swarm, falme arrow protože classy co je obvykle používají mají nějakou lepší volbu co si vzít.

Kouzla co jsou vyloženě slabá pak podle mě jsou Cordon of Arrows, mordenkainen's faithful hound, Dominate beast.

a pak tady mám dvě která jsem NIKDY neviděl použít a která považuju za nepoužitelná ve hře: Jump a Longstrider tady fakt nechápu co těma kouzlama autoři zamýšleli a kdy čekali že je někdo použije

Btw Blade ward není špatný kouzlo pokud si můžete dát jako další akci něco dalšího jako třeba arcane trickster za bonusovku dodge nebo eldrich knight a bard ( a podle Tashi i bladesinger) dokážou zaútočit a seslat cantrip nebo seslat haste a v dalším kole blade ward a disengage, jako úplně bych to kouzlo nezatracoval

LokiB píše:
True Strike je nedílná součást vícero komb :)


Uveď dvě. Neznám ani jedno

EDIT: jo zapoměl jsem uvést že vyvolávací kouzla jsou super pro nekromaty vovoláte tlupu slabčáků a pak mezi ně metnete fireball čímž se healnete :-)
Autorská citace #16
22.2.2021 19:47 - sirien
cyrasil: ano, jak píšu - když se RAI propíše do RAW blbou, uchojebací, blbě pochopitelnou a extrémně snadno dezinterpretovatelnou mechanikou, tak tomu řikám shit design.

Shari: Identify (Určení) je hodně otravný; problém u něj je ten, že as written děsně přestřeluje. To co by to kouzlo potřebovalo je:
a) slovo "základní" před slovem "informace". Jako DM bych byl v pohodě s tím že hráči můžou snadno zjistit rámcový typ očarování případně jeho sílu a základní charakteristiky užití - problém je, když naráz a zadarmo zjistí všechno a do detailu.
b) popř. nějaký check který by určil jak moc / kolik toho zjistí (dokážu si představit třeba baterii otázek a "máš 1 za každých celých 5 co hodíš na Mystiku" nebo tak něco.

...ale samozřejmě, to píšu jen na okraj, v kontextu Necromancerovy otázky to je určitě dobrá nominace - fakt, že se to dá podobně jako ty Conjure relativně snadno fixnout autory ani hru co do RAW neomlouvá.
Autorská citace #17
22.2.2021 19:51 - Gergon
Myslím že použitelnost kouzel a jejich využití je dost subjektivní, protože kouzla, která Kosťa vyjmenovává, tak zrovna některá z nich moje družina použila nedávno, Korunu šílenství předevčírem a Mordekainenova psa používá můj kouzelník tak často, že jsme si na to museli vytisknout figurku =)
Autorská citace #18
22.2.2021 19:58 - Aegnor
Kosťa: rychlost a skok jsou situační, ale dokážu si představit, že jsou užitečný. Bojiště s členitým terénem, tam se dokáží použít obě kouzla. Když je na bojišti nějaký "nebezpečný prostředí", okolo kterýho je potřeba pracovat, tak ti dlouhokrok dává docela sympatickou mobilitu ...

cyrasil: ah, my bad, to mě nenapadlo.
Autorská citace #19
22.2.2021 19:59 - Kosťa
Gergon :
zajímavé, Koruna má za mě ten problém že na stejným spell lvl jsou dvě kouzla co zvládnou kontrol nepřítele líp a mají nějaké další benefity a pes jakože není spatnej ale příjde mi že za dost peněz(4 slot), jinak souhlasím že můj pohled je velmi subjektivní a mám tendenci hodnotit kouzla primárně podle jeich síly

sirien :
v jedné skupině u nás naprosto nepoužívané kouzlo, podle pravidel magický item stejně identifikuješ v průběhu short restu takže se kouzlo stává téměř nepoužitelným
Autorská citace #20
22.2.2021 20:02 - Kosťa
Aegnor :
tak pardon Longstrider je docela dobrej protože jsem přehlídnul že nevyžaduje koncentraci tam to beru zpět ale na JUMPu stále trvám :-D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15421414375305 secREMOTE_IP: 54.80.173.217