Pravidla

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
Autorská citace #1
13.12.2022 15:18 - ShadoWWW
Nastal čas se zas po nějaké době podívat na aktuální stav playtestu One D&D. Jaké jsou hlavní změny oproti 5E.
  • Všechny hody na vlastnost (dříve na vlastnost, dovednost a záchrany) mají sjednocený
  • Název "ability test" (česky tedy všechno bude prostě jen hod na vlastnost)
  • Zázemí zvyšují vlastnosti (místo ras)
  • Kouzla se dělí na tři kategorie: mystické (arcane), božské (devine) a přírodní (primordial)
  • Dlouhý odpočinek nefunguje, když je přerušen soubojem
  • Všechny rasy dávají od 1. úrovně jednu zdatnost, lidé dvě
  • Rasy nezvyšují vlastnosti
  • Ork bude hratelná rasa
  • Hráči si budou tvořit své vlastní půlrasy (hobitoelf, orkotrpaslík aj.)
  • Nová rasa ordling (něco jako tiefling, ale místo ďáblů se spřáhl s démony) bude moct létat už od 1. úrovně (here we go again...)
Autorská citace #2
13.12.2022 15:31 - LokiB
Devine spells budou fajn. Něco mezi Divine a Devilish :)
Autorská citace #3
13.12.2022 15:50 - York
Teda to se s tou novou edicí museli fakt nadřít. Vůbec to nevypadá jako "chtěli jsme hlavně zrušit rasový bonusy, ale přihodili jsme k tomu ještě aspoň něco, aby to nevypadalo tak okatě"...

edit: Jo teda a přidali jsme ještě novou rasu s hodně OP abilitou, aby si to vůbec někdo chtěl koupit.
Autorská citace #4
13.12.2022 15:57 - Corny
A tohle je snad definitivní podoba všech změn, které proběhnou?

BTW ne že bych chtěl zpochybňovat něčí slovo, ale nějak je to na můj vkus málo ozdrojované.
Autorská citace #5
13.12.2022 16:04 - York
Corny: Ok, to je fair point, ale i tak, oznámili to před několika měsíci a nejspíš na tom nemaká jen jeden člověk.
Autorská citace #6
13.12.2022 16:10 - Corny
Mě to jen takhle podané připadá jako dílčí výběrový výcuc než celkově reprezentativní shrnutí změn. Ostatně, tam může být spousta změn, úprav, vylepšení atd., které jen nejsou tak výrazné a zajímavé (případně kontroverzní, nebo změny, které zrovna Shadowwa nejvíce zaujaly). I proto mě zajímají ty zdroje, takhle jsou ty informace poměrně kusé.
Autorská citace #7
13.12.2022 16:41 - Gergon
Já jsem rozebíral na svém streamu na twitchi všechny tři UA co k DND ONE vyšly. Snad brzy budou i online tyhle streamy. A oni vydávají jednotlivé články a v nich dílčí pravidla jako playtest materiály. Takže tohle je rozbor asi prvního z několika dokumentů co vyjdou. Momentálně už jsou venku tři.
Za mě je teda posun k DnD ONE luxusní a změny logické, zajímavé, promyšlené a často vycházejí z toho co za těch x let hráči chtěli a sami si upravovali, takže podle mého rozhodně krok dobrým směrem. A té práce na tom je vidět hodně. Zpětnou vazbu dostali od víc než 30 tisíc hráčů na každý z těch článků a podle reakcí zase dále upravují a vylaďují ta publikovaná pravidla, aby byla spokojenost hráčů co největší.
Navíc tyhle změny jsou jen návrhy v publikovaných článcích a vůbec to není finální podoba pravidel. Cokoliv z toho může být vyhozeno, změněno nebo přidáno něco dalšího. Zatím fakt ukázali jen základ pár povolání a pár ras. Tyhle články mají vycházet nejspíš víc než rok.
Autorská citace #8
13.12.2022 16:59 - York
Gergon píše:
Zpětnou vazbu dostali od víc než 30 tisíc hráčů


Tohle jsem právě očekával a přijde mi, že ten ShadoWWWovův seznam tomu absolutně neodpovídá. Tak snad máte pravdu a drtivá většina práce teprve přijde...
Autorská citace #9
13.12.2022 17:34 - Gergon
Jo je toho spousta - rasy nezvyšují vlastnosti, protože to dělá zázemí, klerik má posunutý výběr domény z první na třetí úroveň, kouzla jak jdou sesílat z vyššího stupně, tak půjdou downgradovat a sesílat z nižšího, změny v bardově inspiraci, rozdělení povolání na skupiny - experti, mágové, kněží ... atd atd atd... je toho mrtě. jak říkám - rozebírám to ve streamu a zabralo to několik hodin, nejde to takhle vypsat v pár bodech a navíc jak jsem říkal , nic není definitivní. jsou to jen návrhy jak by to mohlo být a čekají na reakce hráčů.
Autorská citace #10
13.12.2022 19:16 - ShadoWWW
Přidal jsem do záhlaví zdroj na testovací PDFka. Jinak první post jsou jen mé osobní postřehy. Všechno je to pořád v testování a ještě aspoň rok bude. Pokud pojedou harmonogram testování 5E, tak poslední testovací verze bude v únoru 2024, pak už to půjde do tisku.

Přijde mi, že zatím to jsou všechno jen drobnosti, co by klidně mohly vyjít v další Tashe a nezaslouží si ani pojmenování 5.5E. Ty hody na vlastnosti jsou možná první vlaštovka, co ale jaro nedělá. Za mě bych tam rád viděl aspoň dvě věci:
- Zbavit se bonusových akcí, všechno předělat na normální akce.
- Udělat pořádnýho, fluffově zajímavého, tématického, kulervoucího hraničáře.

Ale na to asi nedojde, zvlášť když nedávno vykopli toho borce, co celý ten proces One DnD vykopl. Podle mě nápad na "novou edici" přišel jako befel z Hasbra, který má dva hlavní cíle:
1) Udělat DnD jako plně virtuální stolní hru, kde si lidi budou pomocí mikroplateb kupovat digitální figurky, mapy, stoly a jiné blbinky (v podstatě to, co mělo být DDI s příchodem 4E).
2) Zbavit se OGL a znovu přejít na nějakou formu GSL.
Na všechno ostatní podle mě z pohledu Hasbra kašle pes.
Autorská citace #11
13.12.2022 19:37 - sirien
Já bych rád řekl že to že něco chce masa ještě neznamená, že to je dobrej design nebo že to je to co tu hru udělá nutně lepší (zábavnější).

Můj osobní dojem z DnD One je, že to je hodně přehnanej marketing pro ve skutečnosti ne moc zajímavý (a ani ne moc velký) změny, který se ve skutečnosti dějou hlavně kvůli a) vpašování změn co nesouvisí ani tak s designem, jako s aktivismem a hlavně a především b) + c) s rebrandingem a chutí zabít OGL, ke který co víme mělo nemálo lidí u Wizardů a v Hasbro od začátku těžkou nechuť.

Můj dojem tady je že třetina věcí je buď "ok" nebo "wow, konečně i ofiko", třetina je vcelku "meh" a třetina je vysloveně shit - a celkově teda not impressed timhle.

Když to vezmu popořadě:

1) zarovnání terminologie hodů - nějakej streamlining, proč ne, otázka jak moc to bude terminologie a jak moc nějaká mechanická simplifikace (která by mohla hitnout dovednosti, což by nemuselo mít hezkej efekt na hloubku buildů...)

ok, why not.

2) Vlastnosti se přesouvají od Ras k Zázemím. Tohle je o něco lepší, resp. koncepčnější design než ten patchwork z Taši, ale za mě to je stejně pořád meh bleh. Zaprvé víme, že za odstraněním rasových bonusů (které mají velký význam ve stylizaci a jsou 40 letou designovou tradicí DnDčka...) nestojí design, ale aktivismus. Zadruhé viz co jsem kritizoval už u Taši... ty bonusy mají nějaký stylizační význam stejně jako nějaký vliv na uvěřitelnost (byť větší než je gamistický efekt, ale to je složitější téma game designu obecně) a roli v buildech a tohle je v mnoha směrech rozbíjí. Zatřetí to že Zázemí dostanou ability bonusy výrazně mění jejich váhu a význam ve hře... což není nutně špatně, ale s politickým odebráním bonusů rasám to vytváří dost lol věci jako třeba toho půlčíka se zázemím co mu dá větší bonus k síle než by měl třeba půlork, dragonborn nebo trpaslík. Jakože... tohle je za mě prostě shit. (Zajímavý posun věci by byl kdyby se bonusy přerozdělily mezi Zázemí a zároveň Rasy... jenže politické zadání si nežádá zajímavou hru, ale politicky korektní hru, takže...)

EDIT: jinak tohle může mít ještě docela zlou dohru v tom aby to hráče gamisticky tlačilo do některých zázemí na úkor jiných, což je stylizačně a feelingem hodně odlišné od stejného efektu u ras a nejsem si jistej jak moc z toho budou lidi happy /EDIT

shit.

3) kategorizace kouzel už reálně existuje, protože máme byť měkkou tak velmi jasnou kategorizaci sesilatelů, kteří se dělí na tři dost zřejmě oddělené kategorie s docela ostře rozdělenými spell-listy. Tzn. tady jde jen o formální otagování zatím neformálních věcí. Je otázka jak si poradí s pár překryvy (božská/přírodní magie mají pár shodných věcí, zejm. slabší léčení), ale hlavně co s tím vlastně chtějí pořádně dělat nějak dál, protože pravidlové užití to moc nemá.

Viděl sem spekulaci o tom že by se měly sjendotit spell-listy napříč povoláními stejného typu - to by za mě byl totální bullshit fail, tak moc že... well, bohužel vlastně věřim že dnešní Wizardí tým toho schopnej je. Každopádně by to totálně odepsalo odlišnost magické stylizace čarodějů i černokněžníků, v dílčí míře i bardů.

ok, why?

4) Dlouyhý odpočinek je přerušený bojem - ehm... what? Jakože doteď nebyl, cože?

confused

5) featy na 1. levelu - jasně, proč ne, od začátku řikám že DnD 5e s featama (nejspíš po zkušenostech z 3e a 4e) zbytečně šetří, tohle máme v JaD rovnou dané jako doporučení. IMO by se mělo zajít ještě dál a dát tam 1-2 další featy bez nutnosti toho brát je jako trade-off za ability (třeba plošně na 8. a 16. levelu nebo tak něco...)

ok, cool

6) Ork jako hratelná rasa - so? Těch už je a vůbec - co hratelná rasa neni.

ok, whatever.

7) Ording - démonický tiefling s létáním od začátku ...ach jo. Zaprvé to je retcon resp. restylizace tieflingů, kteří původně byli vázaní na všechny fiendy, ale konec 4e a pak 5e je pomalu natlačili jen do Devilů... takže tohle mi skřípe návazností dříějšího lore a tak, vcelku bezdůvodně. Zadruhé inflace lítání je větší a horší mor než inflace nočního vidění - a ještě víc game breaking, protože kromě přímého efektu to podkopává přínosy několika Kouzel a, co je horší, Schopností několika Povolání (Oborů čaroděje... ono už u těch to bylo dost inflační, ale tohle je fakt podpásovka. Druidí wild-shape na vyšších levelech taky ztratí kus své přidané hodnoty)

shit

8) Tvorba půlras jako obecné pravidlo je za mě vlastně docela dobrej koncept - to speciální postavení půlelfů mě vždycky iritovalo (a u půlorků všichni víme že tam sou jen protože kdysi někdo nechtěl dělat z orka hráčskou rasu protože byl příliš zažitej jako antagonista... já na půlorky vlastně vždycky koukal víc jako na orky).

ok, cool

9) Kritovat budou jen hráči - tohle je na jednu stranu zjednodušení hry, na druhou stranu porušení designové symetrie (což je nic proti ničemu, za mě je DnD symetrické až zbytečně moc) a zatřetí... ostrá změna rovnováhy v soubojích a snížení jejich rizikovosti a nepředvídatelnosti (a tak trochu krok od CaW k CaS). Samo o sobě to neni špatný, ale přijde mi to jako něco co by mělo být spíš jako variantní pravidlo než jako tvrdej dial (což je něco co se DnD dodneska nenaučilo, bohužel...)

Meh.
Autorská citace #12
13.12.2022 19:38 - sirien
ShadoWWW píše:
zvlášť když nedávno vykopli toho borce, co celý ten proces One DnD vykopl.

ale? details?
Autorská citace #13
13.12.2022 20:34 - ShadoWWW
Zmiňoval jsem to nedávno na RPG F. Vyhodili ho, když přišly kvartální výsledky.
Autorská citace #14
13.12.2022 20:38 - strucky
sirien píše:
ale? details?

Ray Winniger. Google-Fu for details.
Autorská citace #15
13.12.2022 20:40 - sirien
Píše:
Tak krize už dopadla i na DnD. Hasbro zveřejnilo výsledky za fiskální kvartál (srpen-říjen):
Provozní zisk: -47%
Cena akcií: -45%
Výsledky Wizards of the Coast:
Prodeje: -16%
Provozní zisk: -36%

Edit: Jo, tak neskončil ředitel WotC Cocks, ale šéf divize DnD Winninger (ten na této pozici před lety náhle vystřídal Mikea Mearlse) a na jeho místo nastoupil Rawson, dosavadní šéf LinkedInu. Takže nyní CEO Hasbra, VP Hasbra a VP WotC jsou všichni bývalí manažeři Microsoftu. Vypadá to, že to Hasbro s digitalizací DnD v nové edici myslí zatraceně vážně.

Jakože... propadnou jim akcie kvůli kartičkám, takže vyhoděj šéfa DnD? Ok, corporate logic :D
Autorská citace #16
13.12.2022 20:51 - ShadoWWW
Podle mě to bylo tak, že jejich bývalý kolega hledal jinou práci, tak ho přetáhli, a ty výsledky byly jen agumentem "sorry jako".
Autorská citace #17
13.12.2022 20:56 - sirien
Však píšu "corporate logic", přesně něco takovýho sem tim myslel :)
Autorská citace #18
13.12.2022 21:09 - ShadoWWW
Tady ještě 1DnD nadšeně představuje (giving you more...*).

-----
*Úplně vidím ty vysmátý manažery v Hasbru, jak se chechtají: "My ti dáme víc, to teprve uvidíš!"
Autorská citace #19
13.12.2022 21:12 - Necromancer
sirien píše:
9) Kritovat budou jen hráči

A není tam i náhodou to, že krit nově dává jen doubble roll kostkou zbraně, a ne těch ostatních?
Čímž ztratí tak 90% důležitosti pro roguny (speciálně je pak v podstatě zbytečná Vrahova schopnost Zabití), když nedoubbluje sneak attack? Plus třeba nova smighty u paladinů, etc...

ShadoWWW píše:
Tady ještě 1DnD nadšeně představuje (giving you more...*).

Proč mi to jenom připomíná propagaci Rings of Power...?
Autorská citace #20
13.12.2022 23:23 - Log 1=0
Tak jo, pojďme se pošťourat v tom nejkontroverznějším bodu.

Zaprvé, zabijme nejdříve slona v místnosti. To, jestli a jak ovlivnila tvůrčí a designerská rozhodnutí politické postoje autorů, jejich korporátních šéfů, skutečných či domělých zákazníků, a nakolik je tento vliv dobrý nebo špatný, je politické prohlášení. Kontroverzní, protože já se o tom budu klidně chvíli hádat. Takže Sirien vlastně porušuje pravidla kostky, když je do svých hodnocení dává. Což není jeho kritika, ve skutečnosti se politickým prohlášením reálně nelze vyhnout, jen vysvětluji, proč tyto body nebudu zde na Kostce rozvíjet, byť s nimi nesouhlasím (ne 100%), a byl bych rád, aby to byl obecný přístup.

K věci, bonusy k vlastnostem se posouvají od Rasy k Zázemí. Je to zlepšení nebo zhoršení? A je to to nejlepší možné řešení?

Z hlediska takových těch formálních věcí, jako herní balanc a tak podobně to je víceméně jedno, pokud se s tím bude počítat ve zbytku systému, což asi bude. To tedy nechme být.

Hledisko významu jednotlivých prvků. Tady doslova platí, že co Zázemí získá, to Rasa ztratí. Rasa je vnímána jako významná už z tradice, zatímco Zázemí je relativní novinka, kterou si mnoho hráčp, co znám, bralo spíše aby se neřeklo. Posunout na něj důraz tedy dává smysl. Lze říci, že to dělá až moc, a bylo by lépe bonusy rozdělit, což by zejména konzervatzivnější hráči nesli lépe.

Kombení. S novou edicí vzniknou nová komba, a budou v něm figurovat nové prvky. S tím se dá tak nějak počítat, a neberu to jako negativní nebo pozitivní. Z tohoto hlediska je nerozdělení bonusů zahození přílewžitosti, protože nabídka by byla širší.

Uvěřitelnost. Je zvykem tady vytáhnout nějaké extrémní srovnání typu pulčík silný jako půlork. A vesele u toho ignorovat, že stejný problém má statut quo a vlastně každá hra, která chce zůstat gamisticky funkční. Pokud se posuneme od extrémních srovnání, tak skutečně fakt, e od pohledu silnější rasa není silnější, nedává moc smysl. Ale skutečnost, že Námořník není silnější než Úředník taky ne. Takže nula od nuly, a rozdělení by bylo lepší.

Logika designu. Dát vrozené věci Rase a naučené Zázemí zní naprosto logicky, a z tohoto hlediska je opět nerozdělení bonusů zahozenou šancí. Ale zároveň platí, že nové a staré řešení má k tomuto "ideálu" stejně daleko.

Stylizace. OK. Tady dochází k brutálnímu posunu jak u Ras, tak Zázemí, a to není dobře čistě z konzervatizmu. Ale na druhou stranu, DnD už prošlo docela dlouhou řadou veletočů, a spoustu věcí, které vyhrabávají naši známí z klubu Opravdu Starých Rolových her, působí jako z jiné planety. Ano, je to experiment, který se může šeredně nevyplatit. Ale experiment je potřeba, jen to se nemění, co už dávno mrtvé jest.

Co se týče rozdílů, které to přinese... Docela to podělá ty, kteří si rádi vymýšlejí minulost své postavy, protože to více sváže tuto tvorbu s ne/chtěnými gamistickými volbami. Naopak to více uvolní možnosti těch, co si chtějí hrát s fantastickými prvky ve svých světech, nebo u svých postav, protože to u ras tyto možnosti uvolní. Těch prvních je víc, a víc to pocítí, takže z tohoto hlediska je to špatná volba. Na druhou stranu, tohle je částečně dáno i celkovým vnímáním a přístupem, a věřím, že si lidi zvyknou, a nováčkům to možná ani nepříjde. No, ale to se uividí až časem. Jo, a tady bych viděl rozdělení jako ještě horší, koza je sežraná a vlk pořád hladový.

A mimochodem, i to rozdělení má řadu nevýhod, učiní to komplikovanější tvorbu postavy, její vysvětlování, deník, bude to vnášet nežádoucí otázky, proč to nemá i prvek X, rozhodně to nepovažuji za nějak úžasné řešení, nechat jeden zdroj bonusů je přístup KISS. A to se vyplatí.

Celkově tedy tuto změnu nevidím jako pozitivní nebo negativní, je to něco nového, co má svoje pro a proti a může a nemusí to fungovat nejlépe. Ale rozhodně to nevidím jako chybu, DnD ustálo i větší veletoče a já jsem spíše zvědavý, jak budou lidi reagovat, auž to zkusí v praxi.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.050371885299683 secREMOTE_IP: 18.97.9.168