Pravidla

Alnag
25.3.2007 12:10
Po nedávné a dosud doutnající diskusi o záporech D&D jsem se rozhodl nabídnout i jiný pohled. Přeložit úvahu o podstatných a silných bodech D&D od spoluautora 3e - Monte Cooka.
Autorská citace #1
25.3.2007 12:10 - thief
Hezký pokus o zhodnocení celé hry s nadhledem a bez vyvolávání nesouhlasných reakcí. Je mi jasný, že Alnag dobře ví, že si o nesouhlasné reakce přímo říká. Takže využiju toho že reaguju první a podpořím ho v tom co napsal. Ty uvedený mechanismi jsou lety skutečně odzkoušený a poskytují hráčům určitý horizont kam můžou svoji postavu směřovat. je jedno, že zkušení hráči již tento horizont nepotřebují, je to jejich plus. Ale většina hráčů je prostě jiná. Jen malá zmínka ke zranění postav. Často se poukazuje na nereálnost postupného úbytku životů postav. "Vždyť není možné přežít několik ran obouručákem a pořát si klidně bojovat". Já myslím, že jde o nešťasný pojem "životy" nebo "hit pointy". Mnohem lépe by se vyjímal pojem "body únavy" nebo "újma postavy". Jinak řečeno, já všechny ztráty životů postavy beru jako povrchní šrány, modřiny, únavu, zhmožděniny, dusivý kašel, apod. jenom větší jednorázový úbytek životů beru jako skutečnou krev. Každý kdo držel někdy v ruce meč - a já myslím že je nás většina - určitě ví, že je nepříjemné a oslabuje bojovníka, když má i jenom povrchní krvacející škrábanec na ruce. A to je ono. Modřinka k modřince, šrám ke šrámu. najednou je postavy vyvedená z rovnováhy, oslabená bolestivími zraněními a dostane to mečem za polovinu nebo třetinu životů. To je už pořádná rána a dá se na ni umřít. Rejpalům, kteří operují ranami těžkými zbraněmi, opáčím, že i zásah do brnění nebo štítu vámi otřese a udělá vám třeba modřinu. Dvakrát dostanete palcátem do hrudnéího plátu a potetí ten plát povolí a promáčkne se dovnitř, rozuměj do těla. :-) Takže jaká nerealita.
Autorská citace #2
25.3.2007 12:25 - Rytíř
Jo, je to zajímavej článek.. takovýhle suchopárný konstatování faktů bez (alspoň na první pohled patrných) nějakých emocí se mi moc líbí. I když tam taky vlastně v podstatě říká o hráčích dnd, že jsou jednodušší :)))
Autorská citace #3
25.3.2007 12:29 - Alnag
Jsem hrdý na to, že jsem jednodušší. :-)
Autorská citace #4
25.3.2007 12:54 - Aeris
Tomu článku sa nedá nič vytknúť, číra pravda.
Autorská citace #5
25.3.2007 13:53 - Merlin
aji já jsem to...jak tady říká alnag..ten..sakra...jooo..jednodušší
Autorská citace #6
25.3.2007 14:33 - thief
To je sice hezký jak si tady my jednoduchý notujeme, ale počkejte až se vyjádří ti praví Mistři Improvizace. :-))
Autorská citace #7
25.3.2007 14:33 - thief
Omlouvám se za překlepy, nepíšu na vlastním počítači. Jsem v práci. :-((
Autorská citace #8
25.3.2007 16:11 - Argonantus
Článek je zajímavý v tom, že vycítil sílu prvotního RPG v tom, že jeho cílem NEMÁ být dokonalá simulace reality, nýbrž úsporný a výhodný kompromis, ZJEDNODUŠENÍ, které umožňuje provozovat realitu snadno a rychle. Cesta k dokonalému napodobení reality je slepá. Už to ostatně vyzkoušelo kdysi divadlo a film; na scéně vařili opravdová vajíčka a z kohoutku tekla opravdová voda, nicméně to byla strašná nuda.
Pokud zkouší model realitu nahradit, nedopadne to dobře - jednak ztrácí smysl, a jednak se mu to obvykle stejně nepodaří.
Autorská citace #9
25.3.2007 16:32 - thief
Argonantus: Zlatá slova. Naprosto souhlasím.
Autorská citace #10
25.3.2007 18:48 - Alnag
Argonantus: Ještě to vysvětlit chudákům fyzikům což? :-)
Ale jinak souhlasím. Měl jsem sice takové období (a z pohledu na různé fóra se zdá, že nejen já jsem tím prošel), kdy jsem strašně trpěl na realističnost, ale pak jsem zase docenil onu zábavnost zjednodušení.
Autorská citace #11
26.3.2007 12:19 - andtom
25.3.2007 14:33 - thief: Jak souvisí improvizace s realizmem? Tedy kromě toho, že thief má obojí v zubech :)
Autorská citace #12
26.3.2007 12:44 - Dalcor
Hezké a pravdivé. Přesně pro tohle DnD hraju ;) Jen některá zjednodušení prostě neumím zkousnout... ;) Jian hezký PR článek, jen co jež pravda. Škoda, že u toho nenspdal, že zranění za pád je limitováno jen nějakými 50 stopami nebo kolikero...(bacha vtip!)
Autorská citace #13
26.3.2007 13:07 - LZJ
Moc pěkný článek, a pravdivý.
BTW Alnagu nevím, jak se vyznáš ve fyzice, ale její kouzlo je v tom, že pro řešení různých úloh je třeba trefit správné zjednodušení reality, aby výsledek byl co nejsnadněji zjistitelný a dostatečně přesný.
Autorská citace #14
26.3.2007 14:22 - Rytíř
LZJ: neboli chceš říct, že je z fyzikálního hlediska míra zjednodušení Dnd pro účely simulace hrdinných/akčních příběhů vlastně naprosto adekvátní a tím pádem je Dnd zcela reálné (tj. dává reálné výsledky)? Vau. Krása :))))
EDIT: drobná úprava, aby byla má definice dokonalá.. ;)
Autorská citace #15
26.3.2007 14:58 - Argonantus
Rytíř:
Stopro. Opravdu reálný model jednak zahrnuje takové příšernosti, jako nelineárlní rovnice pro proudící kapalinu (teorie chaosu a tak), jednak dokonce věci, které věda ještě ani neumí přesně popsat. Je na první pohled jasné, že tohle nikdy cílem být nemůže (zkuste s tím hrát...) Tohle, mimochodem, RPG nevynalezla - to se týká kdejakého umění tisíce let dozadu; kdeco je zjednodušení reality, a má to vydržet jen na dobu použití, jako kulisy v divadle.
Dnes už je asi každému jasné, že trvat na zcela reálných kulisách - i kdyby to byl vnitřek pyramidy nebo vršek Niagarských vodopádů - je zjevný úlet; není mi jasné, proč se to nevyjasnilo i u RPG.
Autorská citace #16
26.3.2007 16:08 - Fritzs
"Zápory DnD"
Úrovně
Úrovně nejsou spojeny s nějakými zásadními problémy, jediné co se jim dá vytknout, je onen fakt, že neumožňují nějaké jemnější dělení, nicméně, otázkou je, zdali je vůbec potřebné.
Povolání
S povoláními mám osobně mnohem větší problém než s úrovněmi. Je jich prostě na jednu stranu příliš mnoho (už jen v základních pravidlech, nepočítám všemožná rozšíření) a na druhou stranu příliš málo.
Příliš mnoho je jich dle mého názoru kvůli všemožným obskurdnostem typu druida (takovej divnější klerik), nebo hraničáře (takovej jinačí válečník), popřípadě zaklínače, což je v podtatě jenom jakási bizarní odnož kouzelníka, nebo barbara, což je "takový jinak fachčící válečník" a dalo by se pokračovat, na co je mi vlasdtně paladin, nemělo by jít uplácat to samé pomocí multiclassování válečníka a klarika... K čemu mi todle vlastně je, proč není povolání jenom několik málo základních a hráči není ponechána svoboda v jejich modifikování, úplně by stačili tři, nebo čtyři (i když nějaká podobná zjednodušení řešila tuším i Unhearted arcana)
A proč je jich málo? No, dejme tomu, žer nechci hrát hrdinu, ale z nějakého důvodu chci hrát třeba gnómskou konkubínu, a teď co...? Jaké si mám vlastně vzít povolání? samozřejmě, dalo by se, pravděpodobně bych zvolil barda... ale na druhou stranu role bardek a konkubín byla velmi odlišná a je otázkou, proč vůbec by měla konkubína ovládat některá bardská umění, respektive, kde by se to naučila, a proč se namísto nich nenaučila něco úplně jiného. A nebo dejme tomu, že chci hrát obchodníka, co teprv teď? Napadá mě jen commoner...
V podstatě tak DnD zapadá svým způsobem do kategorie her typu Mountain Witch kde je role postavy pevně daná, v DnD je to nějaké typ dobrodruha, v Mountain Witch je to ronin. Samozřejmě DnD umožňuje hrát hry i jinak, nicméně primárně je určené k žánru heroické DnD-like fantasy a tudíž tento spůsob hraní podporuje ze všeho nejvíc.
Na druhou stranu, hráči, pro které je DnD určené asi nechtějí hrát v prvé řadě obchodníky, či gnómské konkubíny, takže proč by to mělo DnD nějak řešit, že?
Životy
Je jich hrozně moc a blbě se to počítá, zvlášť na vysokých úrovních u povolání typu barbar, ale jinak proti nim není co namítat, možná onen fakt, že se jejich počet s přibývající úrovní zvyšujě, přičemž namísto růstu počtu životů by mohly porstě růst různé "sejvy" a AC a jakási odolnost vůči magii, nicméně to by příliš přeházelo současný způsob vedení soubojů, takže bych to neměnil. Fakt životy sou OK, za ty DnDčku nadávat nebudu a ani nechci. Na druhou stranu, ony zásahové plochy, nebo získané "negativnmí traity" mají pro mnoho hráčů také něco do sebe... ale do DnD se prostě nejspíš nehodí, už by to byla příliš jiná hra.
Dungeon
Není co řešit, dungeony sou fajn a je v nich sranda, tož proč občas nějakej "nevyčistit". Nicméně je možná trochu škoda, že existují družinky, keré se z dungeonu nevyhrabou během cdelé dlouhé kampaně (nicméně, takový extrém už je spíš wargaming než RPG)...
Závěr
DnD vlastně není vůbec špatné, sice má nějaké své zápory, nicméně jaký produkt lidské činnosti je dokonalý?
Autorská citace #17
26.3.2007 16:11 - Fritzs
"Zápory DnD sem psal já, a jenom sem se zapomněl přihlásit, tak mě prosím nekamenujte...
Autorská citace #18
26.3.2007 16:20 - Vannax
Jo - do týhle diskuze jsem ještě nepříspěl takže:
Kdo nevidí v DnD hře klady - ten ať chcípne smrady.
Autorská citace #19
26.3.2007 18:03 - Dimi3
Zdravim
Ja DnD nehravam, no zo skusenosti z inych RPG (dnd-klonov) by som sa chcel vyjadrit k tym zivotom. Ja ich beriem tak, ze je to najjednoduchsia cesta ako vyjadrit skutocnost, ze skuseny bojovnik vydrzi bojovat viac ako neskuseny. Urcite by bola aj ina cesta, mozno aj jednoduchsia, ale ten efekt, ked viem, ze mam vela zivotov a teda zhruba viem odhadnut, kolko toho v boji znesiem stoji za to...
Autorská citace #20
26.3.2007 19:01 - thief
andtom: To byla jen narážka na to, že ti z přítomných DM, kteří se hlásí k hraní založeném na improvizaci, patří shodou okolností i k největším kritikům nerálnosti DnD - -viz třeba debata o dračím dechu.
Já mám v zubech improvizaci?? Fuj, vyplivnout. :-) Vypadala jako bramboračka. :-))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095632076263428 secREMOTE_IP: 44.211.117.101