Pravidla

Necromancer
22.2.2021 09:05
[DnD 5e] Nejhorší kouzlo?
Tak mě tak napadá, co je podle vás nejhorší kouzlo v D&D 5e?


Věcně výkladová diskuse o působení kouzel

Game/Story/Plot breaking kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Oprava (Mending)kladné body5
Určení (Identify)kladné body6

Nejzbytečnější / Nejslabší kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Čarodějnický blesk (Witch bolt)kladné body11
Ochrana proti čepelím (Blade ward)kladné body14
Přesný úder (True strike)kladné body21
Stvoř nemrtvého (Animate dead)kladné body2
Roj sněhových koulí (Snilloc’s snowball swarm)kladné body4
Melfův kyselinový šíp (Melfs acid arrow)kladné body3
Najdi pasti (Find traps)kladné body4

Zmatlaná (blbý zápis/design) kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Přivolej [bytosti] (Summon / Conjure)kladné body14
Přání (Wish)kladné body5
Určení (Identify)kladné body6
Spektrální zeď (Prismatic wall)kladné body5
Spektrální sprška (Prismatic spray)kladné body2
Zemětřesení (Earthquake)kladné body2
Ovládni vodu (Control water)kladné body3
Magická střela (Magic missile)kladné body2
Spatři neviditelné (See invisibility)kladné body4

Kouzla co jsou WTF nebo by neměla být

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Tajemný výšlech (Eldritch blast)kladné body24
Zlomyslný výsměch (Vicious mockery)kladné body5
Přání (Wish)kladné body5
Stvoř jídlo a vodu (+stvoř n.z. vodu)kladné body6
Dobrůvka (Goodbery)kladné body18
4.3.2021 19:07 - Šaman
To že v DnD přežívá spousta wtf dinosaurů už někdy od AD&D si myslím už dlouho :)
4.3.2021 19:08 - ShadoWWW
Ilustrace pro spektrální spršku je i přímo v příručce.

4.3.2021 19:14 - shari
Je škoda, že se ta ilustrace kouzla rozchází s jeho popisem.
6.3.2021 16:36 - sirien
Ok, dále nominuju kouzlo Ovládni vodu (Control water) za jeho efekt Vodního víru - za jehož zápis upřímně doufám, že se autor bude smažit v pekle.

Právě sem strávil kvalitních půl hodiny tím, že sem ho celé překládal znovu - což zahrnovalo i podrobné studium notace ploch a rozsahů v originálních pravidlech (protože "čtverec" není definovaná oblast působnosti kouzla a mezi 50 stop čtverečních a čtvercem o straně 50 stop je sakra rozdíl), snahu přečíst myšlenky a kreativní lenost tvůrce (proč sakra vodní vír potřebuje čtvercovou vodní plochu?), rozklíčování a opravu zmatlaného vysvětlení (1. věta říká že při selhání na záchranu ve víru uvíznete do konce kouzla, tečka. Hned následující věta říká, že ale vlastně můžete zkusit vyplavat pryč.), rozluštění nesystematického zápisu poškození a zmatečné reference záchraného hodu...

A i po tom všem pořád nevím, co je sakra myšleno tím, že je vír u hladiny široký nanejvýš 10 sáhů - je to jen dementní zápism, nebo to fakt znamená, že šířku určuje sesilatel? Pokud šířku určuje sesilatel, může jí v průběhu kouzla měnit (a tím otevírat průchod, nebo ho naopak zavírat - popř. vytvořit zrádnou kličku kdy vytvořím 5 sáhů široký vír a když se ho nepřátelé pokusí těsně minout ho BUM rozšířim na 10 sáhů?)

A vůbec - co je to za nesmysl že vír vytvořím ve středu vodní plochy? To je jako fail z extrémně líné snahy napsat že střed víru musí být alespoň 5 sáhů od hrany vodní plochy, nebo tím je fakt myšleno, že sesilatel to kouzlo pořádně nekontroluje a např. na moři je naprosto nepoužitelný?

A když jsme u toho, co se stane, když tenhle efekt vyvolám 100 sáhů hluboko?
6.3.2021 17:16 - Šaman
Takže na moři nejen že je nepoužitelný, ale nejspíš způsobí zhroucení čaroprostoru, protože není možné zjistit, ke je střed oceánů (jsou-li spojené jako na Zemi).
6.3.2021 17:20 - Jonáš (=efram)
Myslím, že vše na co poukazuješ (až na pokus vyvolat vír 100m pod vodou) poukazuje hned první věta, prvního odstavce. Ta je platná pro všechny níže uvedené efekty, které následně volíš.

Dokud kouzlo neskončí, ovládneš jakoukoli volně stojící vodu v oblasti, kterou zvolíš jako krychli o straně až 20 sáhů.

Veškerá tebou uvedená problematika se vztahuje k tebou vybrané čísti vodní plochy. Ten první odstavec říká, že ty volí tu oblast o určité výměře. Problem solved.
6.3.2021 17:21 - malkav
Sirien: A není to náhodou myšleno tak, že vytvoří vír ve středu jím stanovené vodní plochy, kterou ovládl? :) Nejspíš nebylo myšleno, že musí hráč/GM zaměřovat a hledat střed celého rozsáhlého jezera/moře/oceánů.
6.3.2021 18:53 - sirien
ok... další poněkud zmatečná formulace, ale ano, ten střed zasažené oblasti tam už vidim.

Bohužel, stále to neřeší otázku ohledně toho co znamená "šířka 10 sáhů u hladiny" - resp. je předem řečeno, že můžu efekt každou Akci změnit...

...což, btw., je další fail, protože v tom případě vtažení vírem nemůže trvat do konce trvání kouzla, ale jen do konce trvání zvoleného efektu.

....anyway, můžu Akcí efekt změnit, což znamená, že POKUD můžu skutečně určit šířku víru, tak to znamená, že můžu šířku víru měnit - ale, skutečně tím je myšleno, že můžu šířku víru měnit? RAW to nelze číst moc jinak, ale vzhledem k obecné zbordelenosti toho kouzla mám o RAI dost pochybnosti.
6.3.2021 19:12 - malkav
Sirien: Jako nejsem profík na kouzelníky, ale už z názvu toho kouzla bych řekl, že mám nad tou masou vody po dobu trvání kouzla plnou kontrolu. Tedy stačí myšlenka a chování vody v daném rozsahu se změní. To slůvko si vysvětluji jako definování horní meze.
6.3.2021 19:22 - LokiB
Šaman píše:
Takže na moři nejen že je nepoužitelný


Přečti si to kouzlo, imho e mýlíš. Jedná se o střed vodní plochy "určené sesilatelem při seslání kouzla"
6.3.2021 19:43 - Šaman
LokiB: V poho, reagoval jsem jen na Sirienovu připomínku. Samotnému mi je to dost jedno, pokud bych hrál DnD v naší partě, prostě bychom se domluvili na všeobecně přijatelném efektu. Z téhle pravidlové právničiny už jsem vyrostl.
6.3.2021 19:48 - Necromancer
ShadoWWW píše:
Ilustrace pro spektrální spršku je i přímo v příručce.


Já myslím že tohle je spíš Barevná sprška. Jednak proto že víc odpovídá popis toho kouzla, a druhak že i když nevím odkud jsi ten obrázek ShadoWWWe vzal ty, tak v Příručce Hráče je právě u kouzel na "B", myslím že hned na stránce pod Barevnou koulí a Barevnou sprškou. Nebo máš jinou knihu než tady na Kostce nabízíte ke stažení...

Šaman píše:
pravidlové právničiny

Tenhle pojem bych zavedl někde oficiálně, třeba v DMG. :-)
6.3.2021 20:07 - LokiB
Šaman: no, proto nehraješ DND. Ale DND je prostě na správné textaci pravidel a jejich mechanik založené. Komu se to nelíbí (a já tomu rozumím), nehraje DND. Ovšem snažit se měnit DND, aby nemělo "pravidlovou právničinu", je snaha udělat z toho něco jiného, než je DND.
Je jasné, že ty s kamarády klidně můžete mít kouzlo Vodní vír bez jakéhokoli popisu, že se prostě nějak dohodnete, jak vám velí váš normální úsudek. Jen to prostě moc nepatří do debaty o textaci kouzel "v DND" :)
6.3.2021 20:21 - Šaman
Loki, oponuj Sirienovi, jestli chceš. Ta moje připomínka nebyla k diskuzi, spíš vtípek o tom, že střed (celé) vodní plochy se ve spojených oceánech nedá určit. A bylo to v reakci na Sirienovo: "např. na moři je naprosto nepoužitelný?"

Jinak máš pravdu, DnD nehraju právě proto. A pořád mi přijde, že pokud je doslovný popis kouzel (a jiných věcí) pro DnD podstatný, pak se prostě špatně i jen přefluffuje pro jiné světy.

Mimochodem, diskuze je o nejhorším kouzlu. Řekl bych, že Sirien to sem dává jako ukázku špatně popsaného kouzla, nikoliv jako diskuzi o překladu.
6.3.2021 20:40 - LokiB
sirien píše:
A i po tom všem pořád nevím, co je sakra myšleno tím, že je vír u hladiny široký nanejvýš 10 sáhů


Můžeš udělat vír, který je jak "dole", tak "nahoře" široký 5 stop. Nebo můžeš udělat vír, který je dole široký 5 stop a nahoře "až 50 stop". To si určuje sesilatel v okmažiku seslání. Připadá mi originál celkem srozumitelný.

sirien píše:
Bohužel, stále to neřeší otázku ohledně toho co znamená "šířka až 10 sáhů u hladiny" - resp. je předem řečeno, že můžu efekt každou Akci změnit...


Ano, ale jestliže v akci určíš "vír", pak řekneš, jak chceš aby byl široký u hladiny. A to se až do další změny nemění.

Co je na tom pro tebe nesrozumitelné? Možná se někde mýlím, mně tohle přijde jasné. Sesilatel si určí "tvar víru", je-li nahoře široký a pozvolněji se zužuje směrem dolů, nebo je zužování strmé, v extrému je to válce o průměru 5 stop.
6.3.2021 21:45 - sirien
Jak píše Šaman, tady na kouzlo nadávám v rámci jedné ze soutěžních kategorií v záhlaví (zpatlanost zápisu a výkladovej bordel), spíš než že bych se chtěl řešit jak to má skutečně fungovat (to kdyžtak otevřu v sousední diskusi trochu jinym způsobem) :)
7.3.2021 10:26 - malkav
sirien: Aha, sorry, tvou nadsázku v souvislosti se soutěží jsem z tohoto úplně nepochopil :)
"A vůbec - co je to za nesmysl že vír vytvořím ve středu vodní plochy? To je jako fail z extrémně líné snahy napsat že střed víru musí být alespoň 5 sáhů od hrany vodní plochy, nebo tím je fakt myšleno, že sesilatel to kouzlo pořádně nekontroluje a např. na moři je naprosto nepoužitelný?"
12.3.2021 15:18 - sirien
sice to asi nemáš šanci vyhrát, ale když už sem jí zhejtil ve vedlejším vlákně, tak teda nominuju Magickou střelu za její zmatlanej zápis.


Jinak teda musim říct, že mě docela fascinuje, jakou sodu v hlasování dostává Eldritch blast... koukám, že o tom design classy proti jednomu kouzlu si myslí svoje docela kdekdo okolo :D
12.3.2021 16:54 - Necromancer
Vsadím se, že kdyby ji mohli používat i ostatní kouzlící povolání, tak by ji měli raději.
2.6.2021 22:09 - Pastýř
Za mě osobně, je nejhorším kouzlem trik oprava.
1) Ničí rozmanitost hry: Napadají mě mrtě situací, kdy by bylo příběhově zábavné pokud by se něco rozbilo. ( Rozbitá trofej pro vítěze turnaje, přišlápnuté šaty vévodkyně na plese, atd.) Ovšem postavy vše snadno a lacině (trik), obratem ruky spraví.
2) Kouzlo eliminuje samo sebe: Pokud postavy vše snadno spraví, nebude je GM dostávat do situací, kdy se něco rozbije. Není to zajímavé. Tím se pak postavy dostávají do situace, že kouzlo nemají na co využít a mají ho jen aby drželi GM v šachu.
3) Dopad do ekonomiky světa, snad nemusím rozvádět: Nechtěl bych být hrnčířem, nebo jiným řemeslníkem, ve světě kde tenhle trik zná každý druhý hospodský.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093122005462646 secREMOTE_IP: 34.203.221.104