Pravidla

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
18.1.2023 12:16 - ShadoWWW
Detaily AI neznám. Ale to, že budou vyloučeny třetí strany i homebrew, je jisté.
18.1.2023 14:03 - sirien
Ne, nejsou vůbec žádný informace, jen jeden řádek v nějakém leaku který ani není verifikovaný. (Upřímně, mám pochybnost že v tomhle směru mají jasno Wizardi sami.)
18.1.2023 14:38 - cyrasil
No jako minimalne "soft vylouceny" je temer jiste. Vytvorit par monster a k nim tokeny pro vtt je jedna vec. Ale vymodelovat jim i 3d postavy pro ten fancy wotc vtt je trochu nekde jinde. Podobne zakomponovani vlastnich modulu do te AI. Mozna je wizardi nevylouci explicitne, ale "barrier of entry" by pro neco takoveho byla tak vysoko, ze to bude pro vetsinu 3pp nedosazitelne.
18.1.2023 14:58 - ShadoWWW
Možná se dočkáme nějaké 3pp v rámci exkluzivních smluv, ale určitě ne v rámci OGL, zvlášť když to nová OGL vysloveně říká.
18.1.2023 14:58 - LokiB
cyrasil: To je to, co my už přijde jako spekulace.

Pro 3D postavy můžeš použít mapování na některé generické existující, nebo ti třetí strana dodá i modely 3D (to zas není tak nepřekonatelné)

Pro zakomponování do AI ... tady nyní víme tak málo, že i spekulovat je těžké. V naší frimě třeba děláme AI rozpoznávání obrazu "předmětů". Což je jiná disciplína, to předesílám. Náklady i v této "lehčí disciplíně" pro rozšíření o další rozpoznávané produkty nejsou úplně zanedbatelné.
Ale ... i proto, že jsem na vejše jako druhou specializaci měl umělou inteligenci, tak si dokážu představit, že kdyby WotC chtěli, tak by tam ten obsah třetích stran dotlačit dokázali. Ono zas jako jestli to celé naučíš pro hraní "tvého modulu" nebo "cizího modulu" ... nemusí být nijak drasticky odlišné.

Důležité je, jestli prostě WotC vůbec nechtějí do toho třetí strany pouštět. Tedy to, co sirien zmiňuje jako monopolizaci. Za mě by to byla varianta snahy o tvrdou monopolizaci ... tedy nejen "všichni budou hrát na mojí platformě" ale i "všichni budou hrát jen můj obsah".

Vzhledem k nové OGL by se mi zdálo jako možné řešení "všichni budou hrát na mojí platformě a ze všeho kontentu budu mít nějaké peníze, i když je od třetích stran" jako smysluplné.
Nechce se mi věřit tomu, že by si WotC mysleli, že jsou schopni sami dlouhodobě generovat dost obsahu ... to v praxi viděli, že nejsou.

Takže varianta zahrnutí cizího obsahu, ale za provizi, je v mých očích smysluplná a příčetná ... když by nastavili příčetné podmínky (což je to hlavní, v čem zatím teda imho hrubě selhali :)) ... a i technicky realizovatelná.

Si nachvilku odmyslete kokotskost WotC a Hasbra a ta výše uvedená varianta není nelákavá i pro hráče DnD, ne?
18.1.2023 15:22 - sirien
ShadoWWW: jakože netušim co Wizardi myslej že dělaj, ale přijde mi hrozně doočíbijící jak to dělaj blbě. Jakože to co předváděj je nějaká devadesátková nebo pre-devadesátková copyright mánie, která je dávno mrtvá - zabily jí technologie, odmítli jí zákazníci.

Standardní model by dneska byl že vytvoříš co nejširší (a ano, pokud možno monopolní) tržiště s co nejsnazším přístupem a pak rejžuješ na (naprosto neeticky WTF vysokejch a dominantní tržní postavení zneužívajících) podílech. Apple iStore. Google Play. Amazon. Steam. Atd.

Jasně, OGL jim zabila možnost zrejžovat samotný DnDčko - nicméně to rozhodně neni bezprecedentní situace ani situace která by neměla vlastní ověřenej business model, právě naopak - viz Google a Android.

Jakože přijde mi, že to tam vedou fakt totální packalové. (Což chápu že pro lidi co mají iluze o fungování korporátů musí být těžko uvěřitelný... ale jako srsly, vypadá OGL 2.0 jako něco, co vytvořil někdo kompetentní?)


Loki: Zaprvé generování dostatku obsahu je myslím dlouhodobější pohled, než jaký právě teď Wizardi i Hasbro praktikují (...od jedné uzávěrky k uzávěrce - to je pohled ve kterém neprodáváš výsledky, ale slibi výsledků aktuálních akcí u kterých víš, že se jich v té firmě stejně tak nebo onak nedožiješ), zadruhé generovat obsah jim nedělá nutně až tak problém, to už historicky dvakrát nebo třikrát předvedli (TSR ADnD éra, 3.5e éra, 4e éra...), samozřejmě kvalita je shit, ale to nevnímají nebo je to netrápí (dokud lidi kupujou) a zatřetí podle všeho měli za to, že jim obsah budou i tak generovat ostatní, protože jim tu non-OGL 1.1 sežerou (což se nestalo, ale tím si přece nenechají zkazit svůj krásný plán... zvlášť ne v reportu k vedení/akcionářům).
18.1.2023 15:30 - ShadoWWW
To je jasné. A nejen že to vidím jako absolutní nekompetenci, která jim letos zabije spoustu fanoušků, ale ještě letos má v USA výrazně růst nezaměstnanost, takže dokonalý mix na po*rání. Kupuju si křupky a těším se na příští rok, jak si budou rvát vlasy, až tu novou edici budou vydávat.

Ofiko samozřejmě budou megaúspěšní, ale už na Vánoce 24 očekávám velké vyhazovy.
18.1.2023 15:47 - LokiB
sirien píše:
Standardní model by dneska byl že vytvoříš co nejširší (a ano, pokud možno monopolní) tržiště s co nejsnazším přístupem a pak rejžuješ na (naprosto neeticky WTF vysokejch a dominantní tržní postavení zneužívajících) podílech.


A neudělali právě to? Když si odmyslíš povyk z částí nové OGL, která je zamřena na "blokování nevhodného obsahu" (a která straší autory, že je mohou zrušit bez udání důvodu), tak celé to je směřováno právě na těch 25 % podílech, ne?

Takže kdyby do té licence nedali tu část "bububu, bojte se, že vás zrušíme", tak dělali to, co jim tu radíš.
18.1.2023 15:47 - sirien
ShadoWWW: Ještě chvíli poběží #cancelBeyond a ty vyhazovy budou možná už letos
18.1.2023 15:56 - sirien
Loki: ne, fakt ne, stačí se na to podívat (tak ze zájmu - četls to nebo tu jen spekuluješ z toho co padlo v diskusi? Jestli ne tak fakt doporučuju si to přečíst, je to pár stránek fakt luxusně prapodivnýho a popravdě nepříjemnýho textu - zvlášť pokud si představíš že bys měl bejt seriózní protistrana ke které to přímo mluví).

Prozačátek licence neni platforma, platforma je Beyond (popř. obdobně licenčně totálěn vyfailenej DMs Guild), dál ta smlouva rozhodně neni psaná jako otevřená a zvoucí k participaci, právě naopak je jak obsahem tak formou hostile jak sviň, a to jak k individuálním tvůrcům, tak k firmám a září z toho zjevnej paranoidní control-freakismus. A to navazující PR vyjádření, na které btw. všichni čekali tejden, což samo o sobě je dost nevstřícný, tomu taky fakt nepřidalo.

Domejšlet si, že se snažili o něco jen protože by ti tak přišlo rozumný tady fakt neni na místě.
18.1.2023 16:00 - York
LokiB píše:
A neudělali právě to?


Je mi jasný, že tohle znáš, píšu to pro ostatní.

Jestli se o to snažili, tak totálně minuli pointu. Zmíněný platformy fungujou na základě network effectu - když drtivou většinu aplikací pro iPhone najdeš na Applím Appstoru, tak vývojáři sami budou chtít prodávat svoje apky právě tam, protože tam najdou nevíc zákazníků. A zákazníci zase budou chodit právě tam, protože tam najdou největší výběr aplikací. Na network efektu vlastně stojí úspěch samotnýho DnD. Klíčový každopádně je, že vývojáři i zákazníci to dělaj dobrovolně.

Vytvořit network effekt cíleně je strašně těžký. Korporace to většinou dělaj tak, že koupěj firmu, která tu pozici má. Viz třeba akvizice Youtube googlem nebo i ta akvizice DnDBeyond Hasbrem.
18.1.2023 17:01 - LokiB
York: ale to je plně možný, že minuli pointu.

Vývojáři pro Apple to teda dobrovolně nedělají. dělají to proto, že jinak svoje aplikace pro iPhone/iPad atd nemají jak rozumně prodávat. Vytváříme i aplikace pro apple platformu a byli bychom moc rádi, kdybychom je korporátním zákazníkům mohli dostat i jinudy, ale nejde to. Takže fakt všichni vývojáři nepoužívají appstore dobrovolně. Mnoho z nás je k tomu nuceno. A to dost otravně, protože celej proces je dementní.

sirien píše:
Domejšlet si, že se snažili o něco jen protože by ti tak přišlo rozumný tady fakt neni na místě.


Toho se nedomýšlím proto, že by mi to přišlo rozumné (ale rozumný mi to přijde), ale proto, že mi to přišlo obsahem velmi podobný tomu, cos psal právě ty.

Že to posrali, neznamená, že neměli ten stejný cíl, kterýs psal ty ... přesně z těch důvodů,které uvádíš. To, že to posrali není důkaz toho, že zkoušeli přesně to :)
18.1.2023 18:33 - KirikaFisch
Z mého podhledu, hraju už od nepaměti. Jako GM jsem do toho investovala nemálo peněz a volného času, přivedla k hraní i některé přátelé. Celé počínání WotC/Hasbra ve mně probouzí pocit zrady.

Navíc vidím, jak to ničí životy lidí a v podstatě celého průmyslu, který se okolo OGL postavil. 25% nikoliv ze zisku, ALE Z UTŘENÝCH PENĚZ, to je zlodějna a kdyby se jim podařilo něco tak drakonického prosadit, by bylo likvidační v podsadě pro všechny.

Hasbro má 95% podíl na trhu pomálu :-D... ale chce těch 5% které ještě nemá. LOL (nadsázka)

Popravdě nejlepší scénáře, které jsem jela nepocházejí v dílny WotC, ale od třetích stran. A i ty, co vydali, se občas nedá hrát bez dodatečného upravování a opravování.
A tak už jenom to, že vložili do "nového" OGL sekci, že vše co vytvoříš pod hlavičkou nového OGL je jejich majetek a můžou bez tvého uvědomění tvou tvorbu kdekoliv ZDARMA použít, je nehoráznost.
A jejich "obhajoba"?

"Tohle byla JENOM testovací verze" - jasně, smlouva k podepsání je jen testem zda to ti blbci podepíši či nikoliv...
"Nová verze OGL nebude obsahovat žádné licenční poplatky, ani žádnou "zpětnou licenci", která jak si někteří myslely, by nám dovolovala ukrást jejich práci. Taková myšlenka nás ani nikdy nenapadla." - takže dokument o více něž 9000 slovech, který je novým právním dokumentem neviděl ani jeden právník a ani jednoho z lidí co to četly nebo psali nenapadlo, co to znamená... aha... to si nemůžete vymyslet lepší lži.

Jako děti na pískovišti. Jedno druhému zadupe hrad z písku a na obranu řekne, já ho chtěl vylepšit :D :D :D

Ale můžu si za to sama, moc mi na tom záleží. Očekávat od korporálu páteř, bylo bláhové. Snaží se odvolat neodvolatelné a přitom jsou ochotni jít přes mrtvé i když nemají pravdu.

Poučení pro mě, DNDbeyond je další dojná kráva jménem, sezónní předplatní a mikro transakce, které se já účastnit nehodlám.
A tak jako pozitivum na konec, fandím ORG a nápadu dát ho neziskovce. Aby se zase nedostala do rukou hamižných a slepých.
18.1.2023 19:27 - cyrasil
KirikaFisch píše:
A i ty, co vydali, se občas nedá hrát bez dodatečného upravování a opravování.


Nasi DND skupine jsem pred Vanoci nadhodil, jestli by nechteli zkusit pathfinder 2 (nikdo, vcetne me jsme ho zatim nezkouseli). Koupil jsem si PF2 beginner box (BB), a po jeho precteni/prozkoumani musim dat te citaci za pravdu.

Dobrodruzstvi v BB je sice jen obycejny pomerne linearni dungeon crawl, ale kdyz to srovnam s tolik opevovanym Lost Minem, tak je to naprosto jina liga. Kdyz jsem podobne procital par let zpet Lost mine, tak jsem si neustalo rikal "Ok, to by slo, co ale delat kdyz...". Naproti tomu u BB bych se asi vazne nebal dat to nekomu kdo PF2 nikdy nehral a myslim ze by byl do druheho dne schopny skupinu vest (a nekdo, kdo ma aspon nejake zkusenosti s ttRPG by to imho zvladl i bez pripravy).

Prijde mi ze v porovnani s BB konci (alespon ty lepsi) dnd knizky nekdy na 70% cesty. Maly priklad: soucasti BB je i kratka dungeon master guide, ktera strucne vysvetluje jak pak pokracovat s nejakym vlastnim pribehem. V ni je i ta klasicka d8 tabulka s moznymi questy, napr: "Poutnici prichazejici z XY se zminuji o podivnych sochach kolem cesty, jejichz pocet se podivne zvetsuje -> Bazilisek se zabydlel v nedalekem lese, deal with it" z tohohle si myslim, ze je novacek schopny udelat nejaky kratky quest. Naproti tomu tabulka z DMG pro side questy: "Slay a specific monster", to jako vazne?

(Sirien: je-li to offtopic, tak to klidne smaz/presun)
18.1.2023 19:41 - sirien
Loki: eh... jako jestli zkoušeli nějakou obdobu toho co sem psal, tak rozchod záměru a provedení je skutečně epická úroveň nekompetence a neznalosti a nechápání vlastního trhu. Což - ok, vlastně není až tak neuvěřitelný. Já sem holt předpokládal, že měli rovnou od začátku stupidnější záměr, ale možný je asi oboje.


Kirika: Pocit zrady od WotC protože šmelej s licencema, vyjebávaj s partnerama a kašlou na hráče/zákazníky, to zní trochu jako dejavu příchodu všemi milované 4. edice :D

Ono Mikeovi se podařilo komunitě prodat hezkej restart všeho od pravidel přes branding až po komunitní historii a celou Wizardí minulost zahrabat pěkně pod koberec, kde jí nadšením zářící nově příchozí ani neviděli (s tím, že naší CZ/SK část scény tohle tehdy ještě vcelku minulo, nechce se mi teď dohledávat/spekulovat proč přesně), ale... pokud máš tendence propadat attachmentu k užívaným produktům a jejím tvůrcům, tak se bojím že si u Wizardů na špatné adrese, chtělas nejspíš zavítat o dům vedle k Paizu a jeho Pathfinderu - ty maj jak naprosto čistej štít a intenzivní snahu o aktivně pozitivní vztah s komunitou, tak hromadu svědectví od lidí okolo že to sou fakt vpohodě lidi. Just sayin.


25% z příjmů mimochodem není bezprecedentní - ty výše zmíněné iStore, Google Play a další podobné si podobná procenta berou naprosto běžně (že to je totální WTF je samozřejmě pravda, ale věc dost jiná). Že Wizardům nedošlo, že stolně-herní/knižní trh je trošku něco jinýho je samozřejmě další fail v řadě.
18.1.2023 19:54 - ShadoWWW
Nové prohlášení Wizardů
Mimo jiné se dozvíte, že:
  • Wizardi trvají na tom, že OGL 1.0a bude deautorizována.
  • Poplatky a kritizovaná násilná změna vlastnictví zmizely.
  • Draft OGL 1.1 vyjde tento týden a Wizardi budou dva týdny sbírat feedback skrz dotazník
Jinými slovy, v OGL 1.1 si Wizardi zatím vyzkouší jen to, jestli jde starou verzi deautorizovat a všichni povinně přejdou na 1.1. Dál bude šrouby utahovat nejspíš až v 1.2. :)
18.1.2023 20:09 - sirien
ShadoWWW píše:
Wizardi trvají na tom, že OGL 1.0a bude deautorizována.

to čteš kde?

Jinak to vyjádření je naprosto prázdný. Musim říct že začínám bejt unavenej a otrávenej z týhle praxe kdy dřívější chyby nejsou uznány natož aby se za ně někdo omluvil, prostě se jen změní směr a začne se dělat něco jinak a očekává se, že předchozí bude odpuštěno. Fuck that, vážně.

Wizardi nejdřív šmejdsky tlačej shit licenci na partnery, pak o tom velkolepě lžou a bullshitujou okolo, jejich vyjadřování je naprosto neadekvátní přinejlepšim, nepřijatelný přinejhoršim... to je hella věcí na uznání a přímou omluvu, ne jen na nějaký "ježiš to byla chybička a nedorozumění" a upřímně doufám, že #DnDBegone kampaň bude vesele pokračovat. Stejně jako exodus tvůrců i hráčů k Paizu, popravdě.

(Což teda doufám že neskončí tim že po mě naše komunita a/nebo skaven bude chtít překlopit JaD jádro z 5e na PF2, ale aktuálně sem skoro v rozpoložení si ten PF2 pro tyhle účely jít preventivně nastudovat.)
18.1.2023 20:25 - ShadoWWW
Wizardi píše:
Content already released under 1.0a will also remain unaffected.

komentář k jejich vyjádření píše:
Content previously released under OGL v1.0a can still be sold, but the statement on that is very short and seems to imply that new content must still use OGL v1.1. This is still a 'de-authorization' of the current OGL.


Sám Dancey k tomu uvádí
Ryan Dancey píše:
This is still not what we want. We want Hasbro to agree not to ever attempt to deauthorize v1.0a of the #OGL.
19.1.2023 00:58 - York
Jak říká ShadoWWW. Je potřeba fakt pozorně číst, co skutečně napsali.
19.1.2023 01:09 - sirien
Z toho jak to ShadoWWW napsal jsem myslel že to někde napsali explicitně a já to minul. Ale jasně, takhle sem to tam viděl taky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.052318811416626 secREMOTE_IP: 18.97.9.169