Pravidla

Alnag
21.5.2007 08:58
Úrovně v D&D jsou také oblíbeným námětem různých polemik. Podívejme se jim tedy na zoubek.
Autorská citace #1
21.5.2007 08:58 - Jerson
Článek jako takový je dobrý, ale úrovně lze pojmout přesně naopak. Jestliže neexistují povolání, můžu s každou novou úrovní zlepšit postavu podle své vůle, třeba přidělit body do té které schopnosti. Časem můžu danou dovednost velmi zvýšit a mít postavu silnou v jednom směru a slabší ve směrem ostatních (nepotřebných). Takže se naskýtá otázka, na co vlastně musím mít úrovně, když si postavu stejně vylepším tak jak chci.
V případě vytváření nové postavy je řešení úplně stejné, když budu mít hodně bodů k dispozici, je vcelku jedno, jakým způsobem bude jejich omezení rozděleno, zda bude limitem pro bonus maximálně tak vysoký jako úroveň, nebo bude limitem třeba frekvence používání dané dovednosti, nebo něco jiného.
Kritika na adresu úrovní bývá většinou proto, že se v takovém systému zlepšují s každou úrovní i schopnosti, pro jejichž zlepšení není žádný "rozumný" důvod, a tak jsou tyto důvody uměle dodávány. Tedy kritika je zamířena hlavně na spojení úrovní s povoláním.
Btw. první tři verze mých pravidel s úrovněmi normálně počítaly.
Autorská citace #2
21.5.2007 10:31 - Corvus
pekne podanie... ja tiez urovniam vycitam to ze sa automaticky zvysuje vsetko a este k tomu naraz.
skusal som vymysliet sposob kde by hraci postupne 'kupovali' jednotlive vylepsenia postupne a len tie co by chceli (takze urovne by skutocne fungovali len ako horny limit) ale zlyhal som.
Autorská citace #3
21.5.2007 12:41 - Bajo
2 Alnag: Podle ceho jsi dosel na to ze smyslem urovni je snizovani omezeni a ne rozvoj?
Autorská citace #4
21.5.2007 12:47 - sirien
Jerson:Kritika na adresu úrovní bývá většinou proto, že se v takovém systému zlepšují s každou úrovní i schopnosti, pro jejichž zlepšení není žádný "rozumný" důvod, a tak jsou tyto důvody uměle dodávány
DrD+ a jeho postup Duše ze sféry do sféry, například?
Musím říct, že jsme s Alnagem asi nějak telepaticky propojeni. Chystám se vytvořit jeden C&L na iligirovu "zakázku" (viz RPG F sekce Kreslící prkno) a mám k tomu plnou hlavu nápadů. Pojetí úrovní, které pro ten C&L chystám, se nebezpečně pohybuje na hranici toho, jako bych tenhle článek UŽ ČETL, což není pravda...
Autorská citace #5
21.5.2007 13:08 - andtom
Sirien: Na RPG F nechodím, ale jednou jsem nastřelil na diskusi v Hostinci, slovensky ovšem :) :
Koncept "Karma" čiže C&L naplno
Postavy sa s každou zmenou levelu prevteľujú na základe princípov karmy (čin a následok). Level = odohranie jednej alebo niekoľkých situácií jednoho života. Ako sa kdo činil v minulom živote, to sa potom odrazí do jeho prevtelenia, do koho a s akými danosťami/možnosťami sa prevtelí. Neplatí, že vyšší level = vyššie schopnosti postavy.
Hráčom sa však ponecháva vybrať si z určitých možností - vychádzam z určitých poznatkov reálnych ľudí pri regresoch, že si mohli v určitej miere zvoliť, kam sa narodia; plus tomu svedčí to, že podľa slov mnohých z nich v roznych životoch stretávajú blízkych ľudí.
Čas ako veličina mimo náš vesmír neexistuje, preto prevteľovanie nemusí postupovať v časovej následnosti (historicky), ale kľudne napreskáčku či dokonca v tom istom čase može postava prežívať dva či viac životov (zaujímavé pre hru, keď hráč s postavou v hre na vyššom leveli stretne postavu hranú predtým sebou samým alebo iným hráčom na nižšom leveli). K hre je vhodné poznať trochu históriu a jej reálie a mať rád sci-fi :)
Autorská citace #6
21.5.2007 13:24 - Alnag
Qualdezar: Já jsem ten článek nepsal, ale překládal (viz poznámka v patičcce). Každopádně pokud chápu tvou otázku správně, ptáš se jak autor došel k názoru, že úrovně jsou horním limitem, ale nikoliv dolním limitem?
Nu protože tak jsou obvykle nastaveny... můžete investovat po tu a tu hodnotu. Nebo zvyšuje se vám to na tu a tu hodnotu. I když uznávám, že by bylo jistě neotřelé, kdyby hráči nesměli mít vlastnost horší než X a strop by byl neomezen :o) Jedinečná šance, zaplnit místo na trhu - úrovně limitující zespodu.
Autorská citace #7
22.5.2007 18:23 - wlkeR
Myšlenka je to jistě zajímavá, nemíním jí nijak schvalovat či popírat, jen, když už byla řeč o kouzelnících a základním útočném bonusu - ještě pořád zde existují paprsky? Ranged touch attack, anyone?
Autorská citace #8
22.5.2007 21:27 - bigbythewise
wlkeR: Vzdyt ten clanek prece nebyl vubec o tom, ze by Carodejove nemeli mit kladny ab.
Autorská citace #9
15.10.2007 11:38 - Jerson
A její důkaz je skryt i v D&D. Ze všech lidí, které jsem viděl naříkat nad tím, „Proč má jejich čaroděj +7 na zásah?“ jsem nikdy nezažil, že by některý z nich řekl: „Myslím si, že se to nehodí do mého pojetí postavy, takže díky za nabídku, ale můj čaroděj bude mít +0 na zásah, i když za to nic nedostanu.“ Ano, oni by nejspíš rádi vyměnili bonus +7 za nějakou jinou věc (možná víc kouzel k sesílání), ale nikdy by si nevybrali nezlepšovat se. Takže stručně, jsou ochotni min-maxovat postavu, ale nezvolí si postavu, o níž vědí, že je slabší v něčem, o čem přiznávají, že je mimo jejich pojetí postavy, prostě z principu. A to je taky lidská přirozenost, protože pokud víte, že všichni ostatní čarodějové na 15. úrovni mají +7 na útok, nechcete se cítit nějak podřadnější nebo zranitelnější. Zatímco v systému bez struktury úrovni a limitů pokroku s point-buy systémem by čaroděj min-maxoval svoje schopnosti stejně jako kdokoliv jiný.
S tímto zcela zásadně a jednoznačně nesouhlasím.
v mých hrách si pravidelně polovina hráčů udělá postavu, které odmítá dávat schopnosti neodpovídající jejímu původu a občas jim dává tak nízké vlastnosti a dovednosti, až se obávám že jejich postava nepřežije první střetnutí a to i v případě, že vůbec nezasáhne do boje.
Podle mé zkušenosti je to právě omezení shora, které hráče spíše přiměje zvýšit si nějakou schopnost tak vysoko, jak to jen jde.
Autorská citace #10
15.10.2007 11:55 - Alnag
Nemáš pocit, že se tak trochu míjíš s argumentem, když nehraješ D&D?
Autorská citace #11
15.10.2007 11:59 - Jerson
Pokud tohle všechno platí jen a pouze pro hráče DnD, kteří hrají DnD, tak jsem se opravdu minul.
Autorská citace #12
15.10.2007 12:04 - Alnag
Podstata toho článku je, že většina her (až na čestné výjimky) omezení shora obsahuje. Jen se to jednou jmenuje "úrovně" jednou "osvícení", jednou "point-buy s limitem" a jindy zase jinak. Ale že v zásadě je to totéž.
V některých hrách se postavy nezlepšují. To je fajn. V některých nejsou shora omezené vůbec. To je taky fajn. Ale ani o jednom ani o druhém ten článek není.
Autorská citace #13
15.10.2007 15:27 - Jerson
Jak už jsme ti řekl, moc se mi nelíbí směšovat nákup za body s úrovněmi, protože ač se v obou případech jedná o jakési omezení, oba přístupy se liší.
Autorská citace #14
15.10.2007 15:35 - Alnag
Přístupy se možná liší, ale pointa - tedy výsledek je stejný. Tudíž je to totéž v bledě modrém, jenom s dosažené mechanickou technikou, která klame tělem. Jak už jsem ti také řekl.
EDIT: Nabízím matematický úkol pro koumavé jedince. Vytvořte taková pravidla pro point-buy, aby výsledek byl týž, jako když máte v D&D na skilly úrovně (class/nonclass skilly lze zanedbat, to s tím nesouvisí).
Pravděpodobně by to znamenalo drastickou progresi ceny vyšších hodnot skill-ranků (nejspíš mocněním) a také progresi nových bodů odvozenou nejspíš z počtu bodů stávajících. Podrobněji se mi to pitvat nechce, ale věřím, že to lze a je to důkaz toho, že mezi zaumným point-buyem a úrovní je jen rozdíl v provedení.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087387084960938 secREMOTE_IP: 44.200.40.97