Tak jo, pojďme se pošťourat v tom nejkontroverznějším bodu.
Zaprvé, zabijme nejdříve slona v místnosti. To, jestli a jak ovlivnila tvůrčí a designerská rozhodnutí politické postoje autorů, jejich korporátních šéfů, skutečných či domělých zákazníků, a nakolik je tento vliv dobrý nebo špatný, je politické prohlášení. Kontroverzní, protože já se o tom budu klidně chvíli hádat. Takže Sirien vlastně porušuje pravidla kostky, když je do svých hodnocení dává. Což není jeho kritika, ve skutečnosti se politickým prohlášením reálně nelze vyhnout, jen vysvětluji, proč tyto body nebudu zde na Kostce rozvíjet, byť s nimi nesouhlasím (ne 100%), a byl bych rád, aby to byl obecný přístup.
K věci, bonusy k vlastnostem se posouvají od Rasy k Zázemí. Je to zlepšení nebo zhoršení? A je to to nejlepší možné řešení?
Z hlediska takových těch formálních věcí, jako herní balanc a tak podobně to je víceméně jedno, pokud se s tím bude počítat ve zbytku systému, což asi bude. To tedy nechme být.
Hledisko významu jednotlivých prvků. Tady doslova platí, že co Zázemí získá, to Rasa ztratí. Rasa je vnímána jako významná už z tradice, zatímco Zázemí je relativní novinka, kterou si mnoho hráčp, co znám, bralo spíše aby se neřeklo. Posunout na něj důraz tedy dává smysl. Lze říci, že to dělá až moc, a bylo by lépe bonusy rozdělit, což by zejména konzervatzivnější hráči nesli lépe.
Kombení. S novou edicí vzniknou nová komba, a budou v něm figurovat nové prvky. S tím se dá tak nějak počítat, a neberu to jako negativní nebo pozitivní. Z tohoto hlediska je nerozdělení bonusů zahození přílewžitosti, protože nabídka by byla širší.
Uvěřitelnost. Je zvykem tady vytáhnout nějaké extrémní srovnání typu pulčík silný jako půlork. A vesele u toho ignorovat, že stejný problém má statut quo a vlastně každá hra, která chce zůstat gamisticky funkční. Pokud se posuneme od extrémních srovnání, tak skutečně fakt, e od pohledu silnější rasa není silnější, nedává moc smysl. Ale skutečnost, že Námořník není silnější než Úředník taky ne. Takže nula od nuly, a rozdělení by bylo lepší.
Logika designu. Dát vrozené věci Rase a naučené Zázemí zní naprosto logicky, a z tohoto hlediska je opět nerozdělení bonusů zahozenou šancí. Ale zároveň platí, že nové a staré řešení má k tomuto "ideálu" stejně daleko.
Stylizace. OK. Tady dochází k brutálnímu posunu jak u Ras, tak Zázemí, a to není dobře čistě z konzervatizmu. Ale na druhou stranu, DnD už prošlo docela dlouhou řadou veletočů, a spoustu věcí, které vyhrabávají naši známí z klubu Opravdu Starých Rolových her, působí jako z jiné planety. Ano, je to experiment, který se může šeredně nevyplatit. Ale experiment je potřeba, jen to se nemění, co už dávno mrtvé jest.
Co se týče rozdílů, které to přinese... Docela to podělá ty, kteří si rádi vymýšlejí minulost své postavy, protože to více sváže tuto tvorbu s ne/chtěnými gamistickými volbami. Naopak to více uvolní možnosti těch, co si chtějí hrát s fantastickými prvky ve svých světech, nebo u svých postav, protože to u ras tyto možnosti uvolní. Těch prvních je víc, a víc to pocítí, takže z tohoto hlediska je to špatná volba. Na druhou stranu, tohle je částečně dáno i celkovým vnímáním a přístupem, a věřím, že si lidi zvyknou, a nováčkům to možná ani nepříjde. No, ale to se uividí až časem. Jo, a tady bych viděl rozdělení jako ještě horší, koza je sežraná a vlk pořád hladový.
A mimochodem, i to rozdělení má řadu nevýhod, učiní to komplikovanější tvorbu postavy, její vysvětlování, deník, bude to vnášet nežádoucí otázky, proč to nemá i prvek X, rozhodně to nepovažuji za nějak úžasné řešení, nechat jeden zdroj bonusů je přístup KISS. A to se vyplatí.
Celkově tedy tuto změnu nevidím jako pozitivní nebo negativní, je to něco nového, co má svoje pro a proti a může a nemusí to fungovat nejlépe. Ale rozhodně to nevidím jako chybu, DnD ustálo i větší veletoče a já jsem spíše zvědavý, jak budou lidi reagovat, auž to zkusí v praxi.