Pravidla

Vannax
22.5.2007 10:24
Postavy vysokých úrovní v (A)DnD
Rytíř tady v dnešním článku nakousnul záležitost omezení v postupu úrovněmi ve světě Arda.

V pravidlech pro ADnD jsou navíc u různých ras uvedená i omezení v postupu úrovněmi v závislosti na třídě (typu) postavy. Teď jen plácnu vymyšlený příklad pro představu: elf se jako kněz může dostat na 18. úroveň, kdežto trpaslík se jako kněz nemůže dostat dál než na 12. úroveň; člověk může růst v úrovních bez omezení. Nevím jakým způsobem se takovéhle záležitosti řeší v pravidlech pro 3E a docela by mě to i zajímalo. Existují tam taky takováhle omezení nebo jsou řešená jinak? A používáte vůbec takováhle omezení?

Po pravdě řečeno ani nemám příliš zkušeností s tím, že postavy hráčů hrají na vyšší než 10 úrovni, takže jsem toho ani nikdy nevyužil, takže mě i zajímá, jakým způsobem se liší skladba tažení pro postavy na vyšších (10+) úrovních od běžných, začátečnických.

Další věc, která mě zajímá je zohledňování věku. Kdysi jsem někde zaznamenal diskuzi o tom, že DnD má hrdinské postavy, které se jen zlepšují s přibýváním úrovní a přitom je nesmysl, že se u nich nezačne projevovat stáří. Opět - nevím jak to funguje v 3+ edicích, ale ADnD má takovouhle věc ošetřenou a to dokonce pro každou rasu zvlášť. Například trpoš po dosažení, nazvěme to "zralého" věku (úroveň 20+) získá +1 k hodnotě Moudrosti, ale trvale ztratí jeden bod síly, obratnosti a inteligence. Další restrikce přijde po dosažení vysokého věku. Jestli někdo máte zkušenosti v DnD s takhle pokročilými postavami, používáte i takovéhle restrikce, které vychází z věku postavy?
Autorská citace #21
22.5.2007 16:24 - Vannax
Rytíř: No, tohle už je takový konkrétnější pojednání o hraní na vyšších úrovních. Fajn. Já se jen vrátím ještě k tomu omezení v úrovních. Nikdy jsem nepochopil, proč to takhle bylo v ADnD zavedeno a ani nemám chuť hráčům, kteří se dostanou třeba na 13. úroveň říct: "hele, ty jsi gnóm, takže tady končíš. s postupem." Proč by jen lidská rasa měla být bez omezení v růstu úrovní? Je to fakt nepochopitelný.
Ale pravidla pro stárnutí postav a úbytek sil, ty asi celkem rád někdy použiju (pokud se hráči dostanou tak daleko, aby jim zestárly postavy).
A teď mě napadla ještě jedna myšlenka, co takhle udělat dobrodružnou výpravu hrdinů z domova důchodců?
Autorská citace #22
22.5.2007 16:30 - Vannax
Jen si představte ty možnosti….

Záchranný hod proti prostatickým potížím.
Postih -3 při vyjednávání za chybějící zuby
Ověření zraku, při sesílání kouzla ze svitku
Nejrozšířenějším manévrem by byl boj holí
….

A ty zápletky
Dobrodružná výprava na latrýnu.
Kdo vydrží dopít celý pivo, aniž by Musel.
Atd...
Autorská citace #23
22.5.2007 16:59 - Rytíř
Ad pravidla pro stárnutí - jako jsou celkem pěkný.. ale nikdy jsem je neviděl použít v praxi :) Z tý první vystoupaly postavy na 17 během cca 3 let herního času, a to jsme to nikam nehnali, díky cestování byly i měsíční "prostoje". S druhou družinou to bylo ještě rychlejší. Jinými slovy, nebyla šance zestárnout.. pokud si někdo neudělal postavu přesně na hraně. Zvlášť to platí o dlouhověkých postavách. takže je to dobrý tak akorát na to, že když chci hrát starýho vetchýho kouzelníka, můžu mu kopnout 3 body do IQ a Mdr, aniž bych na to potřeboval 3 přání :))
Autorská citace #24
22.5.2007 17:04 - Horacio
Inu, vidím, že Rytířova expertýza sahá o mnoho levelů výše než moje :-)
Myslím, že těmi rasovými omezeními ADnD chtěli jednoduše zamezit tomu, aby dlouhověké rasy byly tou dlouhověkostí na vyšších levelech než lidé, tj. trpoš, který se zúčastnil 100 bitev a tak. Snad byla i v DM Guide uvedena možnost, že jako dosáhnou toho maxima - a pak dál postupují, ale velmi pomalu.
Nepochopitelný to je a je na zvážení každýho, jak se k tomu postaví. Já to tak trochu beru, že lidi mají tak nějak větší sklony stát se megahrdinou ve velmi krátkém časovém období - takové komety, nebo třeba miláčkové bohů :-) Něco uvinitř, co je žene kupředu víc než ostatní - na druhou stranu to omezení pro jiné rasy používám jen s tím, že se pak zpomalí místo aby se zastavili.
Mě zas napadlo, že by si mohli zahrát ňákou krátkou kampaň třeba původní trpoši s nějakými vnuky původních lidí a neustále by jim předhazovali - jóóó, tvuj dědko, to byl jinej frajer :-)
Autorská citace #25
22.5.2007 17:15 - Rytíř
Horacio: výbornej nápad, s tim hraním různých generací :)) Třeba s elfama by to šlo skvěle. Aby jeden z hráčů hrál furt toho samýho elfa, zatímco kolem něj by se vše měnilo a ostatní by si brali jiné postavy a hráli postupně v dalších a dalších dekádách a věcích :)
Autorská citace #26
22.5.2007 17:18 - Horacio
Rytíř ad stárnutí: tak já jsem u tohohle (jako asi u víc věcí) o dost konzervativnější. Kdybych nechal postavy postoupit vysoko za 3 roky herního času, lámal bych si hlavu, proč se svět nehemží vysokolevelovýma postavama :-)
Teď má za sebou družina tak 12 let herního času a je to okolo 10.lvl. U trpošů je to jedno, ale u lidí jsou z holobrádků zatvrzelí třicátníci až pětatřicátníci :-) Zvlášť u válečníků mi přijde, že to zvyšuje respekt a takový ten přirozený leadership :-) ...ale k uplatnění číselných pravidel o stárnutí jsem se taky zatím nedopracoval...to je snad u lidí někde u 40 let.
Autorská citace #27
22.5.2007 17:22 - Vannax
Kdytak někde vytáhnu jaký ty učinky stárnutí pro jednotlivý rasy jsou a postnu to sem. Kdyby to náhodou někdo chtěl použít. (Ale myslím, že se to bude týkat až tak věku 50+ v případě lidí.)
Autorská citace #28
22.5.2007 17:26 - Jerson
Mě napadá, proč by měly s věkem klesat fyzické vlastnosti nebo automaticky růst psychické? Je to heroická hra, postavy se věnují své profesi, dost možná mají pořád dost fyicvké aktivity - kdo říká, že tělo musí se stárnutím slábnout? Kde jsou všichni ti prastaří orientální mistři, kteří jsou s přibývajícím věkem moudřejší a tvrdší zároveň?
Autorská citace #29
22.5.2007 19:11 - Alek
ad vysoké úrovně - jak psal Rytíř, hrajeme v poslední době postavy kolem 15-18 úrovně. Řeknu vám, není nad to si tu postavu vypiplat od začátků, ale když přijde nějaká 15. úroveň a vy pořád jedete stejný styl hry a boje (a furt to jen vylepšujete), začne vás to pomalu nudit. Alespoň můj mnich už toho měl pomalu dost, takže začal hledat něco novýho - pořídil si šavli a přestal boxovat. Na chvíli mě to uspokojilo, ale stejně ve mně ta chuť po něčem novém přetrvávala. A tak jsem ho teď na 17. poslal na odpočinek (plodit děti s vílama apod.;)).
Udělal jsem si novou na 15. a přidružil se k ostatním. Je super vyhrát si s tim příběhem, co dělala postava doposud. A hlavně pak to přidružování je zábavný, tam si hráči vyhrajou a ani nepotřebujou DMa. ;) Horší je už vymyslet tažení pro takový postavy, aby věčně nezachraňovali svět (to je fakt vopruz), ale aby zas nějaká akce byla.
Takže abych to shrnul, není to špatný hrát na vysokym levelu, klade to větší nároky na propracování postavy, na kooperaci s ostatními. Nicméně pro mě je ta hranice někde kolem 15. úrovně (nejvíc si to užívám na 5. - 15.), pak už maj DMové tendence (a nic jinýho jim vlastně ani nezbývá) dělat z vás legendy, cpát vám do cesty balrogy, armády temnot a to už je i na mě moc. ;)
Autorská citace #30
22.5.2007 19:17 - Alek
Jo a nějaká regulace úrovní se mi taky moc nelíbí. Otázka je, jak to tedy řešit. IMO není jiného řešení, než že si to uvědomí všichni hráči. ;) Mě by osobně nebavilo hrát epickou postavu a asi bych do toho nešel, takže bych postavu opět odeslal na odpočinek. Nezbývá mi než doufat, že to podobně budou cítit i spoluhráči. ;)
Ježiš, jak dlouhou já už nehrál postavu na takový 5. úrovni. Fakt jsem na ni dostal chuť!
Autorská citace #31
22.5.2007 19:20 - Rytíř
Horacio: však já si s tím taky hlavu lámal, viz všechny ty diskuze tady o úrovních postav.. :) Nicméně, zážitky postav hráčů byly vážně unikátní a společenský vzestup jejich úrovni pořád jakžtakž odpovídá.. Navíc s narůstající úrovní se rychlost postupu poměrně významně zpomaluje.
Jerson: No, spíš to je takovej pokus o dodání zdání reality do Dnd.. :) Jinak povolání mnich má samozřejmě jako jednu ze zvl. schopností právě to, že se na postavu mistra kungfu nevztahují postihy k fyz. vlastnostem za stárnutí.. ;)
Tady je tabulka stárnutí pro d20 pravidla:
Table 6–5: Aging Effects
Race Middle Age*1 Old*2 Venerable*3 Maximum Age
Human 35 years 53 years 70 years +2d20 years
Dwarf 125 years 188 years 250 years +2d% years
Elf 175 years 263 years 350 years +4d% years
Gnome 100 years 150 years 200 years +3d% years
Half-elf 62 years 93 years 125 years +3d20 years
Half-orc 30 years 45 years 60 years +2d10 years
Halfling 50 years 75 years 100 years +5d20 years
*1 At middle age, –1 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
*2 At old age, –2 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
*3 At venerable age, –3 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
Autorská citace #32
22.5.2007 20:52 - wraiths
Alek: a proc vam treba vas DM( rytir) trochu nezatopi. staci par desitek nemrtvych co berou urovem a jste hned na 5-xxtym levelu. treba takovy muj oblibeny wraith, ci vamp. a muzete hrat do nekonecna na 10lev. :-)

ja osobvne tohle praktikoval pred nejakyma 15 lety. mel jsem hobita alchymystu a na vic nez 12 uroven jsme se nikdy nedostal. jsem bydlil u kamose(hrac) co byl zly kouzelnik a jaho libustka bylo chovat spektry. lakal lidi k sobe do hradu s tim ze je potreba vyhnat prisery ze sklepa. no hrali jsme asi takhle cely prazdniny nez jsme na to prisli ze vlastne on je za tema nemrtvyma :-)) a moc jsme se bavili tim ze jsme se vypravili na nejakou spektru a ta treba jednoho( nekdy dva, tri) cleny druziny zabila. a pak an zaver kdyz nam ten kamos ukazal svy klany i s rodokmeny ukazal jsme docela koukali. mel tech spekter asi 5O.
Autorská citace #33
22.5.2007 21:35 - bigbythewise
wraiths: Postava na 10+ urovni je uz snad schopna si obstarat nejaky ten Scarab of Protection. Urcite se vyplati. :)
Autorská citace #34
22.5.2007 22:39 - Alek
wraiths: ;) No, Rytíř nás DMuje na Ardě, tam je o tyhle potvory fakt nouze. To je samej drak, kraken, slouha Saurona, ale nemrtvej? Snad jednou jsme je potkali...
Autorská citace #35
22.5.2007 22:49 - Vannax
Tady jen kdyby to někoho zajímalo je rozpis vlivu věku na vlastnosti postav dle 2. edice.

Účinky stárnutí trpaslíků
Věk Let Účinek
Střední 125 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 167 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 250 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí elfů
Věk Let Účinek
Střední 175 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 233 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 350 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí gnomů
Věk Let Účinky
Střední 100 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 133 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 200 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí půlelfů
Věk Let Účinky
Střední 62 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 83 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 125 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí půlčíků
Věk Let Účinky
Střední 50 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 67 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 100 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí u lidí
Věk Let Účinky
Střední 45 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 60 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 90 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou
Autorská citace #36
23.5.2007 12:06 - wraiths
Alek : ani jste se nikdy nesetkali s Nazgulem..? no vsak ja Rytire zpracuji, ze by bylo dobry dat nejakyho nemrtvaka :-).
Autorská citace #37
23.5.2007 13:04 - Rytíř
Wraiths: teda, to už sme pěkně off.. ale ještě odpovim :) - ne, nesetkali se, ani s nazgúlama ani s jinejma nemrtvejma. Vyhybaj se jim líp jak čert kříži :)) Stejně jako Mordoru, Dol Gulduru, Mohylovým vrškům, hlubokým temnotám u kořenů hor nebo kobkám na dalekém severu, v dávné říši Angmar..
to je pak těžký je nahánět nemrtvákama!
Ale bylo by to zajímavý. Čím vzácnější je nestvůra v nějakém světě, tím zajímavější protivník. a to i pro postavy na vysokých úrovních (abych se tedy nenápadně vrátil k tématu) ;) Takže se na to celkem těším a rozhodně to plánuju, neboj.
Nicméně stahovat úrovně příliš narostlých postav pomocí hordy upírů.. to je opravdu sprosté! To bych neudělal.. ;)
Autorská citace #38
23.5.2007 13:32 - Vannax
Rytíř: Když se tvoji hráči vyhýbají těmhle základním výletnickým atrakcím, možná by bylo dobré přeznačit turistické trasy, tak aby nechodili pořád jenom mezi Roklinkou a Velkou Kopaninou :)
Autorská citace #39
23.5.2007 13:41 - wraiths
Vannax : to jo si sedej v Hurce a pijou pivo..:-)) cekaj na muze ve stinu.
Autorská citace #40
23.5.2007 13:45 - Vannax
Možná by i pomohlo jim omezit dostupnost dýmkovýho koření. Pak jsou pořád v rauši a na nazgůly prděj....

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087617874145508 secREMOTE_IP: 3.129.45.92