Pravidla

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
15.1.2023 11:35 - Corny
Je ale hodně velký rozdíl mezi smlouvou, která ti řekne "Hele, my ti umožníme se podívat dřív na film, aby jsi mohl napsat včasnou recenzi, ale nesmíš o tomu filmu jinak nic prozradit, než ti řekneme", což je legitimní NDA; a nějakým plošným zákazem se na základě toho, že máš interní informace o plánovaných projektech negativně vyjadřovat nebo zaujmout konkrétní stanovisko, což NDA není a nejde ani o vyzrazování těch interních informací. Žádná smlouva o mlčenlivosti by CR nebránila prostě říct, že se jim to, co WotC dělají, na základě již veřejně známých informací, nelíbí. To můžou udělat, aniž by jakkoliv prozrazovali cokoliv, co prozrazovat nemají. Takhle NDA a podobné smlouvy prostě nefungují. To leda by CR měli nějakou smlouvu přímo je zavazující, aby DnD hypovali kde můžou.
15.1.2023 12:01 - ShadoWWW
I kdyby v té smlouvě měli NDA, tak kdyby komentovali tu leaknutou OGL, tak by nic nevynesli – už na veřejnosti byla. Takže hypotéza o tom, že by platili miliony za porušenou NDA, je blbost. Spíš jde o to, že to nechtěli komentovat, aby jim Wizardi neřekli, že už s nimi nechtějí spolupracovat (protože jak jsme viděli z prohlášení zaměstnance DDB, wizardí manažeři jsou nevyzpytatelní arogantní hňupi). A nejde ani o to, co bysme si já nebo sirien dovolili (vem na to jed, že zrovna my dva jo). Jde o to, jak to vnímá komunita v USA a ta je z toho pořádně rozčarovaná.

EDIT: Corny mě ninjnul.
15.1.2023 13:00 - Gergon
Já jen říkám že mají nějakou smlouvu a že já netuším co v ní je, ale že bych se nedivil, kdyby neměli morálku tu smlouvu porušit, protože by si mohli pěkně zavařit. A vezmu jed na to, že ani ty ani sirien byste si nepustili pusu na špacír, kdyby vám hrozil zákaz činnosti na několik let a milionové pokuty =) což netvrdím že v té jejich smlouvě je, ale že existují i takové smlouvy a že každý si sakra rozmyslí co vypustí na net v dnešní době.
A nemám potřebu si tady hrát na drsňáka a vykládat jak bych si klidně něco dovolil, když bych věděl, že mám podepsanou smlouvu, a kvůli nějakému pitomému postu na netu by mohla taky přijít banda právníků z nějaké korporace a já bych neměl ani prachy na soudy a mohl bych třeba přijít o barák. A že klidně přijde firma která vás bude tahat po soudech i několik let přestože není v právu a zničí vás finančně i psychicky už jen těma soudníma tahanicema.
A neřeším tady konkrétní smlouvu o mlčenlivosti, ale všeobecně smlouvy jako takové. CR nejsou jen externí společnost, ale taky vydávají produkty přímo pod wizardama, tak můžou mít úplně jinou smlouvu než jen mlčenlivost. Kdo ví k čemu se kdo musel zavázat. Já to nevím a proto si netroufám tvrdit, že oni jsou srabi a že já bych si to klidně dovolil. Třeba Wildmount vyšel pod wizardama a netuším jak tam mají smlouvu o vlastnictví, věřím, že většina patří stále Mattovi, ale pokud tma je něco díky čemu by wizardi mohli Mattovi zakázat používat některé části této příručky při veřejném streamování, tak by asi měl dost velký problém. Ale jsou to jen spekulace co by se mohlo stát, nebo co by jak mohlo být. Třeba žádný takový problém není, a jen se jim nechce k tomu vyjadřovat, ale to já nemůžu vědět a nikdo tady nejspíš taky ne, takže bych se do nich jen tak prostě neopíral že jsou srabi a já bych si dovolil mnohem víc,
15.1.2023 13:14 - Corny
Já moc nevím, proč tu mluvíš o tom kdo si co dovolí, o tom tu snad nikdo nic neříkal, ne? My jen tvrdíme, že podle nás žádná smlouva, která by jim fakticky bránila se nějak věcně postavit k té situaci, neexistuje a tvrdit, že existuje, je extrémně spekulační a vzhledem k tomu, jak by taková smlouva vypadala, i krajně nepravděpodobné. Ale nikdo snad nemluví o tom, že i kdyby byla, tak si prostě troufneme na ni z vysoka kašlat. Daleko pravděpodobnější je, že mají prostě s Wizardama docela úzce spojený svůj vlastní business model a tak jsou jednoduše opatrní, zejména pokud očekávat od nich nějaký faktický postoj je vlastně docela nesmyslné.
15.1.2023 14:14 - LokiB
Corny: tak vícero lidí se tu kasalo "já bych si troufnul, to si piš". To je taková zbytečná prezentace odvahy do situace, ve které nejsou.

Vyjádření CR bylo přitom poměrně jasné, nebylo hysterické. Jestli někdo místo "stojíme za názory komunity" od nich chtěl něco jiného, třeba že s DND a WotC končí, je nyní zklamán.
15.1.2023 14:27 - ShadoWWW
LokiB: Matematická logika říká, když vycházíš z výroku, který nelze ověřit, tak dovozovat můžeš cokoli. Jestli Gegon na základě svého nerozhodnutelného výroku vyvozuje, že bysme si na něco netroufli, tak na tom stejném základě mohu tvrdit, že troufli.

Co jsem pochopil, tak komunita jim hlavně vyčítá, že s tím nepřišli dřív na rozdíl třeba od Colvila.
15.1.2023 17:01 - sirien
Gergon: já prozačátek takhle debilní smlouvy nepodepisuju. Což neni hypotéza, měl jsem podobné k podepsání a hodil sem je nazpátek.

A btw. pokud by skutečně byla pravda že maj criťáci podepsanou nějakou hubu zavírající smlouvu, tak by jim pořád nic nebránilo napsat statement typu "víme, že čekáte na naše vyjádření, ale bohužel naše smlouva nám neumožňuje věc komentovat". (A bylo by to naprosto v rámci mantinelů, přitom o dost jednoznačnější a nejspíš i pro publikum přijatelnější.)

A ano, to co píšeš jsou jen spekulace - a to je přesně ten problém, na to, že jen spekuluješ, se na něčí obranu vrháš trochu moc vehementně. (Na druhou stranu, again, IMO critteři nemaj povinnost se věci účastnit - byť si to pak možná budou muset vyříkat se svým publikem. Ale to jsou tři různé věci, že - první je po nich nějaké vyjádření chtít nebo se tvářit že ho musí dát, druhá je že když už nějaké vyjádření dali tak dali pěkně blbý a třetí je obhajovat je za to nesmyslnejma hypotézama).


Loki: zbytečné je hlavně někoho obhajovat frází "no to vy byste taky...". Jinak to vyjádření teda rozhodně moc "jasné" nebylo, právě naopak to je totální politická zakecávačka.


ShadoWWW: a) Colville je nezávislejší než criteři a b) viz výše - Colville je i celebritka, ale i osobnost, tak nějak, půl na půl... criteři jsou v podstatě jen celebritky. Mercer udělal i nějakou tvorbu, ale co vim (?) nic převratnýho a má to úspěch hlavně prostě protože to schrábli fanoušci Critical role jako šou.
15.1.2023 17:11 - LokiB
sirien: zbytečné je obojí a já nebyl ten, který jedno z těch zbytečností použil.
Jinak pochopitelně, že je to politická zakecávačka. Protože CR jsou byznys, od začátku to je byznys, dneska je to milionovej byznys. Není to partička kamarádů nebo fanoušků DnD, hrající zábavnou hru. Je to čistej byznys. Jestli si někdo někdy myslel, že je to jinak, tak pardon, není.
Ať už jsou na krátkém vodítku, nebo se jen nechtěj pouštět do prudké konfrontace s WotC, i když jim podle všeho (MM na twitteru atd) nové OGL není pochuti.
17.1.2023 14:01 - KirikaFisch
Bohužel souhlasím, že ať tak či tak je to katastrofa. A na rozdíl od WoTC a jejich prohlášení: "Uslyšíte lidi říkat, že oni vyhrály a my jsme prohrály, protože vyslyšet vaše hlasy nás donutilo změnit názor. Tito lidé budou mít pravdu jen na půl, protože oni vyhráli, my však též." Si nemyslím, že toto je výhra. Ani omylem.

Který egocentrický rádoby vedoucí to tam do jejich odpovědi nacpal??? Si snad myslí, že jsem všichni padli na hlavu...
Oni prohráli, zatím jen částečně. Protože jsem je donutili změnit plány. Prozatím.
Problém ale je, že jsem prohráli hlavně my. Dokud Hasbro s WotC neodstoupí od pokusu odvolat původní OGL anebo nenapíše update, kde jen nedopíše sekci se slovem "IRREVOCABLE" pro moderní pojetí, tak to vidím jako jednoznačný pohřeb D&D.

Nové vedení z Microsoftu zapomnělo, že to ne my jsme součástí jejich TTRPG komunity, ale ONI jsou součástí naší TTRPG komunity.

Nicméně dokud se najdou blbci, co platí tak budou i skety co berou. Nový únik z DNDBeyond ukázal, co jsem předpokládala že je skutečný cíl. Stát se monopolem na trhu s VTRPG. A kde je hamižnost, rozum by člověk pohledal.

Plán pro DND_Beyond:
- $30/měsíčně za hráče
- Zrušit autorizaci OGL 1.0a
- Homebrew zakázané pro základní úrovně
- Zjednodušená hratelnost pro AI-DM (UI-PJ)

Ano, plánují vyřešit nedostatek dungeon masterů pomocí umělé inteligence :-D a zakázka náhodnost tím, že nebudou podporovat nic něž "standardní nalajnované příběhy".
Tohle opět jen ukazuje, že si do firmy natáhly softwarové inženýry, kteří rozumí programům, ale ne lidem. A už vůbec netuší, co je na TTRPG/VTRPG pro lidi tak přitažlivé. Vytvářet své unikátní prožitky, ve vlastních unikátních světech. Ať už trochu či hodně upravených od původní inspirace.

Až si budu chtít zahrát nalajnovaný scénář s pár předem připravenými konci, zapnu si počítačovou hru.

Příjemný den všem.
17.1.2023 14:42 - LokiB
Tak hodně lidí hraje počítačové hry a celkem dost firem to dobře živí. Jestli je výhled WotC přitáhnout "hráče počítačových her" i když na úkor "hráčů TTRPG", tak to neznamená, že se jim to nemusí vyplatit.

Je však možné, že někdo má dobrý přehled o tom, kolik hráčů tenhle postup může přitáhnout a kolik odradit (aby byl vidět výsledek celého toho shenaniganu).

Druhá věc je, dlouhodobý proces ... Jestli to nyní nabere 3x tolik "sólo hráčů, resp. hráčů bez GM" (a takových hráčů je určitě samo o sobě hodně ... jestli budou chtít hrát zrovna toto, toť velká otázka), než to svou tupostí odradí "skutečných herních skupin", tak asi WotC nebudou v danou chvíli nespokojení.

Jestli jim to rozbije byznys v horizontu dalším ... pak WotC prohráli fakt výrazně.
17.1.2023 16:50 - sirien
Já nevim, jakože chápu righteous rage a ne že bych ho taky necítil, ale zas mi to přijde přehnané přehánět do zaslepenosti nebo si malovat nějaké nesmyslné ideály.

Nějaké rozlišování na naší/jejich komunitu a kdo je u koho v komunitě na návštěvě - jakože popravě ani nevim co si pod tim vůbec představit, přijde mi to jako dost prázdné pojmy, komunita není tak hmatatelná entita, aby jí šlo takhle ohraničit. Existuje hra, existují její hráči - existuje produkt, existují jeho zákazníci. Komunita je nějaká síť osobních vztahů napříč lidmi a případně firmami v tomhle uspořádání, nic víc, nic míň.


A jinak já být v čele Wizardů, tak taky rozhodně toužim po monopolizaci VTT. A 3/6 USD na hráče na měsíc by mi teda fakt taky nestačilo, to je podceněný jak sviň, sorry (v ČR/SR se to možná nezdá, ale v v USA / Z Evropě si za 3 USD nekoupíte ani slušný kafe... a nechtějte to srovnat s kinem). Jako neříkám, že to Wizardi nedělaj úplně blbě a že bych to nedělal o hodně jinak (jak tu monopolizaci tak tu monetizaci), ale nadávat komerční firmě za to že chce monopolizovat produkt a vydělat na něm mi přijde trochu mimo.

A jako ono ne že by to nemělo předlohy na jinejch trzích. Takovej iPhone s jeho výhradnim iStore (nebo jak tomu ovečky říkaj) je hodně dobrá předloha. Popř. pokud by to mělo být otevřené i jiným systémům tak Googlí Play store pro Androidy všech značek dává Google taky solidní rejži. Takže proč by Wizardi neměli chtít svůj Beyond pro hráče DnDčka - nebo RPGček obecně. Popř. proč by mělo bejt něco špatnýho na samotnym faktu, že to chtěj. (Že to dělaj úplně blbě - to nechme teď stranou, to je samozřejmě validní kritika.)


A ty AI mi přijdou už úplně mimo. AI v RPG předvídal kdysi dávno už Alnag. Tehdy to působilo scífkově absurdně, ale Alnag se stoickym klidem prohlásil, že to bude real thing - a o hodně dřív, než myslíme. A jakože nevidim v tom vůbec nic špatnýho a pokud se tam Wizardi chtěj dostat první aby slízli výhody krásného modrého oceánu, tak vesele vpřed!⸮

Jinak AI může DMovi v rámci VTT umožnit dost fun věcí: třeba naplánovat (DM jen zkoriguje ty které chce jinak) a odházet útoky nepřátel. Nebo navrhovat odpovědi NPCček v určité přednastavené stylizaci.

A AI jako DM má těch možností ještě víc. Může to z kraje fungovat jako (horší, průměrný... lepší?) gamebook. Může to zvládat odehrát gamistické mission-adventures (dungeon-crawls). Časem klidně i jiné moduly které jsou připravené vhodným způsobem. (Ostatně... Mansions of Madness je ta deskovka co je jak RPGčko s AI GMem? Ta nevyšla zrovna včera.) A časem nejspíš dostanete i AI co zvládne skutečně GMovat, v nějaké míře, nějakým způsobem.

Jako fakt bych se netvářil, že RPGčka sou nějaká vznešená artová kreativní forma. Pro spoustu lidí to je křupkárna, zvlášť v USA to hodně lidí hraje jako deskovku se sofistikovanějšími možnostmi atd. Někdo o AI hru stát nebude. Někdo jiný si jí naopak rád hodí jako singleplayer.

Jako já pamatuju i doby kdy se velká část hráčů koukala jako na herezi už jen na virtuální hraní. (Popř. není to tak dlouho, kdy "počítače u hry" byly fakt super silně kontroverzní téma - včetně scífkovejch settingů, nejen DnD.)


Loki: nevim proč nebo odkud taháš snahu přitáhnout hráče počítačových her?
17.1.2023 17:24 - Dukolm
To AI muže sloužit i jako pomocník vypravěče takový pro znalé office Clippy na steroidech.

Popíšeš scénu a na základě toho ti to hodí mapu kterou si můžeš poupravit. Napadá mě těch použití poměrně dost. Časem z toho naučíš i toho virtuálního vypravěče. Připomnělo mi to Her.
17.1.2023 17:45 - LokiB
sirien: takže dobrý, shodli jsme se na všem až na té větě s hráči počítačových her ... a tu jsem tam dal specificky jako reakci na toto:

KirikaFisch píše:
Až si budu chtít zahrát nalajnovaný scénář s pár předem připravenými konci, zapnu si počítačovou hru.
17.1.2023 21:25 - ShadoWWW
No pokud to bude ala banda dobrodruhů ve virtuální jeskyni/světě s předem připraveným dějem a s počítačově řízenými interakcemi, tak pochybuju, že to celé implementují lépe než Blizzard World of Warcaft, který byl na slovo vzatý profík, zatímco Wizardi s tím teprve začínají. A jako... hraní stolní hry na hrdiny je pro mě prostě jiný druh zábavy než WoW nebo i Baldur's Gate.
17.1.2023 21:34 - sirien
ShadoWWW: jenže v téhle verzi neovládáš panáčka-avatara a neni to skill v click-festu, ale je to pořád RPGčko - akce postavy stále popisuješ, pořád můžeš zkusit udělat něco nápaditýho... jen na druhý straně nemáš živýho DMa, ale chat-bota provázanýho s VTTčkem.

Ale jako tohle je pořád tak vzdálená vize, že jí asi teď nemá úplně smysl pitvat :D
18.1.2023 00:10 - LokiB
ShadoWWW píše:
ak pochybuju, že to celé implementují lépe než Blizzard World of Warcaft, který byl na slovo vzatý profík,


Přide mi to jako dost jiná disciplína, mířící na odlišný styl zábavy. WoW mi nepřišlo, jako že by dávalo zážitek RPG. Nakolik tohle WotC soft dokáže, nevím, stejně jako, co vlastně "AI powered GM" dokáže do hry vložit "něco víc".

Co se týče "předem připraveného děje" ... jsem zvědav, jestli jsme schopni si dnes vůbec představit, co to bude v takovém řešení vlastně znamenat. A jak hra s takovým GMem bude nakonec podobná hraní předpřipravených modů s živým GMem.
18.1.2023 08:22 - ShadoWWW
Oproti hře naživo tam máš hromadu omezení. Žádný domácí pravidla (byť tak jednoduché jako kritičák = max. zranění + jedna kostka), nemůžeš použít nestvůry, co nejsou ofiko ve VTT, nemůžeš použít prostředí, co tam není, příprava scény, jak ji máš za pár vteřin v hlavě, může zabrat ve VTT hodiny... Už při hraní s figurkami mě omezovalo, že nemám všechny figurky, co ve scéně chci, nenachystám jednoduše ani model hrádku typu Veveří (a to nemluvím o velkých hradech typu Pernštejn), a když se měsíc dělám s modelem lodi, tak ji musím ve hře použít, protože jsem se s ní tak dlouho dělal. Prostě tam oproti theatre of mind vnímám jako hráč i PJ hromadu omezení.

Tím neříkám, že by to bylo špatný. Wowko, Buldery i Diablo byly super hry (první Diablo byla první hra, co jsem hrál na LAN párty u nás doma a bylo to úžasný), z Fantasy Grounds jsem býval taky unešený – jak automaticky vyhodnocoval savy na trvání stavů, sám házel savy kouzel, sám odečítal životy, sám vyhodnocoval rezistence i imunity (!) a iniciativu, jak ukazoval protivníky jen těm, kteří je opravdu vidí a jak vidění ve tmě zobrazoval hráči skutečně jen černobíle. Ale když byla možnost zahrát si DrD nebo DnD nebo Zapovězené země osobně u stolu, dal jsem tomu vždycky přednost před počítačovými hrami nebo VTT.
18.1.2023 10:22 - LokiB
ShadoWWW: kolik homebrew pravidel potřebuješ, když hraješ na automatizovaném VTT? Zajímá v takové situaci, jak se počítá kritikáč, když to stůl počítá všechno sám?

Lidi z Kostky asi obecně budou preferovat hraní naživo před VTT a tím spíš před AI-GM VTT. Ale nesuď to podle sebe nebo podle nás tady. Na nás to cílené není a podle mě jsme výraznou minoritou ve spektru hráčů, které by to mělo oslovit.

Zatím jsou to spekulace. Nevíme, jestli to nakonec vůbec bude, jak to bude fungovat atd. O tom, že by potenciálních zákazníků pro tento trh bylo dost a dost, bych ale vůbec nepochyboval.
18.1.2023 10:40 - ShadoWWW
Nejde jen o homebrew pravidla, ale třeba i pravidla třetích stran nebo newizardí dobrodružství. Hrál jsem třeba 5E na Asterionu nebo nějaká dobrodružství Kobold Pressu nebo od Troll Lord Games anebo dost lidí u nás hraje kombinaci 5E a JaD. To všechno v tom VTT nepůjde. Určitě si to najde své hráče, o tom nepochybuji. Kromě mé osobní preference mi na tom vadí i obecná, že omezují možnosti třetích stran nebo třeba jen takovou hloupost, jako začlenit do 5E některé prvky Fate apod.
18.1.2023 12:00 - LokiB
A to, že z WotC z tohoto řešení úplně vystrčí produkty třetích stran ... je tohle už nějak jisté?
Dokážu si představit, že pro to, aby celá funkcionalita držela pohromadě, tak budou muset mít "konfigurační" a "naučenou" část pro svoje produkty. Ale technicky by nic nemuselo bránit tomu, aby umožnili i třetím stranám vytvořit obsah, k němu jeho příslušnou konfiguraci a "učení" ... tady celkem vařím vody, to by měl sirien ve své kritice pravdu, protože nevím, do jaké míry a v čem všem bude "AI podpora" pro VTT integrovaná ... je možné mít AI část vytvořenou tak, že bude opravdu "vyladěná a naučená" na čistá 5E pravidla a doplňování "dalších externích zdrojů" by pak mohlo být dost náročné/nákladné.

Jsou někde informace o tom, jestli vůbec a případně jak si WotC představuje zapojení AI?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.069902181625366 secREMOTE_IP: 18.97.9.169