Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
9.2.2022 16:09 - ShadoWWW
Píše:
Pravidlům to řešení neodporuje, někomu ale přijde meh.

Pro ty je tu Fate. :)
9.2.2022 16:11 - LokiB
ShadoWWW: já s tebou souhlasím. že praxe hráče DND, který to v nějaké podobě hraje hodně let, pravidelně, je trochu jiná, než jak to vidí sirien, změřený jako hráč převážně na jiné systémy.
Ale jeho snahy DND potlačit do jiného způsobu hry, jsou oprávněné. Uvidí se, jak uspějí u hráčů.
9.2.2022 16:12 - Šaman
ShadoWWW píše:
Pro ty je tu Fate. :)

No. přiznávám, že je mi Fate bližší, ačkoliv jsem na kombení a pravidlové právničině vyrostl. Ale myslím, že tohle platí nejenom pro Fate:
sirien píše:
Herní fikce (dění, ať už co do uvěřitelnosti, dramatu, napětí, příběhovosti... prostě toho co vás na hře baví) by mělo být nadřazené pravidlům, jejichž používání má pomáhat fikci tvořit, ne ji bořit. Nicméně jsou i skupiny které baví kombit pravidla v první řadě.
9.2.2022 16:21 - sirien
Loki: vařená žába. Ono pokud ztížíš auto-combo schování se za spolubojovníka, tak tím Tuláka přiměješ víc využívat okolí a třeba se víc pohybovat.

Z (nejen) mojí zkušenosti je zábavnost bojové scény hodně závislá na její dynamice a proměnlivosti - což je i myšlenka se kterou jsme designovali bojové manévry a zkušenost s nimi nám ukázala že to byla správná cesta.
9.2.2022 16:35 - cyrasil
A co je vubec na tom "kombu" tak problematickeho (mechanicky)? Pokud to gm sere a nebojuji proti naprosto tupemu nepriteli, tak staci kdyz se nepritel presune vedle toho orka a hobita normalne zase vidi i bez nejakych hodu. Stejne tak sneak attack ma zlodej automaticky, protoze nepritel uz bojuje s tim orkem...
9.2.2022 16:54 - LokiB
sirien: tím, že víc přiměješ Tuláka se pohybovat, tak má boj tendenci být více jako deskovka. Že se pak kouká po plánku "jak se může pohybovat", "jak nejlépe to zužitkovat", "kde nechal GM díru a tu logicky využít". Což je zase nějaká agenda pro GMa navíc, aby tohle měl v hlavě, aby to popisoval, aby nebyl zpruzelý, že si to představil nějak, ale hráči to pochopili jinak a teď se podle své vize snaží hrát a on jim to musí buď vymluvit, nebo si to změnit pro sebe.

Což jsou možná pro tebe snadné úkony, mně tohle jako GMovi v reálu bojové situace nikdy moc nešlo. Taková ta lehkost a flexibilita GMa při boji. Buď jsem to měl detailně na plánku a ok, pak jsem podle toho jel a dokázal si to dobře představit, nebo jsem si to cucal z prstu až když přišel požadavek nebo důvod "kam se můžu schovat?" "je odsud vidět támhle? a jak dobře? jsem v krytu?" ... mně to zatěžuje víc, než bych rád :(
9.2.2022 17:07 - sirien
Loki: co to je za nesmysl? Zaprvé boj vůbec nemusí probírat na nějakém plánu (a už vůbec ne čtvercovém) a zadruhé i kdyby tak to že používáš plán neznamená že k tomu nejsou atmosférické popisy. V mých hrách je běžné že máme plán pro orientaci a rychlou referenci, ale akce včetně pohybu se popisují mnohem víc než že se "šoupaj" po plánu.
9.2.2022 17:20 - Lethrendis
Moje zkušenost je taková, že když má někdo rád kvazideskovkové systémy jako je DnD (nebo třeba SR), tak má právě rád kvazideskovkovou hru plnou kombení a co nejefektivnější likvidace nepřátel.

Tvrdit, že to je meh a okamžité třpytky, je pohled někoho, kdo nemá rád kvazideskovkové hry a snaží se do toho házet "zajímavý" písek v domnění, že se tím něco zlepší. Znám ten pocit dost dobře.
9.2.2022 17:28 - sirien
Lethrendis: ve skutečnosti znám hromady lidí co hrají a hráli DnD (dokonce ještě ADnD...) a jejich vztah k "deskovkovému" pojetí je nijaký až mrazivě chladný. Tenhle trend je plošný, což ukazuje i fakt že příchod 5E svého času provázel velký PR důraz na "theatre of mind" (tedy popisný, bezplánkový) styl hraní - což se setkalo s nemalým ohlasem publika (nepřekvapivě - Wizardi si pro design 5E dělali hromady průzkumů preferencí desetitisíců hráčů, takže moc dobře věděli, co publikum chce a co mu mají dát).

5E (tzn. JaD) ono deskovkovější pojetí podporují také a nebrání se mu, ale netlačí ho. Moje zkušenost je, že to tímhle stylem chce hrát spíš menšina lidí. Osobně proti tomu nic nemám, i když tak sám nehraju (někteří spoluautoři pokud vím spíš jo...) - a žádný písek do toho fakt neházím, to netušim kde sis paranoidně domyslel.
9.2.2022 17:29 - York
Lethrendis: Na to bych moc nespoléhal. DnD je mainstream, tj. hraje ho spousta hráčů, kterejm třeba úplně nesedne, ale je to pro ně dobrá volba z jinejch důvodů - třeba to hrajou jejich kamarádi, je to jediný rpgčko, na který dokázali sehnat spoluhráče, je to jejich první rpgčko, jiný neznaj a nemají tudíž srovnání atd.
9.2.2022 18:33 - Lethrendis
Věřím, že spousta lidí to má všelijak, však taky píšu "moje zkušenost". Mám ve partě hráče, co je fakt powergamer. Má rád kombení, striktní seznamy povolených akcí, zkrátka naprosto přesné mantinely, co smí on, spoluhráči a co NPC.

Kdybych mu řekl, že se nemůže schovávat za orka a že se může víc pohybovat a snažit se využít terén, bude se mračit, jakože prudím a do jeho krásného komba sypu písek. To jsem tím myslel. Jo a nepříliš překvapivě fakt nemá rád třeba Fate.
9.2.2022 19:11 - GOLEM
skica píše:
...


Ono schovat se za orkem mu vůbec nic nebrání, ale nepřátele o něm vědí a tudíž pokud z krytu vyleze tak ho nepřátelé uvidí a taky jim v ničem nebrání mít třeba připravenou akci, že jakmile hobit vyleze tak ji to spustí.
9.2.2022 22:59 - LokiB
sirien píše:
ale akce včetně pohybu se popisují mnohem víc než že se "šoupaj" po plánu


nesmysl to je, když to jako nesmysl chceš vidět.

Abys mohl Tuláka mít k tomu, že se bude víc pohybovat, musí k tomu mít důvod. například možnost se schovat za strom, do výklenku, nad cestu na převis atd. ale to je tam někdo nedřív musí dát a hráči Tuláka o nich musí říc, jinak nebude mít KAM ani PROČ se s tulákem pohybovat.

Tulák má zásadní výhody při sneak attacku, je jasné, že by je rád měl v každém kole. Budeš do každého boje vymýšlet způsoby, jak mu to zajímavě umožnit, nebo se smíříš s tím, že tam bude repetitivnost, ale nebude to pruda.

Buď to máš připravené předem s tím, že minimálně tak nějak tušíš, jak to může tulák využívat. nebo nemáš, a pak to musíš řešit přímo při boji. při každém boji.
A nebo můžeš dát tulákovi najevo, že takhle ne, že sneak attack je jen vyjímečný, a máš sice menší zátěž, ale zpruzelého hráče tuláka

Jestli je pro tebe nesmysl, že DND GMové tohle reálně nějak řeší a není to pro ně zábavné a snadné, tak ok, co říc víc.

GOLEM píše:
taky jim v ničem nebrání mít třeba připravenou akci, že jakmile hobit vyleze tak ji to spustí.


nic v tom nebrání, ale nebude to pro ně asi při současném boji s orkem moc výhodné. tedy si myslím, že GMové do toho řešení půjdou spíše výjimečně
10.2.2022 00:08 - sirien
Loki: já boje nechávám vyplynout z příběhu a situace, takže představa že mi nastane ve hře boj a okolo není nějaké zajímavé prostředí (interiér, příroda, nějaké podzemí...) mi přijde fakt divná.

Jakože nekreslím plán když na něj nemám co dát. A ve skoro každém prostředí (možná kromě středu písečné pouště...) jde snadno udělat nějaké členění, dodat tam nějaké taktické prvky... A ty obvykle mám popsané ještě než něco vůbec začne.

Jakože jak si to mám představit? Máš v poznámkách nepřátele, rekneš "ok, teď budeme bojovat", rozmístíš figurky na battlegrid a až pak přemýšlíš kde ten boj vůbec je? Protože to je asi fakt jediný co si dokážu představit že by (ne)fungovalo tak jak popisuješ.
10.2.2022 00:13 - Chyba
Mimochodem k to kombo dává za akci a bonus akci za předpokladu úspěchu na nenápadnost dává výhodu (dva hody na útok) a tedy spouští i sneak attack.
Pokud použiješ boj se dvěma zbraněmi za akci a bonus akci získáš dva útoky a sneak attack se spustí díky orkovi.
10.2.2022 00:17 - sirien
Chyba: ale ne střelbou, musíš se dostat do dosahu a vystavíš se útokům / opportunitkám.
10.2.2022 00:52 - Chyba
Taky můžeš vrhat, takže dýky.
Edit: vím že bez featu je nebudeš stíhat doblnovat v rukách
10.2.2022 00:54 - Aegnor
Klidně i střelnýma zbraněma.
Píše:
Jednou za tah můžeš způsobit dodatečné zranění 1k6 jednomu tvorovi, kterého zasáhneš svým útokem, pokud máš výhodu k hodu na útok. Útok musí být proveden vytříbenou zbraní nebo zbraní na dálku.

Výhodu k hodu na útok nepotřebuješ, pokud je do 1 sáhu od cíle jiný jeho nepřítel, který není neschopný, ale nesmíš mít nevýhodu k hodu na útok.
10.2.2022 00:54 - LokiB
sirien píše:
A ve skoro každém prostředí (možná kromě středu písečné pouště...) jde snadno udělat nějaké členění, dodat tam nějaké taktické prvky... A ty obvykle mám popsané ještě než něco vůbec začne.


Mám boj ve vězeňských kobkách pod hradem, kam stráže dotáhly zadržená NPC a hráčské postavy je nyní inkvizičně vyšetřují. Když tu najednou pří výslechu jednoho, který už už je zlomený, se v těch kobkách "zjeví" parta kultistů, co chce vězně osvobodit, nebo umlčet.

A já prostě umím jen to, že buď mám plánek těch kobek s určitou představou a rozmístěním vybavení připravený dopředu (a nakreslený - i když to neznamená, že se boj musí odehrávat na plánku, ale pro sebe ho potřebuju mít).
nebo pak věci vymýšlím až při vlastní hře. Nevím v tom druhém případě dopředu, jestli tam je železná panna a jestli jo, tak kde. a jestli se do ní může hobit schovat, aby viděl tam a tam, ale nebyl vidět odtamtaď a odtamtaď. Navíc tuhle informaci musím nějak hráči hobita sdělit, aby si on udělal pokud možno stejnou představu, jako mám já, aby takové prostřeíd mohl využívat.

když není plánek, nestává se ti, že si lidé u stolu představí herní prostředí jinak a pak jeden chce udělat akci, které není dalším pochopitelná, protože "v jejich představě" není v daném prostředí prostě možná?

Hele, já to nechci vést vyhroceně, špičkovat se. To co ti popisuju, si necucám z prstu, abych ti kritizoval tvoji vizi a hrál si na "tys to hrál málo, tak nevíš".

Říkám ti z toho, co jsem za ty roky zažil, s čím se reálně potýkají GMové (a potýkal jsem se s tím já, ale i každý GM, u kterého jsem hrál).
Když jsme hráli Sabotovanou misi, měl tam jeden hráč postavu, která svedla v chodbě boj s nějakými nepřáteli. A i tam v jednu chvíli zaznělo od toho hráče "aha, tak to já si to představoval jinak, to bych býval dělat to a to a ne tohle". To se prostě stává.

Když to budeš hrát tak, že hráči ti to prostředí budou spoluvytvářet návrhy "hej, v jednom koutě by mohla být železná panna, do které by se mohlo dát schovat, takže ...", tak se s tím budeš potkávat míň. Pak má hráč určitou vládu nad sdílenou představou prostředí a může tam pro svého tuláka hledat něco smysluplného.
Jinak ... nevím.

Jak to děláš ty, jak popíšeš (bez plánku) ty kobky, jejich propojení, vybavení atd. abys z toho dal hráči tuláka dobrou náplň pro to, aby vymýšlel, co a jak bude tulák dělat a MĚLO to nějaký dopad na hru.
10.2.2022 03:16 - sirien
Loki: já se nehádám, já si jen ten Tvůj... "problém"... fakt nezvládám moc představit.

Já bojový plán používám málokdy. Většinou používám jen orientační náčrt pro referenci - že ho někdy kreslím na reversible battlegrid je jen pohodlnost (a i to často dělám jen když mám ve scéně víc aktérů na obou stranách, jinak si často vystavím jen s popisem). Uznávám, že to občas vedek tomu co píšeš ze Sabotovené mise (nepamatuju se, ale věřím Ti plus ano sem tam se mi to stane), ale to je hlavně tím že sem někdy s těmi náčrtky moc "línej" a občas je doplním až když je fakt třeba (až potom, co se dřív přímočará scéna víc zkomplikuje). To je jeden můj GMing více no, vím o něm, ale nikdy mi nepřišlo že by to byl až tak velký problém (jinak bych s tím něco dělal...)

A vymyslet pět prvků okolí mi nedělá problém. Mučírna - ok, skřipec a stůl jako překážky/vyvýšená místa, nějaká klec jako překážka, křeslo a ohniště s pohrabáči jako hazard/zdroj, nějaké místo s řetězi ze stropu pro nějaké zhoupnutí se nebo tak něco... A nevim, třeba ta panna na zvrhutí, možná nějaký sloup na kryt/obcházení, hotovo. Většinou půlku z toho mám předem z popisu a druhou půlku vymyslím jak to črtám - používám Fate logiku "věcí s nimiž lze interagovat" takže občas mě napadne co bych chtěl ve scéně dělat/vidět a doplním něco co to umožní (řetězy ze stropu, protože se že něco chytit/zhoupnout by mohlo být cool). Plus když si hráč řekne o něco co by tam mohlo být a dává to smysl tak to tam dolním, klidně v půlce scény, nikdy to nevadilo (buď přímo nebo "ano ale" logikou) - hobita napadne schovat se do železné panny nebo do ní barbar chce někoho strčit? Jasně, je tam celou dobu u zdi, jen doteď nebyla důležitá.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095099210739136 secREMOTE_IP: 18.209.209.246