LokiB píše:
to, čemu se běžně říká pravděpodobnost v životě nepotkáš. není to tak, že když vyjdeš z domu, sedneš do auta a jedeš do Brna, tak máš X % na to, že se zabiješ. takhle to prostě v reálu nefunguje. ano, zabije se průměrně A lidí z B, kteří takto jeli ... ale to o tvojí konkrétní šanci neříká vlastně nic. asi jen to, že nějaká šance na to zabití je. zbytek je obalen takovou spoustou neopakovatelných podrobností, nejasností, chaosem ... že můžeme s klidem na pravděpodobnost zapomenout :)
Imho, tohle je tristní nepochopení toho, co ta pravděpodobnost vůbec je.
Pokud ignorujeme subjektivního Bayese, který se v praxi moc nepoužívá (Bayesiánské metody se ale defacto používají i ve frekventistické metodice, více zde:
https://statmodeling.stat.columbia.edu/2013/02/07/philosophy-and-the-practice-of-bayesian-statistics-with-discussion/ ), tak pravděpodobnost je vždy odvozena z frekvencí, tedy: počet lidí kteří se zabili vs počet lidí, kteří se nezabili při nějaké činnosti (respektive počet lidí co se zabili vs všici, protože jinak by to bylo odds ratio). Tahle pravděpodobnost pak vystuhuje tvou informaci o daném systému, o tom, jestli se zabiješ jestli pojedeš autem do Brna (nebo jak to bylo). Jsou v ní zahrnuté všechny efekty, ale jsou zprůměrované. Jsou tam zprůměrovaní jak řidiči, co jezdí rychle a ryskují, tak ti, co jezdí pomalu a jsou opatrní. Pokud chceš znát pravděpodobnost konkrétního typu řidiče (a tvoji vlastní osoby), musíš tam zahrnout další informace, tohle sice zpropagoval Bayes, ale ono to není nic jiného než ANOVA, kdy si rozdělíš řidiče do skupin a zjistíš efekt toho daného faktoru, takže je to možné i v plně frekventistickém paradigmu.
Tedy: Pravděpodobnost vyjadřuje tvou znalost (resp. neznalost) daného opakovaného jevu (v případě Bayese i neopakovaného jevu). Procento řidičů, kteří jeli do brna a zemřeli se nějakým způsobem vztahuje i na tvoji šanci, že když pojedeš do brna, tak zemřeš. Ona pravděpodobnost může být přesnější, pokud dodáš do oného výpočtu více informace o chování řidičů či jejich skupin. Tím můžeš lépe vyjádřit svoji vlastní šanci, která je postavená na chování řidičů v minulosti a rizikovosti jízdy autem (do Brna).
WARNING: Ačkoliv mám PhD ve statistice, já vlastně té statistice moc nerozumím a jsem jen data scientist.