Pravidla

Necromancer
22.2.2021 09:05
[DnD 5e] Nejhorší kouzlo?
Tak mě tak napadá, co je podle vás nejhorší kouzlo v D&D 5e?


Věcně výkladová diskuse o působení kouzel

Game/Story/Plot breaking kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Oprava (Mending)kladné body5
Určení (Identify)kladné body6

Nejzbytečnější / Nejslabší kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Čarodějnický blesk (Witch bolt)kladné body11
Ochrana proti čepelím (Blade ward)kladné body14
Přesný úder (True strike)kladné body21
Stvoř nemrtvého (Animate dead)kladné body2
Roj sněhových koulí (Snilloc’s snowball swarm)kladné body4
Melfův kyselinový šíp (Melfs acid arrow)kladné body3
Najdi pasti (Find traps)kladné body4

Zmatlaná (blbý zápis/design) kouzla

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Přivolej [bytosti] (Summon / Conjure)kladné body14
Přání (Wish)kladné body5
Určení (Identify)kladné body6
Spektrální zeď (Prismatic wall)kladné body5
Spektrální sprška (Prismatic spray)kladné body2
Zemětřesení (Earthquake)kladné body2
Ovládni vodu (Control water)kladné body3
Magická střela (Magic missile)kladné body2
Spatři neviditelné (See invisibility)kladné body4

Kouzla co jsou WTF nebo by neměla být

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 99 bodů.
Tajemný výšlech (Eldritch blast)kladné body24
Zlomyslný výsměch (Vicious mockery)kladné body5
Přání (Wish)kladné body5
Stvoř jídlo a vodu (+stvoř n.z. vodu)kladné body6
Dobrůvka (Goodbery)kladné body18
Autorská citace #21
22.2.2021 20:16 - Necromancer
Za mě je jedno z nejhorších kouzel Animated dead => Oživ mrtvého. Jako kouzlo co ti dovolí tvořit undeady je v zásadě super koncept (já na něm zakládám svou existenci), ale pokud je to spell lvl 3, tak ho postavy získají nejdřív na pětce, kde už ale knock-autují kostlivce NB 1/4 klidně pouhým trikem. Jakože tohle kouzlo by mělo být lvl 1(jen by se třeba snížil limit kostlivců co můžeš mít pod kontrolou). Podobně je na tom třeba Creat Undeads => Stvoř nemrtvé.
Autorská citace #22
22.2.2021 20:27 - Kosťa
Necromancer :
zahrej si necomancera :D
já jsem ho(to kouzlo) za necra dost používal a je docela silný problém je spiš že ti zombíci jdou strašne rychle k zemi, nicméně když těch slotů použiješ dost a máš čas (což ne vždy máš) tak se ti nemrtváci dají kumulovat a už na 7 lvl postavy (čistej necro) se dá postavit slušná tlupa, jinak kdysi jsem počítal že nekromat na 10 lvl udrží asi 30 těchhle mrtváků pod kontrolou čož už je slušná banda na vyhlazení vesnice
Autorská citace #23
22.2.2021 20:33 - sirien
Kosťa: no... o identifikaci předmětu během short restu si taky myslim svoje :D

Jinak viz Aegnor, hodně těch kouzel co jsi vyjmenoval jsou závislé a) na situaci a b) na herním stylu. V kampani která je hodně o střetech s riziky prostředí nebo o prostorově členitých taktických situacích můžou být ta pohybová kouzla použitelná hodně (v Noci goblinů je třeba několik pasáží, kde Ti Jump může ušetřit fakt hodně trápení).
Autorská citace #24
22.2.2021 20:33 - Necromancer
Kosťa:
a) Hele jednu dobu jsem hrál JENOM nekromanty. :-)
b) Jako je hezký že nekromant lvl 10 může mít klidně 30 zombií, jenže jakýkoli kouzelník už lvl 5 mu je klidné odpálí jedním Fireballem. :-(
Autorská citace #25
22.2.2021 20:37 - sirien
jo jinak kouzla na tvorbu nemrtvých jsou taky všechna na tužku. Diskusi o tom jak moc je odpovídající síla těchto kouzel vůči jejich Stupni co do Nebezpečnosti povolaných bytostí nechám na jiných, ale fakt, že podle těchto pravidel žádný nekromant není schopný udělat nejen nemrtvou armádu, ale v podstatě ani rozumnou domovní stráž, protože tam je vepsaná - opět naprosto debilní a designově neskutečně odfláknutá - pojistka o nutnosti znvou-sesílání oněch kouzel pro udržení kontroly... je fakt WTF.
Autorská citace #26
22.2.2021 20:51 - Kosťa
Necromancer :to máš bohužel pravdu
Autorská citace #27
22.2.2021 20:52 - Gergon
tak pokud se řeší kouzla jen podle účinků v boji, tak pak je to ale úplně jiná kategorie =) protože soudit oživení nemrtvých jen podle toho že je kouzelník dokáže sesmažit fireballem je dost úzký úhel pohledu.
Dovedu si představit skvělé herní situace kde mít nekromanta s 30 zombíkama je pecka a skvělý příběh a parádní posila a nemusí bojovat s kouzelníkem.
Autorská citace #28
22.2.2021 21:06 - sirien
Gergon: problém je, že tahle kouzla absolutně nepotkávají očekávání a v podstatě vůbec nejdou vstříc tomu, co by od nich kdokoliv - hráči nebo DMové - očekávali. Pokud chceš armádu nemrtvých nebo nemrtvé co i po staletích plní nějaké dřívější příkazy, tak jako hráč si v tahu a jako DM se musíš tvářit, že se to "nějak" stalo bez ohledu na pravila pro hráčské postavy (což v "symetrickém" systému jakým DnD je není vůbec, ale ani trochu dobrá forma, natož elegantní postup).
Autorská citace #29
22.2.2021 21:15 - Kosťa
sirien píše:
Pokud chceš armádu nemrtvých

tak na to potřebuješ čas jedno pokročilejší kouzlo(s trochou štěstí) a osmičkový spell slot, ale jde to když víš co a jak tak se dají vytvořit už velice solidní legie s nemrtvými poručíky a dobývání světa může začít

EDIT:ok dají se vytvořit solidní bandy zombíků jimž někdo velí, legie to ještě nejsou ale jejich základ určitě:-)
Autorská citace #30
22.2.2021 21:16 - Gergon
Jdou vstříc tomu co od nich očekávám já i moji hráči, vzhledem k tomu že je přesně tak využívají - vytvoří kostlivce, který projde první chodbou a spustí pasti například. Nekromant vytvoří 5 zombií a ty jdou před ním a když se na něj vrhne nějaké zvíře tak než roztrhá v 5 kolech 5 zombií, tak ho nekromancer udolá magií. Atd... Ještě jsem neměl v družině nekromanta na nějaké 5-10 úrovni, který by měl potřebu mít nemrtvé služebníky po staletích. Pokud jde o vysvětlení proč nějakou hrobku hlídá nemrtvý strážce po tisíc let a pořád tam je, pak bych se spoléhal na kouzelníka vysoké úrovně, který ho tam poslal a který ho oživil pomocí této magie a potom mu dal právě třeba to kouzlo Přání, kterým ho nechal oživeného a pod kontrolou navždy. Chápu že se to gamisticky nemusí hodit, ale já kouzla řeším z pohledu hráčů a družiny a tam fungují perfektně a využívají je někdy velmi kreativním způsobem.
Například když družina zabila nějakou CP, nekromant ho hned oživil a prošli s ním přes vesnici, nedaleko strážných, protože to vypadalo že je ten člověk vede.
Autorská citace #31
22.2.2021 21:18 - Xeth
sirien píše:
lol. Přání je za mě jedno z nejlepších a navíc "signature" kouzel DnDčka.

To se přece vůbec nevylučuje. Obdobně špatné je napříč edicemi (tedy nemohu mluvit za 1., kterou jsem nehrál). Proč?

1) Není to typ arcane kouzla, spíš stylem sedí do divine kategorie.

2) Je nesmyslně postavené:

a) Kouzlo jedné školy dokáže duplikovat kouzlo z jakékoliv školy, byť o maximálně z 8. spell levelu a níž.

b) Je prapodivně rozdrobeno, včetně extra silného léčení (u kouzelnické magie!) a navíc vlastně dokáže cokoliv, když se to přání správně vysloví (už samotné definování efektu několika slovy je dost podivné).

c) Vzhledem k tomu, že valná většina kouzel má přesně daný pro všechny stejný efekt nebo působení, které dá velmi úzce definovaný náhodný či volitelný efekt, tak je zřejmá určitá systematičnost postavení takového kouzla. Wish/Přání nic takového nemá, naopak. Vlastně je pro mne dost obtížné si představit kouzelníka, který by začal vymýšlet toto kouzlo s tím, že by to mělo dělat vlastně cokoliv (čili žádný konkrétní efekt), a to s omezenou, byť poměrně dost značnou magickou energií (je to 9. levelové kouzlo, že).

To jsou asi hlavní body, které k němu mám. Nepopírám, že je užitečné, ale to neznamená, že musí být dobře udělané. A podle mne není.
Autorská citace #32
22.2.2021 21:21 - Kosťa
Gergon píše:
pak bych se spoléhal na kouzelníka vysoké úrovně, který ho tam poslal a který ho oživil pomocí této magie a potom mu dal právě třeba to kouzlo Přání

jo přesně takhle jsem to viděl používat a naprosto v pořádku za mě

Jinak ano kouzelník v družině nemá většinou tendence vyvolávat mrtvé armády ale stačí mu skupina těch nemrtvých, nicméně ani ti moc nevydrží mám s tím ne zcela dobré zkušenosti
Autorská citace #33
22.2.2021 21:23 - Gergon
Já vím že nevydrží, ale to podle mě není na škodu. Nekromanti je skutečně používají spíš jako spotřební zboží ne pouze pro boj. I při blbém výslechu CP je cool když do místnosti přijde nekromant s pár kostlivcema a začne zastrašovat. Nebo jako pracovní sílu, kdy zombie odhazují kameny ze závalu zatímco si nekromant opisuje kouzla do knihy kouzel atd... a v 90% takových případů je jedno jestli mají AC 10 nebo 2 a HP 50 nebo 3

EDIT: Já si prostě nemyslím že by nějaké kouzlo bylo špatné, nebo moc slabé - vždy záleží jak ho kdo použije. Někdo může tvrdit, že mágova ruka je k ničemu v boji, protože nemůže zranit nepřítele. a pak přijde kouzelník, sešle mágovu ruku a vezme do ní kámen a z výšky ho pustí nepříteli na hlavu. =)
Autorská citace #34
22.2.2021 22:23 - sirien
Xeth píše:
To se přece vůbec nevylučuje.

s tím "signature" se to samozřejmě nevylučuje - s tím že to je nejhorší se nicméně vylučuje můj názor že to je jedno z nejlepších (a to co mě pobavilo byl ten kontrast těch pohledů)

S hodnocením toho kouzla historicky pro staré edice bych byl opatrný. První edice byly psané se silným gamistickým důrazem a gamisticky to kouzlo funguje HODNĚ jinak - efektivně v systému kde sis musel připravovat konkrétní kouzla v konkrétním počtu s konkrétní vazbou kouzlo-pozice a v systému, kde je důležité expení, jsi obětoval 1000 expů, abys mohl seslat Kouzlo nižšího Stupně, které jsi zrovna neměl připravené, ale zrovna si ho zoufale potřeboval. Efektivně to byl žolík v Připravených kouzlech. Naprosto legitimní záležitost.

To ostatní co mu vyčítáš osobně vůbec nevidím jako problém:
- 1) tohle je hodně settingová otázka. A silně subjektivní k tomu navíc.
- 2a) no a? Osobně mám spíš problém s bullshitovostí těch škol samotných (těžké legacy svaté krávy ze kterých už dávno měly bejt steaky) a že něterá kouzla můžou fungovat napříč mě nijak neruší.
- 2b) viz výše - původní význam byl gamistický. Tenhle fluff význam navíc přibyl později (záhy, ale později). Osobně s tím nemám problém, prostě to kouzlo je víc orientované na fluff a styl než na striktní pravidlový zápis.

Bod 2 c Ti uznám - ne ve smyslu že by to bylo kritické a dělalo to z toho nejhorší kouzlo, ale je pravda, že mechaniky toho kouzla a způsob popisu (a hlavně omezení) jeho efektu jsou dost brutální zpatlanina překrytá ad-hoc záplatama a... a ok, to kouzlo jak je napsané JE poněkud bordel a šlo by napsat HODNĚ líp a jasnějc. O tom žádná. Pokud to chceš nominovat na nejhorší kouzlo v soutěžní kategorii nejzbordelenějšího zápisu a v kategorii nejzmatlanějšího omezení, tak to klidně podpořim (neřikám, že tomu dám vítězný hlas, ale nominace je fér).
Autorská citace #35
22.2.2021 22:26 - sirien
Technická poznámka

Klidně tu můžeme udělat ankety - osobně bych to udělal po kategoriích :)
Autorská citace #36
22.2.2021 22:59 - Šaman
sirien Ja vnímám dost v kontrastu to, že se na jednu stranu ve spoustě věcí v DnD řeší každá nuance (viz třeba sousední vlákno s kouzly) a pak se tam objeví kouzlo "Jsi už tak mocný, že si přej co chceš a je na GM jestli to splní. Jo a nesnaž se tím glitchovat, jinak se to rozbije."
Autorská citace #37
22.2.2021 23:01 - Tarfill
sirien píše:
Pokud chceš armádu nemrtvých nebo nemrtvé co i po staletích plní nějaké dřívější příkazy, tak jako hráč si v tahu a jako DM se musíš tvářit, že se to "nějak" stalo

A pak je sranda, když v oficiálních modulech jako třeba Tomb of Anihilation vidíš nemrtvými zamořený celý ostrov, včetně tyranosauří zombie a samozřejmě bez nekromantů, kteří by ji oživovali... ;-)
Hold musí přijít GM, sám si říct "nasrat" a vytvořit vlastní trvalé nekromantské kouzlo na tvoření nemrtvých pro mocné NPC...
Autorská citace #38
22.2.2021 23:02 - strucky
Já nevím, mě vždycky přišel z velké části a ve většině situací k ničemu Witch Bolt. Enemákovi stačí poodejít blbých 30 stop z range, Witch Bolt končí, spell slot v háji. Celou dobu musíte být tak blízko, aby se udržel, že jste v podstatě v melee dosahu (s kapkou movementu ze strany enemáka, ano, ale furt to dokáže 99% monster za to kolo ujít, těch 30 stop) / o ranged dosahu ani nemluvě, že riskujete ťafku a concentration save a tudíž potenciálně opět spell slot v háji. Každé kolo musíte utratit akci, aby Witch Bolt pokračoval/dal další dmg, takže nic moc dalšího neuděláte.
Autorská citace #39
22.2.2021 23:22 - sirien
Witch bolt je jedno z kouzel co sem si vyzkoušel ve hře a fungovalo dobře - ono v omezeném prostoru se z těch 6 sáhů uniká blbě - zvlášť, když se snažíš zůstat v boji.
Autorská citace #40
22.2.2021 23:57 - Xeth
sirien píše:
Efektivně to byl žolík v Připravených kouzlech. Naprosto legitimní záležitost.

Technicky ano. Prakticky to byl risk - kouzelníka to vyždímalo na několik dní a navíc mu každé seslání přivodilo zestárnutí o 5 let.
Po pravdě řečeno, těch 1000XP za sesílání na nižší pozici si nevybavuji a přijde mi to jako nesmysl. Ale mohu se plést, je to dlouho co jsem DnD starších edic hrál naposledy. Kde to je?

K ostatním připomínkám...
1) Možná je to subjektivní. Ale, "přej si co chceš" prodle mne prostě není otázka jednoho předem nastavitelného řešení (v lidských možnostech). To ti snadno poskyte druhá, dosattečně mocná strana, která použije konkrétní nastavené řešení (kouzlo) podle povahy toho požadavku. Ale není to vše v jednom. A bůh vyslyší modlitbu a provede své "staniž se."

2a) Tak v minulosti to bylo tuším až tak, že se duplokovalo jakékoliv kouzlo až do dané úrovně včetně (tj. limited wish ze 7. spell levelu duplikoval pouze kouzla do něj). V 5E je to o level níž, ale stejně. Proč se pak vůbec obtěžovat se školami, když je dokáže jedna všechny emulovat? A to ani nemusím mít přídavné efekty (čímž by vlastně bylo jednodušší a tím by mohlo být i silnější v tom jednom efektu, který po něm budu chtít) a plácnul bych si na každou úroveň jedno takové. A byl bych vysmátý. To, že bych se msuel starat o svůj nejvyšší spell level je drobnost, která by ve výhodách takového kouzla všude zapadla.

2b) Já s tím problém mám už od toho super léčení, které patří do divine magie, ne ke kouzelníkovi. Ostatní z těch vyjmenovaných věcí mi ani tak nevadí, řekněme, že je to nabušená Prestidigitation. Problém mám s těmi nevyjmenovanými věcmi. Taková neurčitost podl mne prostě do arcane kouzla nepatří.

2c) Souhlas, je hodně zpackané. Tím chci říct, že i když to podle mne bylo dost špatně udělané kouzlo i v minulosti, jeho současná podoba je myslím nejhorší.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10709309577942 secREMOTE_IP: 52.23.201.145