Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
4.2.2022 15:48 - ShadoWWW
sirien píše:
stačí ho dostat do pusy :)

To už někde jinde jsme, je to jiná vesnice. :)
4.2.2022 16:01 - Dukolm
Takže stačí spoluhráče zasáhnout flakonkem tak aby se rozbil :-D
4.2.2022 16:02 - LokiB
Dukolm: Ale nesmíš přitom rozbít třeba televizi. Aby se rodiče spoluhráče nezlobili.
4.2.2022 17:17 - Chyba
Efferwyck píše:
muzu nekomu jako akci nalit lecivy lektvar do chrtanu

mimochodem v JaD je komiks, který na toto má odpověď :)
4.2.2022 18:45 - Tarfill
Hmmm, já komiksy nemám rád, ale ten v JaD bych si asi přečíst měl...
6.2.2022 11:46 - pilchowski
Magické léčivé čípky ještě asi nikoho nenapadly...
6.2.2022 12:45 - shari
pilchowski píše:
Magické léčivé čípky ještě asi nikoho nenapadly...

Třeba napadly, ale ukázalo se, že aplikace v boji je poněkud komplikovaná...
6.2.2022 12:50 - LokiB
Nejlepší jsou magicky léčící ampule v šipách do kuše ;) napereš to do spolubojovníka i nadálku, i když leží na zemi ... na a při kritickém neúspěchu to má ještě další zábavný bonus :)
6.2.2022 13:18 - sirien
Tak jako... Nemám problém s tím když si Alchymista vyrobí injekční šipky do kuše :) vyžadují profku s alchymistickými surovinami nad rámec profky se zbraní.
6.2.2022 13:29 - RoVan
Hmm cítím příležitost pro podobor inspirovaný ranhojiči, morovými doktory a Dr. Frankensteinem.
6.2.2022 14:28 - LokiB
Tak podobor morový doktor by v žádné středověce laděné hře neměl chybět. Patří k mým nejoblíbenějším.
6.2.2022 20:31 - Necromancer
Ale toho už přece máme, ne?
Tady!
6.2.2022 21:11 - LokiB
Tak DnD je bojová hra a mít něco do boje se hodí. Ale Chururgická přesnost a Chirurgický údej pro Lékaře blééé, cheap, cheap.
Každopádně jsou tam zajímavé schopnosti, které by se mi u postavy Morového doktora líbily, to ano.
9.2.2022 14:18 - skica
Tak já rovněž využiji možnosti se zeptat. Řešíme jestli hrajeme správně následující situaci. Pulčík, tulák střílí na protivníky, kteří bojují proti jeho spolubojovníkovi půlorkovi
Využívá přitom zákeřný útok a chce se po každé střelbě schovat pomocí mazané akce za právě zmíněného půlorka.
Přijde mi to trochu OP tak se ptám jestli jsme v pravidlech něco vynechali?
9.2.2022 14:31 - cyrasil
(plati pro dnd, nemyslim, ze to Jad zmenilo, ale...)

Sneak Attack:
...
You don’t need advantage on the attack roll if another enemy of the target is within 5 feet of it, that enemy isn’t incapacitated, and you don’t have disadvantage on the attack roll.
...

takze pokud nemas nevyhodu, tak staci kdyz nepritel bojuje s orkem a sneak attack muzes pouzivat.

Co se schovavani tyce, tak to by melo taky fungovat, kazdopadne jakmile vylezes a uz nejsi kryty, tak te nepritel normalne vidi (i.e. plizeni =/= neviditelnost).

edit: a na to schovani se si samozrejme musis hazet
9.2.2022 14:54 - sirien
Skica: používání mechanik právním výkladem ad absurdum na úkor fikce málokdy vede k větší zábavě. Viz texty a rámečky v úvodu deváté kapitoly: pravidla jsou od toho, aby se používala k moderování dialogu a tvorbě zábavných situací, ne k tomu aby se JaD hrály jako deskovka (viz i moje Scenáristika, díl tuším 22, Šroubky a součástky).

Schopnosti jsou samozřejmě k tomu, aby postavy byly cool a měly možnost "zářit". Pokud ale někdo obrátí nějakou schopnost v permanentní repetetivní combo... Jako ano, může z toho být "signature" taktika dané družiny, ale spíš se to rychle ohraje a přestane to být zajímavé.

Obecně při podobné situaci je dobré hráče vyzvat ať si skutečně představí to co v té fikci vytváří a zeptat se ho jestli mu to skutečně přijde odpovídající žánru a stylu hry (případně dodat že Tobě to připadá např už trochu parodický, přehnaně epický atp.) Může se stát že ano. Pak je dobrá chvíle si promluvit o tom jak to skutečně vypadá a co se tam děje. Např hobit se nemusí za kolegu doslova schovat - nepřátelé o něm mohou stále vědět (a Cílit ho), ale jedno pozice je v zákrytu tak nečitelná, že nikdo neví co udělá dál (odkud vykoukne, kam střelí), což mu stále poskytne jeho Výhodu v dalším Útoku. Nebo lze zjistit že skrytí se za bojujícího (divoce se pohybujícího) půlorka je tak náročné, že vyžaduje ověření Nenápadnosti s Nevýhodou - při neúspěchu je půlčík stále v krytu za půlorkem, ale není ukrytý.

Obecně udělování výhod a nevýhod a žádosti o hod jsou velmi silné (a jak jsme zdůrazňovali i důležité) nástroje vedení hry Průvodcem jak co do moderování akcí a možností, tak co do udržování žánru a stylu hry. Jen je potřeba dávat pozor aby šlo o žádné a styl preferovaný celou skupinou a ne takový který Průvodce "tlačí" na ostatní.

Herní fikce (dění, ať už co do uvěřitelnosti, dramatu, napětí, příběhovosti... prostě toho co vás na hře baví) by mělo být nadřazené pravidlům, jejichž používání má pomáhat fikci tvořit, ne ji bořit. Nicméně jsou i skupiny které baví kombit pravidla v první řadě. Pokus to je případ vaší skupiny (a pouze, pokud to je preference celé skupiny) pak neváhej používat stejná komba nazpátek proti postavám.
9.2.2022 15:47 - ShadoWWW
Na toto mám odpověď přímo od autorů DnD:

Jeremy Crawford: Za něj to není problém. Tulák i zákeřný útok na to byly stavěné, tedy na to, že si postava nějak "sežene" zákeřný útok klidně každé nebo skoro každé kolo.

Mike Mearls: Řešil přesně toto, že se hobit schová každé kolo za půlorkem. Říkal, že jako PJ by s tím první kolo neměl problém, ale každé další (v řadě) by dal hobitovi na schování za stejného půlorka nevýhodu k Nenápadnosti.

Za mě jako PJ je Mikeův nápad zbytečně složitý (těžkopádný). Pokud se hráč chtěl každé kolo schovat a designově s tím Jeremy neměl problém, tak jsem mu to vždycky dovolil. Konec konců hráči jsou taky autoři hry a jejich postavy hlavní hrdinové. :-)
9.2.2022 16:02 - sirien
ShadoWWW: jenže hráči často v honbě za comby a okamžitými třpytkami až moc slepě tlačí na pilu a dělají věci které v důsledku nejsou nakonec tak moc zábavné ani pro ně samotné.

Typicky nějaké combo je často mnohem zajímavější, pokud nefunguje automaticky, protože pak hrozně zevšední. Když je spojené s nějakými podmínkami co si musíš vytvořit nebo s nějakým hodem, tak pak je často o to víc cool když to zrovna v pravou chvíli vyjde.
9.2.2022 16:06 - ShadoWWW
Toto kombo ale nefunguje automaticky. Stále musíš uspět v hodu na Nenápadnost proti nepřítelově pasivnímu Vnímání.

Jinak z pozice PJ se ti může zdát spousta věcí OP, a pak si za ten stůl sedneš jako hráč a zjistíš, že ta polívka není tak horká, tedy že postavám v 5E/JaD jde o kejhák a snaží se šlapat vodu i na relativně vysoké úrovni.
9.2.2022 16:08 - LokiB
Držel bych se i toho, co píše sirien - když to vaši skupinu takhle baví a nepřijde vám to divné a repetitivní (což třeba z vlastní zkušenosti v družině znám, že to některým prostě nevadí a opravdu ten boj řeší víc jako deskovku než fikční orgie), tak to tak hrajte a dovol to a klidně to používej i proti družině.

Třeba když si vyzkoušíte ten boj někdy víc řešit ve fikci, tak uvidíte, jestli je to pro vás zábavné nebo ne a případně se přizpůsobíte.

Pravidlům to řešení neodporuje, někomu ale přijde meh.


sirien píše:
Typicky nějaké combo je často mnohem zajímavější, pokud nefunguje automaticky, protože pak hrozně zevšední.


Ti nevím, jestli to tak u hráčů DND opravdu funguje. Zvenku a ze zkušenosti z jiných systémů ti to tak třeba přijde, masivně ale hráči DND s repetitivností bojových akcí problém nemívají. Právě proto, že jich používají často za večer desítky a nebaví je to pokaždé fikčně prožívat. Možná, kdyby měli z tvého pohledu "lepší hru a vedení", tak by to bylo jinak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085644960403442 secREMOTE_IP: 3.85.211.2