Pravidla

Autorská citace #1
26.5.2022 22:48 - Log 1=0
Jako pěkné. Asi nemá cenu se podivovat nad odchylkami od toho, co jsem o slovanských bozích slyšel já, protože si to většinou taky někdo vycucal z prstu, a navíc to je evidentně herně zaměřené a úprav se to nebojí. Což je dobře.

Jen se mi nelíbí, že jste podzemní království sebrali Velesovi a dali Černobogovi. Přijde mi to jako vytváření satanského archetypu, což v pantheonech nemám rád, tohle patří do monoteismu.
Autorská citace #2
27.5.2022 07:00 - Evoker
Ono je to o celkovém pojetí toho Pantheonu.Různí bohové pochází z různých míst Evropy a i času. V zásadě není problém zachovat Velese jako strážce posmrtného života, v rámci zachování cyklu života a smrti a Cernobohovu vládu interpretovat jako vládu nad královstvím démonů. U toho Černoboha pravděpodobně došlo k té archetypizaci pozdějším vlivem křesťanství, takže kdo to nechce mít tak úplně jasné rozdělené, muže to poupravit. Tohle primárně o herní aplikaci a pokryti více aspektů, tedy Řád vs.Chaos a Dobro vs. Zlo. Nějaké úpravy tam jsou, ale spíš v tom smyslu, že jsem vybral prameny, které mi v tomto schématu vyhovovaly, ne ze bych to vymyslel z patra. Kompromisní varianta by mohla být přidat Velesovi přívlastek Průvodce posmrtným životem, zamyslím se nad tím a případně upravím,díky.
Autorská citace #3
27.5.2022 07:07 - ShadoWWW
Moc pěkně zpracovaný článek! Ale kde je Radegast?
Autorská citace #4
27.5.2022 07:32 - Evoker
Radegasta lze podle některých pramenů ztotožnit s Dažbogem, takže pokud chceš, lze buď Dažboga přejmenovat, nebo tam dát alias.
Autorská citace #5
27.5.2022 07:44 - Pan Bača
ShadoWWW píše:
Ale kde je Radegast?


U Nošovic... nebo na Radhošti. ;-)
Ale taky mi tam chybí.
Autorská citace #6
27.5.2022 09:18 - Evoker
Já to tam v první verzi měl, ale přišlo mi že ten Dažbog alias Svarožic alias Radegast už je moc aliasů. Já vám to tam asi z úcty k extra hořké 15tce vrátím :D
Autorská citace #7
27.5.2022 09:44 - RoVan
Pan Bača píše:
Ale taky mi tam chybí.

Život je hořký, bohudík.

Evoker: když ses o to zajímal, co takový Triglav? Je to taky nějaké alter-ego nějakého ze zmíněných bohů?
Já se o to zajímal velmi povrchně (Wiki a internety) shledal jsem, že slovanští bohové jsou natolik neustálený a decentralizovaný panteon, že jsem se nikdy do takovéhle konsolidace ani nepouštěl, takže díky.
Ten tvůj výstup vypadá to použitelně a s dovolením kradu.
Autorská citace #8
27.5.2022 10:48 - faty
Krasna prace, uz se tesim, az si to prectu. :)
Autorská citace #9
27.5.2022 11:16 - Evoker
Detailněji v případě zájmu (případně zdroje apod. do zpráv)odpovím večer, až budu mít po ruce fyzicky knihy, ale obecně Triglav, Bělbog a podobní jsou zase svým pojetím vyjádření trojjedinych bohů (něco jako svatá trojice v křesťanství). Takže Triglav by byl trojjediný bůh, jehož jedním aspektem by byl třeba právě Dažbog. No a v tomhle pojetí by byl Černobog trojjedinym bohem aspektů zla a chaosu. I když to taky záleží hodně na tom, odkud se čerpá.Do toho se mi nechtělo pouštět, bylo by to podle mě zmatené, ponechal jsem jen Simargla, ten mi herně sedl k půlenym rasám. Každopádně já jsem pro potřeby tvorby načetl částečně tři knihy, podpůrně jsem používál slovník slovanské mytologie a dále z netu dostupnou disertaci a diplomku na obdobná témata. O wiki apod.ani nemluvím. Dá se říct, že o slovanských bozich je toho jistého tak málo, že si to každý může přizpůsobit obrazu svému. Každopádně to sem dávám právě jako zdroj pro kohokoli, kdo se s tím nechce sám probírat, ale rád by to měl jako alternativu již hotových systémů. Jde o moji adaptaci pro potřeby JaD (DnD) aby se to pravidlově dobře hrálo (snad):)
Autorská citace #10
27.5.2022 11:29 - Evoker
faty píše:
uz se tesim, az si to prectu. :)

Jen chutě do toho.
Autorská citace #11
27.5.2022 13:56 - Jezus
Vzhledem k tomu, že jsem se sám do podobného výzkumu kvůli slovanským bohům se svém světě pouštěl... a brzy dospěl ke stejnému závěru - je toho moc a pokaždé jinak, použiju, co se hodí... tak ti dost rozumím :-)

Taky se těším, až si to v klidu o víkendu přečtu.

Osobně bych se přimlouval k tomu vrátit ten posmrtný aspekt k Velesovi. Mám pocit, že to je jedna z mála věcí, která je jakž takž doložená.

Mimochodem sám pak trpěl pozdějším křesťanským nánosem dualismu ve vztahu k Svarogovi, což jsem teda částečně odmítl a udělal z něj "šedé" božstvo...

Nicméně souhlasím, že nějaké to zlo je ve fantasy potřeba a to hezky ztělesní ten Černobog - už jen proto, že ho používá Červenák (i když tam má myslím i ten aspekt posmrtného života), kterého mohou některé herní skupiny brát jako častečnou inspiraci.
Autorská citace #12
27.5.2022 14:06 - Jezus
Ještě teda rovnou podotknu, že ač chápu, že se toho ví opravdu málo a hodně je autorská licence - pro fantasy potřeby pochopitelná - Morana prostě nikdy neexistovala. Ne jako bohyně.

To je pozdější prokázaný výmysl nějakých obrozenců, kterého se pak "novopohané" vděčně chytili, protože to vynášení Morany je přece tak hezký zvyk a určitě strašně prastará tradice...

Jako... i já ji tam nakonec nechal, jako jakousi nižší bohyni (dceru Velese), protože v tom podvědomí prostě je a navíc bylo cool (pun intended), když si na ni jedna ledová čarodějnice hrála, ale... prostě tohle ti budou lidi, co o tom něco ví, celkem vyčítat :-)

Osobně mám rád symbolismus Lady/(případně Živy), Mokoš, a Morany, coby "panny, matky, stařeny" tedy jara, léta, zimy... ale to nic nemění na tom, že ta bohyně prostě je pozdější konstrukt.

Já to řešil jako pozdější slabší bohyni a pozdější kult (což byl jednak odkaz právě na to, že je vymyšlena později, jednak se mi líbilo mít tam doslova kult - nějaké šílenější věřící - plus vlastně všichni tehdejší bohové byli uctívání jakoby stylem kultů - každý kmen preferoval jiného patrona... ostatně proto je v tom docela bordel).

Měl jsem tedy Moranu a Živu jako dcery Mokoš (každou s jiným ;-) ), ale to byla vyloženě moje "fanfikce".
Autorská citace #13
27.5.2022 14:54 - shari
O slovanských bozích jsem si přečetla jen málo, takže je fajn mít takovýhle použitelný seznam. Pěkné zpracování, líbí se mi. :)

Ten Raróg jako bůh ohnivých démonů vypadá velmi dobře, byla by zábava hrát jeho klerika pyromaniaka... aha, ona vlastně jediná doména, která má ohnivé schopnosti, je doména Světla, což je něco, co u pána tmy a noci moc nedává smysl. Tak nic... (třeba se někdy odhodlám vyrobit si vlastní doménu Ohně)

Měla bych jednu drobnou mini-výtku: ty chybějící mezery mezi slovy v tabulce jsou poněkud rozptylující. (co je to "snopobilí"? Jo aha, "snop" "obilí"...)
Autorská citace #14
27.5.2022 15:10 - sirien
Shari: to jde za mnou, srry - z lenosti sem tabulku protáh z excelu HTML konvertorem který kdovíproč smáznul nějaké mezery, myslel sem že sem to odchytal, ale zjevně pár uteklo...

EDIT: hm. Uteklo toho hodně - snad opraveno.
Autorská citace #15
27.5.2022 16:06 - Evoker
Jezus:Díky za pochopení a toleranci :) K tomu Velesovi už jsem Logovi psal, že to ještě promyslím,jestli jak by to šlo mezi ním a Černobogem rozdělit. Na Moranu se taktéž podívám, to, že by nebyla vůbec jsem minul, ale při té mojí multizdrojové kompilaci bych se tomu ani nedivil. Ale chyběla by mi, tak uvidíme ;)
Autorská citace #16
27.5.2022 16:12 - Evoker
Shari:ano domény, třeba právě podle živlů jak píšeš, to je oblast sama pro sebe, tam je velký prostor pro kreativitu.
Autorská citace #17
27.5.2022 19:28 - Evoker
Jezus:Tak jsem na to zběžně koukl a mám tři knihy bájí a mýtů a diplomku na téma, co je Morana (Morena/Marzena) zač a co že byla, jediná zmínka o pozdějším vymyšlení božství je v Encyklopedii slovanských bohů a mýtů, a i tam jen tak decentně, že to vlastně ani popření není... To bych se musel odstřelit tam tohle mezi řádky najít :D :D :D

Asi to tam i přes pochybnost nechám, herně to tam totiž sedí. V tom Pantheonu je obecně obrovský problém s antagonisty, trochu jsem stylizoval všechny, jak jsem psal výše o výběru pramenů, takže tohle břímě možné kritiky případně beru na sebe :)
Autorská citace #18
27.5.2022 19:35 - Log 1=0
Jezus:
Byl bys tak hodný, a vzal si ty uvozovky, a vůbec celý ten povýšený tón té věty, a složil si je do čtverečku? Díky. Mylím, že každému je jasné, že to, co o slovanské mytologii i praxi skutečně a doloženě víme, je na žitou náboženskou praxi málo. A navíc, těch tisíc let přerušené praxe nás nejen vzdálilo té původní, ale také připravilo o tisíc let dalšího vývoje. Folklór, který na starší tradice nutně navazuje, ale zároveň odráží i posuny, je může do jisté míry suplovat. Třeba by se ta Morena na tu regulérní bohyni vážně vypracovala. Nebo taky ne, ale to je jedno. Rekonstrukcionismus není spolek living history. Ostatně já sám bych jako helenita mohl být hodně poctivý, ale nejsem. Nevidím v tom smysl. Komu záleží na historické věrnosti. Mě? Určitě ne. Bohům? Silně pochybuji. Tobě? Netrápí mě to.
Autorská citace #19
29.5.2022 18:17 - obbivan
Krásně jsi to zpracoval. Už se těším až to JaD pořádně začleníme. :-D Cesta s tebou.
Autorská citace #20
1.6.2022 13:12 - Jezus
Log: Evidentně ti záleží, co si myslím, potažmo jak o tom mluvím, jinak bys nereagoval.

Pokud jsem se dotkl tvé víry, tak se omlouvám. To jsem ale udělal dost těžko, protože sám píšeš, že ti na názorů bohů nezáleží. Takže co? Jsi součástí nějakého spolku, co si hraje na rekonstrukci slovanských tradic? Pak jsi těžko novopohan, nebo jak se ta víra označuje.

Jsi prostě nějaký nadšený oživovatel folklóru, a to ještě stylem, kdy je ti jedno, jestli si vymýšlíš, nebo ne. Klidně si tu Moranu do vody házej, je to i podle mě hezká tradice. Ale netvrď mi při tom, že tam házíš ztělesněnou bohyni ;-)
Autorská citace #21
1.6.2022 13:27 - Jezus
Evoker: Souhlasím s tvým rozhodnutím. Antagonistů je tam málo, to je fakt, a jak jsem psal, i já se Morany jako bohyně přidržel. Lidi jsou zvyklí, designově to dává smysl, pro potřeby DnD asi optimální rozhodnutí.

Je to dlouho, co jsem se v tom sám hrabal, takže se nebudu přít s tvými zdroji, ale za mě ti splývá Morana jako smrtka (což ale není to samé jako bohyně smrti), potažmo ztělesnění elementu zimy (stejná výhrada), s bohyní jako takovou. Ostatně podstvětí měl na starosti pravděpodobněji Veles...

Druhá věc je, že existence Moreny/Mařeny ještě neznamená existenci Morany jako bohyně zimy. Už jen článek na Wiki zmiňuje polskou Marzanu, jako bohyni úrody, ne smrti. Jenže pak někdo přišel s tou úžasnou teorií, že jsou si řecký a slovanský panteon podobné, takže holka začala chytat ty rysy Hekaté (jak se tam píše) a najednou nevíš, co je původní, a co "dovozené".

Já když ji řešil, jsem nabyl dojmu, že je to prostě smrtka a při rituálním vynášením též Zima. Ale ne jako bohyně, tu bych se bál házet do vody. Spíš obdoba rusalky, jako zosobnění vodního živlu, jen víc "jedinečná".

Ale jak říkám, pro potřeby DnD hry je to asi zbytečně akademická debata (na kterou se navíc ani moc necítím). Za mě pro potřeby herní aplikace převažuje právě designová potřeba, a to jsi správně trefil tím, že chceš další živel a hlavně dalšího antagonistu.

Btw, on už obecně ten antagonistický požadavek (dualismus) není zcela jasně podstatný rys slovanské mytologie, to je jen kulturní vliv křesťanské tradice. Já třeba nabyl dojmu, že to nejsou bohové proti sobě, spíš proti jiným silám světa, ať už běsům, nebo třeba zmejovi... prostě trochu stylem severského panteonu, kdy většina antagonistů nejsou bozi, ale obři - jiné ztělesnění přírodních sil.

Ale fakt těžko říct. Védy kvůli tomu studovat nepůjdu :-D
Autorská citace #22
1.6.2022 14:43 - Šaman
Jezus píše:
Ale fakt těžko říct. Védy kvůli tomu studovat nepůjdu :-D

Eh, zmínit v jedné úvaze severský a slovanský panteon a védy je trochu… znepokojivé.
Autorská citace #23
1.6.2022 15:28 - Evoker
Jezus píše:
Já třeba nabyl dojmu, že to nejsou bohové proti sobě, spíš proti jiným silám světa, ať už běsům, nebo třeba zmejovi... prostě trochu stylem severského panteonu, kdy většina antagonistů nejsou bozi, ale obři - jiné ztělesnění přírodních sil.

Ano to je pravda, obecně se dá říci, jak už bylo psáno výše, že je v tom jistý "nesoulad" právě proto, že ta slovanská víra fungovala spíš způsobem bohů, jako patronů jednotlivých kmenů, než jako ucelený pantheon (můj Černobog je lepší než tvůj Dažbog, tvoji Živu vůbec neuznávám apod.). V tom případě by vlastně všichni mohli být dobří, stateční, ochránci všech a ničitelé nepřátel, démonů atd…
Vyhodnotil jsem si, že takto to prostě pro potřeby hry neposkládám nikdy do ničeho uceleného, takže jsem se nechal inspirovat pozdějším vývojem i za cenu onoho vlivu jiných náboženství.
Autorská citace #24
1.6.2022 16:52 - Jezus
Šaman: Když si to přečteš pořádně, je v tom příspěvku zmíněno i křesťanství a řecký panteon. Znamená to, že k nim všem přirovnávám slovanský panteon nebo to míchám dohromady? Nikoli.

Buď to slouží jen jako příklad - "přišlo mi to podobné, jako třeba zde...", přičemž ale netvrdím, že je to tím ovlivněno, nebo se proti tomu vymezuju "někdo tam chtěl dualismus jako ve křesťanství..."

Védy jsou pak zmíněny hlavně jako vtip (smajlík), a jsou narážkou na "indické" kořeny původních slovanů... Nemyslím, že by se studovaly přímo Védy, ale při studiu slovanství se běžně používá srovnávání s nějakými prapůvodními indoevropskými mýty, stejně jako s tím, co víme o tehdejším jazyku.
Autorská citace #25
1.6.2022 16:59 - LokiB
Šaman: Védi, vini, vici ... to neznáš? pro je to taky "pantheon", všehochuť.
Autorská citace #26
1.6.2022 18:54 - Šaman
Ok, psal jsem jen znepokojivé. Nevěděl jsem v jakém kontextu Védy myslíš.
Než jsem zjistil, co jsou zač takzvané slovansko-árijské védy, tak jsem proti Védám (indickým) taky nic neměl. :D
Autorská citace #27
1.6.2022 22:25 - Log 1=0
Jesus:
Zaprvé jsem nepsal, že mi na názoru bohů nezáleží, to sis přimislel ty ne k tisíc let strarému náboženství, ale k pár dnů starému postu. Psal jsem, že míním, že jim nevadí změna ritu. Ostatně rity a mýty jsou proměnlivé v čase i prostoru i v rámci starověku, tak co by vadilo.

Také jsem pravda napsal, že mě tvůj názor netrápí. Mínil jsem tím, že má nulový význam z hlediska mé náboženské praxe. To, že tu trousíš povýšené hlášky a věci možná tak úplně nerozumíš, je samozřejmě krajně otravné.

A lidové zvyky jsou mi celkem ukradené, ale mají svou úlohu jako nesení živého mýtu.

Ale pryč od této roviny a vraťme se k Moraně.
Jednak mi není úplně jasné, jakým klíčem rozlišuješ mezi stělesněním aspektu a bohem téhož aspektu. Jistě jsou asi i jednoznačné případy, ale přijde mi to jako škatulkování něčeho, co se nutně neřídí logikou a strukturou.

V čem je problém s Velesem? Jednak bůh podsvětí není totéž, co bůh smrti, jednak výlučnost aspektu není vyžadována. Rovněž ničemu nevadí ani kombinování protikladných aspektů (ostatně ten Veles, bůh stád a podsvětí...).

A i když rozhodně nechci nikomu upírat právo zpochybňovat roli morany coby Zimy a Smrti, tak tento výklad bude mnohem více než ze spodobnění s Hékaté vycházet z jejího jména. Mor, Mráz.

Ostatně to připodobňování není nic divného nebo špatného, i to je součástí živých mýtů. Římané takhle skoro přepsali svůj vlastní pantheon Řeckým, a spoustu věcí o něm domýšlýme právě z míst, kde to nesedí.

Evoker:
Já si naopak myslím, že i z pantheonu bez zjevných dichotomií lze vykřesat něco zajímavého. Ba dokonce možná víc, protože můžeš rozjet síť spletitých vazeb a aliancí, výjimek, vazeb. Ostatně ani ten boj s obry není tak jednoznačný. Holt mýtická náboženství nejsou o morálce, ta je zcela nesouvisející.
Autorská citace #28
3.6.2022 14:21 - karfiol
Pánové (vlastně pane) mohu Vás poprosit o větší kultivovanost vaší diskuse
(asi to povýším na zvyk, už jsem psal něco podobného v jiném vlákně... a nebo vlastěn ne :-D).
Bohužel jsem měl při pročítání vlákna pocit, že nejsem na fóru o RPG hrách, ale v diskusi na novinkách. S ohledem, že sem chodím tajně už léta mi přijde škoda, jak některá vlákna vypadají.

Evoker: hezky zpracované, ispirativní a ve hrách podle mě použitelné. Vaše otevřenost jiným názorům a podložení Vašich závěrů minimálně zmínkou o zdrojích dokazují, že jste tomu nějaký čas věnoval a dovolte mi tedy slova pochvaly od neznámého přispěvatele "Dobrá práce chlape!"
Jo a klidně to může být celé fikce. ;-)

Log 1=0: prosím o Vaše zpracování pantheonu, abychom si mohli porovat rozdílné výklady přístupu ke slovanské mytologii pro RPG hry a mohli si vytvořit vlastní hypotézy (případně stačí link, pokud je již Vámi zpracováno).

Jezus: Vám se omlouvám, protože jste to málem odskákal za Loga a podle mě jeho "povýšenecký styl", který Vám vyčítá. Ten z Vašich příspěvků necítím, z jeho ano. (Nějak jsem si při prvním čtení zaměnil "odesílatele" a "příjmece", ale naštěstí jsme si toho všiml ;-) )
Autorská citace #29
3.6.2022 14:39 - York
Karfiol: Mezi RPGčkařema je zvykem si tykat, i když se neznaj. Pokud ti to nevyhovuje, tak samozřejmě nemusíš, ale budeš dost vyčnívat ;)
Autorská citace #30
3.6.2022 15:13 - Log 1=0
Karfiol
Klidně si vemte ten z Envokerova článku, docela se mi líbí, a svou jedinou větší připomínku jsem napsal.

A pokud vám připadá slušné a v pořádku označovat něčí náboženství za folklorní spolek a dávat jeho název bezdůvodně do uvozovek, tak mě ne. Ještě to beru jako cílenou provokaci ale házet to jen tak mimochodem do herní diskuse mi přijde jako neslusnost. Přesně na úrovni těch novinek.
Autorská citace #31
3.6.2022 15:38 - Jezus
Log: Změna ritu je asi vážně bohům buřt. Ale že povýšíš do jejich řad postavičku vzniklou na základě falzifikátů (na které bohužel nějakou dobu navazovali čeští autoři) by je už zajímat mohlo.
Respektive nechápu, jak může být věřícímu člověku jedno, zda vzývá falešné božstvo.
Proti novopohanům jako takovým v zásadě nic nemám (zejména mají-li na co navazovat). Ty uvozovky tam byly právě proto, abych takové oddělil od pozérů, co si na ně jen hrají. Takoví jsou bohužel často opravdu jen folklorní spolek a ještě k tomu mizerný, protože si berou, co se líbí a zacházejí s tím často na úrovni facebookových skupin, co vzývá různé druhy andělů... a ještě se tváří hrozně vážně a cool. No, pozéři, no.

Problém s Moranou není ani tak v tom, kde kreslím čáru já, jako s spíš s tím, odkud se vzala. Její jméno je doloženo možná v nějaké zpodobě v polsku, kde ale měla jiný význam. Kde je na ni odkázáno jako na bohyni Zimy? Jediné, co máme, je kořen jejího jména související se smrtí a neúrodou. To je na to, abych dovodil existenci bohyně vzývané předky jaksi málo.

Má nějakou roli v moderním folklóru a to ještě zčásti kvůli těm falzům. Ostatní bozi měli obětiště, doložené kulty, odkazuje se na ně v kronikách těch, kteří Slovany potkali. Má něco takového Morana? Nemá.

Pokud jde o Evokerovu herní aplikaci, tak je to jedno. Tam používáš motivy, které lidi znají, nemusí být pravdivé. Mnohem důležitější je nějaký koncept a herní design, a ten se imho povedl.

Pokud si ale na víru předků nehraju, ale myslím ji vážně, tak už bych mezi fancy postavičkou a historicky doloženým kultem/bohem rozlišovat měl. Jinak mi to vážně připomíná facebookové skupiny, co jsou spíš larpeři, i když o tom mnohdy ani neví :-D

Ale samozřejmě víra je osobní věcí každého člověka. Fanfikce mají v náboženství celkem tradici. Třeba taková kniha Mormona je fakt věc. Oproti ní lze Moranu klidně vzývat/zahánět ji s vážnou tváří a myslet to smrtelně vážně.
Autorská citace #32
3.6.2022 17:29 - LokiB
Jezus píše:
zejména mají-li na co navazovat


co tím chtěl básník říci? kdo či co je arbitrem toho, za mají nebo nemají na co navazovat?

Slovanský pantheon, narozdíl třeba od Řecko/Římského, je dost roztahaný, prameny řídké a oproti ř/r ne moc důvěryhodné.

což pro RPG nemusí nijak vadit, že
Autorská citace #33
3.6.2022 17:47 - Jezus
Však proto říkám, že pro rpg je to v pohodě a naprosto dostatečná inspirace a že důležitější je pak často ten designový prvek (antagonisté, potenciál pro kulty, zastoupení domén...)

LokiB píše:
Slovanský pantheon, narozdíl třeba od Řecko/Římského, je dost roztahaný, prameny řídké a oproti ř/r ne moc důvěryhodné.

Však právě. Proto mi taky připadá tak nějak věrohodnější novopohanství třeba severské, které se taky má o co opřít. Tím nechci úplně škatulkovat ty slovanské pohany jako ryze pozéry, ale máš to prostě objektivně těžší. A že si začneš vymýšlet, abys toho měl víc, mi prostě nepřipadá jako správná cesta... To mi připadá lepší se prostě držet nějakých ohňů a slunovratů, základního (doloženého) panteonu a nefantazírovat složitou kosmoligii...

Jako každému, co jeho jest, ale prostě po mě nechtějte, abych každého z nich bral vážně (což je úplně indiferentní vůči Logovi, protože ho neznám, takže o něm můžu mít těžko nějaký hlubší názor přesahující prvotní dojem. Nicméně fakt, že si bere osobně věci, které nemusí být o něm, něco naznačuje :-) ).
Autorská citace #34
8.6.2022 12:06 - Evoker
Log 1=0 souhlasím, že by to mohlo být (a pravděpodbně i bylo pro fajnšmekry) zajímavé :) pokud bude čas, třeba stvořím ten pantheon jinak, jako volitelný druhý systém. Tohle je, řekněme, mainstreamové řešení.

karfiol díky :)
Autorská citace #35
8.6.2022 13:43 - sirien
Log 1=0 píše:
mýtická náboženství nejsou o morálce, ta je zcela nesouvisející.

O morálce jsou určitě taky, jen ne nutně v dnešní podobě etiky dichotomického dobra a zla.
Autorská citace #36
8.6.2022 19:20 - Log 1=0
Sirien:
TLDR: Máš pravdu.

Hele jako jo, jsou. Ale kdybych napsal: "Morálka je s mýtickým náboženstvím propojena výrazně méně a úpllně jinak, než u Abrahámovské tradice, navíc samo to náboženství funguje odlišně od těch, na které js,me zvyklí a rovněž morálka má výrazně posunuté hodnoty a priority, takže pro moderního Evropana je v praxi velmi obtížné to spojení vůbec vidět." tak toakorát ještě víc zamotám.
Autorská citace #37
19.6.2022 01:20 - sirien
se zpožděním za které se omlouvám jsem udělal drobné updaty článku - přibylo alter jméno Radegast pro Dažboga a doména provádění posmrtným životem pro Velese.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12423992156982 secREMOTE_IP: 3.88.16.192