Alnag píše:
- GM podle mně neutrácí body za supporting characters stejně jako hráči (navíc Shooting by byl obecná abilita a tam to celé funguje jinak... to by byl zřejmě contest řidičských schopností postavy v autě a tvého snipera... sniper by hodil proti DC 4 zásah, přidal by si 3 body aby se teda jisto jistě trefil, pak by se to řidič snažil vybrat proti DC 4 ... atd. žádná věc rozhodnutá.
Teď si zrovna nemůžu vzpomenout jestli je to v Esoterroristech jinak, ale v NBA mají i NPC vlastní body k utrácení (včetně "mooků") a počítá se s tím, že to budou dělat (na straně 57 jsou i vodítka kolik by měli zhruba utrácet, ze zpětného pohledu jsem se jimi celou dobu docela přesně řídil).
Jinak v té konkrétní situaci se sniperem byl problém v tom že mu nikdo aktivně nebránil střílet do toho auta, tudíž se žádný kontest nekonal, jinak ta střelba proběhla přesně jak jsi popsal - DC 4, 3 utracené body z Shooting. Problém je v tom, že i když z logiky věci nejde o kontest, výsledek pořád může být dost důležitý pro další vývoj (což se tu i stalo - kvůli prostřelené pneumatice PC nebyly schopny pronásledovat McGuffin potom co přestřelka o něj skončila).
Nicméně připoměl jsi mi další situaci z té hry, kde kontest byl a utrácení bodů působilo divně - ve chvíli kdy se PC pokoušeli přejet srbského mafiána si házeli kontest Driving vs. Athletics. Mafián měl pool 9 bodů na Athletics (staty měl přímo z dobrodružství z core) a já jsem chvilku přemýšlel, jestli se můžu řídit prostě logikou věci a napálit za něj třeba všechno na to aby se autu vyhnul nebo bych měl volit čistě dramatický přístup a nechat ho spálit třeba 2 nebo 3. Pak jsem si řekl, že hrajem celou hru v "Dust modu" (NBA nabízí různé úpravy pravidel, včetně "Dust" - méně filmové, přízemnější hry evokující filmy jako Tři dny Kondora nebo seriál Sandbaggers) a není proč to teď měnit a nechal ho na tuhle pro jeho přežití kriticky důležitou věc spálit 7 bodů. Když se teď dívám na ony rady ke spalování bodů: "Cornered animals, or angry or fearful foes will spend whatever it takes to guarantee a hit: 4 or more points.", minimálně v kontextu žánru co jsme hráli mi to nepřijde jako úplně špatný postup. Přesto mi přišlo jako bych až příliš arbitrárně rozhodl celou situaci.
Dlouhé souboje: S největší radostí používám různé systémy k věcem ke kterým nejsou určeny, upravuju je a vůbec hraju "špatně", ale myslím si že tohle není ten případ. NBA je v defaultu hra o špionských thrillerech (Bourne, XIII, Missiom Impossible, ...), delší souboj o McGuffin v závěru mi vůbec nepřijde nějak vymykající se žánru. Je fakt, že by možná někdo měl dle filmovějších pravidel právo na nějaký 3-bodový refresh jednou za scénu, ale to by tenhle "problém" jen oddálilo a stejně by se vyskytl i když jen třeba na poslední tři kola místo čtyř.
Alnag píše:
- když postava hledá stopu na místě, kde je, tak ji také najde... body utrácíš jen za její vysvětlení (interpretaci si může hráč dodat sám, že jo...) našel jsi zakrvácený klíč (+1 a víš na první pohled, že ta krev není lidská, protože...) je rozdíl mezi nalezenou stopou a interpretovanou stopou. Základní pravidlo benefitů je, že činí postavu chytrou nebo schopnou nebo heroickou.
OK, to už dává mnohem větší smysl, ale:
- dobrodružství k GUMSHOE mnohdy nakládají s body přímo jako s cenami za stopy například:
NBA s. 199 píše:
Assuming the agents agree to the contract, Rudek happily turns to the question of payment, electronically transferring funds from a Vienna bank to any account or accounts the agents specify. (With a 2-point Criminology or 1-point Accounting spend, an agent recognizes the bank as one owned by the Russian mafiya.)
mi utrácení bodů nepřijde moc jako za interpretaci, ale spíš přímo za odhalení stopy.
- přímo v GUMSHOE existuje skill Notice, který se téhle filozofii pořímo příčí:
Píše:
Notice (Technical)
You’re adept at casing a scene and at finding important clues. This is the
generic ability for spotting a hidden clue, general situational awareness,
or noticing a non-threatening visual anomaly. You can:
- spot hidden objects or objects of interest (including bullet casings
under a car, or drops of blood behind the desk) at a crime scene or other investigation site
- case a location to spot guards, cameras, rear entrances, security
procedures, potential police response, weapon mounts, etc.
- note entrances and exits from rooms you’re in, and who’s near them
notice signs of a previous search of the location
- find and transfer fingerprints, fiber evidence, or other physical clues in a scene
- naopak se mi líbilo (a těm bodům za interpretaci to docela odpovídá), když hráče napadlo, že se mrknou na základnu NATO skrz Google Earth a já jsem mu nabídl, že za bod nějakého vhodného skillu mu popíšu co zhruba kde je. Otázkou je, jestli by na takové věci nebyl zcela dostatečný jeho ex-military background nebo určitá hodnota nějakého skillu.
DM fiat: Uf, to jsem si naběhl a to jsem se chtěl vyjádřit úsporně...
Spíš bych řekl, že existuje určitá sada postupů shrnutelných pod "GM fiat", pro něokoho jsou přijatelné a pro někoho ne (a je to spíš otázka míry než vyhovuje/nevyhovuje). S tím asi dost souvisí i jaké herní styly vyznává.
Co jsem tím chtěl říct původně bylo, že buď můžu spendovat body dle ingame logiky a vystavit se výše uvedeným problémům nebo se jimi snažit nastavit určitou pravděpodobnost, která mi přijde "cool" nebo "správně dramatická". To druhý pro mě jednak docela sucks, protože tam nejsou žádná vodítka a je to čistá libovůle GMa (což by samo o sobě nevadilo), kde se ale není možné opřít o žádnou jinou logiku než "jak moc chci aby bylo pravděpodobné že PC uspějí" (protože ta mechanika je konstrukt čistě pro potřeby tý hry; tohle už docela vadí) což, když už bych tak chtěl hrát, v podstatě nepotřebuju schovávat za celý "utrácecí" skill systém, ale můžu se stejným efektem nastavovat pravděpodobnost ve stylu 4+ na k6. Vlastně i to by bylo i lepší, protože by se nestalo že by někdo hodil 6 na k6 a trapně neuspěl...
Jinak pokud by jste chtěli srovnat NBA a jiné GUMSHOE hry, ochutnávka
zde.